Hälytyskeskukset ruuhkautuvat turhista soitoista sinne ja syy on että kun puhelin on esim. taskussa saattaa puhelimeen iskeä jokin siinä järjestyksessä että menee 112 numeroon. Aluksi minäkin nauroin tuolle ja ihmettelin että miksi ei ihmiset tajua laittaa näppäinlukkoa päälle. Mutta nyt myös kävi minullekin näin vaikka minulla on automaattinen näppäinlukko joka oli vielä silloin varmasti päällä. Sitten minä vielä testasin tuon, että onko tuo mitenkään edes mahdollista ja YLLÄTYS, YLLÄTYS se on täysin mahdollista vaikka näppäinlukko olisi päällä niin puhelu vain menee 112 numeroon. MIKSI???
Tätä perustellaan sillä, että hätätapauksessa voi nopeasti soittaa ja tuo mahdollisuus, että vahinkossa tulee tuo 112 on häviävän pieni, mutta kun meitä "lottovoittajia" on ilmeisesti aika paljon niin luulisi nyt että puhelimen valmistajat poistaisivat tuo mahdollisuuden. Ei nyt luulisi näppäinlukon avaamiseen menevän sekunttia pidempää aikaa jottein tuo liene mitenkään perusteltua.
Onko kenelläkään toisella vastaavanlaista kokemusta?
112 vaikka olisi näppäinlukko päällä
24
3685
Vastaukset
- Masa
kokeileppa painaa vaikka ensin viis kertaa ykköstä ja siten kakkosta menee noinkin.Minustakin tuo on aivan pelle hommaa.Itselläkin mennyt monta kertaa hätänumeroon kun puhelin ollut farkkujen taskussa.
- Jaykkis
On jonkun sorti Eu-direktiivi, että puhelimella pitää pystyä soittamaan hätänumeroon vaikka olisi mikä lukkokiinni.
- Ari
Jaykkis kirjoitti:
On jonkun sorti Eu-direktiivi, että puhelimella pitää pystyä soittamaan hätänumeroon vaikka olisi mikä lukkokiinni.
Näppäinlukko on todellisuudessa vain niissä puhelimissa missä voi laittaa kannen näppäinten päälle. Ei muissa.
On tiettävästi saatavana kuoria esim. nokialaisiin missä on päälle taitettava tai vedettävä kansi.
- nih
eu säädös vaatii seuraavaa:
- kuka tahansa sivuulinen, joka ei ole ikinä nähnyt kyseistä puhelinmallia, eikä välttämättä ymmärrä edes valikon kieltä, on voitava soittaa eu alueella 112 ilman että tietää puhelimen toiminnasta mitään
- mikään puhelin/pin/puk/näppäinlukko ei saa estää 112 puhelua
- virran ollessa poissa pitää puhelun onnistua
- akun loputtua on puhelun onnistuttava (sisäinen vara-akku)
itselläni on siemensin puhelin ja joka toinen tuntemani ihminen ei osaa poistaa siitä näppäinlukkoa ilman apua. vaikka ruutuun tulee ohjeet kun painaa jotain näppäintä. paniikkitilanteessa joku likinäköinen mummo pimeässä ei onnistuisi soittamaan apua jos pitäisi tehdä jotain muutakin kuin painaa 1 1 2- smrk
Ei kyllä tasan onnistu hätänumeroon soittaminen virran ollessa pois päältä. Mitä tulee siihen, että osaisi soittaa tietämättä miten puhelinta käytetään eikä osaa kieltäkään, niin se vaatii ainakin 3210:ssa taitoa, kun pitää tietää mitä "soita" tarkoittaa.
- nih
smrk kirjoitti:
Ei kyllä tasan onnistu hätänumeroon soittaminen virran ollessa pois päältä. Mitä tulee siihen, että osaisi soittaa tietämättä miten puhelinta käytetään eikä osaa kieltäkään, niin se vaatii ainakin 3210:ssa taitoa, kun pitää tietää mitä "soita" tarkoittaa.
no sulla on vielä sen verran vanhan mallinen kännykkä ettei ollu eu dirikat sitä suunnitellessa käytössä.
kyllä se 3210:ssäkin vaatii taitoa jos: oot laittanu suojakoodit päälle eli ei voi soittaa mihinkään ilman koodin syöttöä, tai puhelinta et tunne "ulkoa" ja valikonkieli on väärä, jne. itse olen monesti joutunu pyytämään apua likkafrendiltä ihan normaalin puhelun soittoon kun joskus sen nokiasta soitan. ja päinvastoin ku se tarvii lainata mun siemensiä. moni puhelin, etenki nokia, vaikuttaa helpolta sille joka sitä osaa käyttää, mutta sellaiselle joka ei sitä ikinä ole käyttänyt, ei pimeässä onnistu sen käyttö etenkään paniikissa. huomaa ettet ole juurikaan paniikissa joutunut mitään tekemään, koska ihmisillä menee silloin järjestään pasmat sekaisin. on aivan normaalia että ihminen joka vaikka raiskataan ei edes muista omistavansa puhelinta tai ei osaa laittaa sitä millään päälle kun apua pitäisi saada.
mummoni taas ei osaa soittaa kenenkään kännykällä mihinkään, paitsi hätänumeroon. se kun elää vielä vanhassa ajassa missä ei lukituksia ollu. se alottaa aina näppäilemällä numeroa ja ihmettelee ku ei soitakaan. muutama vuosi on dementikkoa yritetty opettaa mutta ei jää mieleen. - Ihmettelijä
Epäilen suuresti, että on eu-säädös. Ja kyllä tuossa on suuri hätävarjelun liioittelu kyseessä. Jos aina jokaisen onnettomuuspaikan läheltä löytyisi kännykkä ja löytäjä olisi aina sellainen joka ei tiedä kuinka näppäinlukko aukaistaan, mutta ei koskaan itse kännykän omistajaa olisi paikalla. Kuinka moni mummo tai vaari joka ei tiedä kuinka näppäinlukko aukeaa tietää edes kuinka kännykällä edes soitetaan? Suurempi ongelma on nyt kun hätäkeskuksiin menee aiheettomia soittoja nyt saattaa käydä että todellisessa hädässä oleva ei pääsekkään hätäkeskukseen vaan joutuu odottamaan linjan vapautumista. Menee siinä huomattavasti pidempi aika kun näppäinlukon avaamiseen. Toivottavasti eivät vain aloita sakottamaan meitä turhaan soittaneita silloin en ainakaan minä uskaltaisi pitää kännykkää mukana. Ikävää vain että hätäkeskus joutui turhaan kuuntelemaan minun sinne auki olevaa kännykkää tai ei sitä tiedä kuinka hauskaa heillä on siellä silloin ollut, kun minulla oli kännykkä turhaan auki hätäkeskukseen.
- nih
Ihmettelijä kirjoitti:
Epäilen suuresti, että on eu-säädös. Ja kyllä tuossa on suuri hätävarjelun liioittelu kyseessä. Jos aina jokaisen onnettomuuspaikan läheltä löytyisi kännykkä ja löytäjä olisi aina sellainen joka ei tiedä kuinka näppäinlukko aukaistaan, mutta ei koskaan itse kännykän omistajaa olisi paikalla. Kuinka moni mummo tai vaari joka ei tiedä kuinka näppäinlukko aukeaa tietää edes kuinka kännykällä edes soitetaan? Suurempi ongelma on nyt kun hätäkeskuksiin menee aiheettomia soittoja nyt saattaa käydä että todellisessa hädässä oleva ei pääsekkään hätäkeskukseen vaan joutuu odottamaan linjan vapautumista. Menee siinä huomattavasti pidempi aika kun näppäinlukon avaamiseen. Toivottavasti eivät vain aloita sakottamaan meitä turhaan soittaneita silloin en ainakaan minä uskaltaisi pitää kännykkää mukana. Ikävää vain että hätäkeskus joutui turhaan kuuntelemaan minun sinne auki olevaa kännykkää tai ei sitä tiedä kuinka hauskaa heillä on siellä silloin ollut, kun minulla oli kännykkä turhaan auki hätäkeskukseen.
omistajallehan sitä apua ollaan tilaamassa
- nih
nih kirjoitti:
omistajallehan sitä apua ollaan tilaamassa
missä ihmeessä te muuten niitä kännyköitä pidätte? mulla on ollu vuodesta 97 jo useita eri kännyköitä, aina olen taskussa (takin ja housun) niitä vapaasti kantanu eikä ikinä o soittanu mihinkää.
toiseks, usein on käyny niin et onnettomuuspaikalla on esim. puhelin jossa ei ole akkua. tai ei ole päällä. pitää silti saada apua.
tässä soneran sivuilta:
"Hätäpuhelut onnistuvat, vaikka puhelimessa ei olisi lainkaan SIM-korttia, SIM-kortti olisi lukkiutunut, puhelin olisi lukittu turvakoodilla, liittymä olisi suljettu väliaikaisesti tai irtisanottu kokonaan."
sitten on eu komission lauselmaesitys: europa.eu.int/ISPO/infosoc/telecompolicy/ review99/com2000-392fi.pdf
tuosta esityksestä puuttuu yksityiskohdat (tuo on vasta se ehdotus, jossain on se muutama tuhat sivuinen dirikkakin, mutten löytänyt), mutta siinä näkyy mm. se että pitää voida soittaa "mistä tahansa puhelimesta" (eli siis myös ei-omasta puhelimesta, eli ilman mitään koodeja, lukkoja, kortteja tms. mikä jää tässä mainitsematta), sekä se ettei vammaisuus tai muu heikkous (vanhuus, näkökyky (muistathan että ainoa paikalla tajuissaan oleva avunsoittaja voi olla sokeakin...), jne). ei saa olla este soittamiselle. se että joutuessasi saksassa onnettomuuteen sinun puhelimesi ruudulla lukee "soita" ei auta sokeaa sakemannia mitenkään. mutta se auttaa että hän tuntee näppäimistöstandardin ja osaa näppäillä 112. - Sama
nih kirjoitti:
missä ihmeessä te muuten niitä kännyköitä pidätte? mulla on ollu vuodesta 97 jo useita eri kännyköitä, aina olen taskussa (takin ja housun) niitä vapaasti kantanu eikä ikinä o soittanu mihinkää.
toiseks, usein on käyny niin et onnettomuuspaikalla on esim. puhelin jossa ei ole akkua. tai ei ole päällä. pitää silti saada apua.
tässä soneran sivuilta:
"Hätäpuhelut onnistuvat, vaikka puhelimessa ei olisi lainkaan SIM-korttia, SIM-kortti olisi lukkiutunut, puhelin olisi lukittu turvakoodilla, liittymä olisi suljettu väliaikaisesti tai irtisanottu kokonaan."
sitten on eu komission lauselmaesitys: europa.eu.int/ISPO/infosoc/telecompolicy/ review99/com2000-392fi.pdf
tuosta esityksestä puuttuu yksityiskohdat (tuo on vasta se ehdotus, jossain on se muutama tuhat sivuinen dirikkakin, mutten löytänyt), mutta siinä näkyy mm. se että pitää voida soittaa "mistä tahansa puhelimesta" (eli siis myös ei-omasta puhelimesta, eli ilman mitään koodeja, lukkoja, kortteja tms. mikä jää tässä mainitsematta), sekä se ettei vammaisuus tai muu heikkous (vanhuus, näkökyky (muistathan että ainoa paikalla tajuissaan oleva avunsoittaja voi olla sokeakin...), jne). ei saa olla este soittamiselle. se että joutuessasi saksassa onnettomuuteen sinun puhelimesi ruudulla lukee "soita" ei auta sokeaa sakemannia mitenkään. mutta se auttaa että hän tuntee näppäimistöstandardin ja osaa näppäillä 112."omistajallehan sitä apua ollaan tilaamassa"
Jaa kuinka? Voisitko mainita edes yhden esimerkin?
Esim.
Jos minä olen palavassa talossa. Tuletko siloin sinä taloni sisään ja otat minun kännykkäni ja soitat apua että minut tultaisiin pelastamaan sieltä?
Jos olen ollut autollani kolarissa otatko silloin kännykkäni auton sisältä ja soitat sillä apua minulle?
Tätäkö sinä tarkoitat?
"missä ihmeessä te muuten niitä kännyköitä pidätte? mulla on ollu vuodesta 97 jo useita eri kännyköitä, aina olen taskussa (takin ja housun) niitä vapaasti kantanu eikä ikinä o soittanu mihinkää."
Itselläni on ollut vuodesta 1995 ja tänävuonna sattui ensimmäinen tapaus jos sinulla sattuu sitten ensimmäinen tapaus vuonna 2005?
No minä pidän kännytkääni vyökotelossa ja tapus missä minulle sattui ko. asia oli seuraava:
Olin eräässä massa tapahtumassa missä ihimisiä törmäili paljon toisiinsa (hälytyskeskusten mukaan juuri näistä tulee eniten ko. tapahtumia) Olin täysin selvinpäin ja tietenkin on mahdollista myös, että joku näppärä on ottanut kännykkäni ja soittanut numeroon 112 ja laittanut takaisin, mutta pidän tätä epätodennäköisenä, koska kännykkäni on uusi ja sieltä arvokkaammasta päästä olisi ollut varmaa että ko. henkilö olisi vienyt puhelimen mennessään.
Voisitko sinä sanoa kuinka monta tapausta on ollut että apua on voitu hälyttää paikalta löytyneestä kännykästä missä on näppäinlukko päällä? Ei varmasti ole yhtään. Eikö paikalla ole olut yhtään toista kännykkää mistä oltais voitu soittaa? Varmasti on ollut.
Oletko vain huolestunut siitä että onnettomuus paikalta sattumoisin löytynyttä känykästä ei joku joka ei osaa avata näppäinlukkoa ei voi soittaa hätänumeroon vai siitä että hälytyskeskuksia työllistää turhat soitot mitkä aiheutuvat siitä että näppäinlukko ei toimi kun soittaa 112?
Osaatko luetella kumpia asioita sattuu enemmän? Niitä missä onnettomuuspaikalta löydetystä kännykästä ei näppäinlukon vuoksi voi soittaa hätänumeroon eikä paikalla ole toista kännykkää tai muuta puhelinta? Vai niitä että aluehälytyskeskuksiin tulee paljon turhia soittoja sen vuoksi että näppäilukko ei toimi soitettaessa 112?
Oletko ollenkaan huolestunut siitä että että sinä apua tarvitessasi voit joutua odottamaan vain sen vuoksi. koska aluehäytykeskus on ruuhakutunut sen vuoksi koska tulee turhia soittoa vain koska näppäinlukko ei toimi soitettaessa numeroon 112? - nih
Sama kirjoitti:
"omistajallehan sitä apua ollaan tilaamassa"
Esim.
Jos minä olen palavassa talossa. Tuletko siloin sinä taloni sisään ja otat minun kännykkäni ja soitat apua että minut tultaisiin pelastamaan sieltä?
Jos olen ollut autollani kolarissa otatko silloin kännykkäni auton sisältä ja soitat sillä apua minulle?
Tätäkö sinä tarkoitat?
"missä ihmeessä te muuten niitä kännyköitä pidätte? mulla on ollu vuodesta 97 jo useita eri kännyköitä, aina olen taskussa (takin ja housun) niitä vapaasti kantanu eikä ikinä o soittanu mihinkää."
Itselläni on ollut vuodesta 1995 ja tänävuonna sattui ensimmäinen tapaus jos sinulla sattuu sitten ensimmäinen tapaus vuonna 2005?
No minä pidän kännytkääni vyökotelossa ja tapus missä minulle sattui ko. asia oli seuraava:
Olin eräässä massa tapahtumassa missä ihimisiä törmäili paljon toisiinsa (hälytyskeskusten mukaan juuri näistä tulee eniten ko. tapahtumia) Olin täysin selvinpäin ja tietenkin on mahdollista myös, että joku näppärä on ottanut kännykkäni ja soittanut numeroon 112 ja laittanut takaisin, mutta pidän tätä epätodennäköisenä, koska kännykkäni on uusi ja sieltä arvokkaammasta päästä olisi ollut varmaa että ko. henkilö olisi vienyt puhelimen mennessään.
Voisitko sinä sanoa kuinka monta tapausta on ollut että apua on voitu hälyttää paikalta löytyneestä kännykästä missä on näppäinlukko päällä? Ei varmasti ole yhtään. Eikö paikalla ole olut yhtään toista kännykkää mistä oltais voitu soittaa? Varmasti on ollut.
Oletko vain huolestunut siitä että onnettomuus paikalta sattumoisin löytynyttä känykästä ei joku joka ei osaa avata näppäinlukkoa ei voi soittaa hätänumeroon vai siitä että hälytyskeskuksia työllistää turhat soitot mitkä aiheutuvat siitä että näppäinlukko ei toimi kun soittaa 112?
Osaatko luetella kumpia asioita sattuu enemmän? Niitä missä onnettomuuspaikalta löydetystä kännykästä ei näppäinlukon vuoksi voi soittaa hätänumeroon eikä paikalla ole toista kännykkää tai muuta puhelinta? Vai niitä että aluehälytyskeskuksiin tulee paljon turhia soittoja sen vuoksi että näppäilukko ei toimi soitettaessa 112?
Oletko ollenkaan huolestunut siitä että että sinä apua tarvitessasi voit joutua odottamaan vain sen vuoksi. koska aluehäytykeskus on ruuhakutunut sen vuoksi koska tulee turhia soittoa vain koska näppäinlukko ei toimi soitettaessa numeroon 112?"Eikö paikalla ole olut yhtään toista kännykkää mistä oltais voitu soittaa? Varmasti on ollut."
voi kuule lue vaikka lehtien uutisia onnettomuuksiasta, niitä pieniä. "yöllä auto ajoi ojaan. satunnainen ohikulkija osui paikalle ja hälytti apua" monesti satunnaisella ohikulkijalla ei ole omaa puhelinta (kaikesta nokia-propagandasta huolimatta suomessa ei kaikilla ole puhelinta, etenkään aina mukana)
ja kuinka usein niitä tapahtuu? mitä väliä sillä on niin kauan kuin niitä joka vuosi tapahtuu. jos jokaisessa eu maassa joka vuosi pelastuu vaikka vain viisi sen vuoksi että tuollainen säädös on, on se ihan ok vaikka lukumäärä onkin pieni. - nih
Sama kirjoitti:
"omistajallehan sitä apua ollaan tilaamassa"
Esim.
Tätäkö sinä tarkoitat?
Oletko ollenkaan huolestunut siitä että että sinä apua tarvitessasi voit joutua odottamaan vain sen vuoksi. koska aluehäytykeskus on ruuhakutunut sen vuoksi koska tulee turhia soittoa vain koska näppäinlukko ei toimi soitettaessa numeroon 112?en usko että koskaan on niin monen ihmisen kännykät soittaneet yhtäaikaa 112 "vahingossa" ettei enää mikään muu "oikea" puhelu ole päässyt läpi. yleensä nuo numerot ruuhkautuvat jossain suuronnettomuudessa (viimeksi suomessa Myyrmannin pommi-iskun aikana) joten en usko että kovinkaan usein yhtä monen ihmisen kännykät samalla hälytysalueella soittavat vahingossa hätänumeroon kuin tuon pommi-iskun jälkeen.
- Sama
nih kirjoitti:
"Eikö paikalla ole olut yhtään toista kännykkää mistä oltais voitu soittaa? Varmasti on ollut."
voi kuule lue vaikka lehtien uutisia onnettomuuksiasta, niitä pieniä. "yöllä auto ajoi ojaan. satunnainen ohikulkija osui paikalle ja hälytti apua" monesti satunnaisella ohikulkijalla ei ole omaa puhelinta (kaikesta nokia-propagandasta huolimatta suomessa ei kaikilla ole puhelinta, etenkään aina mukana)
ja kuinka usein niitä tapahtuu? mitä väliä sillä on niin kauan kuin niitä joka vuosi tapahtuu. jos jokaisessa eu maassa joka vuosi pelastuu vaikka vain viisi sen vuoksi että tuollainen säädös on, on se ihan ok vaikka lukumäärä onkin pieni.ojaan ajaneellakaan? Tai löytyykö sitä kännykää enään katolleen menneestä autosta? Kyllä sinun teoriasi pahasti ontuu.
Keksi nyt jotain fiksumpaa. - Sama
nih kirjoitti:
en usko että koskaan on niin monen ihmisen kännykät soittaneet yhtäaikaa 112 "vahingossa" ettei enää mikään muu "oikea" puhelu ole päässyt läpi. yleensä nuo numerot ruuhkautuvat jossain suuronnettomuudessa (viimeksi suomessa Myyrmannin pommi-iskun aikana) joten en usko että kovinkaan usein yhtä monen ihmisen kännykät samalla hälytysalueella soittavat vahingossa hätänumeroon kuin tuon pommi-iskun jälkeen.
Voit ottaa yhteyttä paikalliseen aluhälytyskeskukseen ja kysyä asiaa sieltä. Heillä on kyllä kokemuksia asiasta ja heille tämä asia on oikein kirosana.
Et vielä vastannut minun kysymykseeni? MIKSI?
Oletko työssä nokialla, kun noin puolustat tuota typerää asiaa? - hhh
Sama kirjoitti:
Voit ottaa yhteyttä paikalliseen aluhälytyskeskukseen ja kysyä asiaa sieltä. Heillä on kyllä kokemuksia asiasta ja heille tämä asia on oikein kirosana.
Et vielä vastannut minun kysymykseeni? MIKSI?
Oletko työssä nokialla, kun noin puolustat tuota typerää asiaa?en ole töissä nokialla mutta niiden pitää tuo toiminto laittaa jos haluuvat eu:ssa puhelimiaan myydä
- Sama
hhh kirjoitti:
en ole töissä nokialla mutta niiden pitää tuo toiminto laittaa jos haluuvat eu:ssa puhelimiaan myydä
Se ei ole este puhelimien myymiselle, koska näpäinlukko ei estä soittamista, kun sen voi avata erittäin kätevästi. Mikään eu-didektiivi ei ole syy.
- minä
..eli vanhat ihmiset ei välttämättä osaa edes avata kännyköiden näppäinlukkoa! ja sit jos tulee joku hätätilanne, esim. nuori loukkaantuu ja vanhuksella ei oo muuta puhelinta millä soittaa apua, kuin sen nuoren puhelin, niin mitenpä sillä sitten soitat jos et osaa avata näppäinlukitusta?
- Ihmettelijä
Osaako mummot silti edes soittaa kännykällä vaikkei koko näppäin lukkoa edes olisikaa? Epäilen.
Oli tässä hiljattain tutkimus, että niitä on paljon jotka ei edes tiedä mikä on yleinen hätänumero. Auttaako heitä se jos voi soittaa näppäinlukko päällä jos ei tiedä mihin numeroon edes pitää soittaa? - hmmm
Ihmettelijä kirjoitti:
Osaako mummot silti edes soittaa kännykällä vaikkei koko näppäin lukkoa edes olisikaa? Epäilen.
Oli tässä hiljattain tutkimus, että niitä on paljon jotka ei edes tiedä mikä on yleinen hätänumero. Auttaako heitä se jos voi soittaa näppäinlukko päällä jos ei tiedä mihin numeroon edes pitää soittaa?ihmisiä iän takia. Törmään työnpuolesta usein tilanteeseen jossa kännykän omistajan on jo 70-80 vuotias, ja näiden joukossa on sellaisiakin jotka soittamisen lisäksi tekstailevatkin tuttavilleen ja sukulaisilleen. Eli ei se ikä tarkoita sitä ettei osaisi käyttää kännykkää!
Eikös kännyköiden käyttöohjeissakin mainita että hätänumeroon voi soittaa vaikka näppäinlukko olisikin päällä!?!? Se vain jää monesti lukematta se käyttöohje.. ihmetellään sitten täällä kun puhelin toimiikin oudosti - Sama
hmmm kirjoitti:
ihmisiä iän takia. Törmään työnpuolesta usein tilanteeseen jossa kännykän omistajan on jo 70-80 vuotias, ja näiden joukossa on sellaisiakin jotka soittamisen lisäksi tekstailevatkin tuttavilleen ja sukulaisilleen. Eli ei se ikä tarkoita sitä ettei osaisi käyttää kännykkää!
Eikös kännyköiden käyttöohjeissakin mainita että hätänumeroon voi soittaa vaikka näppäinlukko olisikin päällä!?!? Se vain jää monesti lukematta se käyttöohje.. ihmetellään sitten täällä kun puhelin toimiikin oudostiJos ei yleistä hätänumero tunne ja näppäinlukkoa ei kykene aukaisemaan. Kuvaa uus avuttomuuta jos pitää olla näin.
Ainakaan minun yhdessäkään käyttöohjeessa ei ole tuota mainintaa eikä myyjä ole siitä minua varoittanut.
Pitää hankkia puhelimeen sellaiset kuoret mikä tekee kannen puhelimen näppäinten päälle. - hmmm
Sama kirjoitti:
Jos ei yleistä hätänumero tunne ja näppäinlukkoa ei kykene aukaisemaan. Kuvaa uus avuttomuuta jos pitää olla näin.
Ainakaan minun yhdessäkään käyttöohjeessa ei ole tuota mainintaa eikä myyjä ole siitä minua varoittanut.
Pitää hankkia puhelimeen sellaiset kuoret mikä tekee kannen puhelimen näppäinten päälle.onhan sitä tiedon puutetta myös nuorien ja lastenkin joukossa.. eli kaikissa ikäluokissa on sama ongelma..
niin ja tuo näppäinlukko.. eri puhelinmalleissa toimii eri tavalla.. osaatkos itse poistaa näppäinlukon kaverisi siemensistä tai ericssonista samalla tavalla kuin nokialaisesta se poistetaan? Ja sitten on vielä panasonicit, motorolat yms.. iso joukko muita puhelimerkkejä..
ja ainakin oman nokialaisen ohjekirjan lopusta löytyi teksti hätänumeroon soittamista koskien:jos tietyt toimonnot, esim tämä näppäinlukko, on käytössä, voit (!!!) joutua poistamaan sen ensin.. Ja näppäinlukkoa koskevassa osiossa mainitaan että hätänumeroon soittaminen saatta silti olla mahdollista (mistä sitten riippuu onko se mahdollista vai ei, sitä ei kerrota)
samanlaista tekstiä olen lukenut muidenkin omistamieni puhelinten ohjeista! - Sama
hmmm kirjoitti:
onhan sitä tiedon puutetta myös nuorien ja lastenkin joukossa.. eli kaikissa ikäluokissa on sama ongelma..
niin ja tuo näppäinlukko.. eri puhelinmalleissa toimii eri tavalla.. osaatkos itse poistaa näppäinlukon kaverisi siemensistä tai ericssonista samalla tavalla kuin nokialaisesta se poistetaan? Ja sitten on vielä panasonicit, motorolat yms.. iso joukko muita puhelimerkkejä..
ja ainakin oman nokialaisen ohjekirjan lopusta löytyi teksti hätänumeroon soittamista koskien:jos tietyt toimonnot, esim tämä näppäinlukko, on käytössä, voit (!!!) joutua poistamaan sen ensin.. Ja näppäinlukkoa koskevassa osiossa mainitaan että hätänumeroon soittaminen saatta silti olla mahdollista (mistä sitten riippuu onko se mahdollista vai ei, sitä ei kerrota)
samanlaista tekstiä olen lukenut muidenkin omistamieni puhelinten ohjeista!Osaan kyllä ottaa näppäinlukon pois tuntemistani puhelimista. Jos et sinä osaa olet uus avuton. Ei se ole vaikeata ollenkaan.
Enpä ole omasta nokialaisesta vastaava ohjetta löytänyt. Mitä tarkoittaa "saattaa olla mahdolista"? Eikö kaikissa sitten olekkaan?
Se minua vain nyt suuresti ihmetyttää, kun kukaan ei ole huolestunut siitä kun turhia soittoja menee hälytyskeskuksiin. Siitä vain että pitää pystyä soittamaan vaikka olisi mikä lukko päällä tahansa. Tidätkö muuten mitä laki sanoo aiheeettomasta soitosta hätänumeroon? Haluatko sinä olla myös lain rikkoja niin kuin minäkin olin. Minä ilman omaa syytä rikoin lakia kun puhelimeni älyttömän ominaisuuden vuoksi soitto meni hätäkeskukseen. Näin ei olisi tapahtunut jos ei nokialaisessa olisi tuota typerää toimintoa.
Voitko sinä luetella ne tapaukset missä on apu hälytetty paikalle onnettomuus paikalta löydetyllä käänykällä mistä ei kukaan ole osannut avata näppäinlukkoa mutta kaikki ovat tienneet yleisenhätänumeron ja kenellekään muulla ei ole ollut kännykkää mukana, mutta vain siellä onnettomuus paikalla on ollut sattumoisin se kännykkä mistä kukaan ei saa näppäinlukkoa auki.
Voisitko vastata. - no voi
Sama kirjoitti:
Osaan kyllä ottaa näppäinlukon pois tuntemistani puhelimista. Jos et sinä osaa olet uus avuton. Ei se ole vaikeata ollenkaan.
Enpä ole omasta nokialaisesta vastaava ohjetta löytänyt. Mitä tarkoittaa "saattaa olla mahdolista"? Eikö kaikissa sitten olekkaan?
Se minua vain nyt suuresti ihmetyttää, kun kukaan ei ole huolestunut siitä kun turhia soittoja menee hälytyskeskuksiin. Siitä vain että pitää pystyä soittamaan vaikka olisi mikä lukko päällä tahansa. Tidätkö muuten mitä laki sanoo aiheeettomasta soitosta hätänumeroon? Haluatko sinä olla myös lain rikkoja niin kuin minäkin olin. Minä ilman omaa syytä rikoin lakia kun puhelimeni älyttömän ominaisuuden vuoksi soitto meni hätäkeskukseen. Näin ei olisi tapahtunut jos ei nokialaisessa olisi tuota typerää toimintoa.
Voitko sinä luetella ne tapaukset missä on apu hälytetty paikalle onnettomuus paikalta löydetyllä käänykällä mistä ei kukaan ole osannut avata näppäinlukkoa mutta kaikki ovat tienneet yleisenhätänumeron ja kenellekään muulla ei ole ollut kännykkää mukana, mutta vain siellä onnettomuus paikalla on ollut sattumoisin se kännykkä mistä kukaan ei saa näppäinlukkoa auki.
Voisitko vastata.ei siinä olekaan ajateltu sitä tilannetta että onnettomuuspaikalla on miljoona ihmistä tutkimassa puhelimia. iso osa esim auto-onnettomuuksista tapahtuu yöllä, pimeässä, kaukana ihmismassoista. ja toinen merkittävä hädäntarvitsijaryhmä ovat vanhukset, sokeat, vammaiset ym. kun vanhus saa sydänkohtauksen kotonaan ei siellä ole todellakaan miljoonaa ihmistä tutkimassa hänen puhelintaan, hän on siellä yksin. ja vaikka olisit mitä mieltä tahansa, vanhukset eivät ole niitä välkyimpiä mekaanisten laitteiden käyttäjiä, etenkin kohtauksen aikana. olen katsonut vanhustyötä hyvinkin läheltä, vaippojen vaihtoa, perseen pyyhintää ym. joka ei heiltä itseltään suju. he saattavat jutella sodanaikaiselle miehelleen kuin se olisi läsnä jne. todellakaan ei voi olettaa että kun heille on "se nokialainen" annettu pöydän kulmalle että sen käyttö onnistuu kuin nykyteiniltä. dorkat
- Sama
no voi kirjoitti:
ei siinä olekaan ajateltu sitä tilannetta että onnettomuuspaikalla on miljoona ihmistä tutkimassa puhelimia. iso osa esim auto-onnettomuuksista tapahtuu yöllä, pimeässä, kaukana ihmismassoista. ja toinen merkittävä hädäntarvitsijaryhmä ovat vanhukset, sokeat, vammaiset ym. kun vanhus saa sydänkohtauksen kotonaan ei siellä ole todellakaan miljoonaa ihmistä tutkimassa hänen puhelintaan, hän on siellä yksin. ja vaikka olisit mitä mieltä tahansa, vanhukset eivät ole niitä välkyimpiä mekaanisten laitteiden käyttäjiä, etenkin kohtauksen aikana. olen katsonut vanhustyötä hyvinkin läheltä, vaippojen vaihtoa, perseen pyyhintää ym. joka ei heiltä itseltään suju. he saattavat jutella sodanaikaiselle miehelleen kuin se olisi läsnä jne. todellakaan ei voi olettaa että kun heille on "se nokialainen" annettu pöydän kulmalle että sen käyttö onnistuu kuin nykyteiniltä. dorkat
Toivoisin että asiasta kirjoitettaisiin asiallisesti.
Uskotko todella että onnettomuus paikalle pudotetaan kännykkä jostain ja siitä ei kukaan saa näppäinlukkoa auki?
En suikaan tarkoittanut onnettomuuspaikalta tuleista ruuhkauttamis puheluista vaan aiheettomista puheluista jotka tulevat tahtomatta kun nokialaisissa on tuo typerä toiminto. Sinä saat tuon asian tarkastettua paikallisesta aluehälytyskeskuksesta jos vain haluat.
Saavatko vanhuksetkaan soitettua sairaskohtauksessa oli näppäinlukko tai ei? Ja miksi pitää laittaa lukko päälle kun puhelin on pöydällä? Itse minäkin laitan näppäinlukon päälle vasta sitten kun laitan puhelimen taskuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841