Mitä spraymaalia voisi käyttää muovimalliautoon?

eka malli maalaukseen

Revell-Monogram '91 Pontiac Firebird Formula kyseessä, ohjeessa lukee liiman kohdalla "Use only cement for POLYSTYRENE plastic.".

Eli tällaiselle polystyreeni? muovilaadulle minkälaista spraymaalia voisi käyttää, käykö Mastonin hobbysprayt suoraan ilman pohjamaalia vai onko käytettävä pohjamaalia? Vai onko joku muu maali sopivampi, en ainakaan halua että maalauksen jälkeen koko malli sulaa klöntiksi :P

Osat on vaaleaa muovia ja tarkoitus olisi maalata auto mustaksi, kirkaslakkakin pintaan paremman kiillon aikaansaamiseksi ja muutamien dekaalien (Pontiacin Phoenix-linnun logot, jne.) kiinnittämiseksi.

11

3652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • markustaja

      miksi spreimaalia?
      osta mielummin hommaan tarkoitettua

      • eka malli maalaukseen

        Spraymaalilla olen maalaillut diecast-autoja ja oikeaakin autoa, luulen sillä saavani hyvän pinnan muovimalliinkin. Mulla ei ole paineilmatyökaluja saati kompuraakaan jolla sumuttaa maali pienoismallimaalipurkeista.
        Tuskin teen ainakaan kovin montaa muuta muovimallia kuin tämän yhden, se on se auto mikä kiinnostaa tässä mallissa minkä vuoksi tätä rupesin tekemään. Pääasiassa diecast metalliautot kiinnostaa pienoismalliharrastuksessa.


      • bono3
        eka malli maalaukseen kirjoitti:

        Spraymaalilla olen maalaillut diecast-autoja ja oikeaakin autoa, luulen sillä saavani hyvän pinnan muovimalliinkin. Mulla ei ole paineilmatyökaluja saati kompuraakaan jolla sumuttaa maali pienoismallimaalipurkeista.
        Tuskin teen ainakaan kovin montaa muuta muovimallia kuin tämän yhden, se on se auto mikä kiinnostaa tässä mallissa minkä vuoksi tätä rupesin tekemään. Pääasiassa diecast metalliautot kiinnostaa pienoismalliharrastuksessa.

        maston spray

        on tosi myrkyllinen vaikka muuten hyvä

        vain ulkona ja myötä tuuleen !!!!!!!!!!!!


    • viestiketjun aloittaja

      jos tekisi pohjamaalauksen Tamiyan harmaalla spraymaalilla koska se lienee tarkoitettu juurikin muovimalleille eikä luulisi siis sulattavan muovipintaa. Tamiyan päälle sitten suihkuttaisi Mastonin kiiltävää mustaa ja saman merkin kirkaslakan, onnistuukohan näin?

      • MattiMallari

        Olen omia malleja maalannut (kun en jaksa ruiskua pestä...) sekä Mastonin spraymaaleilla että autotarvikeliikkeiden myymillä spraymaaleilla (paikkausvärit). Pohjaksi olen sumuttanut ohuelti Mastonin harmaan pohjamaalin. En ole havainnut ainakaan AMT:n sarjojen sulavan näillä maaleilla.

        Kokeile ensin maalit keskenään jollain hukkapalalla, etteivät kiehuta toisiaan ruvelle.


    • MattiMallari

      Olen omia malleja maalannut (kun en jaksa ruiskua pestä...) sekä Mastonin spraymaaleilla että autotarvikeliikkeiden myymillä spraymaaleilla (paikkausvärit). Pohjaksi olen sumuttanut ohuelti Mastonin harmaan pohjamaalin. En ole havainnut ainakaan AMT:n sarjojen sulavan näillä maaleilla.

      Kokeile ensin maalit keskenään jollain hukkapalalla, etteivät kiehuta toisiaan ruvelle.

      • MattiMallari

        Pahus tätä S24:ää kun ensin ei muka viesti lähde ja sitten tulee tuplana.... :)


      • eka malli maalaukseen

        Jospa sitten käytän Mastonin tuotteita pohjamaalista kirkaslakkaan niin ei luulisi kiehuvan. Toivottavasti Revellinkin muovi kestää sulamatta, pitää kokeilla vaikka valutankoon ensin.


    • ...

      Kokeileppa tollasta. Etiketin mukaan voi maalata muovia, lasia, metallia yms. Pohjamaaliks AT-mustaa pohjamaalia.

    • Anonyymi

      Täällä viestiketjun aloittaja, tämän mallin rakentaminen jäi aikoinaan kesken, mutta palasin tämän pariin muutama päivä sitten ja ajattelin kokeilla maalata kesemmällä ilmojen lämmettyä tällaisilla Mastonin spraymaaleilla, päätinkin että en maalaisi mustaksi, vaan tekisin Firebirdistä punaisen, kun mustia metallisia Trans-Ameja on jo muutenkin liikaa kokoelmassa :P
      - Maston 518 spraypohjamaali
      - Maston 805 punainen RAL 3000
      - Maston 332 spraylakka kiiltävä

      Noiden maalien luulisi olevan yhteensopivia, ja toivon mukaan eivät sulata mallia muoviläjäksi. Valutankoon kai se pitää ensin kokeilla kuitenkin.

      Ensimmäiseksi on pitänyt korjailla vanhoja liimauksiakin mitkä ei ole kunnolla aikoinaan tarttuneet.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe