2. perukokous

Huuli pyöriänä

Hei! Ilmeni niin, että nyt varsinaisen perukokouksen jälkeen leski ei ilmoittanutkaan siellä kokouksessa kaikkia mitä perukirjassa kuuluisi olla. Löytyi yksi uusi tili, yksi kallis esine ja lisäksi löytyi vielä tilakin.
Uusi kokous, meitä on 2 veljestä, voimmehan vaatia leskeä täydennysperukokoukseen saapuville? Hän oli isämme toinen vaimo.
Olen pettynyt, luulin, että leski ilmoitti perukokouksessa jo kaiken! Onkohan muillakin käynyt samoin? Samir

9

993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekoon

Vaatikaa heti täydennysperunkirjoitus. Vaatikaa myös lakiosaanne. Kirjallinen ilmoitus leskelle, että vaadimme lakiosamme isämme jälkeen. Lakiosa on puolet varsinaisesta perintöosasta.
      Jättikö isä testamenttia ja kenelle menee omaisuus, leskellekö vai perillisille. Olette rintaperillisiä ja puolet koko isänne ja lesken omaisuudesta on teidän, jollei testamentti toisin määrää.
      Jos on avioehto lesken ja isänne välillä, niin se on otettava huomioon.

• vastausta...

Olen ymmärtänyt, että leski ei halua täydennysperukirjoitusta. Voiko hän kieltäytyä, jos me veljekset nyt sitä vaadimme??! Hän ei ole meidän oma äitimme, vaan isämme toinen vaimo.

• Lasse
        vastausta... kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että leski ei halua täydennysperukirjoitusta. Voiko hän kieltäytyä, jos me veljekset nyt sitä vaadimme??! Hän ei ole meidän oma äitimme, vaan isämme toinen vaimo.

No ei varmasti halua uutta perunkirjoitusta tämä leski-ihminen, se on varsin ymmärrettävää. Mutta hän on jo tällä pimityksellään syyllistynyt kaikessa tapauksessa laittomuuteen. Kuten joku tuossa jo aikaisemminkin kirjoitti niin jos on olemassa TESTAMENTTI jossa vainaja on ilmaissut viimeisen tahtonsa hänelle tai muille osapuolille niin se on ainut peruste joka tulee ennen normaalia rintaperillisjakoa.

Joka tapauksessa kaikki omaisuus on aina ilmoitettava perukirjaan, tai ainakin olisi lain mukaan. Olen itsekin ollut mukana muutamissa (onneksi sopuisissa),mutta sotkuisissa pesissä ja on vienyt hyvän aikaa ylipäätään ottaa selville kaikki omaisuus ja asiat jotka perunkirjoitukseen kuuluvat.

On käynyt niinkin että jo kun yksi kirja on laadittu niin onkin löytynyt vielä jotakin joka kuuluu siihen ja homma on mennyt uusiksi. Tämä on tosin ollut täysin tahatonta ja johtunut vain sotkuisista asioista. Yksi tila, arvokas esine ja tili eivät kyllä oikein mene enää läpi vahingossa tapahtuneena unohduksena tai asioina joita kukaan ei ollut ajatellut joten voipi olla että leskellekin sanktioita tulee kyllä jo pelkästään tästä vaikka nyt miten yhteityöhaluiseksi kuitenkin rupeaisi...

• Leski

Mieheni kuolemasta on jo sen verran aikaa, että olen ryhtynyt katselemaan, josko löytyisi uusi kumppani. Etsintä on vaikeaa, silä olen niin kurkkuani myöten täynnä toisten kakaroita ahneine äiteineen, että haluan ehdottomasti lapsettoman miehen :( Onneksi meillä oli testamentti sekä keskinäinen henkivakuutus millä sain penskan pihalle. Välittömästi käsi ojossa - ilman vakuutusta olisin joutunut myymään omaisuutta. Muistakaa kaikki avioparit testamentti turvataksenne jälkeen jäävän puolison oikeudet elämänne aikana hankittuun omaisuuteen. Tarpeen vaikka lapset olisivat omiakin, mutta ehdottomasti uusperhetilanteissa!

• Bimbo
        Leski kirjoitti:

Mieheni kuolemasta on jo sen verran aikaa, että olen ryhtynyt katselemaan, josko löytyisi uusi kumppani. Etsintä on vaikeaa, silä olen niin kurkkuani myöten täynnä toisten kakaroita ahneine äiteineen, että haluan ehdottomasti lapsettoman miehen :( Onneksi meillä oli testamentti sekä keskinäinen henkivakuutus millä sain penskan pihalle. Välittömästi käsi ojossa - ilman vakuutusta olisin joutunut myymään omaisuutta. Muistakaa kaikki avioparit testamentti turvataksenne jälkeen jäävän puolison oikeudet elämänne aikana hankittuun omaisuuteen. Tarpeen vaikka lapset olisivat omiakin, mutta ehdottomasti uusperhetilanteissa!

Jaa-a, ei tainneet ainoastaan lapsoset syyllistyä ahneuden syntiin, vai mitä? Mielestäni perintö kuuluu aina lapsille ja laki pitäisi suojella rintaperillisiä niin, että tällaisille hyvävittuisille ei pitäisi saada jättää penniäkään. Sääli niitä lapsia, jotka ajattelevat, että tuo ihminen on rehti ja silkasta rakkaudesta isän/äidin kanssa. Tästä kirjoituksesta ilmenee, että kyllä pontimena on olleet raadollisemmat asiat.

Varsinaiseen kysymykseen vastaan, että nyt jos koskaan kannattaa etsiä asianajaja, jonka erikoisalana on perintöriidat! Laki tosiaankin velvoittaa pesänilmoittajaa ilmoittamaan koko omaisuuden, mutta lain toteutumista ei voida valvoa, joten voi niitä ilmoittamatta jätettyjen omaisuuksien määrää. Älä mieti yhtään vaan palkkaa heti asianajaja, joka tietää, miten kaikki omaisuus saadaan kaivettua esille!

• Leski
        Bimbo kirjoitti:

Jaa-a, ei tainneet ainoastaan lapsoset syyllistyä ahneuden syntiin, vai mitä? Mielestäni perintö kuuluu aina lapsille ja laki pitäisi suojella rintaperillisiä niin, että tällaisille hyvävittuisille ei pitäisi saada jättää penniäkään. Sääli niitä lapsia, jotka ajattelevat, että tuo ihminen on rehti ja silkasta rakkaudesta isän/äidin kanssa. Tästä kirjoituksesta ilmenee, että kyllä pontimena on olleet raadollisemmat asiat.

Varsinaiseen kysymykseen vastaan, että nyt jos koskaan kannattaa etsiä asianajaja, jonka erikoisalana on perintöriidat! Laki tosiaankin velvoittaa pesänilmoittajaa ilmoittamaan koko omaisuuden, mutta lain toteutumista ei voida valvoa, joten voi niitä ilmoittamatta jätettyjen omaisuuksien määrää. Älä mieti yhtään vaan palkkaa heti asianajaja, joka tietää, miten kaikki omaisuus saadaan kaivettua esille!

Oikein näppärää, parikymmentä vuotta elätte yhdessä, rakennatte taloa ja kotia, sitten ei riitä että menettää elämänkumppaninsa, pitäisi vielä suoriutua omasta kodistaan kun lapsukainen haluaa helppoa hynää, omaisuutta, jonka ansaitsemisen eteen ei ole lyönyt tikkua ristiin. Miettisit vähän mitä sammakoita suustasi päästelet! En ole ahne, jos lähden olettamuksesta, että leskeytyminen on kyllin kova kokemus, ei tarvitse sen lisäkis kadulle lähteä kodistaan, vaikka exä sitä kyllä toivoisikin.

• Juristi

Leskihän syyllistyy veropetokseen (tai jos omaisuus arvokasta niin törkeään veropetokseen), jollei ilmoita kaikkea omaisuutta perukirjassa. Perukirja on samalla veroilmoitus, jonka mukaan perintövero määräytyy. Näkeehän verottaja omista tiedoistaan vainajan elinaikaisen omaisuuden, esim. kiinteistö takuulla on verottajan tiedossa. Jollei leski halua toimia varojen ilmoittajana täydennysperunkirjoituksessa, toimii ilmoittajana sitten joku muu. Kaikkiin pankkiin kannattaa lähettää saldo/tilikysely eli tiedustella onko vainajan nimissä tiliä ko. pankissa.

• MatteusTK

Olen erittäin kiitollinen näistä neuvonannoista ja avuista, mitä asiallisesti on kirjoitettu.
        Nyt pääsen eteenpäin tämän asian kanssa. Olen silti pettynyt, miten monenlaisia meitä on, niin leskiäkin...

• Niina
        MatteusTK kirjoitti:

Olen erittäin kiitollinen näistä neuvonannoista ja avuista, mitä asiallisesti on kirjoitettu.
        Nyt pääsen eteenpäin tämän asian kanssa. Olen silti pettynyt, miten monenlaisia meitä on, niin leskiäkin...

Olen kokenut samantyyppisen puhalluksen tai puhallusyrityksen. Pahalta se tuntuu kun omat koirat purevat, mutta mammona näyttää teetättävän kaikenlaista. Minä osltani ja niin pitkälle kuin mahdollista yritän saada aikaan sopuliratkaisun. En halua vastapuolen joutuvan ketunrautoihin, vaikka kuinka nyt olisivat väärin tehneet. Mitä se hyödyttäisi?

Minä ajatteln niin että kaikki me virheitä teemme. Nämä perintöasiat näyttävat olevan aika mutkikkaita. Näihin sotkeutuu niin paljon traumaa ja komplekseja jotka sitten leivotaan perukirjaan ja muuhun perintösotkuun.

Luulen että pettymys läheisiin ihmisiin on suurempi pettymys kuin varojen menetys sinänsä. Sitä vain aluksi haukkoo henkeään ja toistaa, että tätä en ikinä olisi sisaruksistani ja sukulaisistani uskonut. Minun kohdallani on niin että sisko joka on perukirjan laatinut ei vastaa kirjeisiini eikä puhelimeen. Puhelinvastaaja on ollut päällä koko kesän eikä soittopyyntööni tule vastausta. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2752
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2581
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2297
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1875
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1063
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe