14v lapseni haluaisi tulla kastetuksi. Itse en "kuulu kirkkoon", mutta isänsä kuuluu.
Olemme asiasta yksimielisiä, mutta käytännön asiat kiinnostaa (täällä netissä löytynyt tieto hajanaista ja ei kovin tarkkaa...).
Eli ilmeisesti tarvitsee kummit kaksin kappalein?
Mutta miten muuten toimitaan ja saako hän jotain opetusta (joka vauvoilta tietty puuttuu?) ja missä? Ja kuinka kauan?
Saadaanko valita kastepaikka koti/kirkko?
Albaan pitänee pukeutua, lainataanko se kirkolta?
ym.ym...
Kun en oikein asiasta tiedä, en oikein osaa kaikkea kysyäkään, mutta jos joku auttaisi ja kertoisi mahd paljon asiaan liittyen????
14v kastaminen
3
808
Vastaukset
- saa tietoa ja apua
Menepä käymään kirkkoherranvirastossa niin selvittävät asiat teille varmasti ihan mielellään.
Myös netistä löytyy tietoa (oletan että lapsi haluaa tulla kastetuksi evl. lut.?):
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/884A722A85BFF899C2256FEA003B7DE8?OpenDocument&lang=FI
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/BB9D352630B7B908C2257022004164F0?OpenDocument&lang=FI
Yli 15v. kaste:
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/5B259DC6F8BA6285C2257067004B6389?OpenDocument&lang=FI - paupaupauliina
minut ja kaksoisveljeni kastettiin 12-vuotiaina melkein 20 vuotta sitten, tässä asiassa mikään on tuskin muuttunut. kummit pitää olla, mitään opetusta ei, eihän sitä vauvoillekaan anneta. ja paikka on se minkä itse haluatte olevan. kaikki menee siis ihan saman kaavan mukaan. itse olin pukeutunut äitin ompelemaan siniseen mekkoon, veljeni suoriin mustiin housuihin ja siniseen paitaan, vauvankin saa tietysti pukea niinkuin itse parhaaksi näkee, ei siinä kai ole mitään sääntöjä.
- Jarmo Kokkonen
Haluaako 14-vuotias käydä rippikoulun? Se aika tavallista tässä vaiheessa. Rippikoulu käydään yleensä sinä vuonna, jolloin täytetään 15 vuotta. Aiemmin sen voi käydä jos esim. on mennyt 6-vuotiaana kouluun ja haluaa käydä rippikoulun oman ikäluokkansa mukana.
Kaste on joka tapauksessa aina samankaltainen. 14-vuotias ymmärtää jo paljon kasteen merkityksestä ja siitä pappi keskustelee hänen kanssaan. Kaikissa kaytännön kysymyksissä kirkkoherranvirasto ja pappi neuvovat mielellään. Kastepaikka voi olla kirkko, kappeli tai koti sen mukaan, kuinka sovitaan. Kastettava pukeutuu albaan, jonka saa kirkolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1192572Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup262414Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.592003Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua301833Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3391399- 601093
- 2591039
- 541027
- 146933
- 45918