Kivääri: Tampereen asepaja 8,2 X 57 JS

mattipu

MOI!
Minulla on hirvikiväärinä isäni kuolinpesästä saatu cal. 8,2 X 57 JS (nykyinen 8 X 57 JS). piipussa lukee Tampereen asepaja (niin myös kantoluvassa). Löysin Tampereen asepajan tarkistus/ huolto lapun jossa;
----------------------------------------------------
TAMPEREEN ASEPAJA
Vuolteenk. 13 Puh. 6347
----------------------------------------------------
Luodikko: Hirvikivääri

Kalip. 8,2 X 57 N:o (runkonumero)

Piipun pituus: 620

Isokaliperi: 8,20

Pienkaliperi: 8,00

Panoksen normaalipaine: 2900kg/cm2

Tarkastuspäivä: 18/9 -59

Tarkastaja: Niilo Lahtinen
--------------------------------------------------

Kivääri on hyvä kuntoinen ja olen ampunut sillä 5 patruunaa 50m etäisyydeltä pienoiskivääri tauluun ja kaikki mustalla, joten tarkka on ja miellyttävä ampua. Etutähtäimeen on hitsattu korotus, varmaan jossain -60 luvulla tullut parempi ruuti suoristi lentorataa sen verran että korotus on tehty.
Haluaisin tietää tämän aseen alkuperästä enemmän!?

5

6380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulen tietäväni

      Kyseessä on tsekkiläinen mauserkarabiini alunperin josta otettu lukkokoneisto. Aseet olivat uusia Toisen maailmansodan ajalta. Yleensä piippu vaihdettu johonkin pienempi kaliperisempaan. Niiden tukkeja myytiin muutamalla markalla kappale ja 7,92x57IS piippuja muutamalla kympillä lähes joka asekaupassa ja asesepillä vielä 70-luvulla.

      • SE JS

        Jää siihen


    • Hirvikivääeri 8,2x57

      Terve!
      Onko aseen kaliiberi tehty poraamalla?
      Jos mistä sotilaskivääristä. Minua kiinostaa japanilaisesta kivääristä poraamalla tehtyyn 8,2x57 sopivat panokset? Aseen teettäjä on jo kuollut, eikä ole löytynyt aiemmista hankinnoista jäljelle jääneitä patruunoita.
      Millaiset tehdasvalmisteiset panokset käy ao. aseesen?
      Sakolla ja normalla näyttä olevan useitakin 8x57, mutta mikä käytä hän.
      Vai pitäkö viedä asesepälle mittauseen, sillä tavoin ainakin luulusi asian selviävän.

      • js

        8,2x57JS on sama kaliiberi kuin 8X57JS kuten yllä on jo todettu. Samat kuulat pitäisi olla molemmissa merkinnöissä. Merkintätapa vain on eri. Kaliiperi on vanha ja sitä on kyllä olemassa sekä laippakantaisena ja urakannalla. Laippakantaisessa lisäksi R kirjain. Itte olen käyttäny sakon hammerheadia omassa 8X57:ssa ja hyvin sattuu.


      • Dotac
        js kirjoitti:

        8,2x57JS on sama kaliiberi kuin 8X57JS kuten yllä on jo todettu. Samat kuulat pitäisi olla molemmissa merkinnöissä. Merkintätapa vain on eri. Kaliiperi on vanha ja sitä on kyllä olemassa sekä laippakantaisena ja urakannalla. Laippakantaisessa lisäksi R kirjain. Itte olen käyttäny sakon hammerheadia omassa 8X57:ssa ja hyvin sattuu.

        Miksei mutta myös Arisaka oli suosittu,ellei suositumpi muunnon kohde ja se kestää myös hyvin 8x57 patruunan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe