Ennenaikainen vaavi ja ruokailu sekä imetys

miikuna

Hei!!

Meille syntyi rv 36 - tyttö. Painoa 2000g.
Lääkäri sanoi, että syötettävä kolmen tunnin välein kotona...mutta kun typy ei syö! Pitelee itse noin neljän tunnin välejä. Onko teillä kokemusta?

Entä imetyksestä? Typy tottui sairalassa pullolle. Nyt toivon kuitenkin rintaruokintaa..hiukan hankalaa on. Hän väsyykin helposti rinnalla. Vinkkejä?

17

2203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkumies--

      Meidän pikkumies syntyi rv 33 ja kotiin päästiin kolmen viikon kuluttua. ohjeet samat, syöttö 3 tunin välein. painoa oli sairaalasta lähtirssä 2200 , eipä pieni mies kuitenkaan aina jaksanut syödä kolmen tunnin välein, piti neljää tuntia taukoa, öisin jopa viisi tuntia...alkusi herättelin syömään, mutta kun ei jaksanut imeä, niin annoin nukkua. Nyt ikää 2 kk ja painoa neljä kiloa, neuvolassa kehutaan painonkehitystä, vaikkakin en herätellyt syömään niin tiheään.. pullopoika on kuitenkin ollut, tisusta ei tullut tarpeeksi nopeasti amito ulos pojan mielestä.

    • vaatii itseltä

      Kovin pieni väsyy liikaa rintaa imiessää joten sinun on kyllä pumpattava maito ja ennettava pullosta ainakin alkuun.. vähitellen se kyllä tottuu rintaan isompanakin.. meilläkin onnistui.. tosin meidän poika kyllä söi 2 h välin ja lutkutti silloinkin 45 min kerrallaan joten nukkui sit 1h 15 kerrallaan ympäri vuorokauden.. heh jäi pikkasen omat unet vähiin :)

    • Meillä rv 34, 1970g

      Meillä syntyi viime vuonna poika rv 34, oli alta 2kg. Syötöt oli tosiaan 3h välein, ympäri vuorokauden. Ja tarkkaan laskettiin joka milli, mitä poika söi.

      Ostin sähköpumpun ja pumppasin maitoa pojalle puoli vuotta. Välillä maidon tuotanto tahtoi hiipua, mutta sinnikkäästi kun pumppasi, niin kyllä se aina viikossa siitä tokeni. Aikaa meni sähköpumpullekin, mutta oli sen arvoista. Käsipumpunkin ostin, mutta se oli hirveä vekotin. Sähköpumppu on hyvä. Niitä voi vuokratakin, mutta hinta tulee kalliiksi, jos aikoo useita kuukausia sitä käyttää.

      Pieni keskonen juo helpommin pullosta kuin rinnasta, pumppaa maitoa ihmeessä. Ja niitä sähköpumppuja saa ostettua mm. citymarketeista. Hinta on alle 100e.

      • lainaa sähköpumppuja

        keskosten äideille, pääasiassa siksi aikaa kun lapsi on sairaalassa, mutta sainpa pitää sitä vielä pitkään jälkeen, kun sille ei ollut tarvetta sairaalassa. Omaa en ostanut milloinkaan.


      • Edellinen
        lainaa sähköpumppuja kirjoitti:

        keskosten äideille, pääasiassa siksi aikaa kun lapsi on sairaalassa, mutta sainpa pitää sitä vielä pitkään jälkeen, kun sille ei ollut tarvetta sairaalassa. Omaa en ostanut milloinkaan.

        No jos tuollaista palvelua jostain saa, niin siihen on hyvä tarttua! Eipä meille sitä tarjottu pk-seudulla. Kun vauva oli sairaalassa, niin siellä sai toki pumpata heidän sähköpumpullaan. Mutta tietysti iltaisin ja öisinkin piti pumpata vielä kotonakin, joten kotona piti olla oma sähköpumppu. Niin, ja kun vauva tuli kotia, niin toki oma pumppu oli kätevä. Se sairaalan vekotin on iso, joskin hyvä. Kaupasta saatavat sähköpumput toimivat pattereillakin, joten jos on reissun päällä, niin pumppaaminen onnistuu mm. autossa, kuten itse jouduin usein tekemään.

        Mistä sairaalasta noita ilmaiseksi annetaan lainaan?


      • TAYS
        Edellinen kirjoitti:

        No jos tuollaista palvelua jostain saa, niin siihen on hyvä tarttua! Eipä meille sitä tarjottu pk-seudulla. Kun vauva oli sairaalassa, niin siellä sai toki pumpata heidän sähköpumpullaan. Mutta tietysti iltaisin ja öisinkin piti pumpata vielä kotonakin, joten kotona piti olla oma sähköpumppu. Niin, ja kun vauva tuli kotia, niin toki oma pumppu oli kätevä. Se sairaalan vekotin on iso, joskin hyvä. Kaupasta saatavat sähköpumput toimivat pattereillakin, joten jos on reissun päällä, niin pumppaaminen onnistuu mm. autossa, kuten itse jouduin usein tekemään.

        Mistä sairaalasta noita ilmaiseksi annetaan lainaan?

        >> "Mistä sairaalasta noita ilmaiseksi annetaan lainaan?"

        Ainakin TAYS Tampereella antaa pumpun kotiin siksi aikaa kun vauva on vielä sairaalassa.
        Itse pumppu on ilmainen mutta niistä muoviosista pitää pulittaa 15 euroa.

        Pumpun saa pitää vielä senkin jälkeen kun vauva kotiutuu jos ilmoittautuu luovuttajaksi ja luovutetusta maidosta tienaa pari kymppiä litralta.

        Voihan tietysti olla tilanne että kaikki pumput ovat jo lainassa eikä niitä ole enää lainattavaksi.


      • keskussairaalasta
        Edellinen kirjoitti:

        No jos tuollaista palvelua jostain saa, niin siihen on hyvä tarttua! Eipä meille sitä tarjottu pk-seudulla. Kun vauva oli sairaalassa, niin siellä sai toki pumpata heidän sähköpumpullaan. Mutta tietysti iltaisin ja öisinkin piti pumpata vielä kotonakin, joten kotona piti olla oma sähköpumppu. Niin, ja kun vauva tuli kotia, niin toki oma pumppu oli kätevä. Se sairaalan vekotin on iso, joskin hyvä. Kaupasta saatavat sähköpumput toimivat pattereillakin, joten jos on reissun päällä, niin pumppaaminen onnistuu mm. autossa, kuten itse jouduin usein tekemään.

        Mistä sairaalasta noita ilmaiseksi annetaan lainaan?

        sain minä.


      • ihan ilmaiseksi
        keskussairaalasta kirjoitti:

        sain minä.

        ei maksaneet muovi osatkaan mitään, ja tuttipullojakin sai kolme.


    • syntyi

      meidän tyttö syntyi rv34 2 ja kotiutui 3viikon keskolassa olon jälkeen kotiin. mukaan saatiin ruokailu ajat joita emme kuitenkaa noudatettu vaan mentiin ihan lapsen oman tahdon mukaan. tyttö nyt kaksi viikkoa vajaa vuoden ja isompi kuin smaan aikaan syntynyt yliaikainen vauva. ei niitä aikoja tarvitse noudattaa, varmasti vauvasi syö riittävästi jos paino nousee, neuvolasssahan se selviää

    • rv 36

      syntynyt 2 kiloinen tyttö, joka on nyt jo vuoden ikäinen. Kotiuduttiin viikon sairaalassa olon jälkeen ja meitä hehotettiin myös syöttämään kolmen tunnin välein (8*vrk). Muistelen, että öisin tyttö nukkui sen 5 tuntiakin putkeen ja ei oltu huolissaan kun kuitenkin söi reippaasti ja painoa tuli lisää huimaa tahtia.
      Meilläkin tottui sairaalassa pulloon, joten ei tissitelty.
      Zemppiä pikkuisen kanssa!

      • erilaisia,,,

        lapsi jää sairaalaan ja äiti kotiin ? Kuinka usein olette käyneet lasta tapaamassa, montako kertaa vrk:ssa.


      • tuo aiempi,,

        näin pitäisi tuohon väliin tulla....


      • käytiin tapaamassa!
        erilaisia,,, kirjoitti:

        lapsi jää sairaalaan ja äiti kotiin ? Kuinka usein olette käyneet lasta tapaamassa, montako kertaa vrk:ssa.

        Siitä saa muuten korvauksen matkoista kelasta. On siinä oma vastuu, mutta kuitenkin. Korvaus oli aika iso, (niin oli matkakin)


    • keskosen äiti

      meillä poiika syntyi rv 31 ja oli 4 viikkoa sairaalassa. ensin ruoat meni nenämahaletkulla, sitten pullolla nenämahaletkulla, vasta 3viikon iässä sain ensimmäisen kerran kokeilla imetystä... poika on nyt yli puolivuotias ja edelleen syö tissiä. oltiin hetki täysimetykselläkin, ennenkuin tuli nuo kiinteät mukaan kuvioihin.

      Itse olen sitä mieltä että kyllä onnistuu, jos vaan jaksaa nähdä vaivaa!

      meillä myös syötiin 3-tunnin välein aluksi.JA NIITÄ OHJEITA TOSIAAN KANNATTAA NOUDATTAA IHAN LAPSEN TAKIA!
      Sittenkun paino ylitti 3kg, niin neuvolassa sanoivat että voi syöttää ihan pojan oman rytmin mukaan, mikä sitten oli iskostunut siihen kolmeen tuntiin. :) Myöhemmin rupesi syömään tiheämmin. Kun oli tiheän imun kausi niin poika söi parhaimillaan 5-minuutin välein!

      Kyllä meilläkin poika aluksi väsyi rinnalla. syötimme siis bmf-jauhetta pumppaamaani maitoon ja annoimme sitä 3- kertaa vuorokaudessa, loput imetin. kun jauhe jäi pois 3,5kg painoisena, siirryimme täysimetykseen kunnes kiinteät aloitettiin.

      pojalle on tullut painoa 6kk aikana yli kilo jokaista kuukautta kohden. syntymäpaino oli pikkuisne päälle puolitoista kiloa.

      • sairaalassa

        Kuinka usein itse kävit sairaalassa lasta tapaamassa.


      • keskosen äiti
        sairaalassa kirjoitti:

        Kuinka usein itse kävit sairaalassa lasta tapaamassa.

        kävin sairaalaassa päivittäin. olin kerralla yleensä n. 6-8 tuntia, joskus olin kerralla esim. 3 tuntia ja menin kotiin käymään ja tulin uudestaan illalla.

        eli aikamoista reissaamista, mutta oman lapsensa eteen teke ihan mitä vain, eikö?
        ei olisi tullut mieleenkään jättää yhtään päivää käymättä! Meidän onneksi kumpaankaan sairaalaan ( oli siis ensin 1viikon tehohoidossa sairaalassa jossa syntyi ja siirtyi sitten toiseen sairaalaan lastenosastolle kasvamaan ) ei ollut kuin n.30 km matka niin pystyi helposti käymään päivittäin!


    • ansu990

      Meidän poika syntyi rv 34 4, painoa tuolloin 2080g.

      Meille sanottiin sairaalassa, että lapsi saa syödä niinkuin itse haluaa. Eli meillä ollut pisin tauko jopa 6 tuntia! Normaali kuitenkin tuo neljä tuntia.

      Itse imetin rintakumilla, koska ei saanut oikeaa otetta. Väsyi aina alkuun, mutta pikkuhiljaa alkoi syödä enemmän ja pidempiä aikoja. Alkuun annettiin olla rinnalla niin kauan kuin jaksoi ja sitten punnitus ja nenämahaletkuun loput. Kun alkoi syödä itse tarpeeksi saatiin nenämahaletku pois.

      Onnea pienestä tytöstä ja kaikkea hyvää teille! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe