wc-istuin pitää pyyhkiä niin, että pyyhkeestä käyttää 8 puolta, mutta ihmiset harrastavat suuseksiä ja spermasta 70 % on virtsa-aineita?
Eikös ole ristiriitaista?
aseptiikka wc:ssä
56
8323
Vastaukset
- kuin suussa.
Älä nyt hermostu, mutta se wc- istuimen nuppi on se vaarallisin ja likaisin kohta wc istuimessa. Edetään siis ylhäältä alas. Koskettelemme yleisissä vessoissa hyvin harvoin pytyn jalkaa. Nupissa on mikrobilikaa kun istuimen jalassa on jo konkreettista likaa. Siivotessa emme ota kantaa siihen miten sen jälkeen kun olemme puhdistaneet vessan asiakkaat käyttäytyy. Kun siivooja lähtee vessasta tila on puhdas. Tarkoitus ei kuitenkaan ole siirtää sitä konkreettista likaa seuraavaan wc-istuimeen. Nämä on joku viisas aikoinaan tutkinut varmasti bakteeritesteillä niin kuin kaiken muunkin.
- entäs jos
nuppi on samassa tasossa kuin istuimen säiliön päällinen, niin pitääkö kuitenkin nupin jälkeen kääntää vai saako koko ylätason samalla puolella vetäistä?
- Onko jossain vielä kohollaa...
entäs jos kirjoitti:
nuppi on samassa tasossa kuin istuimen säiliön päällinen, niin pitääkö kuitenkin nupin jälkeen kääntää vai saako koko ylätason samalla puolella vetäistä?
wc-istuimen nuppeja? Wc- istuimen aseptisen puhdistuksen pohtiminen on sellainen ikuisuusväittelyn aihe, että siihen tulee tuskin koskaan loppua. Kuitenkin on sovittu, että nykyiset suositukset on näin ja niin tehdään.
- kohollaan olevia
Onko jossain vielä kohollaa... kirjoitti:
wc-istuimen nuppeja? Wc- istuimen aseptisen puhdistuksen pohtiminen on sellainen ikuisuusväittelyn aihe, että siihen tulee tuskin koskaan loppua. Kuitenkin on sovittu, että nykyiset suositukset on näin ja niin tehdään.
saako koko säiliön pyyhkiä samalla kuin nupin eli vasta kannella puhdas puoli
Entäs kun on käytössä sieniliinat, joita ei edes voi taittaa kovin moneen osaan? - ............
kohollaan olevia kirjoitti:
Entäs kun on käytössä sieniliinat, joita ei edes voi taittaa kovin moneen osaan?Voihan sen wc-altaan kuurata vaikkapa katuharjalla jos haluaa käyttää epätavallisia välineitä. Se sama käsi koskee kyllä sitä pytyn yläosaa niin kuin nuppiakin samalla kertaa, vaikka olisikin koholla.
Tässä väkisinkin miettii mitä professori sanoisi yliopistolla jos sanoisin tekeväni kvantitaviisin tutkimuksen aiheestani, mutta en suostuisi käyttämään silti kyseistä metodia vaan keksin itse siihen omia juttujani ja oikoisin hieman mutkia suoriksi,jotta pääsisin helpommalla, mutta silti väittäisin yhä metodiani kvantitatiiviseksi. - siivoojatar83vv
............ kirjoitti:
Voihan sen wc-altaan kuurata vaikkapa katuharjalla jos haluaa käyttää epätavallisia välineitä. Se sama käsi koskee kyllä sitä pytyn yläosaa niin kuin nuppiakin samalla kertaa, vaikka olisikin koholla.
Tässä väkisinkin miettii mitä professori sanoisi yliopistolla jos sanoisin tekeväni kvantitaviisin tutkimuksen aiheestani, mutta en suostuisi käyttämään silti kyseistä metodia vaan keksin itse siihen omia juttujani ja oikoisin hieman mutkia suoriksi,jotta pääsisin helpommalla, mutta silti väittäisin yhä metodiani kvantitatiiviseksi.Kyllä se tosiaan on niin, että sienipyyhkeen paikka on keittiössä, eikä missään wcn siivouksessa. Joku järki sentään kerjätessä pitäisi olla..
- mun omalle
siivoojatar83vv kirjoitti:
Kyllä se tosiaan on niin, että sienipyyhkeen paikka on keittiössä, eikä missään wcn siivouksessa. Joku järki sentään kerjätessä pitäisi olla..
työnantajalle.
- ---
mun omalle kirjoitti:
työnantajalle.
Luulisi nyt pomon tietävän jotain siivouksesta.
- eivät ole koskaan
............ kirjoitti:
Voihan sen wc-altaan kuurata vaikkapa katuharjalla jos haluaa käyttää epätavallisia välineitä. Se sama käsi koskee kyllä sitä pytyn yläosaa niin kuin nuppiakin samalla kertaa, vaikka olisikin koholla.
Tässä väkisinkin miettii mitä professori sanoisi yliopistolla jos sanoisin tekeväni kvantitaviisin tutkimuksen aiheestani, mutta en suostuisi käyttämään silti kyseistä metodia vaan keksin itse siihen omia juttujani ja oikoisin hieman mutkia suoriksi,jotta pääsisin helpommalla, mutta silti väittäisin yhä metodiani kvantitatiiviseksi.kuuluneet keittiöön, missä ammatillisesti ruokaa laitetaan.
Jokainen saa paskaa kotonaan hämmentää, aivan kuten mielii! - pipa....
eivät ole koskaan kirjoitti:
kuuluneet keittiöön, missä ammatillisesti ruokaa laitetaan.
Jokainen saa paskaa kotonaan hämmentää, aivan kuten mielii!voi niitä esim tiskipöydän kuivaamiseen tms, pienemmissä määrin käyttää..kuhan muistaa välillä vaihtaa..onhan ne pidemmän päälle aika epähygieenisiä...ei kyllä ammattikäytössä niitä yleensä käytetä keittiössä..
- siivoojatar83vv
--- kirjoitti:
Luulisi nyt pomon tietävän jotain siivouksesta.
Ei ne kaikki pomot tajua mitään siivouksen päälle, joten siksi ne käskee tehdä työt ihan ihme välineillä.
- nykyisin
pipa.... kirjoitti:
voi niitä esim tiskipöydän kuivaamiseen tms, pienemmissä määrin käyttää..kuhan muistaa välillä vaihtaa..onhan ne pidemmän päälle aika epähygieenisiä...ei kyllä ammattikäytössä niitä yleensä käytetä keittiössä..
mikroliinaa myös kotona keittiössä tiskipöydän ym pyyhkimiseen. Siihen kun töissä tottuu, niin se on vaan yksinkertaisesti PARAS ja kestää kunnon pesua. Ja töissä pomo haluaa että on siistiä, vaikka ei varsinaisesti varmaan siivoamisesta paljoa ymmärräkään. Luottaa siihen että minä osaan =)
- siivoojatar83vv
nykyisin kirjoitti:
mikroliinaa myös kotona keittiössä tiskipöydän ym pyyhkimiseen. Siihen kun töissä tottuu, niin se on vaan yksinkertaisesti PARAS ja kestää kunnon pesua. Ja töissä pomo haluaa että on siistiä, vaikka ei varsinaisesti varmaan siivoamisesta paljoa ymmärräkään. Luottaa siihen että minä osaan =)
Mie käytän niitä meikoja ymm halpa pyyhkeitä keittiössä, jotka kestävät konepesua yllättävän hyvin, ja niitä voi vaihtaa tarpeen vaatiessa. Perusteeellisempaan keittiöön siivoukseen otan sitten mikrot käyttöön..
- työssään käyttäisikään.
eivät ole koskaan kirjoitti:
kuuluneet keittiöön, missä ammatillisesti ruokaa laitetaan.
Jokainen saa paskaa kotonaan hämmentää, aivan kuten mielii!Johan ne kerää kaikki paskat itseensä ja alkaa haista nopeasti. Todellisia myrkkypesiä. Kotona voi juuri mennä jos pistää välillä tiskien mukana koneeseen.
- palveluohjaajani...
............ kirjoitti:
Tässä väkisinkin miettii mitä professori sanoisi yliopistolla jos sanoisin tekeväni kvantitaviisin tutkimuksen aiheestani, mutta en suostuisi käyttämään silti kyseistä metodia vaan keksin itse siihen omia juttujani ja oikoisin hieman mutkia suoriksi,jotta pääsisin helpommalla, mutta silti väittäisin yhä metodiani kvantitatiiviseksi.itse tilasi mulle sienipyyhkeitä vessan pesua varten. Ennen käytin mikroliinoja, mutta tämä ko. palveluohjaaja sanoi sieniliinojen olevan parhaita. Siis, mä puhun nyt sellasista "tiskirätin" tapasista sieniliinoista. Käytön jälkeen mä pesen ne 90 asteessa koneessa. Ei hajua, ja ihan ookoot ne minusta on. Lavuaarin pesen eri liinoilla.
Ja firma on sellanen sinivihree, kahdella kirjaimella. - palveluohjaajasi
palveluohjaajani... kirjoitti:
itse tilasi mulle sienipyyhkeitä vessan pesua varten. Ennen käytin mikroliinoja, mutta tämä ko. palveluohjaaja sanoi sieniliinojen olevan parhaita. Siis, mä puhun nyt sellasista "tiskirätin" tapasista sieniliinoista. Käytön jälkeen mä pesen ne 90 asteessa koneessa. Ei hajua, ja ihan ookoot ne minusta on. Lavuaarin pesen eri liinoilla.
Ja firma on sellanen sinivihree, kahdella kirjaimella.kenties tilannut tutkintonsa jostain internetin pilipalisivustoilta? No sen siitä saa kun palveluohjaajan koulutus suoritetaan oppisopimuksena. Isien synnit periytyy seitsemänteen polveen asti..
- siivoojatar83vv
työssään käyttäisikään. kirjoitti:
Johan ne kerää kaikki paskat itseensä ja alkaa haista nopeasti. Todellisia myrkkypesiä. Kotona voi juuri mennä jos pistää välillä tiskien mukana koneeseen.
Kotona ei nyt luulisi ihan ns. kuolevan jos käyttää niitä halparättejä, ja vaihtaa heti kun ne alkaa haisemaan...aika huonojahan ne muuten kyllä ovat...
- jossain ohjelmassa
työssään käyttäisikään. kirjoitti:
Johan ne kerää kaikki paskat itseensä ja alkaa haista nopeasti. Todellisia myrkkypesiä. Kotona voi juuri mennä jos pistää välillä tiskien mukana koneeseen.
Olikohan Kuningaskuluttaja kerrottu,että näitä sieniliinoja ym. muita tiskirättejä ei saa tiskikoneeseen laittaa.Ne tukkii jotain sihtejä, ku niistä irtoaa nukkaa.Että sillai...pesukoneeseen siis!
- siivoojatar83vv..
jossain ohjelmassa kirjoitti:
Olikohan Kuningaskuluttaja kerrottu,että näitä sieniliinoja ym. muita tiskirättejä ei saa tiskikoneeseen laittaa.Ne tukkii jotain sihtejä, ku niistä irtoaa nukkaa.Että sillai...pesukoneeseen siis!
kukaan alansa ammattilainen ainakaan niitä tieten taiten koneeseen mene laittamaan..mutta saattaahaan joku kotiäiti vaikka laittaakkin..joka ei ole asiasta ollut tietoinen....
- mutta sihti kuuluukin tyhje...
jossain ohjelmassa kirjoitti:
Meidän astiantiskauskoneen ohjeissakin lukee ettei koneeseen laitettavia astioita saa edes huuhdella. Kauhean montaa kokonaista perunaa ei siihen sihtiin kyllä mahdu, mutta nukkaa kyllä jos sellaista irtoaa. En ole kyllä nähnyt meillä koskaan nukkaantunutta sienipyyhettä...
- siivoojatar83vv
mutta sihti kuuluukin tyhje... kirjoitti:
Meidän astiantiskauskoneen ohjeissakin lukee ettei koneeseen laitettavia astioita saa edes huuhdella. Kauhean montaa kokonaista perunaa ei siihen sihtiin kyllä mahdu, mutta nukkaa kyllä jos sellaista irtoaa. En ole kyllä nähnyt meillä koskaan nukkaantunutta sienipyyhettä...
niin se varmaan riippuu vähän laadusta ja minkä firman tekemiä on. Ainakin ne sifolet rievut hajoaa heti kättelyssä.. vaikka ne ei ole mitään sieniriepuja..
mutta makunsa kullakin...ne sienipyyhkeet mitä kaupasta saa, on siittä hankalia, että ne on kooltaan liian pieniä ja kuivana inhottavan rutikuivia. :) - *zzzzzzzzzzzz
itse tilasi mulle sienipyyhkeitä vessan pesua varten. Ennen käytin mikroliinoja, mutta tämä ko. palveluohjaaja sanoi sieniliinojen olevan parhaita. Siis, mä puhun nyt sellasista "tiskirätin" tapasista sieniliinoista. Käytön jälkeen mä pesen ne 90 asteessa koneessa. Ei hajua, ja ihan ookoot ne minusta on. Lavuaarin pesen eri liinoilla.
Ja firma on sellanen sinivihree, kahdella kirjaimella.Hyi olkoon, ei missään tapauksessa voi mitään sieniliinoja käyttää. Pyydä äkkiä mikrokuituliinoja äläkä hyväksy mitään änkytyksiä tai muita selityksiä. Olen myös tuolla sinivihreellä töissä ja olen kyllä saanut kunnon välineitä käyttööni. Nyt olisi jo syytä siirtyä nykyaikaan sieltä 80-90-luvulta. Pidä puolesi, kyllä varmasti saat uusia tarvikkeita kun vain vaadit niitä tarpeeksi tiukasti
- halpiskoneista
mutta sihti kuuluukin tyhje... kirjoitti:
ole kysymys.Itellä laadukas Bosch.Ohjeissa on suositeltu että isommat ruoan tähteet huuhdellaan.Eikä kyllä tulis mieleen laittaa jotain tiskirättejä tiskikoneeseen ,tiskiharjan kyllä voi sillon tällön pestä siellä.Voihan siitä sieniliinasta irrota nukkaa kuumassa lämpötilassa,vaikkei se normaalisti nukkaantuisikaan.
- siivoojatar83v
halpiskoneista kirjoitti:
ole kysymys.Itellä laadukas Bosch.Ohjeissa on suositeltu että isommat ruoan tähteet huuhdellaan.Eikä kyllä tulis mieleen laittaa jotain tiskirättejä tiskikoneeseen ,tiskiharjan kyllä voi sillon tällön pestä siellä.Voihan siitä sieniliinasta irrota nukkaa kuumassa lämpötilassa,vaikkei se normaalisti nukkaantuisikaan.
En ole kyllä ennen kuullut, että tiskirötit pitää tiskikoneessa pestä..eikös pyykinpesukone olisi vähän järkevämpi paikka sillle pyykille?...
- ....
siivoojatar83v kirjoitti:
En ole kyllä ennen kuullut, että tiskirötit pitää tiskikoneessa pestä..eikös pyykinpesukone olisi vähän järkevämpi paikka sillle pyykille?...
Ehkä vanhemmissa koneissa on tehtävä esihuuhtelu, mutta meidän tiskikoneessa ei niin tarvitse tehdä. Ei tarvitse kuin vaivautua laittamaan astiat sisään. Tiskirätti menee siinä kuin mikä muukin ja tulee pestyä useammin kuin se, että pesisi pesukoneessa. Kuitenkin jo yhdessä päivässä tavallinenkin sienipyyhe jo muistuttaa lähinnä terveysriskiä.
- saman tien
.... kirjoitti:
Ehkä vanhemmissa koneissa on tehtävä esihuuhtelu, mutta meidän tiskikoneessa ei niin tarvitse tehdä. Ei tarvitse kuin vaivautua laittamaan astiat sisään. Tiskirätti menee siinä kuin mikä muukin ja tulee pestyä useammin kuin se, että pesisi pesukoneessa. Kuitenkin jo yhdessä päivässä tavallinenkin sienipyyhe jo muistuttaa lähinnä terveysriskiä.
Rintsikat ja pikkaritkin sinne pannujen joukkoon.Kyllähän sen jo JÄRKIKIN sanoo että liinat kuin liinat pestään vaatteille tarkoitetussa koneessa.Keittiörätit on muutenkin niin halpoja että vaihtaa sitten vaikka uuden.En ole ite koskaan tiskirättejä tiskikoneessa pessyt!
- pesukoneeseen on
saman tien kirjoitti:
Rintsikat ja pikkaritkin sinne pannujen joukkoon.Kyllähän sen jo JÄRKIKIN sanoo että liinat kuin liinat pestään vaatteille tarkoitetussa koneessa.Keittiörätit on muutenkin niin halpoja että vaihtaa sitten vaikka uuden.En ole ite koskaan tiskirättejä tiskikoneessa pessyt!
kannattaako siitä nyt niin hikeentyä? Varmaan menisi pikkaritkin ja rintsikat jos tiskiaine olisi niille hyväksi. Tulisipa kerrankin oikein kuumalla höyryllä desinfioiduksi. Työkengätkin voisi tykätä. Eihän se tiskikone sen kummempi ole kuin deko.
- Laitoshuoltaja
Ja firma on sellanen sinivihree, kahdella kirjaimella.Palveluojaajani...
Sinull o todel tökerö ja tietämätön palvevelunohjaaja, kyllä sienipyyhkeet niillä ei ole siivouksellisesti mitään tehoa ko mennään WC-siivoukseen, kaiken paras on microkuituinen pyyhe joka lähdettää lian todella ja mikrobit pois.
Sienipyyhettä en laittaisi edes kylläkään köökinkään puolelle, koska se kerää kaikki liat siihee, siihen pääsee oikein bakteerien ja mirobien määrä kasvamaa ja hyvin nopeestigin siinä käy niin.... - Laitoshuoltaja opisk
kohollaan olevia kirjoitti:
Entäs kun on käytössä sieniliinat, joita ei edes voi taittaa kovin moneen osaan?Kun olet pyyhkinyt wc pytyn nupin vaihdat pyyhkeestä puhtaan puolen. muutenkin wc kosketus pinnat täytyy pyyhkiä puhtaalla puolella pyyhkeesä. näin minulle opetettiin ylläpitosiivouksessa.
- tuleva laikkari
Onko jossain vielä kohollaa... kirjoitti:
Nuppi pyyhitään ensin. Sitten liinasta käännetään puhdaspuoli. Ja vasta sitten pyyhitään muu päällinen. Olen juuri laikkakoulussa parhaillaan opiskelemassa, joten on varmasti uusin ja oikeaoppinen tieto.
- LLLLLLLLLLLLLLLLL
on oikein noudattaa kuhunkin kohteeseen värikoodattuja siivouspyyhkeitä.
WC-pytyn pyyhkimiseen keltainen siivousliina
On oikein noudataa oikeaa aseptiikkaa wc-siivouksessa ,unohtamatta riittävää käsihygieniaa.Ja vaihtaa kertakäyttöhanskat joka wc-tilan siivouksen jälkeen uusiin.- Missään muualla en keltaise...
wc siivouksessa. Sininen lavuaareile ja punainen wc istuimille. Yhden paikan pomo raivostui mulle kun olin kostuttanut keltaisia wc siivoukseen, kun en siivouskaapista ollut muita pyyhkeitä löytänyt. Ne oli kuulemma keittiön pinnoille. No miksi ne sitten oli aulatilojen siivouskomerossa?? Kai ne sitten keittiöstä käy hakemassa pyyhkeet aulan komerosta, koska siivoojat ei siivoa keittiötä.
- minäkin...
Missään muualla en keltaise... kirjoitti:
wc siivouksessa. Sininen lavuaareile ja punainen wc istuimille. Yhden paikan pomo raivostui mulle kun olin kostuttanut keltaisia wc siivoukseen, kun en siivouskaapista ollut muita pyyhkeitä löytänyt. Ne oli kuulemma keittiön pinnoille. No miksi ne sitten oli aulatilojen siivouskomerossa?? Kai ne sitten keittiöstä käy hakemassa pyyhkeet aulan komerosta, koska siivoojat ei siivoa keittiötä.
että sininen tasoille ja punainen wc-istuimille. Vaikka toisaalta, kun ne pestään samassa koneessa, riittävän kuumassa, niin eihän sillä ole väliä minkä värisellä liinalla pyyhkii. Varsinkin, jos ei aina ole kaikenvärisiä käytettävissä. Se on pääasia, että on aseptinen työjärjestys, ja pyyhkeet taitellaan ja vaihdetaan aina uutta puhdasta kun edetään.
- niiskuneiti...
minäkin... kirjoitti:
että sininen tasoille ja punainen wc-istuimille. Vaikka toisaalta, kun ne pestään samassa koneessa, riittävän kuumassa, niin eihän sillä ole väliä minkä värisellä liinalla pyyhkii. Varsinkin, jos ei aina ole kaikenvärisiä käytettävissä. Se on pääasia, että on aseptinen työjärjestys, ja pyyhkeet taitellaan ja vaihdetaan aina uutta puhdasta kun edetään.
Samaa mieltä olen itsekkin..eli punainen wc istuimeen, ja sininen tasoille, tai keltainen wc istuimelle, jos ei ole kovin monipuolista valikoimaa kohteessa. Taittelu on myös hyvä painaa mieleen ja opetella...paljon on siittä käytännön työssä hyötyä..ei ole mitään järkeä käyttää monessa wcssä samaa pyyhettä..jos on mistä ottaa..
- niiskuneiti..
niiskuneiti... kirjoitti:
Samaa mieltä olen itsekkin..eli punainen wc istuimeen, ja sininen tasoille, tai keltainen wc istuimelle, jos ei ole kovin monipuolista valikoimaa kohteessa. Taittelu on myös hyvä painaa mieleen ja opetella...paljon on siittä käytännön työssä hyötyä..ei ole mitään järkeä käyttää monessa wcssä samaa pyyhettä..jos on mistä ottaa..
Kaikista karmein muisto siivoustyöstä, oli erässä harjoittelupaikassa kunnalla, missä koko pv käytettiin samoja pyyhkeitä tasoille ja monet wct käytiin läpi samoilla pyyhkeillä ja lattiat vain vedeltiin samoilla ja välillä veteen vain lisää yleispuhdistajaa, ja taas mentiin. Kysyin siivous esimiehiltä, miksi pyyhkeitä ei saa täällä vaihtaa useammin..no se on säästökysymys,ja ei tarvitse niin paljon pyykinpesukonetta käyttää..että huh huh..aika epäsiistiltä välillä tuntui tämä vesien kanssa lotraus, ja samat ns rätit huuhdeltiin pvn päätteeksi ja koko vk piti niillä pärjätä, ja jätesäkkiäkään ei saanut vaihtaa siivousvaunusta kun perjantaisin..vaikka miten haisi..että näinkin voivat jotkut paikat opiskelijaa opettaa..kyseinen esimies ei ikinä suvainnut edes käyttöliuoksen tekoa..puhumattakaan vedettömästä siivouksesta...mukava huuto nousi, kun erehdyin vahingossa ottamaan varastosta puhtaita käyttöön, ja jätesäkin vaihdoin..swepit saivat aika tylyn tuomion siinä paikassa. Välilä täytyi kyllä ihmetellä..opettajakin sanoi että emme ole enää 80-90 lukujen jamassa..milloin tehtiin eri tavalla töitä..vaan 2000 luvulla..
- siivoojia
niiskuneiti.. kirjoitti:
Kaikista karmein muisto siivoustyöstä, oli erässä harjoittelupaikassa kunnalla, missä koko pv käytettiin samoja pyyhkeitä tasoille ja monet wct käytiin läpi samoilla pyyhkeillä ja lattiat vain vedeltiin samoilla ja välillä veteen vain lisää yleispuhdistajaa, ja taas mentiin. Kysyin siivous esimiehiltä, miksi pyyhkeitä ei saa täällä vaihtaa useammin..no se on säästökysymys,ja ei tarvitse niin paljon pyykinpesukonetta käyttää..että huh huh..aika epäsiistiltä välillä tuntui tämä vesien kanssa lotraus, ja samat ns rätit huuhdeltiin pvn päätteeksi ja koko vk piti niillä pärjätä, ja jätesäkkiäkään ei saanut vaihtaa siivousvaunusta kun perjantaisin..vaikka miten haisi..että näinkin voivat jotkut paikat opiskelijaa opettaa..kyseinen esimies ei ikinä suvainnut edes käyttöliuoksen tekoa..puhumattakaan vedettömästä siivouksesta...mukava huuto nousi, kun erehdyin vahingossa ottamaan varastosta puhtaita käyttöön, ja jätesäkin vaihdoin..swepit saivat aika tylyn tuomion siinä paikassa. Välilä täytyi kyllä ihmetellä..opettajakin sanoi että emme ole enää 80-90 lukujen jamassa..milloin tehtiin eri tavalla töitä..vaan 2000 luvulla..
ja heidän "metodejaan". Oli perehdytetty vuonna papu hommaan. Yhdellä pyyhkeellä mentiin kaikki wc-istuimet, yhdellä lavuaarit ja yhdellä kaikki koulun tasot. Siis kaikki. Pyyhkeitä säilytettiin siivousvaunuissa ihanassa mytyssä niin, että varmaan ulostebakteerit oikein muhivat tasopyyhkeessä, jota ei edes pesty kertaakaan päivän aikana. tasopyyhe oli ihan musta ja paskainen jo aamun jälkeen. Niillä samoilla pyyhkeillä olivat menossa siivoamaan neuvolatiloja johon jo vedin stopin, että ei jumalauta ja kävin hakemassa puhtaat pyyhkeet. Heille oli joku kääpiö opettanut, että nykyiakana siivouksesta selviää yhdellä pyyhkeellä! Pyyhkeistä ei ollut puutetta. Niitä lojui käyttämättöminä pitkin siivouskeskuksen hyllyjä ja pahvilaatikoissa tehdaskääreissään.
- hotellissa
siivoojia kirjoitti:
ja heidän "metodejaan". Oli perehdytetty vuonna papu hommaan. Yhdellä pyyhkeellä mentiin kaikki wc-istuimet, yhdellä lavuaarit ja yhdellä kaikki koulun tasot. Siis kaikki. Pyyhkeitä säilytettiin siivousvaunuissa ihanassa mytyssä niin, että varmaan ulostebakteerit oikein muhivat tasopyyhkeessä, jota ei edes pesty kertaakaan päivän aikana. tasopyyhe oli ihan musta ja paskainen jo aamun jälkeen. Niillä samoilla pyyhkeillä olivat menossa siivoamaan neuvolatiloja johon jo vedin stopin, että ei jumalauta ja kävin hakemassa puhtaat pyyhkeet. Heille oli joku kääpiö opettanut, että nykyiakana siivouksesta selviää yhdellä pyyhkeellä! Pyyhkeistä ei ollut puutetta. Niitä lojui käyttämättöminä pitkin siivouskeskuksen hyllyjä ja pahvilaatikoissa tehdaskääreissään.
v.-92,kun olin laikkariharjottelussa.Samassa ämpärissä oli pöytä-ja wc-pyyhkeet.Samat pyyhkeet koko kierroksen ajan,vettä ei vaihdettu.Froteepyyhkeellä kiillotettiin sviittien juomalasit,sama pyyhe kaikissa huoneissa.Kai siellä sama käytäntö jatkuu...
- siivoojatar83vv
hotellissa kirjoitti:
v.-92,kun olin laikkariharjottelussa.Samassa ämpärissä oli pöytä-ja wc-pyyhkeet.Samat pyyhkeet koko kierroksen ajan,vettä ei vaihdettu.Froteepyyhkeellä kiillotettiin sviittien juomalasit,sama pyyhe kaikissa huoneissa.Kai siellä sama käytäntö jatkuu...
Oli kyllä sen verta ihme touhua että ei voi kyllä liikaa kehua. Ei ihme että aina oli joku etenkin vanhemmista työntekijöistä kipeänä, ja kotiin lähdettäessä ihan reporanka. 7-15.30 työpvt ja koulun tiloja ymm. Kaikista kamalinta oli ulkona kierreportaita pitkin kantaa vesiä ylhäältä alas asti. Ei minkään näköistä siivouskomeroa alakerrassa. En kyllä yhtään myöskään ihmettele että yhdellä oil kädet ihan rutikuivat, ja pahan ihottuman jäljiltä kuivat, ja toisella selkä paskana tai reuma ymm..luulisi jo kunnallisen puolen siivous esimiehillä olevan järkeä päässä, että tarttuu noihin epäkohtiin, mitkä tekevät työstä todella uuvuttavan pidemmän päälle.
- ----
Oli kyllä sen verta ihme touhua että ei voi kyllä liikaa kehua. Ei ihme että aina oli joku etenkin vanhemmista työntekijöistä kipeänä, ja kotiin lähdettäessä ihan reporanka. 7-15.30 työpvt ja koulun tiloja ymm. Kaikista kamalinta oli ulkona kierreportaita pitkin kantaa vesiä ylhäältä alas asti. Ei minkään näköistä siivouskomeroa alakerrassa. En kyllä yhtään myöskään ihmettele että yhdellä oil kädet ihan rutikuivat, ja pahan ihottuman jäljiltä kuivat, ja toisella selkä paskana tai reuma ymm..luulisi jo kunnallisen puolen siivous esimiehillä olevan järkeä päässä, että tarttuu noihin epäkohtiin, mitkä tekevät työstä todella uuvuttavan pidemmän päälle.
Kuinka siististi kulkeekin pyyhkeet mukana valmiiksi kostutettuina. Senkun nappaa käteensä, käyttää ja heittää likaisiin. Siinä ne pyörii pesukoneessa kuin yksikin. Samoin on moppien lankaosien kanssa. Ei tarvitse vesiä laahata mukanaan ja vaatteet ravassa siivota. Vanhat työntekijät vanhoine menetelminen valitti niskojaan ja selkäänsä. Kyllä mullakin selkä kipeäksi tuli kun niiden menetelmillä siivosin.
Työ näyttää asiakkaankin silmissä hygieniseltä ja ammattimaiselta kun siivojakin näyttää ja tekee työnsä ammattimaisella otteella. Liian usein näkee sotkuisia ja likaisia vaunuja sangot hölskyen vettä ja pyyhkeet levitettyinä tai mytättyinä vaunujen reunoille. - siivoojatar83vv
---- kirjoitti:
Kuinka siististi kulkeekin pyyhkeet mukana valmiiksi kostutettuina. Senkun nappaa käteensä, käyttää ja heittää likaisiin. Siinä ne pyörii pesukoneessa kuin yksikin. Samoin on moppien lankaosien kanssa. Ei tarvitse vesiä laahata mukanaan ja vaatteet ravassa siivota. Vanhat työntekijät vanhoine menetelminen valitti niskojaan ja selkäänsä. Kyllä mullakin selkä kipeäksi tuli kun niiden menetelmillä siivosin.
Työ näyttää asiakkaankin silmissä hygieniseltä ja ammattimaiselta kun siivojakin näyttää ja tekee työnsä ammattimaisella otteella. Liian usein näkee sotkuisia ja likaisia vaunuja sangot hölskyen vettä ja pyyhkeet levitettyinä tai mytättyinä vaunujen reunoille.Nehän oikein pyysivät minua näyttämään miten pitkään minulla meni vedettömällä siivouksella aikaa, kun siivosin 1h 8klp peruspukuhuoneita. Ei kuitenkaan tarvinnut suihkutiloja sen enempää siivoota, koska ne oli aina 1x vkssa tehtävä. Kyllä siinä ihmettelivät ja kyttäsivät ja kyseenalaistivat taitoni, kun nuori nainen, yksinkin selviää 8 huoneesta..heillä itsellään meni 2h ja 2 akkaa niitä siivosi. Ei siinä sen kummenpaa kuin valmiiksi kostutetut pyyhkeet,ja muutama sweppi mukaan ja menoksi. Ei kyllä asiakkaatkaan kovin hyvällä sellaista katso, jos esim toimistotiloja siivotaan sangot täynnä vettä ja rättejä saa vääntää hiki päässä..pahimpiahan ne kynnykset ovat ovien kanssa, kun yksin yrität vaunuja raahata painavat vesisangot kyydissä ees taas... ei kiitos kyllä sille läträämiselle sanon!
- siivoojatar83vv
Nehän oikein pyysivät minua näyttämään miten pitkään minulla meni vedettömällä siivouksella aikaa, kun siivosin 1h 8klp peruspukuhuoneita. Ei kuitenkaan tarvinnut suihkutiloja sen enempää siivoota, koska ne oli aina 1x vkssa tehtävä. Kyllä siinä ihmettelivät ja kyttäsivät ja kyseenalaistivat taitoni, kun nuori nainen, yksinkin selviää 8 huoneesta..heillä itsellään meni 2h ja 2 akkaa niitä siivosi. Ei siinä sen kummenpaa kuin valmiiksi kostutetut pyyhkeet,ja muutama sweppi mukaan ja menoksi. Ei kyllä asiakkaatkaan kovin hyvällä sellaista katso, jos esim toimistotiloja siivotaan sangot täynnä vettä ja rättejä saa vääntää hiki päässä..pahimpiahan ne kynnykset ovat ovien kanssa, kun yksin yrität vaunuja raahata painavat vesisangot kyydissä ees taas... ei kiitos kyllä sille läträämiselle sanon!
Tämä 8huonetta 1 tunti, myös sillä selittyy että, oli aika nopsaa että katsoin aina mennessäni yleisvaikutelman, eli tarvitsenko mopin vai kohteapyyhintää, ymm..nämä vanhat akat eivät edes niitä viitsineet ottaa huomioon. Ohjeissa oli että likaisuusasteen mukaan tai 2vkssa kostealla..nämä akat joka pv vesien kanssa ihan turhankin takia länträsivät.Eli ei siis ihme että menee aikaa. Ihan nihkeytetylläkin pärjää jos ei ole niin likaista. Eri asia on sitten wcn lattiat..ja sen sellaiset. Kehtasivat sen nihkeytyksenkin ihan pystyyn haukkua!
- touhua!
niiskuneiti.. kirjoitti:
Tekisi mieli sanoa, että eihän tuollaista voi ollakaan, mutta uskon kyllä että voi olla. Se on sitten toinen kysymys, SAAKO OLLA?
Siis eihän tuollainen paikka missään tapauksessa sovi harjoittelupaikaksi opiskelijoille! Siitähän pitäisi ehdottomasti varoittaa opettajia; kertoa miten siellä touhutaan. Opettajien ei pidä päästää harjoittelijoita tuollaiseen.
Minun laikkariopettajani ainakin sanoi, että jos harjoittelupaikassa ilmenee jotain "sopimatonta", pitää heti soittaa hänelle ja vaihdetaan paikkaa.
Siis vaikka säästöjä on joka paikassa, niin joku kohtuus sentään siinäkin pitäisi olla. Miksi sitten siivotaan lainkaan, jos ei sitä saa tehdä kunnolla? Siinähän säästyisi vielä enenmmän, jos ei siivottais lainkaan... - kaikkea sitä on
siivoojia kirjoitti:
Olipa hyvä että stoppasit homman, ettei neuvolaankin viety kaikkia pöpöjä ;-)
Minun mielestä varsinkin kouluissa ja muissa paikoissa, missä on lapsia, pitää EHDOTTOMASTI siivota kunnolla. Lapset kuljettaa muutenkin kouluista kaikki mahdolliset "taudit" kotiinkin pienemmille sisaruksille. Ehkä siinä vastustuskyky kasvaa, mutta rajansa silläkin. - laikkari 2
hotellissa kirjoitti:
meille opetettiin, että pyyhkeet kostutetaan valmiiksi. Yhdessä sankossa puhtaat ja toisessa sankossa likaiset pyyhkeet. frotee pyyhkeillä kiilloittamisesta en ole kuullutkaan.
- laikkari 2
siivoojia kirjoitti:
Pyyheety taitellaan, jolloin yksi pinta pyyhitään yhdellä puolella.sitten puolen vaihto... jos edetään puhtaasta likaiseen esim käsienpesualtaasta wc altaaseen (pönttöön) ja ei ole kuin yksi wc tila, sen voi siivota samalla pyyhkeellä. eräässä yliopistollisessa sairaalassa oli käytäntö, että ensin pyyhittiin käsienpesiallas, sitten wc- allas ja lopuksi lattia. Pyyhe oli siis aika iso. pientä siisouspyyhettä isompi, mutta lattiapyyhettä pienenmpi. Mahtiu just 35 senttiseen lattiankuivaimeen.
- LAaikkariii
toi värikoodaus homma niin ei se aina ole se keltainen pyyhe.. se vaihtelee paikan mukaan. ikävä kyllä.
- Laitoshuoltaja
Miksi käytät kertakäyttöisiä käsineitä siirryppä kestokäyttöiseen käsineeseen nopeuttaa paljon enemmän sinun työtäsi et näin. Käsihuude mukaan myös eli desinfioivan huuteen käyttö on tärkeää...
- Laitoshuoltaja
Voit kertoa pomolle terveiset että kyllä tähän asti kaikissa paikoissa joissa olen kiertänyt niin siivotaan WC-Allas keltaisella pyyhkeellä ja lavuaari ja kosetuskohdat taasen punaisella pyyhkeellä. Sininenhän on ainoastaa kalusto ja tasopintojen pyyhkimiseen ja kosketuskohtien pyyhkimiseen muissatiloissa.
Pidähän puolesi siinä asiassa.... - Laitoshuoltaja
LAaikkariii kirjoitti:
toi värikoodaus homma niin ei se aina ole se keltainen pyyhe.. se vaihtelee paikan mukaan. ikävä kyllä.
Olen ollut vasta kymmenessä paikassa töissä ja olen edelleenkin ja kyllä niissä on ollut keltainen pyyhe jos puhutaan WC-siivouksesta, mutta muutenhan muissa tiloissa keltaista käytetää sovituin työpaikkamukaisesti missä kohteissa käytetää koska keltainen pyyhe esim. köökin puolella on taas ihan oma käyttökohteensa,,, mutta tärkeintä on kuitenkin noudattaa aseptiikka ja hygieeniaa.
Ja vielä siiddä eddä WC-pyyhkeethän pestään eri koneelisessa ensin pestää kalustopyyhkeet, laittiapyyhkeet, mirkokuituiset pyyhkeet ja viimeisenä pestään erikseen WC-pyyhkeet
Jos on oikein moppikone käytössä eli ammattipesukone niin sinne voi laiddaa kaikki kalustopyyhkeet ja lattiapyyhkeet vain erikseen ed näin.
koska siinä on desinfioiva ohjelma joka desinfioi ensin ja sidden alkaa pesemään... - Laikkari opiskelija
Laitoshuoltaja kirjoitti:
Olen ollut vasta kymmenessä paikassa töissä ja olen edelleenkin ja kyllä niissä on ollut keltainen pyyhe jos puhutaan WC-siivouksesta, mutta muutenhan muissa tiloissa keltaista käytetää sovituin työpaikkamukaisesti missä kohteissa käytetää koska keltainen pyyhe esim. köökin puolella on taas ihan oma käyttökohteensa,,, mutta tärkeintä on kuitenkin noudattaa aseptiikka ja hygieeniaa.
Ja vielä siiddä eddä WC-pyyhkeethän pestään eri koneelisessa ensin pestää kalustopyyhkeet, laittiapyyhkeet, mirkokuituiset pyyhkeet ja viimeisenä pestään erikseen WC-pyyhkeet
Jos on oikein moppikone käytössä eli ammattipesukone niin sinne voi laiddaa kaikki kalustopyyhkeet ja lattiapyyhkeet vain erikseen ed näin.
koska siinä on desinfioiva ohjelma joka desinfioi ensin ja sidden alkaa pesemään...Minulle opetettin että vihreä on keittiö tiloille ja keltainen ja punaine wc:hen ja sininen kalusteisin. mutta opettaja lisäsi et jos pyyhkeet pesee 90C ei värikoodausta tarvitse: esim terveyskeskus missä olen ollut töissä ei siellä käytetä värikoodia kaluste pyyhkeet pestään korkeassa lämpötilassa
- Mirrimarri
Laikkari opiskelija kirjoitti:
Minulle opetettin että vihreä on keittiö tiloille ja keltainen ja punaine wc:hen ja sininen kalusteisin. mutta opettaja lisäsi et jos pyyhkeet pesee 90C ei värikoodausta tarvitse: esim terveyskeskus missä olen ollut töissä ei siellä käytetä värikoodia kaluste pyyhkeet pestään korkeassa lämpötilassa
Mites,kun tein näytttutkintoa tekstiilihuollosta tutkin nimenomaan onko eroa siivouspyyhkeiden bakteeripitoisuudella,Vertasin pestyjä siivouspyyhkeitä jotka oli pesty 60 ja 90 asteessa.Mitään merkittävää eroa ei ollut.Kuitenkin esim.infektioiden aikaan suositeltiin 90 asteen pesulämpötilaa.Näyttötutkinnon tein kaksi vuotta sitten.Ilmeisesti tämä on vähän tällainen veteen piirretty viiva mikä on riittävä lämpötila.
- laikkari sairaalassa
Sairaalassa punainen on wc, sininen potilashuoneisiin, keltainen eristyshuoneisiin ja vihreä keittiöön.
Nykyísin on kylläkin jo värikoodeista luovuttu koska pestäänhän ne aina yhdessä kuitenkin.
- Laikkari vm 2011
Sairaalasiivouksessa siivouspyyhkeiden värikoodiajattelu on täysin mennyttä maailmaa, koska kaikki pyyhkeet pestään 90 asteessa, jolloin ihan kaiken väriset mikrokuituliinat puhdistetaan samassa koneellisessa. Bakteerit kuolevat tuossa lämpötilassa.
Sairaalamaailmassa käytetään kertakäyttökäsineitä joita vaihdetaan jokaisessa mutkassa, esimerkiksi huoneesta toiseen siirryttäessä. Emmehän halua siirtää bakteereja paikasta toiseen käsissämme. - Hygienian puolesta
Hei!
Onko teidän sairaaloiden wc-tiloissa pitkävartisia siivousvälineitä seinällä roikkumassa?
Sairaalahuoltaja ottaa ne sitten sieltä ja pesee pitkävartisella siivousharjalla lattian ja kuivaa sen sitten lastalla perään. Harjat roikkuvat wc-tilan seinällä 24/7 h.
Onko muilla näin edistyksellistä, vai onko tämä suurta pöllöyttä? - cl
Minulle on opetettu koulussa (valmistun kuukauden päästä, alalla 6v) näin: Mikropyyhe taitellaan neljään osaan. Eka pyyhitään pesty käsienpesu allas, on siis pesemisen jälkeen puhdas, kuivaat vaan sen reunat ja hanan ja suihkun. Wcn muut kosketuspinnat. Puoli 2. Wc-istuimen vesisäiliön kansi ja säiliö ja sitten vasta nuppi. Puoli 3. Kansi ja rengas, pyyhi likaisin rengas. Käännä puoli 4. Pyyhi istuinmen alaosa.
Mutta WCn siivouksesta on miljoona eri versiota. Tämä on minulle opetettu. - Sdew
Mulle on koulussa opetettu että pyyhe taitellaan 8 osaan. 1 puoli lavuaarin pyyhkimiseen, 1 lavuaarin ympäristön saippuatelineiden, käsipaperitelineen ym pyyhkimiseen, 1 wc-pöntön säiliön ja nupin pyyhkimiseen siten että nuppi vikana, 1 puoli kannen pyyhkimiseen molemmin puolin, 1 puoli istuimen pyyhkimiseen molemmin puolin, 1 puoli pöntön alaosan pyyhkimiseen ja 1 puoli alaseinien pyyhkimiseen jos on roiskeita, TAI jos pöntön vieressä on pisuaari niin sen pyyhkimiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2364600Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763035- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 251613
- 781439
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69938
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894