Mitä puukkoa kannat?

TheHunter

Eli mitä puukkoa/linkkaria kannat taskussa, vyössä tai vaikka avaimenperässä? Ja mihin käytät puukkoasi päivittäisessä asioissasi?

Itsellä taskusta löytyy aina FOXin 493OC linkkari alumiini kahvoilla. Vyökotelossa pidän metsästys ja kalastusretkillä Victorinoxin SwissToolia.

74

8568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ollenkaan huono kysymys näin eräpuolelta.

      Itselläni Marttiinin kompassipuukko pisintä mallia, sekä jonkun Pohjanmaan sepän pehmeästä raudasta tekemä pikkupuukko kaverina. Avaimenperässä jokin Retki-linkkari ja työliivin helmassa Moran kumikahvainen kalapuukko, jolla hakkaan yleensä jäätä tms.

      Pilkkirepussa on vielä Martiinin eläkkeelle jäänyt leuku, jolla käsittelen kohmeisin sormin ahvenoita. Kesäkalapakista varmuuden vuoksi löytyy myös jokin kumikahvainen Retki-linkkari.

    • puukkohullu

      mulla on melkeen aina mukana victorinoxin tinker (taskussa) 91 tai sitten leathermanin blast (laukussa, erästellessä vyökotelossa). Erästellessä mukana kulkee marttiinin condor vuolu 11cm terällä. Löytyy myös gerberin ez-out taittoveitsi työkalupakista, jota en oikeaastaan koskaan ole mukana kantanut koska en oikein suosi sen sahalaitaa.

      • Länsisaksalaisen leimat

        Omaava kiinassa tehty liha veihti.sillä lähtee nahka hirveltä ja makkaralta.Työhommissa halpoja moria tai vastaavia.Vuolussa jotain Tommipuukon näköistä.


      • pioneeripuukkoa
        Länsisaksalaisen leimat kirjoitti:

        Omaava kiinassa tehty liha veihti.sillä lähtee nahka hirveltä ja makkaralta.Työhommissa halpoja moria tai vastaavia.Vuolussa jotain Tommipuukon näköistä.

        no ilman muuta kannan pioneeripuukkoa. kaikki vaan suorittamaan pionruk niin saatte omanne. mahtavin puukko mitä suomesta voi saada ;)


      • mies pääaselajista
        pioneeripuukkoa kirjoitti:

        no ilman muuta kannan pioneeripuukkoa. kaikki vaan suorittamaan pionruk niin saatte omanne. mahtavin puukko mitä suomesta voi saada ;)

        Pioneeriaselajihan lienee jokin tukiaselaji.
        Alisteinen aina jollekin toiselle. Eihän sellaisen puukkoa edes tosimies kehtaa kantaa.
        Me oikean aselajin upseerit kannamme aseinamme sekä rynnäkkökivääriä että pistoolia.Puukolla levitämme leivälle voita.


      • olet....
        pioneeripuukkoa kirjoitti:

        no ilman muuta kannan pioneeripuukkoa. kaikki vaan suorittamaan pionruk niin saatte omanne. mahtavin puukko mitä suomesta voi saada ;)

        >no ilman muuta kannan pioneeripuukkoa

        Vai että pinohiiriipuukko:) Enpä ole moisesta roskasta kuullutkaan. Pateettista.


      • paskojasanonmina
        olet.... kirjoitti:

        >no ilman muuta kannan pioneeripuukkoa

        Vai että pinohiiriipuukko:) Enpä ole moisesta roskasta kuullutkaan. Pateettista.

        > Me oikean aselajin upseerit kannamme aseinamme sekä rynnäkkökivääriä että pistoolia.Puukolla levitämme leivälle voita. <

        HAAHAA. Upseerit. Huhhuh, nyt kyllä valitsit vähän väärän sanamuodon itsestäs... xD

        Aselajeista voidaan muuten alkaa väittelemään, sopii! Ja pioneeriaselajia ei muuten sovi alkaa vähättelemään. Ei jumalaut pojat! Kuka tommossi valeit päästelee. Perkele tule tänne niin annan selkääs!


      • paskojasanonmina kirjoitti:

        > Me oikean aselajin upseerit kannamme aseinamme sekä rynnäkkökivääriä että pistoolia.Puukolla levitämme leivälle voita. <

        HAAHAA. Upseerit. Huhhuh, nyt kyllä valitsit vähän väärän sanamuodon itsestäs... xD

        Aselajeista voidaan muuten alkaa väittelemään, sopii! Ja pioneeriaselajia ei muuten sovi alkaa vähättelemään. Ei jumalaut pojat! Kuka tommossi valeit päästelee. Perkele tule tänne niin annan selkääs!

        Pioneerit ovat kuin esinahka, kun toiset menevät eteen, niin pioneerit vetäytyvät taakse ja kun toiset menevät taakse, pioneerit lähtevät viimeisenä.

        Ilman pioneereja isojen joukkojen liikkeet olisivat mahdottomia. Ilman huoltoa pienienkin joukkojen liikkeet olisivat mahdottomia.

        Nämä aselajinsa ylivoimaisuudella uhoavat ovat jotain juuri asepalveluksen suorittaneita poikia, joista ei ole osattu tehdä miehiä.

        Tekisi tosin mieli nähdä kuva siitä kurssipuukosta, niin voitaisiin väitellä vaikka ennemmin siitä.


      • pienooeripuukosta
        k0rh0nen kirjoitti:

        Pioneerit ovat kuin esinahka, kun toiset menevät eteen, niin pioneerit vetäytyvät taakse ja kun toiset menevät taakse, pioneerit lähtevät viimeisenä.

        Ilman pioneereja isojen joukkojen liikkeet olisivat mahdottomia. Ilman huoltoa pienienkin joukkojen liikkeet olisivat mahdottomia.

        Nämä aselajinsa ylivoimaisuudella uhoavat ovat jotain juuri asepalveluksen suorittaneita poikia, joista ei ole osattu tehdä miehiä.

        Tekisi tosin mieli nähdä kuva siitä kurssipuukosta, niin voitaisiin väitellä vaikka ennemmin siitä.

        http://www.pulju.net/shop/images/vekottimet/wenger2_2.jpg siinä, tolta näyttää pionpuukko...



      • ...
        k0rh0nen kirjoitti:

        Pioneerit ovat kuin esinahka, kun toiset menevät eteen, niin pioneerit vetäytyvät taakse ja kun toiset menevät taakse, pioneerit lähtevät viimeisenä.

        Ilman pioneereja isojen joukkojen liikkeet olisivat mahdottomia. Ilman huoltoa pienienkin joukkojen liikkeet olisivat mahdottomia.

        Nämä aselajinsa ylivoimaisuudella uhoavat ovat jotain juuri asepalveluksen suorittaneita poikia, joista ei ole osattu tehdä miehiä.

        Tekisi tosin mieli nähdä kuva siitä kurssipuukosta, niin voitaisiin väitellä vaikka ennemmin siitä.

        Tässä on kuva ja mittoja. Kuvan laatu on vähän mitä sattuu, niin kuin kännykkäkameralla yleensä.

        http://img267.imageshack.us/img267/9356/pionpuukko.jpg

        Komia puukko mutta en henkilökohtaisesti välitä tuosta visakoivusta. Pirullisen liukas märissä käsissä. Pelkkänä koristeena olen pitänyt, joten käyttökokemuksia ei ole. Luulisin että soveltuu enemmän vihollisen puukotteluun ja alokkaille brassailuun kuin kiehisten vuolemiseen.


    • Marttiini

      Marttiini Lapinleuku 220 kulkee mukana.

      • Marttinini

        Lapinleuku 230 tarkoitin... Hyvä puukko...


    • kunnes poliisin paskapäät

      veivät sen koska toisen "vahingoittamiseen soveltuvan esineen tai aineen hallussapito", ilman hyväksyttävää syytä ei täyttynyt!

      • Hunter Thompson

        Itselläni on Leatherman Wave mukana kylillä ym. reissussa.

        Puskassa vyöllä roikkuu nykyään Ontarion Spec Plus-malliston Air Force SP2-95. 1095-hiiliteräs. Hinta oli 28 euroa.

        Teroituskulmat oli liian jyrkät minun makuun, (Oli aika koomisen näköistä hommaa kun kokeilin sitä tehdasterää pajukeppiin...) joten vein sen heti alkuun teroittajalle. Hyvähän siitä tuli.


    • Tadzio de Santis

      Mikähän tuo lienee merkiltään, joku kallis lahjapakkauslinkkari taitaa olla. Ruostumatonta terästä runko, löytyy 2 eri pullonavaajaa, korkkiruuvi, kapsyylileikkuri ja aivan onneton veitsiterä. Se oli jäänyt tuohon tiskikaapin kiinteään viinipullotelineeseen entiseltä asukilta.

      Minulla oli ennen marttiinin kätevä, mutta opin jo nuorena ettei minun kannata koskea puukkoon ellei ensiapuryhmää ole valmiina...

    • kätevin

      SOG PowerAssist black oxide ihan hyvä ja monipuolinen ja kestävä peli, suosittelen.

    • Ei vapaita nimimerkkejä

      Itse kannan silloin tällöin Leatherman Skeletoria mukanani, se on kevyt, veitsi on helpossa kohtaa ja terävä, lisäksi siinä tulee pihdit ja ruuvari mukana.
      Erä matkoilla kannan usein Asaklitt:in "isoa" titaaniteräistä taittoveistä.
      Käyttö tapoja löytyy eikä veitsi tai Skeletor koskaan tunnu turhalta. Arjessa paketit ja kauppojen muovi pakkaukset aukenevat nopeaan, ja kyllä veitsi aterimeksikin kelpaa.

    • ................

      Coltellerie Paolucci made in italy.
      Kestävin stiletti mitä olen omistanut kunhan muistaa välillä purkaa, poistaa töhnät ja vähän rasvaa.

      En käytä sitä oikeastaan mihinkään. Kunhan on taskunpohjalla.
      Avaan kirjekuoria.

    • jämti on

      että, helapääpuukko sen olla pitää..sama keklua käytän joka hommaan..

    • folder

      eihän lain mukaan saa kantaa mitään teräaseeksi luokiteltua, edes ns. kynäveistä jossa vain tuuman 25,4 mm terä, ei edes vaikka olisi linkkari.Näin siis yleisillä paikoilla ,metsä on eriasia.

      • Eräjormaaaaaaaaaaaa

        mukana jokin hoflerin hirvitaittoveitsi aina eräjormaillessa


      • Aoxomoxoa
        Eräjormaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        mukana jokin hoflerin hirvitaittoveitsi aina eräjormaillessa

        Kolikkotaskussa pienin Victorinox, jossa tärkeät kynsisakset.
        Yleisveittenä Marttiini keskikokoinen linkkari, hellpo avata ja suleka, hyvä käteen.
        Järeämpiin hommiin Peltosen Sissipuukko, ei tarvitse sääliä, kestää hakata.


      • saa kantaa työkalua

        Itse asiassa saa kantaa. Laissa on määrätty, että työkalukäytössä tai muussa hyväksyttävässä käyttötarkoituksessa saat pitää teräaseen mukanasi, tosin tässä sitten se kohtuus taas. Itse kuljen ympäri vuoden kaikki matkat töihin, kaupungille, kauppaan jne, polkupyörällä, joten minulla on täyson hyväksyttävä peruste kantaa Leatherman aina mukanani. Töissä on kovassakin käytössä joka päivä.

        Se on tietenkin eri asia kannatko mukanasi linkkaria tai Letukkaa, mutta jos kannat jotain Rambo-puukkoa, niin siitä syntyy poliisin kanssa takuuvarma ongelma. Sveitsiläistä linkkaria eivät vie, eivätkä Leathermania, ei ainakaan Turun poliisi puutu mitenkään näihin perustyökaluihin.

        Poliisikaan nyt ei yleisesti ole niin puupää, että puuttuisi tavallisten työkalujen mukana pitämiseen, ellei joku sitten käytä sellaista jossakin tilanteessa väkivaltaan, silloin se verme lähtee poliisin haltuun varmasti.


      • juri k
        saa kantaa työkalua kirjoitti:

        Itse asiassa saa kantaa. Laissa on määrätty, että työkalukäytössä tai muussa hyväksyttävässä käyttötarkoituksessa saat pitää teräaseen mukanasi, tosin tässä sitten se kohtuus taas. Itse kuljen ympäri vuoden kaikki matkat töihin, kaupungille, kauppaan jne, polkupyörällä, joten minulla on täyson hyväksyttävä peruste kantaa Leatherman aina mukanani. Töissä on kovassakin käytössä joka päivä.

        Se on tietenkin eri asia kannatko mukanasi linkkaria tai Letukkaa, mutta jos kannat jotain Rambo-puukkoa, niin siitä syntyy poliisin kanssa takuuvarma ongelma. Sveitsiläistä linkkaria eivät vie, eivätkä Leathermania, ei ainakaan Turun poliisi puutu mitenkään näihin perustyökaluihin.

        Poliisikaan nyt ei yleisesti ole niin puupää, että puuttuisi tavallisten työkalujen mukana pitämiseen, ellei joku sitten käytä sellaista jossakin tilanteessa väkivaltaan, silloin se verme lähtee poliisin haltuun varmasti.

        Lain mukaan veistä tai puukkoa saa pitää mukana kun työtehtävä niin vaatii. Esimerkiksi ruokatunnilla tai työmatkan ajaksi (jos tapahtuu työvaatteet esim.haalarit päällä) puukko tai veitsi tulisi jättää pois. Tiedän tapauksen jossa mies meni perjantaina töiden jälkeen haalarit päällä paikallisen räkälän terassille kaljalle ja poliisi takavarikoi haalareihin kiinnitetyn Moran. Sakkoa ei onneksi kirjoitettu. Poliisilla on tässä asiassa mahdollisuus käytää harkintaa.


    • 1029384756

      Vyöllä kulkee Hoflerin monitoimityökalu, jolla nyt teen vaikka mitä. Metästys ja kalastusreissuilla mukana on ite tehty puukko jossa 12 cm terä ja sahalaita toisella reunalla.Kahva ja tuppi on jotakin ihmepuuta, jonka olen päällystänyt jääkiekkoteipillä. Hyvin pelaa.

    • KONNALA

      Itse pidän aina Machete viidakkoveitsen mukanani, käytännössä säilytän sitä siis autossa kuskin penkin alla mistä se on helppo ja nopea ottaa käyttöön jos tarvitsee ottaa oksat pois.

    • Rantojen Mies

      Kannan punakahvaista moraa povarissa tai saappaan varressa. MIsä Reijo on, onko taas ottamassa?

    • Oikea puukko

      Mies ilman PUUKKOA on just saman arvoinen kuin huora ilman v..tua :)

      Ei noi lettermanit ja viktorinoksit ole puukkoja, vaan linkkuveitsiä...

      • l

        Ihan oekeen!


    • Marttiinin

      Skinner Martef on nyt ollut metsällä ja järvellä mukana. Myös Silver Carbinox on keikkunut mukana, kuten myös Peltosen lyhyempi sissipuukko, sekä kääntöveitsenä Buck Lite.

      Kaikilla on erällä pärjätty. Peltosen pitkä sissipuukko oli liian mittava tavanomaiseen käyttöön.

      "Siviilissä" laukusta löytyy Leatherman Wave ja taskusta Micra. Aika hyvin näillä värkkää, jos jotain korjata tarvitsee.

    • mäyräpirtelö89

      sa tekemä tupla leuku kulkee repussa retkillä.

    • Street fightin man

      Knuckle duster knife. Ainoa oikea kaupunkipuukko!

    • Biderberg hunter

      Joka päivä löytyy opinel 6 taittoterä taskusta. Jos metsä reissu niin sissipuukko m07. Jos Pitempi reissu lähtee mukaan hukari isompiin hommiin. Jätän pling pling vehkeet keräilijöille sekä niille jotka luulee huippu puukon tuovan lisää taitoja suoraan paketista. Keskityn itse toimivuuteen hinta/laatu olessa hyvä.

      • WM

        EDC: Spyderco endura FFG 4.
        Metsä: Buck Punk


      • kokelas ebin

        Moro Lekajonne.


    • pilkkoopuutkin

      ka-bar usmc se ainoo oikee..

      • Kokeiltu on,

        sekä merijalkaväen että ilmavoimien mallia. Oli joltinenkin pettymys.

        Ei tuolla puita oikeasti pilkota. Varmaan sotahommissa painiottelun sillä ratkaisee. Näyttää komealta, mutta liian pitkä terä yleiskäyttöön. Machoiluun hyvä peli ja pikkupojat katselee ihaillen.

        Skinner Martef oli viimeksi metsällä mukana. Nyt olen tilannut Bökerin Plus Gents Scalpellin, jota täytyy kokeilla.


      • Scalpelli
        Kokeiltu on, kirjoitti:

        sekä merijalkaväen että ilmavoimien mallia. Oli joltinenkin pettymys.

        Ei tuolla puita oikeasti pilkota. Varmaan sotahommissa painiottelun sillä ratkaisee. Näyttää komealta, mutta liian pitkä terä yleiskäyttöön. Machoiluun hyvä peli ja pikkupojat katselee ihaillen.

        Skinner Martef oli viimeksi metsällä mukana. Nyt olen tilannut Bökerin Plus Gents Scalpellin, jota täytyy kokeilla.

        oli terävä, mutta varsin pieni meikäläisen kouraan.

        Viikonlopun sorsat hoitelin taas Martef Skinnerillä.


    • tietäjä

      Ei ole aloittaja oikein tiennyt mistä kirjoittaa, kun kysyy "mitä puukkoa kannat" ja sitten jo itsekin selittää linkkareista ja veitsistä.
      Alan harrastajat tietävät mikä on puukon ja veitsien ero.

      • Juu, ja

        pilkunparittajan jalanjäljen tuntee siitä, että kaikki leppäkertut on tien varsilta raiskattu.


    • Leatherman!

      Leatherman pst on aina mukana. Lompsassa kulkee mukana victorinox swisscard.

    • Veitsiäjokapaikassa

      Itsepuolustus tarkoituksessa:

      Vyöllä Cold Steel SRK ja taskussa pari taittoveistä. Bootsissa tietenkin bootsiveitsi. Ja povarissa perus stiletti
      Kotona Cold Steel Latin Machete kaksi Cold Steel Kukria.
      Autossa Cold Steel Magnum Kukri ja Cold Steel Panga Machete.
      Mökillä Cold Steel Two handed katanamachete ja pari jykevämpää veistä.

      Ja eräillessä (tai mökillä) kaikki nämä mukana.

    • Salihousu-Salli

      No siinä edellisellä provoilijalla terät kolkkaa. Huumormiehiä.

      Mutta minulle riittää puukkomestarin tekemä Napero eli taskupuukko. Sitä ei tarvitse kantaa, kulkee huomaamatta mukana.

    • linkkarisepitääolla

      ite kannan pientä linkkaria jossa pullon sekä tölkin avaaja sekä ruuvarisarja. Aivan loistava ja on muute laatu. Hinnasta ja merkistä en tii, mutta hyvä on. Kulkee huomaamattomasti taskussa :)

    • Lljjjj
    • jokunen väline

      Töissä kannan vyöllä Leatherman Supertool 200 mallia, vapaa-aikana avaimenperässä on kiinni Victorinoxin peruslinkkari ja vyöllä kannan Leatherman Blastia, joka on painoltaan kevyt verrattuna supertooliin. Jotenkin kummasti melkein joka päivä tulee vapaallakin tarvittua ruuvareita, veitsen terää ja jopa pieniä saksia jotka Blastista löytyvät.

      Leatherman Supertool on saanut töissä niin kovaa kyytiä varaston melskeessä, että vaihdatin siihen teriä useamman kappaletta uusiin. Joka päivä tarvitsen töissä muovien aukomiseen, pahvilaatikoiden availuun, teippien leikkelyyn ja muuhun sen sellaiseen. Koteloa saa itse asiassa olla aukomassa lukuisia kertoja päivässä ja kaivamassa työkalua esiin.

      Metsään otan mukaan puukahvaisen käyttöpuukon, mallia karu ja toimiva. Jos joku kuvitteli, että eräillessä pärjää jonkun taittoteräisen lelun kanssa, niin pitkälle ei pärjää. Makkarapaketin avaa jollain Victorinoxilla, mutta kiehisten veistelyt ja muut vuolemiset ja leikkelyt vaativat ihan oikean puukon, jotta työ on myös turvallista.

    • csknife

      Cold steel Black Talon, full serrated

    • ropokop IV

      Järjestyslain vastaista.

      • teräase mukana

        Ja mitä sitten? Mies tietää lain ja rikkoo sitä tarpeensa mukaan. Kannan itse koko ajan vyölläni Victorinox SwissToolia ja reisitaskuhousujen taskussa Asaklittin kääntöveitseä. Metsään lähtee mukaan Marttiinin eräpuukko, jonka kannan sinne vyöllä, ihan laista piittaamatta.

        Järjestyslaki on tehty kierrettäväksi. Reisitaskussa piilossa olevaa kääntöveitseä ei hoksaa kukaan ja multitool ei näy vyöltä juurikaan kotelossaan ja vaikka poliisi näkisi, eivät välitä. Se on työkalu, jonka poliisikin hyväksyy.

        Olen kantanut mukanani nyt sentään erilaisia Leathermaneja ja muita yleistyökaluja koko ikäni. Leatherman kiikkui vyölläni yli 20 vuotta. Puukkoa kannan kylillä aina kun menen metsään tai tulen pois sieltä. Rikostani kanniskella teräaseita voisi siis pitää jopa harkittuna ja tietoisena. Sen pidän mukanani minkä tarvitsen, laki väistää.

        Järjestyslain tyyppisten idioottimaisuuksien vuoksi en äänestä missään vaaleissa, mutta katson samalla myös, että Suomen laki ei koske minua, eli minulla ei ole mitään velvollisuutta noudattaa lakia tässä maassa.


      • punapiste
        teräase mukana kirjoitti:

        Ja mitä sitten? Mies tietää lain ja rikkoo sitä tarpeensa mukaan. Kannan itse koko ajan vyölläni Victorinox SwissToolia ja reisitaskuhousujen taskussa Asaklittin kääntöveitseä. Metsään lähtee mukaan Marttiinin eräpuukko, jonka kannan sinne vyöllä, ihan laista piittaamatta.

        Järjestyslaki on tehty kierrettäväksi. Reisitaskussa piilossa olevaa kääntöveitseä ei hoksaa kukaan ja multitool ei näy vyöltä juurikaan kotelossaan ja vaikka poliisi näkisi, eivät välitä. Se on työkalu, jonka poliisikin hyväksyy.

        Olen kantanut mukanani nyt sentään erilaisia Leathermaneja ja muita yleistyökaluja koko ikäni. Leatherman kiikkui vyölläni yli 20 vuotta. Puukkoa kannan kylillä aina kun menen metsään tai tulen pois sieltä. Rikostani kanniskella teräaseita voisi siis pitää jopa harkittuna ja tietoisena. Sen pidän mukanani minkä tarvitsen, laki väistää.

        Järjestyslain tyyppisten idioottimaisuuksien vuoksi en äänestä missään vaaleissa, mutta katson samalla myös, että Suomen laki ei koske minua, eli minulla ei ole mitään velvollisuutta noudattaa lakia tässä maassa.

        Mulla on aina jalkajousi rotsin alla kun lähden kadulle, ei veitsi riitä vainoharhaisen ihmisen turvaksi!


      • street archer
        punapiste kirjoitti:

        Mulla on aina jalkajousi rotsin alla kun lähden kadulle, ei veitsi riitä vainoharhaisen ihmisen turvaksi!

        Meikällä on taljajousi pitkän takin alla!


    • puukkoseppä

      Vähiin se puukon kantaminen tahtoo nykyään jäädä. Pienriista metsällä on jonkinmoinen linkkari, että saa linnut ja jänikset suolistettua. Hirvijahtiin en ota mitään puukkoa tai veistä. Kun kerran kauteen keskimäärin pääsee hirven ampumaan, niin aina saa lainaksi puukon suolistukseen ja lahtivajalla on nylkemiseen tarkotettuja veitsiä kyllä tarjolla. Makkaratikun vuoluun saa myös puukkoa lainattua.

      Puukkoja kyllä valmistan noin 100 puukkoa vuodessa

    • sarana55

      eihän yleisellä paikalla saa puukkoa edes kantaa joten parempi sitoa parimetrinen naru puukon kahvaan vetää puukkoa perässä :)

      • kyllä saa kantaa

        Itse asiassa saa kantaa. Laissa on osoitettu sormella mahdollisuus kantaa puukkoa hyväksyttävästä syystä, esim. työkalukäyttö. Tuo porsaanreikä laillistaa heti linkkarit ja Leathermanit, joihin poliisi ei puutu, ellei sen vermeen kanssa mene riehumaan ja tuikkaa jotakuta.

        Samoin varastomies tai timpuri saa sen työmoransa kantaa vapaasti kyllä mennessään työasussaan ruokatunnille. Kukaan ei varmaan ilmoita miehestä työkalut mukanaan.

        Itse olen kävellyt töistä tauolle lounastamaan ihan muina miehinä työasu päälläni niin, että asusta roikkuu pari puukkoa, valikoima ruuvimeisseleitä, pari kolme mittanauhaa eri pituuksilla, vatupassi, loota ruuvia sun muuta tilpehööriä ja bonuksena pieni kaarisaha. Kukaan ei puuttunut mitenkään kun työasussa lukee kissan kokoisin kirjaimin firman nimi. Pölökin näkee, että työmies on menossa taukoilemaan.

        Istun muuten juuri nyt tauolla ja vyölläni keikkuu kotelossaan multitool. Kukaan, edes järkkäri ei ole puuttunut asiaan mitenkään eikä puutu, kun en tarjoa syytä puuttumiseen.


    • Espoonlikka

      Kovasti täällä ollaan ulkomaisen kaman ja kaiken maailman kukrien perään.

      Minulle puukko on käyttöesine,jolla tehdään kiehiset nuotioon ja vuollaan makkaratikut ja avataan makkarapaketti.
      Terän mallin pitää olla sellainen,että nimenomaan vuoluhommat pelittää.
      Kalankin voin suolistaa mutten metsästä.

      Haluan tuoda esille perinteisen Suomalaisen puukon arvoa.
      Sille ei mitkään ulkomaiset macetet tai bovieveitset ikinä pärjää.

      Hyvässä puukossa on käteen istuva kahva ja terän pituus on noin omistajansa kämmenen leveys.
      Sitä ei ole tarkoitettu risujen hakkaamiseen. Sitä varten on leuku tai vesuri.
      Hyvästä puukonkahvasta saa otteen jopa kalanlimaisilla/verisillä käsillä.
      Sitä ei siis pilata lakkaamalla.
      Omat puukkoni on käsitelty Danish Olililla.

      Hiljan olen liittynyt puukontekijöiden jaloon kastiin tekemällä kaksi puukkoa itse.
      Toisen terä on Laurin metallin valmistama,toisessa on merkintä AK.
      Tekijät tunnistanevat nimikirjaimet.
      Ekassa kahva on visaa,toisessa pahkaa.
      Helat kolmen millin messinkilevyä.
      Tupet nahkaa puulestalla vahvistettuna.

      Näin aloittelijana hain vauhtia Espoon työväenopiston puukkokurssilta.

      Pyöräretkillä kannan mukanani Leatherman Wavea.
      Julkisilla paikoilla en teräaseita kanniskele kun en näe siihen tarvetta.

      Viisas väistää vaaranpaikat.

      Tässä siis tuli vähän naisnäkökulmaakin

      • tarkkuuta ilmaisuihi

        Sinä olet itse kasannut ne puukot, mutta kun et ole itse teriä takonut, niin et voi sanoa tehneesi.


      • Espoonlikka
        tarkkuuta ilmaisuihi kirjoitti:

        Sinä olet itse kasannut ne puukot, mutta kun et ole itse teriä takonut, niin et voi sanoa tehneesi.

        Aika vaikeaa se kerrostaloasunnossa on,tuo takominen.

        ja tuo tekeminen,tulkinnanvaraista...


      • kuka kotona takoo ?
        Espoonlikka kirjoitti:

        Aika vaikeaa se kerrostaloasunnossa on,tuo takominen.

        ja tuo tekeminen,tulkinnanvaraista...

        Ei se ole tulkinnanvaraista, sillä on hyvinkin tarkat kriteerit. Ne voit vaikka tarkistaa Fiskarsin puukkokilpailun säännöistä.

        Asumamuotoja on kyllä monia, mutta harva kotona takoo, vaikka asuisi omakotitalossa. Ei kaikilla ole omaa pajaan mahdollisuuksia, mutta kansalaisopisoissa on noita puukon takomiskursseja ylen aikaa.
        Googlaa vaikka Taisto Kuortti, niin eiköhän löydy. Kyseinen herra käy opettamassa aika monissa opistoissa.


    • toisinnaanajattelija

      Haluaisin löytää ns. "naperon", eli pienen pienen taskupuukon tuppineen. Puukosta käytetään myös nimitystä "liivintaskupuukko".
      Rakastan omenoiden kaluamista niin kotosalla kuin liikkeellä ollessanikin. Olen jo aika "iäkäs" joten omppu pitäisi saada ensin palasiksi. Hampaat ja ikenet ei oikein tykkää kun kaluan omenaa koko ajan, ja ikenistä tulee verta, ja suu on kipeä.
      Jos joku tietäisi mistä saisi em. kapistuksen, olisi kiva jos ilmoittelisi vaikka s-postiini. Ps. Käytetty ja edullinen käy mainiosti myös.
      [email protected]

      • Paras puukko

        hyväteräinen, halpa, muovikahvainen esim. punainen MORA on paras, järkevin teräase, työkalu, taikakalu, selviytymis neuvo ja paljon muuta. Aina mukana MORA, sakkojakin saatu taanoin, alkoholi ja yleinenpaikka plus POLIISI jne. MORA-mies on oikea mies, muut ovat hempuleita.


    • vivalarevolucion69

      Mil-Tec Kukri :)

    • Tarpeen mukaan

      Mukana kalassa ja muutenkin risukoissa kulkee 2 euron kiinalainen moran kopio jonka kadottaminen ei aiheuttasi taloudellista päänsärkyä ja sillä pärjää aivan loistavasti kepin veistossa ja kaikessa tarpeellisessa puukkoa vaativassa toimessa.

    • letukka mukana

      Leatherman riittää. Kaikki se minkä mies mukanaan tarvitsee. Toki siis mukana tuon lisäksi aina mukana kertakäyttösadetakki, modattu survival pack, hypotermiapeite ja EA-paketti. Taskussa myös energiapatukoita. Avaimenperässä vielä minitaskulamppu ja kubotan sveitsiläinen linkkari.

      Reppuun pakkaan sääennusteen mukaan vaatetta mukaan, toisinaan myös reilun pullon vettä ja aina kannan repussa mukana hätätelttaa (terminen folioteltta). Tosin oletan tuntemamme elämän päättyvän joka päivä mahdolliseen totaaliseen katastrofiin.

    • Ka-Bar_

      Ka-Bar

    • Gurkha

      SOG kukri. Hoitaa vesurin, puukon ja lisäksi retkisahan hommat, kun terän hamarapuolella on saha.
      Tietysti vähän iso mukana kannettavaksi, eikä pysty kaloja perkaamaan ym. mutta muuhun käytännöllisyyteen nähden kelpo vehje.

    • Tuppipuukko

      Minä kannan tätä nykyä mukana pikku carbinox-merkkistä puukkoa tai toisinaan naisten puukkoa. Kovaan tarpeeseen otan ilveksen mukaan käyttöesineenä. Kun kannan puukkoa, puukko kulkee tupessa vyöllä.

    • Vyökotelossa

      Minä kannan mukana silloin kun pidän yleensä mukana sissokselta ostettua käntöveistä. Ei ollut hintava eikä isokokoinen. Kulkee juuri sopivassa vyökotelossa.

    • Hyvämeininki

      Mitäs minä. 16 cm puukkoa tarpeen mukaan ja aina yleensä 12 cm kahvan kanssa linkkaria.

    • miksikantaaykskantaan

      Kannan mukanani aina kahta katanaa.
      Oikein näppärä vuoleksia makkara tikut. Käyttää vartaana . Nylkeä jänis, suolistaa linnut ,eritoten erotella kyyhkyn täkkälihat luista, harjuksen suomustuksessa erinomainen peli ja isommastain taimenesta saa helposti fileet. Hakata tervaskannosta kiehiset. Kaivaa hampaan välistä lihanriekaleet pois..tehdä puhdetöitä(mm. kuksia) jouto aikana..pyyhkiä pers...

    • Varautuminenonviisautta

      Farkkujen sivutaskussa mukana Victorinox Tinker Small-monitoimityökalu. Se on myös ollut mukanani eri puolella maailmaa ja monesti sitä on tarvittu pullonavaamisesta aina narun leikkaamiseen.

      Olen viimeaikoina alkanut kantaa mukana toisinaan myös terävää S.O.G. -taittoveistä, jonka terä aukeaa jousella yhdellä kädellä nopeasti. Asun nimittäin maahanmuuttajavaltaisella alueella.

    • Omakahvaa

      Myös minä kannan toisinaan puukkoa, naisten puukko nimeltään. Menee taskun pohjalla ja huomaamatta tulessa ja on verraton käyttää. Mukana kulkee toisinaan carbinox nimeltään. Kuuden sentin terällä.

    • Anonyymi

      RUK kurssipuukko 117

    • Anonyymi

      En kanna mitään puukkoa päivittäin. Sille ei ole mitään järkevää käyttöä. Metsäreissuilla mukana on mora.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe