95 vai 98 tankkiin?

Forestfox 380

Millaista bensaa pitäisi käyttää Lynxin kelkoissa(95 vai 98) kun sanovat sitä sun tätä eikä oikeen osaa ottaa selvää?
Erityisesti haluaisin tietää bensat Lynx Forestfox 380:iin ja Lynx 5900:een?
Kertookaahan ettei turhaan kelkkaa hajota! :D

23

16093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Draivari

      98 ja 2% TSC laatuluokituksen täyttävää öljyä. esim. Mobil 2-T.
      Jos käyttää 95:sta huomaa kyllä eron.... :-(

      • Forestfox 380

        Kiitoksia, vataus tuli nopeasti:)


      • öljyä sekaan?

        Niin Forestfoxissa kuin muissakin Lynxeissä on tuoreöljyvoitelu. Miksi siis bensaan pitää erikseen sekoittaa öljyä. Ja se, että korkeampioktaaninen bensa antaa paremmat potkut on luuloa. Yhtäkään wattia ei löydy enempää tehoa, vaikka minkälaiset liemet kaataisi tankkiin.
        Jos kelkan valmistaja suosittelee 95E:tä, niin miksi ostaa kalliimpaa bensaa. Luulisi valmistajan tuntevan tuotteensa.


      • gqyj
        öljyä sekaan? kirjoitti:

        Niin Forestfoxissa kuin muissakin Lynxeissä on tuoreöljyvoitelu. Miksi siis bensaan pitää erikseen sekoittaa öljyä. Ja se, että korkeampioktaaninen bensa antaa paremmat potkut on luuloa. Yhtäkään wattia ei löydy enempää tehoa, vaikka minkälaiset liemet kaataisi tankkiin.
        Jos kelkan valmistaja suosittelee 95E:tä, niin miksi ostaa kalliimpaa bensaa. Luulisi valmistajan tuntevan tuotteensa.

        98 antaa kyllä muutaman sata wattia lisää tehoa, mopoissa sen huomasi paremmin. Käytännön merkitystä tehonlisällä ei ole, mutta koska kone nakuttaa vähemmän 98:lla, se myös säästää konetta


      • mittasi?
        gqyj kirjoitti:

        98 antaa kyllä muutaman sata wattia lisää tehoa, mopoissa sen huomasi paremmin. Käytännön merkitystä tehonlisällä ei ole, mutta koska kone nakuttaa vähemmän 98:lla, se myös säästää konetta

        Näyttää olevan aika tarkkaa luuloa tuo muutama sata wattia. Tietoa se ei ole. Kerro millä menetelmällä ja millä laitteella se mitattiin ja kuka mittasi. Ja sen jälkeen mene muualle tuollaisten väittämien kanssa ja usko tietoon, että oktaaniluku ei vaikuta moottorin tehoon minkään vertaa.


    • käytetään

      95E, koskee ainakin koneita 550F, 600 HO, 600 HO SDI, 800 HO. Tuskin tuo 380 oktaaniv suhteen on erilainen

      • xtrim

        Ostin uuden xtrimin ja kysyin myyjältä kumpaa bensaa tankkiin? Vastaus;aina 98,ei koskaan muuta bensaa moottorikelkkoihin.


      • yeti
        xtrim kirjoitti:

        Ostin uuden xtrimin ja kysyin myyjältä kumpaa bensaa tankkiin? Vastaus;aina 98,ei koskaan muuta bensaa moottorikelkkoihin.

        ehottomsti varsinkin kun kone joutuu lujille ja kuumuu niin 98 pensaa olen jututtanu myyjiä ja korjaamon puolen väkeä . olen itteki käyttäny aina j a kunnon öljyä. koneremppa on kallis eikä taho tulla yhtä hyvä alkuperäisestä.


    • jiipeel

      ...98 bensaa kannattaa käyttää, koska se on korkeampioktaanista ja palaa paremmin, eipähän jumi mäntä sylinteriin kiinni. Eriasia sitten jossain -80 luvun kelkoissa, niissä ihan sama mitä käyttää.

      • tietoa!

        Bensiinin palaminen ei ole kiinni mistään oktaaniluvusta.
        Polttoaineen syttymistä kuvaava höyrynpaine talvilaatuisella bensiinillä on sekä 95E:ssä, että 98E:ssä täysin sama: 85-100 kPa. Moottorin oktaanivaatimus on kiinni vain puristussuhteesta. Ja sehän saattaa muuttua moottorin karstoittuessa, kun palotila pienenee. Ajeleepa sen verran kaasuläpät auki, ettei pääse karstoittumaan.
        Moottorin oktaanivaatimukseen ei vaikuta moottorin lämpötila, eivätkä kuormituksen aiheuttamat rasitukset moottoriin pienene korkeampioktaanisella bensalla. Kun lukee näitäkin viestejä, en yhtään ihmettele, vaikka joku kehottaisi käyttämään korkeampioktaanista bensaa, jos kuskilla on hiki päässä. Yhtä tuulesta temmattuja lähes kaikki. Itse aion edelleenkin noudattaa valmistajan suosituksia.


      • lyn´x
        tietoa! kirjoitti:

        Bensiinin palaminen ei ole kiinni mistään oktaaniluvusta.
        Polttoaineen syttymistä kuvaava höyrynpaine talvilaatuisella bensiinillä on sekä 95E:ssä, että 98E:ssä täysin sama: 85-100 kPa. Moottorin oktaanivaatimus on kiinni vain puristussuhteesta. Ja sehän saattaa muuttua moottorin karstoittuessa, kun palotila pienenee. Ajeleepa sen verran kaasuläpät auki, ettei pääse karstoittumaan.
        Moottorin oktaanivaatimukseen ei vaikuta moottorin lämpötila, eivätkä kuormituksen aiheuttamat rasitukset moottoriin pienene korkeampioktaanisella bensalla. Kun lukee näitäkin viestejä, en yhtään ihmettele, vaikka joku kehottaisi käyttämään korkeampioktaanista bensaa, jos kuskilla on hiki päässä. Yhtä tuulesta temmattuja lähes kaikki. Itse aion edelleenkin noudattaa valmistajan suosituksia.

        mulla lynxin koneessa lukee min okt 96! Eli siis 98 tankkaan. Suurin osa 2- tahti kelkoista vaatii 98 oktaanista.

        Oktaaneita on erilaisia. Opiskele lisää
        http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating


    • valmistajan mielipidettä

      Eli näin kysyin:
      Moi,

      2-tahti Lynxille on ohjekirjan mukaan oktaanivaatimus 95E. Jälleenmyyjät ym. käskevät ehdottomasti käyttää 98E:ta osaamatta perustella sanomaansa.

      Missä virhe? Selitykseksi ei ilmeisestikään käy 'kova ajo', koska tällaisesta erittelystä ei ole ohjekirjassa mainintaa.

      Toisinsanoen, hajoaako minun normaali hupikäytössä oleva adve 550F lähiaikoina, kun ajan 95E:lla ohjekirjan mukaisesti?

      Näin on ajettu 2200 km.

      Terv. Matti

      Ja vastaus oli:

      Hyvä Matti,

      Ohjekirjaan on merkitty minimi oktaanivaatimus jokaiselle kelkkamallille. Tietenkin suositeltavaa on käyttää korkeampi oktaanista polttoainetta, varsinkin jos kelkalla ei ajeta pitkään aikaan. Tällöin oktaanitaso pysyy korkeammalla ja kelkka toimii paremmin, kun se otetaan taas käyttöön. Jos rasittaa moottoria kovasti, niin tällä matalampi oktaanisella polttoaineella moottori voi alkaa nakuttamaan ja se voi johtaa moottorivaurioon.

      Ystävällisin Terveisin

      Jorma Kukkola
      Service Manager, Finnish, Central European and Russian Markets
      BRP Finland Oy

      Eli minun johtopäätös on se, että Lynx hajoaa jos käyttää ohjekirjan mukaista polttoainetta.

      Onnea kaikille Lynxin omistajille!!

      • prkl..!

        Tuommoiset väittämät kuuluvat samaan sarjaan, mitä lausunnot tehon lisäyksestä käyttämällä korkeampioktaanista bensaa.
        "Tietenkin suositeltavaa on käyttää korkeampi oktaanista polttoainetta, varsinkin jos kelkalla ei ajeta pitkään aikaan." Kuinkahan pitkän ajan pitää kelkan olla käyttämättä, että oktaanit haihtuvat?! Voi prkl...
        Itse olen ajanut vuosikausia tuhansia kilometrejä kelkalla, jossa on koneena 380F ja käyttänyt valmistajan suosittelemaa 95E-bensaa. Vedättänyt puita, ajanut tosi raskaillakin keleillä, ajanut hanat auki. Eikä oktaanit ole tankista sulan kauden aikana ehtineet haihtua.


      • Lynxhimies
        prkl..! kirjoitti:

        Tuommoiset väittämät kuuluvat samaan sarjaan, mitä lausunnot tehon lisäyksestä käyttämällä korkeampioktaanista bensaa.
        "Tietenkin suositeltavaa on käyttää korkeampi oktaanista polttoainetta, varsinkin jos kelkalla ei ajeta pitkään aikaan." Kuinkahan pitkän ajan pitää kelkan olla käyttämättä, että oktaanit haihtuvat?! Voi prkl...
        Itse olen ajanut vuosikausia tuhansia kilometrejä kelkalla, jossa on koneena 380F ja käyttänyt valmistajan suosittelemaa 95E-bensaa. Vedättänyt puita, ajanut tosi raskaillakin keleillä, ajanut hanat auki. Eikä oktaanit ole tankista sulan kauden aikana ehtineet haihtua.

        Jos kelkassa kaikki on kunnossa, toimii se 95 tai 98 oktaanisella ihan hyvin.
        Jossi sitten tulee se päivä, kun vaikka kaasutin on hieman tukossa, alkaa moottori mahdollisesti nakuttamaan, vaikka ei sitä huomaa. Kun moottorin purkamisen jälkeen pitää sulanutta mäntää kädessään, voi miettiä olisiko 98:n käyttö estänyt tämänkin vaurion? Ainakin olisi lisännyt nakutuskestävyyttä!
        Ollako vaiko eikö olla? Sitä mietti jo Shakespeare aikoinaan! Eikä tietääkseni hänkään päässyt pätevään lopputulokseen.


      • Lynxhimies
        Lynxhimies kirjoitti:

        Jos kelkassa kaikki on kunnossa, toimii se 95 tai 98 oktaanisella ihan hyvin.
        Jossi sitten tulee se päivä, kun vaikka kaasutin on hieman tukossa, alkaa moottori mahdollisesti nakuttamaan, vaikka ei sitä huomaa. Kun moottorin purkamisen jälkeen pitää sulanutta mäntää kädessään, voi miettiä olisiko 98:n käyttö estänyt tämänkin vaurion? Ainakin olisi lisännyt nakutuskestävyyttä!
        Ollako vaiko eikö olla? Sitä mietti jo Shakespeare aikoinaan! Eikä tietääkseni hänkään päässyt pätevään lopputulokseen.

        Nykybensa on periaatteessa kolmen kuukauden bensaa. Vanhempana se alkaa pilaantumaan. Menee jonkinlaiseksi liisteriksi, joka tukkii bensapumpun ja kaasuttimet.
        Jos seisottaa kelkkaa pitkään, esim. kesän yli, ei bensa ole enää kunnollista.
        Talvella käyttöönotettaessa tulee asia huomoida!
        98 tuntuu kestävän hieman 95:tä pitempään. Ei kuitenkaan kesäseisokin yli.

        Kelkkakaupoissa myydään polttoaineen stabilointiainetta, joka tuntuu lisäävän bensan kestävyyttä, jopa kesäseisokin yli. Se vain täytyy lisätä jo keväällä viimeiseen tankilliseen, ja ajaa kelkalla niin pitkään, että stabilointiainetta kulkeutuu jokapaikkaan. Eli kymmeniä kilometrejä.


      • mattipoikela

        -Käytän kaikissa pienkoneissa, sahat,raivurit , ruohonleikkurit, perämoottorit, kelkasta- mönkkäriin 98E:tä. Etanoli on se haitta-aine koneille, alkoholi erottaa veden, perämoottorin surma, kaasuttajat hapetuu ja suuttimet tukkeutuu.


      • Jutustelija1
        mattipoikela kirjoitti:

        -Käytän kaikissa pienkoneissa, sahat,raivurit , ruohonleikkurit, perämoottorit, kelkasta- mönkkäriin 98E:tä. Etanoli on se haitta-aine koneille, alkoholi erottaa veden, perämoottorin surma, kaasuttajat hapetuu ja suuttimet tukkeutuu.

        Sanoisin että 98E on aina hyvä valinta, ennen sai vielä lyijyllistä 99 bensaa ja siitä koneet tykkää.


      • 99-98E-95E

      • Anonyymi
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Sanoisin että 98E on aina hyvä valinta, ennen sai vielä lyijyllistä 99 bensaa ja siitä koneet tykkää.

        Lynx 6900 kojetaulutarrassa 98E


      • Anonyymi
        mattipoikela kirjoitti:

        -Käytän kaikissa pienkoneissa, sahat,raivurit , ruohonleikkurit, perämoottorit, kelkasta- mönkkäriin 98E:tä. Etanoli on se haitta-aine koneille, alkoholi erottaa veden, perämoottorin surma, kaasuttajat hapetuu ja suuttimet tukkeutuu.

        Päinvastoin, etanoli puhdistaa. Olen vuosikausia ajanut kaikilla 2-t vehkeillä puolet viinaa ja puolet 95E ja hyvin on vehkeet rokannu. Laadukas 2t öljy pitää olla


    • Anonyymi

      Miksi tuumia 95 98 kun voi käyttää 98 oktaanista.

      • Sepä se, jotkut kai haluaa säästää mutta jotain helposti sattuu ja remontin hintaa ei ihan pienillä ajoilla säästellä. Itse käytän moottoreissa 98 bensaa kun se on varma valinta ja hintaero olematon.


    • Anonyymi

      98 a aina, jos laitat 95:sta ja litkua jää vaikkapa kesän ajaksi tankkiin, se kondensoi vettä tankkiin ja syksyllä alkaa noituminen. Ja kyllä tuo on ihan valmistajien ohje eikä mitään mutua. Eli bensiinin sisältämä etanoli absoboi erittäin mielellään vettä ja harvapa ajaa tankin aina tyhjäksi, kuten pitäisi 95 brensalla tehdä, jottei ongemia muodostu.

      Toinen konsti on sitten pestä tuo alkoholi pois bensiinistä kokonaan, sillä saa parhaan bensan, niin kelkkaan, moottoripyörään, ruohonleikkuriin kuin sahaankin. Mutta jätetään tämä homma asian ymmärtäville ja osaaville, 98 on riittävän vähäetanolista kunhan aina joskus ajaa tankin kokonaan tyhjäksi tai tyhjentää sen muilla keinoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      126
      5686
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      99
      4885
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4844
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      395
      2459
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      131
      2380
    6. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      4
      2032
    7. 115
      1985
    8. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1637
    9. 383
      1397
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      60
      1243
    Aihe