Kaason ja bestmanin puvut?

morsmaikku -08

Haluaisin tietää yleisestä käytännöstä,eli kuka maksaa kaason ja bestmanin puvut?Mieheni siskon häissä käsittääkseni morsiuspari maksoi,mutta itse hämmästelin kun kuulin tästä.Minulla ei ole erityisvaatimuksia kaason puvusta,kunhan se on juhlava ja yksinkertainen ja tietyn värinen.Kaaso onkin katsellut pukuja jo erilaisista putiikeista.
Bestmanin puku ollaan vuokraamassa,koska puvun tulee olla samanlainen kuin sulhasen.
Vuokrauksen voisimme mahdollisesti ainakin osin maksaa,mutta jos lähdetään ostamaan pukua omaksi ja sellaista joka varmasti soveltuu myöhemminkin käyttöön,en olisi valmis tuhlaamaan hääbudjettiamme.
Meillä kaasolla loppujen lopuksi vain pieniä askareita,samoin kuin bestmanilla.Lähinnä ohjelman suunnittelua ja polttareiden järjestäminen,sekä muuta pikku puuhaa ajan niin salliessa.Niin onko epärealistista odottaa heidän maksavan pukunsa itse?Tästä ei ole puhuttu bestmanin tai kaason kanssa toistaiseksi,koska tuntuu,että kaikki välttelevät aihetta,eikä tässä sitten tiedä kuka olettaa mitäkin...
Kiitos jo etukäteen mielipiteistä!!!

21

5731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimmuli

      Miksi kaason puvun pitää olla tietyn värinen? Jos sinä esität noin pikkutarkan vaatimuksen, niin sinun pitäisi olla myös valmis maksamaan se puku. Tästä syystä kaaso varmaan kiertelee asiaa, mutta ei kehtaa suoraan sanoa. Ei ole reilua, että kaaso joka avustaa sinua häissäsi, joutuu pakosta ostamaan tietynlaisen puvun omista rahoistaan. Jos kyseinen väri ei kuulu kaason normaalin värikarttaan, saattaa olla että puvulle ei ole muuta käyttöä kuin teidän häänne ja silloin hän joutuu maksamaan aika kalliin hinnan teidän auttamisestaan... Jos taas kaaso saa valita juhlapukunsa itse, on oletettavaa, että hänellä on käyttöä sille myöhemminkin ellei peräti löydä kaapistaan valmiiksi sopivaa juhlapukua.

    • joka vaatii

      Ihan niin kuin eka vastaajakin sanoi, olen samaa mieltä. Itse ajattelet, että tietyn värinen puku kaasolle ei ole erityisvaatimus, mutta kyllä se on vieläpä aika yksilöitykin erityisvaatimus. Tietysti, jos nyt sattuu valitsemasi väri olemaan sama, jota ilman kaasoasi ei koskaan näe kaupungilla, niin ehkä silloin häneltä voisi "edellyttää" omalla kustannuksellaan sen ostamista. Mutta kaasollakin on lupa kerran eläessään vaihtaa tunnelmaa, ja jos taas väri tosiaan on sellainen, ettei kaaso sitä itse hankkisi omaan puvustoonsa, niin vielä enemmän. Eli jos asetat tuollaisen vaatimuksen, maksat myös mekon, se on minun mielipiteeni. Ei ole merkitystä sillä, voiko kaaso mahdollisesti käyttää sitä joskus muulloin, vaan vain sillä, että sinä sanelet. Vielä olisi eri asia, jos sanoisit hänelle, että "ethän laita saman väristä mekkoa kuin morsiuspukuni", niin kaasolle jäisi kaikki muut värit käyttöönsä. Jos taas annat kaasolle vapaat kädet omaan pukuvalintaansa, niin silloin hän tietenkin maksaa sen itse. Kyllä se yleensä menee niin, että se, jonka lauluja lauletaan, maksaa viulut.

      Yleisistä käytännöistä muuten en tiedä, koska mielestäni se, että morsian määrää kaason puvun värin, ei ole yleinen käytäntö. Eikä kyllä mielestäni muutenkaan erityisen perusteltua, eiköhän jokainen itse tiedä, missä värissä on parhaiten edukseen. Se, mikä näyttää hyvältä sinulla, ei ehkä ole sitä kaasollasi, etkä kai halua ihmisten muistavan, että "mikähän kaasoa vaivasi, oli kuin seinästä reväisty". Ei se sinulle kunniaa tee eikä sinun nätteyttäsi juhlapäivänä lisää, kuten ei kaason nätti, itselleen sopiva pukeutuminen sitä vähennä.

    • puvuista

      Jollei bestmanin tumma puku kelpaa teille - te maksatte puvun vuokran.
      Jollei kaason vanha mekko kelpaa teille - te maksatte vuokran.
      Hyvin yksinkertaista.
      Jos määrää - maksaa.
      Ja tämä on ihan yleinen käytäntö.
      Muunlainen kohtelu tuo vain pahaa mieltä..

    • myös maksaa

      Jos asetat vaatimukset kaason puvun väristä ja muista ominaisuuksista, olet velvoitettu myös kustantamaan puvun hänelle. Voihan sen vaikka vuokrata.

      Itse en ainakaan ole koskaan kuullut että morsian antaisi ohjeita vaatetuksesta ja pistäisi vielä kaason kustantamaan määrätynlaisen puvun.

      Sama pätee sulholla. Esim. jos b.manin käsityksen mukainen siisti puku ei vastaa morsiusparin käsitystä oikeanlaisesta asusta, he ovat valmiit myös kustantamaan sopivamman valinnan.

      Milestäni tämä on hyvin vahva tapa hoitaa asiat. Tai niin ainakin meidän suvun/kaveriporukan piirissä.

    • jos

      vain tietynlainen puku kelpaa. Jos ette ole valmiita maksamaan kuluja, on parempi, että luovutte kokonaan kaasosta ja bestmanista. Se, mitä ja kuinka paljon tekemistä heillä häissä on ,ei merkitse mitään.

    • .... !

      "Pieniä" askareita: ohjelman suunnittelua ja polttareiden järjestämistä... Kyllä käy kaasoa ja bestmania sääliksi - nämä em. jutut eivät ole mitään pientä puuhastelua, vaan vievät heiltä varmasti monen monta tuntia! Pientä arvostusta peliin. Ja pukuasia on aivan selvä: jos vaadit jotain tiettyä vermettä, sen myös kustannat.

    • ja muusta

      Ensinnäkin, varokaa että ette aseta liikaa odotuksia ja vaatimuksia kaasolle ja bestmanille. Lähinnä nuo kohdat "ei mitään eritysivaatimuksia puvusta, kunhan..." ja "vain pieniä askareita kuten ohjelman suunnittelua ja polttareita..." Nuo eivät todellakaan ole mitään pieniä asioita! Oikeasti, ymmärtäkää tämä ajoissa ettei ystävyys mene häiden takia pilalle!!!

      Sitten itse puvuista. Jos kaason puvulle on joku tietty tyyli- ja värivaatimus, niin te maksatte. Jos bestmanin puvun pitää olla tietynlainen, te maksatte vuokran. Voittehan sopia niin, että jos bestman haluaa häidenne yhteydessä ostaa jonkun hienon ja kalliin puvun mahdollista myöhempää käyttöä varten itselleen, niin te maksatte siitä vuokran hinnan (eli shaketin tapauksessa n. 120 e) ja hän kustantaa loput itse. Tai jaatte maksun jotenkin muuten.

      Aika omituinen asenne teillä kyllä on, jos vaaditte noin paljon asioita kaasolta ja bestmanilta ettekä ole valmiita antamaan heille mitään. Kaasona ja bestmanina oleminen ei ole mikään helppo nakki, joten on ihan reilua hemmotella heitäkin jotenkin.

    • kuitenkin

      niin, että alkuperäinen viesti on provo? Tuli vain mieleen, että vain "pilalle hemmoteltu" ihmistyyppi voisi tosissaan tuon kirjoittaa. Tai sitten kyseinen henkilö on ehkä ensi kerran tekemisissä häiden kanssa tai ainakin niiden järjestämisen. Hänellä ei esimerkiksi ole mitään käsitystä mitä kaikkea täytyy kaason/bestmanin ja ystävien tehdä, ennen kuin häissä voi olla hieno polttari-kansio esillä...

      Mutta mikäli alkuperäinen kirjottaja oli tosissaan, niin toivottavasti hän tajuaa näistä useista vastauksista mikä on yleinen käytäntö jos tahtoo, että kaaso ja bestman pitää vielä yhteyttä häiden jälkeenkin.

      • morsmaikku -08

        Kaasolle ja bestmanille on kerrottu ennen suostumistaan,mitä odotamme heiltä ja kommentit olivat "että sehän on kunnia" ja jatkuvasti tulee kyselyä,jos jotain voisi jo tehdä,vaikka häihin lähes puoli vuotta aikaa.Eli emme ole "myyneet sikaa säkissä" vaan kertoneet alusta asti,missä tarvitsemme apua.Eihän ohjelman suunnittelu kuulu yksin kaasolle ja bestmanille vaan myös meille,jotka menemme naimisiin,en kelpuuttaisi häihini mitä tahansa,joten ideat ja toteutus tapahtuu kaikki tavalla tai toisella morsiusparin kautta eli minusta ei kuulosta kohtuuttomilta tehtäviltä.
        Kaikille värivalintoja kommentoineille:haluaisin tietää,oletteko itse menneet koskaan naimisiin? Jos niin ymmärrätte kai,ettei ehjää kokonaisuutta saa ilman eheää värimaailmaa ja olisihan se outoa,jos kaaso pukeutuisi täysin eri väriin kun muut,varsinkin kun väristä on keskusteltu ja sovittu bestmanin ja kaason kanssa,ettei kukaan joudu käyttämään väriä,joka ei muuten istuisi...
        Ehkä jotkut haluavat mennä naimisiin vaikka tennareissa ja jätesäkissä,mutta minun päivänäni ei kukaan tule juhliin rääsyissä tai ovi kutsuu,kaikille ei näet ole samantekevää kuinka oma suuri päivä menee...


      • naamiaisasusta?
        morsmaikku -08 kirjoitti:

        Kaasolle ja bestmanille on kerrottu ennen suostumistaan,mitä odotamme heiltä ja kommentit olivat "että sehän on kunnia" ja jatkuvasti tulee kyselyä,jos jotain voisi jo tehdä,vaikka häihin lähes puoli vuotta aikaa.Eli emme ole "myyneet sikaa säkissä" vaan kertoneet alusta asti,missä tarvitsemme apua.Eihän ohjelman suunnittelu kuulu yksin kaasolle ja bestmanille vaan myös meille,jotka menemme naimisiin,en kelpuuttaisi häihini mitä tahansa,joten ideat ja toteutus tapahtuu kaikki tavalla tai toisella morsiusparin kautta eli minusta ei kuulosta kohtuuttomilta tehtäviltä.
        Kaikille värivalintoja kommentoineille:haluaisin tietää,oletteko itse menneet koskaan naimisiin? Jos niin ymmärrätte kai,ettei ehjää kokonaisuutta saa ilman eheää värimaailmaa ja olisihan se outoa,jos kaaso pukeutuisi täysin eri väriin kun muut,varsinkin kun väristä on keskusteltu ja sovittu bestmanin ja kaason kanssa,ettei kukaan joudu käyttämään väriä,joka ei muuten istuisi...
        Ehkä jotkut haluavat mennä naimisiin vaikka tennareissa ja jätesäkissä,mutta minun päivänäni ei kukaan tule juhliin rääsyissä tai ovi kutsuu,kaikille ei näet ole samantekevää kuinka oma suuri päivä menee...

        Onhan se selvä, että värit ovat tärkeitä. Mutta kysehän onkin siitä, että jos sinä vaadit jotakuta pukeutumaan sinulle mieleisellä tavalla, olet myös velvollinen kustantamaan tämän vaatimustasosi. Ja tässä ei nyt valitettavasti auta se, että kysyt kaasolta, onko hänen mielestään kohtuutonta olettaa hänen itsensä maksavan tuon häiden olemusta vastaavan juhla-asun. Näin petaat taas vain omaa etuasi, mikä jättää ikävän maun koko häistä.

        Mielestäni tämän pitäisi olla selvä asia kaikille, jotka häitä järjestävät. Joten otahan vain oppia siskostasi.


      • . . . . .
        morsmaikku -08 kirjoitti:

        Kaasolle ja bestmanille on kerrottu ennen suostumistaan,mitä odotamme heiltä ja kommentit olivat "että sehän on kunnia" ja jatkuvasti tulee kyselyä,jos jotain voisi jo tehdä,vaikka häihin lähes puoli vuotta aikaa.Eli emme ole "myyneet sikaa säkissä" vaan kertoneet alusta asti,missä tarvitsemme apua.Eihän ohjelman suunnittelu kuulu yksin kaasolle ja bestmanille vaan myös meille,jotka menemme naimisiin,en kelpuuttaisi häihini mitä tahansa,joten ideat ja toteutus tapahtuu kaikki tavalla tai toisella morsiusparin kautta eli minusta ei kuulosta kohtuuttomilta tehtäviltä.
        Kaikille värivalintoja kommentoineille:haluaisin tietää,oletteko itse menneet koskaan naimisiin? Jos niin ymmärrätte kai,ettei ehjää kokonaisuutta saa ilman eheää värimaailmaa ja olisihan se outoa,jos kaaso pukeutuisi täysin eri väriin kun muut,varsinkin kun väristä on keskusteltu ja sovittu bestmanin ja kaason kanssa,ettei kukaan joudu käyttämään väriä,joka ei muuten istuisi...
        Ehkä jotkut haluavat mennä naimisiin vaikka tennareissa ja jätesäkissä,mutta minun päivänäni ei kukaan tule juhliin rääsyissä tai ovi kutsuu,kaikille ei näet ole samantekevää kuinka oma suuri päivä menee...

        ... ja minun, minun, minun! Kuten itsekin niin osuvasti sanoit, kyseessä on SINUN JUHLA - kenelläkään muulla ei taatusti ole hauskaa noiden vaatimusten vuoksi. Olethan muistanut laittaa kutsuun värikoodin myös vieraiden pukeutumiselle..? Ettei SINUN päivä mene pilalle kun täti pamauttaa paikalle täysin epäsopivassa kuosissa!


      • se maksaa joka vaatii
        morsmaikku -08 kirjoitti:

        Kaasolle ja bestmanille on kerrottu ennen suostumistaan,mitä odotamme heiltä ja kommentit olivat "että sehän on kunnia" ja jatkuvasti tulee kyselyä,jos jotain voisi jo tehdä,vaikka häihin lähes puoli vuotta aikaa.Eli emme ole "myyneet sikaa säkissä" vaan kertoneet alusta asti,missä tarvitsemme apua.Eihän ohjelman suunnittelu kuulu yksin kaasolle ja bestmanille vaan myös meille,jotka menemme naimisiin,en kelpuuttaisi häihini mitä tahansa,joten ideat ja toteutus tapahtuu kaikki tavalla tai toisella morsiusparin kautta eli minusta ei kuulosta kohtuuttomilta tehtäviltä.
        Kaikille värivalintoja kommentoineille:haluaisin tietää,oletteko itse menneet koskaan naimisiin? Jos niin ymmärrätte kai,ettei ehjää kokonaisuutta saa ilman eheää värimaailmaa ja olisihan se outoa,jos kaaso pukeutuisi täysin eri väriin kun muut,varsinkin kun väristä on keskusteltu ja sovittu bestmanin ja kaason kanssa,ettei kukaan joudu käyttämään väriä,joka ei muuten istuisi...
        Ehkä jotkut haluavat mennä naimisiin vaikka tennareissa ja jätesäkissä,mutta minun päivänäni ei kukaan tule juhliin rääsyissä tai ovi kutsuu,kaikille ei näet ole samantekevää kuinka oma suuri päivä menee...

        Olen yksi niistä, jotka kommentoivat alkuperäistä kysymystäsi. Eli niistä, joille vastasit nyt. Olen muuten mennyt kerran itsekin naimisiin, joten tiedän oman kantani siihen, miten saadaan onnistunut tilaisuus aikaan.

        Ehjä kokonaisuus on jotain, mitä haluat. Se on morsiamena sinun oikeutesi, vaikka voikin olla, kuten jo aikaisemmin kommentoin, että kaasosi näyttää ehjässä värimaailmassasi kalkkilaivan kapteenilta, jos se ei ole hänen väreihinsä sopivaa. Siitähän ei kai alunperin ollut kyse, vaan siitä, kuka lystin maksaa. Ja kun sinä vaadit jotain, sinä maksat. Ei kauhean vaikeaa, eihän? Miksi tunnut selvästi ärtyneen - ja aiheen vierestä - siitä, että vastaajat näkivät asian eri tavalla kuin sinä ekassa viestissäsi?


      • Joulu Sentään!
        morsmaikku -08 kirjoitti:

        Kaasolle ja bestmanille on kerrottu ennen suostumistaan,mitä odotamme heiltä ja kommentit olivat "että sehän on kunnia" ja jatkuvasti tulee kyselyä,jos jotain voisi jo tehdä,vaikka häihin lähes puoli vuotta aikaa.Eli emme ole "myyneet sikaa säkissä" vaan kertoneet alusta asti,missä tarvitsemme apua.Eihän ohjelman suunnittelu kuulu yksin kaasolle ja bestmanille vaan myös meille,jotka menemme naimisiin,en kelpuuttaisi häihini mitä tahansa,joten ideat ja toteutus tapahtuu kaikki tavalla tai toisella morsiusparin kautta eli minusta ei kuulosta kohtuuttomilta tehtäviltä.
        Kaikille värivalintoja kommentoineille:haluaisin tietää,oletteko itse menneet koskaan naimisiin? Jos niin ymmärrätte kai,ettei ehjää kokonaisuutta saa ilman eheää värimaailmaa ja olisihan se outoa,jos kaaso pukeutuisi täysin eri väriin kun muut,varsinkin kun väristä on keskusteltu ja sovittu bestmanin ja kaason kanssa,ettei kukaan joudu käyttämään väriä,joka ei muuten istuisi...
        Ehkä jotkut haluavat mennä naimisiin vaikka tennareissa ja jätesäkissä,mutta minun päivänäni ei kukaan tule juhliin rääsyissä tai ovi kutsuu,kaikille ei näet ole samantekevää kuinka oma suuri päivä menee...

        "Ehkä jotkut haluavat mennä naimisiin vaikka tennareissa ja jätesäkissä,mutta minun päivänäni ei kukaan tule juhliin rääsyissä tai ovi kutsuu,kaikille ei näet ole samantekevää kuinka oma suuri päivä menee..."

        Ja siis, miksi kysyt, kuka maksaa, johan tuolla asenteella se on itsestään selvää.
        SINÄ maksat, koska SINÄ vaadit.
        Herranpieksutsentään.


      • ei prinsessa
        Joulu Sentään! kirjoitti:

        "Ehkä jotkut haluavat mennä naimisiin vaikka tennareissa ja jätesäkissä,mutta minun päivänäni ei kukaan tule juhliin rääsyissä tai ovi kutsuu,kaikille ei näet ole samantekevää kuinka oma suuri päivä menee..."

        Ja siis, miksi kysyt, kuka maksaa, johan tuolla asenteella se on itsestään selvää.
        SINÄ maksat, koska SINÄ vaadit.
        Herranpieksutsentään.

        Minä olen myös yksi alkupäässä kommentoinut. Meidän häät olivat -07, eikä kaasolle kuten muillekaan vieraille esitetty pukeutumisohjeita ja hienot ja tunnelmalliset häät olivat silti. Kenellekään ei tarvinnut näyttää ovea. Jos teillä on isot häät, niin saattaa olla, että sinä joudut ohjaamaan osan epäsopivista vieraista ovesta ulos. Sopisit amerikkalaiseen bridezilla-ohjelmaan, jossa yksi morsian antoi etukäteen morsiusneidoille/kaasoille laihdutusohjeita ja ohjeita oikeanlaisten alusvaatteiden hankkimiseen ettei mikään hyllyisi:D


      • ---
        morsmaikku -08 kirjoitti:

        Kaasolle ja bestmanille on kerrottu ennen suostumistaan,mitä odotamme heiltä ja kommentit olivat "että sehän on kunnia" ja jatkuvasti tulee kyselyä,jos jotain voisi jo tehdä,vaikka häihin lähes puoli vuotta aikaa.Eli emme ole "myyneet sikaa säkissä" vaan kertoneet alusta asti,missä tarvitsemme apua.Eihän ohjelman suunnittelu kuulu yksin kaasolle ja bestmanille vaan myös meille,jotka menemme naimisiin,en kelpuuttaisi häihini mitä tahansa,joten ideat ja toteutus tapahtuu kaikki tavalla tai toisella morsiusparin kautta eli minusta ei kuulosta kohtuuttomilta tehtäviltä.
        Kaikille värivalintoja kommentoineille:haluaisin tietää,oletteko itse menneet koskaan naimisiin? Jos niin ymmärrätte kai,ettei ehjää kokonaisuutta saa ilman eheää värimaailmaa ja olisihan se outoa,jos kaaso pukeutuisi täysin eri väriin kun muut,varsinkin kun väristä on keskusteltu ja sovittu bestmanin ja kaason kanssa,ettei kukaan joudu käyttämään väriä,joka ei muuten istuisi...
        Ehkä jotkut haluavat mennä naimisiin vaikka tennareissa ja jätesäkissä,mutta minun päivänäni ei kukaan tule juhliin rääsyissä tai ovi kutsuu,kaikille ei näet ole samantekevää kuinka oma suuri päivä menee...

        ollut kaksissa häissä kaasona ja onneksi olen saanut pukeutua niin kuin itse olen halunnut. Muuten olisin ehkä joutunut ostamaan koltun, joka olisi sekä tyyliltään että väriltään ollut sellainen, ettei minulla olisi ollut sille enää mitään käyttöä myöhemmin.

        Olen samaa mieltä kuin edelliset vastaajat: jos morsiuspari odottaa kaasolta ja bestmanilta tietynlaista pukeutumista, heidän on myös maksettava siitä. Kaasolle tulee niin paljon muutenkin kustannuksia - ainakin polttareiden järjestämisestä - ettei morsian voi olettaa, että kaaso olisi hänen upeiden häidensä maksumies. Jos maksaa, voi vaatia, mutta ei muuten


      • en ole hemmoteltu kakara
        morsmaikku -08 kirjoitti:

        Kaasolle ja bestmanille on kerrottu ennen suostumistaan,mitä odotamme heiltä ja kommentit olivat "että sehän on kunnia" ja jatkuvasti tulee kyselyä,jos jotain voisi jo tehdä,vaikka häihin lähes puoli vuotta aikaa.Eli emme ole "myyneet sikaa säkissä" vaan kertoneet alusta asti,missä tarvitsemme apua.Eihän ohjelman suunnittelu kuulu yksin kaasolle ja bestmanille vaan myös meille,jotka menemme naimisiin,en kelpuuttaisi häihini mitä tahansa,joten ideat ja toteutus tapahtuu kaikki tavalla tai toisella morsiusparin kautta eli minusta ei kuulosta kohtuuttomilta tehtäviltä.
        Kaikille värivalintoja kommentoineille:haluaisin tietää,oletteko itse menneet koskaan naimisiin? Jos niin ymmärrätte kai,ettei ehjää kokonaisuutta saa ilman eheää värimaailmaa ja olisihan se outoa,jos kaaso pukeutuisi täysin eri väriin kun muut,varsinkin kun väristä on keskusteltu ja sovittu bestmanin ja kaason kanssa,ettei kukaan joudu käyttämään väriä,joka ei muuten istuisi...
        Ehkä jotkut haluavat mennä naimisiin vaikka tennareissa ja jätesäkissä,mutta minun päivänäni ei kukaan tule juhliin rääsyissä tai ovi kutsuu,kaikille ei näet ole samantekevää kuinka oma suuri päivä menee...

        Se on itsestään selvää, että te maksatte sekä kaason että bestmanin puvut joko vuokrattuna tai ostettuna. Jos ette tee näin, he tietenkin pukeutuvat itse niinkuin parhaaksi näkevät.

        Jos minä olisin tuollaisen morsiamen kaasona, ei olisi kovin kaukana että jättäisin homman kesken.

        Tottakai kaaso ja bestman ovat alunperin olleet otettuja ja iloisia teidän "valinnastanne", mutta se ei tarkoita sitä että he olisivat valmiita raatamaan teidän päivänne takia - ja vielä laittamalla siihen satoja euroja omaa rahaa!

        No, vaikuttaisi siltä että morsmaikku -08 on ilmeisesti aika nuori, kypsymätön, itsekeskeinen ja pilalle hemmoteltu, jos hän tosissaan tällaisia asioita kyselee. Ehkä hän vielä tajuaa...


    • aikaisemmin vastannut

      Olen siis yksi aikaisemmin vastanneista. Ja kyllä, olen itse mennyt naimisiin viime kesänä.

      Mutta edelleenkään en ymmärrä mikä tässä kaason ja bestmanin pukuasiassa on teille nyt niin kauhea ongelma. Jos kerran haluatte näille henkilöille tietynlaiset puvut teidän hääpäivänämme, niin olkoon sitten niin. Sitä en ymmärrä, että minkä ihmeen takia te ette sitten niitä voi heille kustantaa. Rahaa palaa häihin muutenkin niin paljon että ei kahden n. 100-150 euron puvun ostaminen nyt pitäisi mikään ylitsepääsemätön este olla, jos on erityisiä vaatimuksia pukujen suhteen. Tai jos raha on ongelma, niin silloin kaaso ja bestman saavat hommata itse mieleisensä puvut tai käyttää jo olemassaolevia juhlapukujaan. Mielestäni aika yksinkertaista...

      • Nimetön

        Mun kaveri ja hänen poikaystävänsä joutuivat heidän tuttavapariskunnan häiden takia maksamaan, kun sulhasella oli vaatimuksena, että kaikki hänen 3 bestmaniään vuokraa tietyn n. 180€ maksavan puvun. Kaveri ei onneksi joutunut kaasoksi, oli kaasoillakin ollut maksettavat puvut. Tämä pariskunta järjesti häänsä isolla budjetilla ja olisi voinut olettaa, että rahaa riittäisi myös bestmanien ja kaasojen pukuihin, tai sitten antaa pukeutua omiin pukuihinsa.

        Kaverini ja hänen poikaystävänsä olivat tästä pakottamista sen verran närkästyneitä (ja sitä mieltä, että näistä häistä oli jo maksettu tarpeeksi), että ostivat lahjaksi jotain kökköä alle 20€. Kaikilla ei välttämättä olisi rahaa irrottaa edes tommosta "pikkusummaa" 180€ eli kannattaa miettiä..


    • kaasokaasokaaso.

      aiheen vierestä.. pitääkö kaason puvun olla pitkä? vai voisiko olla polvipituinen? onko pitkä jotenkin "hienompi" ja asiallisempi? riippuu tietysti häistä (ja morsiamesta) ja omasta tyylistä, mutta jos saa vapaasti valita puvun. mielipiteitä? ja pitääkö kirkossa peittää olkapäät jollain huivilla tai jakulla?

      on ongelmallista tuo puvun etsiminen, jos ei halua pitkää kaason/vanhojen vuokrapukua. ehkä se juhlapukukausi alkaa kohta näkyä kaupoissa..

      • tikkis123

        Kaason puvun ei tarvitse olla pitkä, ei siitä ole mitään sääntöä. Pituutta oleellisempaa on puvun tyyli. Ehdottomasti parempi on kaunis lyhyt juhlapuku, kuin jostain vuokraamosta tai kaupasta hommattu pitkä lakanamainen "kaason puku". Kirkossa kannattaa ehdottomasti peittää olkapäät, muuten pidetään röyhkeänä tai tavoista tietämättömänä hupakkona.


    • kaaso

      OIKEASTI...pientä näpertelyä ja vaadittu mitään....kuka oikein luulet olevasi???!!On todella usein kunnia kun joku pyytää kaasokseen koska se osoittaa luottamusta ja uskoa ystävyydestä tai sisarussuhteesta. On hullua että sulla on sellainen käsitys, että kaasosi olisi onnellinen siitä et saa raataa sun eteen ja maksaa pukunsa ilman että edes arvostat mitenkään hänen panostaan!Minä olen siskoni kaaso ja tuntuu aivan mahtavalta järjestää hänen häitään koska hän arvostaa niin paljon kaikkea tekemääni ja on innostunus ja kiitollinen. Se tekee niin iloiseksi että haluaa tehdä ihan kaikkensa että kaikki menee täysin nappiin. Ja lisäksi voin kertoo et tuo ohjelman ja polttareiden järjestely ei tosiaan ole mitään pikkunäpertelyä vaan vaatii paljon aikaa ja rahaa.
      Jos meidän morsiammella olis samanlainen asenne ja itsekkyys kuin sinulla niin sais järjestää itse häänsä...ja ehkä juhliakin niitä yksin.
      Että ärsyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe