Tuolien maalaus

Gabi

Haluaisin maalata n. 20 v. vanhat valkoiset ruokapöydän tuolit. Onko vanha maalipinta välttämättä hiottava, ja jos, niin millä välineillä se sujuisi helpoiten? Tuoleissa on pinnat selkänojissa ja hiominen voi olla aika kovan työn takana. Entä millaista maalia minun kannattaa hankkia, ettei jää pensselin jälkiä?

6

5467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiottava

      Maali ei tartu, ellet hio entistä pintaa. Ei entistä maalia tarvii kuin 'karhentaa'. Karhennus ei kuitenkaan tarkoita, että hiot karkealla paperilla, vaan kiiltävän pinnan rikkomista. Paperin karkeus ehkä 300 - 400. Jos on koloja, täytä pienetkin puukitillä, koska ne eivät täyty uudella maalilla. Kova työhän se on. Minä hioisin ilman hiontatallaa, siis pareri sormien varaan.

      • Gabi

        Ok, viisainta uskoa. Ostanko huonekalumaalia vai mitä - ja mistä? Rautakaupassa sitä myydään?


      • tai rauta
        Gabi kirjoitti:

        Ok, viisainta uskoa. Ostanko huonekalumaalia vai mitä - ja mistä? Rautakaupassa sitä myydään?

        On maalikauppoja ja rautakaupoissa myös. Jos haluat kunnon opastuksen, niin mene maalikauppaan tai sellaiseen rautakauppaan, jossa on hyvä opastus. Ne sanovat mitkä maalit sopivat. Mieti itse etukäteen sävy (ota joku näyte mukaan) ja haluatko kiiltävän, puolikiiltävän vai himmeän. Puukittiä ja hiontapaperia saat samalla.


      • Gabi
        tai rauta kirjoitti:

        On maalikauppoja ja rautakaupoissa myös. Jos haluat kunnon opastuksen, niin mene maalikauppaan tai sellaiseen rautakauppaan, jossa on hyvä opastus. Ne sanovat mitkä maalit sopivat. Mieti itse etukäteen sävy (ota joku näyte mukaan) ja haluatko kiiltävän, puolikiiltävän vai himmeän. Puukittiä ja hiontapaperia saat samalla.

        Nyt odottelen vaan pääsiäispyhiä, että pääsen maalaamaan. Kiitos neuvoista!


    • vinkkejä

      Vielä joitakin vinkkejä työhön.

      Ruuvaa 4-5 cm pituiset ruuvit hieman kiinni jalkojen päihin. Näin tuoli jää irti alustasta ja saat jalan alaosankin maalatuksi niin, ettei niihin jää paakkuja.

      Aseta tuoli sellaiselle alustalle, että työasento on sopiva, pöytä, tv-taso tms.

      Käytä hyvänlaatuisia pensseleitä. Halvoissa karvat harittavat eivätkä tasoita kunnolla.

      Pitkiä osia maalatessasi levitä maalia ensin poikittain ja sitten pitkillä vedoilla pituussuuntaan. Varo laittamasta liikaa maalia, jottei tule valumia. Liian niukka maalimäärä ei taas tasoitu kunnolla.

      Maalaa tuolin sisäpuoleinen osa ensin jottet suttaa itseäsi maalatessa. Varo kuitenkin ettei kulmien yli tule paakkuja. Voit maalata myös 'sarjatyönä' osissa suttaantumisen välttämiseksi. Ensin esim. kaikista tuoleista kaksi sivua, raja siten, että joko koko jalka maalataan tai ei maalata. Kun maali on kuivunut maalaat toiset kaksi sivua.

      Jos valumia tulee ja havaitset sen heti, poista pensselillä. Jos maali on jo ehtinyt kuivahtaa, voit poistaa paakun heti lastalla. Sitten kun maali on täysin kuivunut, hio alue ja sipaise paikkaan maalia.

      Maalaa harjoituksen vuoksi ensin joku pieni 'vaikea' kohde, jakkara tms.

      Ehkäpä joku parempi 'neuvoja' osaa antaa lisää vinkkejä.

      • Gabi

        Neuvot tulivat vähän myöhässä. Tuolit on jo melkein kokonaan maalattu,mutta kaksi on vielä maalaamatta toiseen kertaan. Hyvin on mennyt eikä ole tullut paakkuja ja valumia, ja maali tasoittuu hyvin pensselin jäljistä. Tuota ristiin maalausta kokeilen jäljellä olevien istuinosiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe