Suosituksia, millä tekisi äänenaveimennuksen pakettiauton tavaratilaan? Bilteman äänenvaimennusmatoilla hommalle tulisi hintaa 600-700e, joten no can do.
Saako sitä mattoa jostain edullisestikin, vai pitääkö laittaa jotain muuta matskua vanerin alle?
Paitsi, että se vaimentaisi ääniä, niin mieluusti myös eristäisi edes jonkin verran lämpöä, sillä tavaratilaan tulee lämmitys.
Millä äänenvaimennus?
10
1023
Vastaukset
- Caravelle-94
tervehdys!itse laitoin omaan autooni ns. verhoiluliimalla 6mm paksuista solumuovia suoraan peltiin ja sen päälle 50 mm paksua comfort lasivillaa. Sen jälkeen vaan alkuperäiset verhoilut takas, ja kyllä ero on huomattava.varsin vakuuttava testi on koputtaa ulkoa kylkipeltiin , ennen soi kun soittorasia, nyt kuuluu vaimea kopsahdus. suosittelen !!
- Jyrki
Moi.
Kiitos vastauksestasi. Sellainen kysymys tuli mieleen, että mites kun tilaa lämmitellään ja sitten se taas kylmenee, jne. niin muodostuuko eristeiden ja pellin väliin kondensaatiota ja pitääkö sitä ottaa jotenkin huomioon?
Appiukon kanssa kun projektista juttelin, ja puhuin noista bitumimatoista, mitä monet tuntuvat käyttävän, niin hän epäili, että sillä saa pahaa aikaiseksi, kun sen maton ja pellin väliin kenties muodostuu vettä, joka ei pääse millään pois, paitsi ajan mittaan pellin läpi. Mitä mieltä mahdat itse (tai joku muu lukija) olla tästä? Olisiko kuitenkin syytä jättää sinne jonkinlainen pieni ilmakerros ja reitti mistä kosteus pääsee haihtumaan? - Kartsa
Jyrki kirjoitti:
Moi.
Kiitos vastauksestasi. Sellainen kysymys tuli mieleen, että mites kun tilaa lämmitellään ja sitten se taas kylmenee, jne. niin muodostuuko eristeiden ja pellin väliin kondensaatiota ja pitääkö sitä ottaa jotenkin huomioon?
Appiukon kanssa kun projektista juttelin, ja puhuin noista bitumimatoista, mitä monet tuntuvat käyttävän, niin hän epäili, että sillä saa pahaa aikaiseksi, kun sen maton ja pellin väliin kenties muodostuu vettä, joka ei pääse millään pois, paitsi ajan mittaan pellin läpi. Mitä mieltä mahdat itse (tai joku muu lukija) olla tästä? Olisiko kuitenkin syytä jättää sinne jonkinlainen pieni ilmakerros ja reitti mistä kosteus pääsee haihtumaan?Moro,
Jos jätät raon pellin ja äänieristysmateriaalin väliin, on ihan sama vaikka jättäisit koko eristeen vallan pois. Äänieristys nääs perustuu siihen että lisätään pellin massaa per neliö ja joskus myös lisätään pellin vaimennusta (vrt metallijousi vs. kumityyny, jousi vipottaa vaikka kuinka kauan kun sitä vähän tönäisee, kumityyny heilahtaa kerran pari ja pysähtyy).
Hyviksi havaittuja vaimennusaineita on just nuo bitumimatot, ja jos niissä on kunnon liima ja ne laitetaan vaikkapa lämmittämällä kiinni niin ettei sinne alle jää ilmaa, niin ei sinne silloin pitäisi mitään kondensoituakaan. Vaikea tehdä hyvin.
Sittenhän on noita ruiskutettavia aineita, Noisekiller (perustuu yllämainittuun vaimennukseen) on yksi ja budjettisuuntautuneille kelpaa tavallinen alustamassa. Ehkäpä alustamassa yhdessä karhuntaljan kanssa? Villa pitäisi laittaa kuten talojakin eristäessä eli tiiviihkösti, ei puristaen, ja raot taas nollaavat eristyksen hyödyn.
Laita sisävanerit kiinni ruuveilla niin pääset välillä tarkastamaan tilanteen. Koteloiden vedenpoistoreiät sun muut pitää olla tietysti auki, ja koteloiden alaosat villattomia jotta vähän hengittää. - Jyrki
Kartsa kirjoitti:
Moro,
Jos jätät raon pellin ja äänieristysmateriaalin väliin, on ihan sama vaikka jättäisit koko eristeen vallan pois. Äänieristys nääs perustuu siihen että lisätään pellin massaa per neliö ja joskus myös lisätään pellin vaimennusta (vrt metallijousi vs. kumityyny, jousi vipottaa vaikka kuinka kauan kun sitä vähän tönäisee, kumityyny heilahtaa kerran pari ja pysähtyy).
Hyviksi havaittuja vaimennusaineita on just nuo bitumimatot, ja jos niissä on kunnon liima ja ne laitetaan vaikkapa lämmittämällä kiinni niin ettei sinne alle jää ilmaa, niin ei sinne silloin pitäisi mitään kondensoituakaan. Vaikea tehdä hyvin.
Sittenhän on noita ruiskutettavia aineita, Noisekiller (perustuu yllämainittuun vaimennukseen) on yksi ja budjettisuuntautuneille kelpaa tavallinen alustamassa. Ehkäpä alustamassa yhdessä karhuntaljan kanssa? Villa pitäisi laittaa kuten talojakin eristäessä eli tiiviihkösti, ei puristaen, ja raot taas nollaavat eristyksen hyödyn.
Laita sisävanerit kiinni ruuveilla niin pääset välillä tarkastamaan tilanteen. Koteloiden vedenpoistoreiät sun muut pitää olla tietysti auki, ja koteloiden alaosat villattomia jotta vähän hengittää.Todettakoon nyt heti alkuun, että olen melkoisen ummikko näissä asioissa, joten sori jos kyselen tyhmiä.
Bitumimatoista: Luulisi olevan suht helppo asentaa tasaiselle pinnalle, mutta palkkien kohdalla lienee vaikeampaa, sillä niissähän on reikiä ja sinne jää sitten ilmaa pohjalle.
Autoon tulisi hyllytkin tavaroille, joten kiinnistyskohtiin pitänee kai laittaa jotain tärinöitä vaimentavaa väliin. Kumikappale?
Alustamassasta luin eräältä toiselta keskustelupalstalta (taisi olla opelclubfinland.net), että joku totesi sen olevan huono vaihtoehto, koska se päästää veden lävitse, mutta ei takaisin. Lieneekö oikeassa? Noisekilleriä tuntuivat monet suosittelevan. Pitänee selvittää kuinka paljon se maksaa. Muistaakseni se oli irtomömmöä, jota toimitetaan esim. 10 litran pöntössä? Valmistajan sivuilta vaan ei löytynyt hintoja.
Mites toi villa, kun taloja eristettäessä villan ja seinän väliin käsittääkseni jätetään ilmarako.
Noista koteloista kysyisin tyhmän kysymyksen: Mitä koteloita tarkoitit ja niissä on siis vakiona jotkut vedenpoistoreiät? Eikö niistä rei'istä tule sitten kosteutta sisään päin?
Olisko siinä sitten mitää järkeä, että ruiskis pohjalle ensin ruosteenesto ainetta ja sitten noisekilleriä tai bitumimattoa, jonka päälle sitten villa ja vanerointi?
Taidan olla vähän dorka, mutta jos viitsit nähdä vaivaa opastuksessa? ;-)
Sinänsä se tavaratilan eristys ei tarvitse olla huipputasoa, sillä sinne on tulossa siis hyllyt ja tavaraa, joka olisi suotavaa pitää kohtuu kuivassa ja normaalilämmössä. Ehkä sitten äänieristäisi sen väliseinän pykälää paremmin.. - Syde
Jyrki kirjoitti:
Todettakoon nyt heti alkuun, että olen melkoisen ummikko näissä asioissa, joten sori jos kyselen tyhmiä.
Bitumimatoista: Luulisi olevan suht helppo asentaa tasaiselle pinnalle, mutta palkkien kohdalla lienee vaikeampaa, sillä niissähän on reikiä ja sinne jää sitten ilmaa pohjalle.
Autoon tulisi hyllytkin tavaroille, joten kiinnistyskohtiin pitänee kai laittaa jotain tärinöitä vaimentavaa väliin. Kumikappale?
Alustamassasta luin eräältä toiselta keskustelupalstalta (taisi olla opelclubfinland.net), että joku totesi sen olevan huono vaihtoehto, koska se päästää veden lävitse, mutta ei takaisin. Lieneekö oikeassa? Noisekilleriä tuntuivat monet suosittelevan. Pitänee selvittää kuinka paljon se maksaa. Muistaakseni se oli irtomömmöä, jota toimitetaan esim. 10 litran pöntössä? Valmistajan sivuilta vaan ei löytynyt hintoja.
Mites toi villa, kun taloja eristettäessä villan ja seinän väliin käsittääkseni jätetään ilmarako.
Noista koteloista kysyisin tyhmän kysymyksen: Mitä koteloita tarkoitit ja niissä on siis vakiona jotkut vedenpoistoreiät? Eikö niistä rei'istä tule sitten kosteutta sisään päin?
Olisko siinä sitten mitää järkeä, että ruiskis pohjalle ensin ruosteenesto ainetta ja sitten noisekilleriä tai bitumimattoa, jonka päälle sitten villa ja vanerointi?
Taidan olla vähän dorka, mutta jos viitsit nähdä vaivaa opastuksessa? ;-)
Sinänsä se tavaratilan eristys ei tarvitse olla huipputasoa, sillä sinne on tulossa siis hyllyt ja tavaraa, joka olisi suotavaa pitää kohtuu kuivassa ja normaalilämmössä. Ehkä sitten äänieristäisi sen väliseinän pykälää paremmin..Eristeltiin kerran paketti Transit ruiskuttamalla uretaania ympäriinsä. Mutta tämä vaatii sitten uretaani vehkeet (enolla oli firma).
Mutta tähän projektiin... ELi bitumimattoa ei tarvitse laittaa joka paikkaa, ainoastaan osoimmille suorille peltiosuuksille. Tällöin pellin kumina lakkaa. Paljaiksi jääneisiin paikkoihin voi ruiskuttaa vaikka sitä alustamassaa, auttaa kaikumiseen sekin tehokkaasti. Tämän jälkeen villat seiniin ja vanerit ruuvilla kiinni. Vanerithan muuten vaatis maton kans sisäpuolelle...Ruoste ongelmia ei yleensä tule kuin seinän alareunaan jossa seinäpelti yhtyy lattiaan, sinne kannattaa laittaa kunnolla öljyllä notkistettua kotelonsuoja-ainetta! - Jyrki
Syde kirjoitti:
Eristeltiin kerran paketti Transit ruiskuttamalla uretaania ympäriinsä. Mutta tämä vaatii sitten uretaani vehkeet (enolla oli firma).
Mutta tähän projektiin... ELi bitumimattoa ei tarvitse laittaa joka paikkaa, ainoastaan osoimmille suorille peltiosuuksille. Tällöin pellin kumina lakkaa. Paljaiksi jääneisiin paikkoihin voi ruiskuttaa vaikka sitä alustamassaa, auttaa kaikumiseen sekin tehokkaasti. Tämän jälkeen villat seiniin ja vanerit ruuvilla kiinni. Vanerithan muuten vaatis maton kans sisäpuolelle...Ruoste ongelmia ei yleensä tule kuin seinän alareunaan jossa seinäpelti yhtyy lattiaan, sinne kannattaa laittaa kunnolla öljyllä notkistettua kotelonsuoja-ainetta!Toi vois olla aika iisi toteuttaa.
Vareihin varmaan kyllä laitettaisiin jonkinmoinen "pehmeä" pinta päälle ja lattiavanerin päälle matto. - Caravelle-94
Jyrki kirjoitti:
Moi.
Kiitos vastauksestasi. Sellainen kysymys tuli mieleen, että mites kun tilaa lämmitellään ja sitten se taas kylmenee, jne. niin muodostuuko eristeiden ja pellin väliin kondensaatiota ja pitääkö sitä ottaa jotenkin huomioon?
Appiukon kanssa kun projektista juttelin, ja puhuin noista bitumimatoista, mitä monet tuntuvat käyttävän, niin hän epäili, että sillä saa pahaa aikaiseksi, kun sen maton ja pellin väliin kenties muodostuu vettä, joka ei pääse millään pois, paitsi ajan mittaan pellin läpi. Mitä mieltä mahdat itse (tai joku muu lukija) olla tästä? Olisiko kuitenkin syytä jättää sinne jonkinlainen pieni ilmakerros ja reitti mistä kosteus pääsee haihtumaan?tervehdys! solumuovin liimaus teoria perustuu siihen, että liimaamalla se peltiin estetään lämpöisen sisäilman ja kylmän ulkoilman suora kohtaaminen.jos ajattelet että samaa harmaata solumuovia LVI-asentajat laittavat esim. ilmastointilaitteiden lauhdeputkien päälle,jotka tunnetusti hikoilevat.uskon että autokäytössä lämpötila erot ovat pienemmät.ohjeeni perustuvat erään tunnetun pikkubusseja valmistavan yrityksen metodeihin.
- Jyrki
Caravelle-94 kirjoitti:
tervehdys! solumuovin liimaus teoria perustuu siihen, että liimaamalla se peltiin estetään lämpöisen sisäilman ja kylmän ulkoilman suora kohtaaminen.jos ajattelet että samaa harmaata solumuovia LVI-asentajat laittavat esim. ilmastointilaitteiden lauhdeputkien päälle,jotka tunnetusti hikoilevat.uskon että autokäytössä lämpötila erot ovat pienemmät.ohjeeni perustuvat erään tunnetun pikkubusseja valmistavan yrityksen metodeihin.
Toi kuullostaa asialliselta, ja ehkä helpompi toteuttaa kuin ne bitumilevyt. Taidan päätyä tähän ratkaisuun. :)
Kiitos vastauksistasi.
/Jyrki
- Tälle
..bitumimattoa pakun seiniin, niin ei haittaa kosteus ja vaimenee ihan hyvin.
- Tuomas
Kaivelin tässä hiljattain käyttöön -61 mallisen volkkaripakun, joka oli seissyt
kylmässä varastossa vuodesta -78.
No, hommasta tekee hauskan se, että siinä oli koko tavaratilan ulkopeltien ja
sisäpahvien välinen tila täytetty lasivillalla. Homma oli ilmeisesti tehty jo 60-luvun
alkupuolella, samaan aikaan kun umpipakettiauto oli muutettu lasilliseksi
henkilöautoksi. Mitään muoveja ei välissä ollut.
Omituisinta koko jutussa on se, että sisäpuolella ei ole ruostetta sen enempää kuin
tuonikäisessä käyttöautossa nyt yleensä on, vaikka luulisi että villa on kerännyt vettä
niin että pellit ovat lahonneet pois. En edes yritä selittää. :)
Villa tietysti hengittää varsin hyvin eikä päästä terävää lämpötilamuutosvyöhykettä
syntymään, tuulihan ei peltikoppaisessa kotelossa ole ongelma.
Vaikuttaa meluun oleellisesti, pelkällä pellillä kun koko takaosa on kuin iso
kaikukammio.
Varsinaiseeen kysymykseen voisi sanoa että kattohuopaa saa aika edullisesti ja
se on riittävän paksuakin. Bitumin alle kun laittaa vaikka 8mm tavallisen huovan
niin saa lämpöeristystä mukaan, mutta patentin kosteudensieto ei ole mikään
kovin hyvä.
Tuomas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324681Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152638Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642493Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252445- 321827
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501335- 661304
- 821241