mitä tää vois olla?? Poika on 6vko ja tississä kiinni koko ajan. Nyt on alkanu rinnat vihloo tosi pahasti, varsinki sillon ku vauva imee... Kipu on sellasta viiltävää ja terävää. Mitä mä teen? En nyt tän takii haluais lopettaa imettämistä kun maitoa kerran tulee ihan riittämiin, mut en kyl kauaa tätäkään jaksa...
rintaa vihloo
5
9453
Vastaukset
- Kukan äiti
Saattaa olla imuote hukassa.
Tai alkava tiehyttukos tulossa, mutta jos vaiva on ollut aina,
veikkaan että imuote on huono.
Oletko katsonut imetystukilista.net'in sivuilta löytyisikö sieltä apuja sinulle?
Minulla ei ole viiltävää kipua koskaan ollut rinnoissa,
paitsi tiehyttukoksen aikaan, ja imetystukilistan sivuilta löysin avun.
Joten neuvoisin katsomaan sieltä, koska hoito -ohjeet ovat sen verran pitkät,
etten nyt viitsi alkaa "kopipeistaamaan" niitä kokonaisuudessaan tänne.
Imuotteesta:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=105&Itemid=165
Tiehyttukoksesta:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=165 - yksi arvaus
Mulla tuntui heruminen tosi pahalta ihan alkuun kun se alkoi olla voimakkaampaa. Vihlonta liittyi ihan selvästi herumiseen, se siis alkoi kun vauva oli imenyt hetken ja maito alkoi kunnolla virrata. Sitten se hiljalleen laantui imemisen jatkuessa. Samanlaista vihlomista oli vaikkei vauva ollut rinnallakaan, jos herumisrefleksi käynnistyi jostain muusta syystä.
Tuo meni kyllä aika pian ohi, hiukan myöhemmin ei enää meinannut ollenkaan tuntea milloin heruminen alkoi. - keltainenkorppi
Mutuna heittäisin, että kipu saattaisi olla joko herumiskipua tai sammasta. (Tai voi se olla jotain muutakin ;)
Jos vihlominen tuntuu imetyksen alkuvaiheessa, kun heruminen käynnistyy (=vauva alkaa niellä kiivaammin), mutta lakkaa sitten vähitellen, eikä välttämättä palaa enää sen imetyskerran aikana ollenkaan, tai saattaa lyhyemmän aikaa ja lievempänä tuntua hieman myöhemmin, kyseessä saattaisi olla herumisen aiheuttama kipu. Toiset kuvaavat sitä kuplimisenä tai pistelynä, mutta toisilla se tekee suoranaisesti kipeää. Yleensä herumiskipu on voimakkaampi täydessä rinnassa ja imetyskerran ensimmäisellä herumisella.
Sammasta äidit ovat joskus kuvailleet: "kuin virkkuukoukulla rassaisi rinnan sisällä" tai "kuin olisi lasinpaloja rinnan sisällä". Sammas (=hiivasienitulehdus) voi tuntua vihlontana rinnan sisällä, vihlonta voi tuntua imetyksen aikana ja imetyskertojen välilläkin, oireilua voi olla kutina ja arkuus nännissä (esim. vaatteiden hankaus voi olla sietämätöntä, samoin suihkussa valuva vesi voi tehdä kipeää), nännien/nännipihan iho voi olla tavallista punertavampaa, iho voi hilseillä tai kiiltää (vrt. palanut iho).
Sammaksesta lisää mm. täällä:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=60- avuista
Joo, toi virkkuukoukulla rassaaminen kuulostaa just siltä, miltä tää kipu tuntuu.. Ja tissi myös hilseilee. Mitä mä nyt teen?
- eräs äiti
avuista kirjoitti:
Joo, toi virkkuukoukulla rassaaminen kuulostaa just siltä, miltä tää kipu tuntuu.. Ja tissi myös hilseilee. Mitä mä nyt teen?
niin saat varmuuden ja hoidon vaivaasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502234Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖24889- 68863
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51831Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me119824Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22733