Pohdintaa..

Ärrieri

Tässä selailin noiden valitettavasti yleisimmin? ikäviin otsikoihin päätyvien rotujen sivuja.
Samoin katselin näiden "räkyttävien pikkurakkien" sivuja..

Jos lähtisin "perstuntumalla" ja luetun ymmärtämisen perusteella valitsemaan koirarotuani saattaisin helposti hypätä noiden pienten terroristien yli.
Monilta sivuilta löytyy "varoitus" että niistä tulee väärissä käsissä kotia ja ihmisiä terrorisoivia pikkunilkkejä.

Palvelus/laumanvartijarotujen sivuilta en moisia löytänyt,vaan ylistystä kuinka helppoa on motivoida ja kouluttaa näitä.Kuinka kiintyvät omistajiin ja suojelevat perhettä..

Pitäisikö nyt päivittää tuota tietoutta sekä lisätä kasvattajien ja ostajien vastuuta.
Tuskin monelle hyvällekkään koiran ottajalle tulee mieleen mitä voi pahimmillaan seurata.

Tarkoitukseni ei ole tehdä vastakkainasettelua isojen ja pienien koirien välillä,pidän kaikista koirista.
Tuntuu vaan et pieniä koiria ei myydä kovinkaan heppoisin perustein ja ostajia on todellakin huiman suosion takia helppo karsia.

Entäpä kun joidenkin isojen koirien määrät nousevat/pysyvät ennallaan mutta ostajat vähenevät,näitä koiria kuitenkin syntyy koko ajan ja kodit on löydyttävä.

Ja onko mitään sopivaa vaihtoehtoa niille lapsiperheille jotka haluavat koiran?
Liian pientä ei myydä-menee rikki,terrieri ei käy-sillä ei ole tekemistä ja rikkoo joka paikan kuitenkin,liian isoa ei osteta-kaataa lapset,pystykorvat eivät käy-haukkuu ja niin edelleen..
Otetaanpa joku mukava keskikokoinen,ja "hei,lapsenahan naapurissa oli tooosi kiltti sakemanni"
Sit löytyy lisää näitä "agressiivia" koirarotuja kun ei ole mennyt kaikki ihan putkeen.

18

807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin muuten paikkansa. No on sentään vielä onneksi olemassa sheltit, cockkerit ja osa FCI 9 rotuja.
      Ilmeisesti noillakin vartiointi rotujen kasvattajat ajattelevat koiran ostajien ymmärtävän jotakin.
      Myös tuo kasvava into joihinkin rotuihin on roduille turmiollista. Myös nuo harkitsemattomat tuonnit eivät voi olla hyväksi jo maassa oleviin linjoihin.

      • Ärrieri

        on se että olen kuullu tässä lähikuukausina myös kahden cokkerin joutuneen piikille koska ovat purreet omistajaa.
        Jotenkin nuo omaan perheenjäseneen kohdistuneet koirien hyökkäykset ihmetyttävät.Sen vielä ymmärrän jos kaikkia koiria ei voi vieras tervehtiä.


      • Ärrieri kirjoitti:

        on se että olen kuullu tässä lähikuukausina myös kahden cokkerin joutuneen piikille koska ovat purreet omistajaa.
        Jotenkin nuo omaan perheenjäseneen kohdistuneet koirien hyökkäykset ihmetyttävät.Sen vielä ymmärrän jos kaikkia koiria ei voi vieras tervehtiä.

        cockkerien olleen joko/tai. Eli kunnolla luokse tulevia tai sitten arkoja. Kuitenkin niilläkin rekisteröinnit 2003-2007 on yli 2400 yksilöä.
        Usein unohdetaan se että rodunomaisuus ja terve korvien väli olisivat ehdottomia vaatimuksia jalostusyksilöille. Auttaako se sitten, en tiedä.


      • umalehtinen kirjoitti:

        cockkerien olleen joko/tai. Eli kunnolla luokse tulevia tai sitten arkoja. Kuitenkin niilläkin rekisteröinnit 2003-2007 on yli 2400 yksilöä.
        Usein unohdetaan se että rodunomaisuus ja terve korvien väli olisivat ehdottomia vaatimuksia jalostusyksilöille. Auttaako se sitten, en tiedä.

        nuori cockeri uros,musta väriltään että ei se "hullu punainen"?.Alusta asti kun ottivat sen pentuna oli tiedossa että vauva tulee myös ja sitä opetettiin alusta asti ettei se ole vauva vaan koira,ihan normaalin kasvatuksen sai ja oli ihan ok luonteeltaan.Vaan kun vauva tuli kävi heti selväksi ettei koira sitä siedä,oli juuri näitä yleisiä oireita,vauvan tuijottelua,kuolaamista,toistuvaa haukottelua,rapsuttamista,vauvan vaatteita se repi riekaleiksi.
        Ja kun vauva ekan kerran jäi turvaistuimessa lattian tasalle niin bäng,naamaan kiinni.Ei siis sellaista turvallista rotua ole olemassakaan,vaikkei varmaan cockerikaan mikään yleinen "raatelija"ole?
        Toisessa perheessa sakemanni puri alle puolivuotiaan vauvan käden viimevuonna poikki...siis ei käsi irronnut mutta luu meni poikki(täällä kun pitää aina olla niin tarkka sanoissaan).
        Se koira on edelleen perheessä..itse en kyllä tiedä uskaltaisinko pitää enää,sen verran tarkka olen myös lasten turvallisuudesta...


      • davalyan kirjoitti:

        nuori cockeri uros,musta väriltään että ei se "hullu punainen"?.Alusta asti kun ottivat sen pentuna oli tiedossa että vauva tulee myös ja sitä opetettiin alusta asti ettei se ole vauva vaan koira,ihan normaalin kasvatuksen sai ja oli ihan ok luonteeltaan.Vaan kun vauva tuli kävi heti selväksi ettei koira sitä siedä,oli juuri näitä yleisiä oireita,vauvan tuijottelua,kuolaamista,toistuvaa haukottelua,rapsuttamista,vauvan vaatteita se repi riekaleiksi.
        Ja kun vauva ekan kerran jäi turvaistuimessa lattian tasalle niin bäng,naamaan kiinni.Ei siis sellaista turvallista rotua ole olemassakaan,vaikkei varmaan cockerikaan mikään yleinen "raatelija"ole?
        Toisessa perheessa sakemanni puri alle puolivuotiaan vauvan käden viimevuonna poikki...siis ei käsi irronnut mutta luu meni poikki(täällä kun pitää aina olla niin tarkka sanoissaan).
        Se koira on edelleen perheessä..itse en kyllä tiedä uskaltaisinko pitää enää,sen verran tarkka olen myös lasten turvallisuudesta...

        Surullista luettavaa. Kylmät väreet kulkee pitkin selkää.
        Liekö meillä sitten vaan ollut tuuria, tai rotu kunnossa korvien välistä, sillä silloin kun vanhin poikani syntyi, tehtiin taatusti kaikki klassiset virheet mitä tehdä voi.
        Ainoan kerran kun hammasta meinasi tulla oli se selkeesti pojan syy. Mimmi oli omantunnon arvonsa tunteva koira, ja jos koira voi olla tosikko niin mimmi oli sitä. Poika meni ja kiskaisi sitä kunnolla parrasta mikä taatusti tuntui, sillä pojan käteen jäi tukku karvoja. Tulisieluinen Mimmi päätti kostaa ja yritti purra poikaa persuuksista,,,, onnistumatta.
        (Siksi varmaan pojasta tuli kissa-mies)


      • davalyan kirjoitti:

        nuori cockeri uros,musta väriltään että ei se "hullu punainen"?.Alusta asti kun ottivat sen pentuna oli tiedossa että vauva tulee myös ja sitä opetettiin alusta asti ettei se ole vauva vaan koira,ihan normaalin kasvatuksen sai ja oli ihan ok luonteeltaan.Vaan kun vauva tuli kävi heti selväksi ettei koira sitä siedä,oli juuri näitä yleisiä oireita,vauvan tuijottelua,kuolaamista,toistuvaa haukottelua,rapsuttamista,vauvan vaatteita se repi riekaleiksi.
        Ja kun vauva ekan kerran jäi turvaistuimessa lattian tasalle niin bäng,naamaan kiinni.Ei siis sellaista turvallista rotua ole olemassakaan,vaikkei varmaan cockerikaan mikään yleinen "raatelija"ole?
        Toisessa perheessa sakemanni puri alle puolivuotiaan vauvan käden viimevuonna poikki...siis ei käsi irronnut mutta luu meni poikki(täällä kun pitää aina olla niin tarkka sanoissaan).
        Se koira on edelleen perheessä..itse en kyllä tiedä uskaltaisinko pitää enää,sen verran tarkka olen myös lasten turvallisuudesta...

        Nico (Chihu) olisi isompi koira niin en tiedä mihin sen kanssa joutuisi. Nico on epäluuloinen ja epäluotettava.
        sisällä ei koskaan ole ongelmia muuta kun joskus haukkuu ulkoa tulevia ääniä. yhtä vierasta ei voinut vaan sietää millään. korvat luimussa katseli vaan ja kierti kaukaa. en osaa
        sanoa mikä tässä ihmisessä sitä niin kammoksutti.
        ulkona haukkuu toisia koiria ja myöskin ihmisiä (varsinkin tummia ja lapsia). tilanne on parempi nyt kuin ennen mutta paljon sen eteen on saanut töitä tehdä. en kuitenkaan luota Nicoon ollenkaan.

        muihin meidän koiriin taas luotan ihan täysin. ne ei ihan 99,99,9 % varmuudella purisi ketään ihmistä. ei lasta eikä aikuista. en edes uskon että Nico tekisi mutta siitä en menisi takuisiin.

        meillä aikaisemmin oli kaksikin saksanpaimenkoiraa ja ne oli aina maalla ulkona. vahtivat lapsia siellä ulkona. ei tullut ikinä edes mieleenkään ne olisivat lapsia vahingoittaneet.
        myös ystävälläni oli kaksi saksanpaimenkoiraa ja kävivät kylässä meillä kun pojat olivat pieniä. silloinkin pojat juoksivat koirien kanssa. koirat vahtivat hiekkalaatikon vieressä ettei vaan kukaan ottanut toisen lapiota.
        silloin lapio otettiin takaisin ja palautettiin omistajalle.

        kerran yksi naapurin poika leikki poikani kanssa ja he leikkivät miekkailua. koira kun huomasi että naapurin poika "huitoo" kepillä meidän poikaa niin se sieppas kepin siltä ja juoksi tuomaan sen mulle kotiin. poika perässä ja sanoi että "ota Jessi sisälle , se ei anna meidän miekkailla".

        kyll se vaan niin on että ei koira yks kaks hyökkää kenenkään kimppuun. siitä on merkit nähtävissä jos ne vaan haluaa nähdä.


        yksi meidän ed. koirista (sekarotu- berhantilainen-labradori-rottwailer) näppäs kerran poikaani naamasta kun koira yritti saada ruokaa käsikseen keittiön pöydältä ja poika meni sitä hätistämään pois. siitä huolimatta en pitänyt koiraa epäluotettavana. tehtiin kylläkin koiralle selväksi sen jälkeen kuka meillä on pomo, ja se ei ollut koira.

        monet ottaa rottiksen vahtikoiraksi ja häkki-eläimeksi mitä se ei siis todellakaan ole. rottis on viisas ja palveluhaluinen koira. se tarvitsee kylläkin aktivointia monia tunteja päivässä. olisikohan näitten rotujen hankkijoilla miettimistä ennenkuin hankkivat ko. rodun? eikä siis ole edes vaan tästä rodusta kiinni vaan monesta muustakin rodusta.


      • davalyan kirjoitti:

        nuori cockeri uros,musta väriltään että ei se "hullu punainen"?.Alusta asti kun ottivat sen pentuna oli tiedossa että vauva tulee myös ja sitä opetettiin alusta asti ettei se ole vauva vaan koira,ihan normaalin kasvatuksen sai ja oli ihan ok luonteeltaan.Vaan kun vauva tuli kävi heti selväksi ettei koira sitä siedä,oli juuri näitä yleisiä oireita,vauvan tuijottelua,kuolaamista,toistuvaa haukottelua,rapsuttamista,vauvan vaatteita se repi riekaleiksi.
        Ja kun vauva ekan kerran jäi turvaistuimessa lattian tasalle niin bäng,naamaan kiinni.Ei siis sellaista turvallista rotua ole olemassakaan,vaikkei varmaan cockerikaan mikään yleinen "raatelija"ole?
        Toisessa perheessa sakemanni puri alle puolivuotiaan vauvan käden viimevuonna poikki...siis ei käsi irronnut mutta luu meni poikki(täällä kun pitää aina olla niin tarkka sanoissaan).
        Se koira on edelleen perheessä..itse en kyllä tiedä uskaltaisinko pitää enää,sen verran tarkka olen myös lasten turvallisuudesta...

        kirjoitit että "toistuvaa haukottelua".
        mitä tämä koiran haukoittelu tarkoittaa?

        joskus kun nostan Nicon syliin ulkona, jos en vaan jaksa sen kanssa taistella kun vastaan tulee joku isompi koira taikka sitten en voi jos kaikki koirat on mukana, niin kun nostan sen syliin niin haukoittelee suuresti. myöskin joskus kun komennan sitä niin sama juttu. olen useasti sitä miettinyt???? mitä se sillä tarkoittaa?

        toinen juttu on myös että usein se melkein kun aivastaa, taikka jollakin tavalla tuhistaa. yleensä tekee useasti kun tulee minun lähelle tai minua kohti.
        eikä siis ole kysymys mistään hajuvesistä.
        el- lääkärillä on käyty ja mitään sairauttakaan ei ole. luulin alkuun nenäpunkiksi mutta ei sitäkään ole. jonkin näköistä psyykkistä vaivaa varmaankin, mutta mitä? onko sinulla tai jollain muilla tietoa?

        nykyisin Nico on minun murheeni. Apollon jalkahan on nyt ihan kunnossa el. lääkärin mukaan. Humle jatkaa samaa pomoilua kun ennenkin ja kaikki koirat antaa sen pomoilla.

        Nico nyt vaan huolestuttaa. ei oikeastaan koskaan ole kovin iloinen vaan näyttää aika alistetulta koiralta. lisäksi tämä muu käyttäytyminen.

        jos siis neuvoja niin laittakaa ihmeessä.
        Nico siis ei voi jostakin syystä hyvin mutta kun en ymmärrä syytä :-(


      • majorica kirjoitti:

        kirjoitit että "toistuvaa haukottelua".
        mitä tämä koiran haukoittelu tarkoittaa?

        joskus kun nostan Nicon syliin ulkona, jos en vaan jaksa sen kanssa taistella kun vastaan tulee joku isompi koira taikka sitten en voi jos kaikki koirat on mukana, niin kun nostan sen syliin niin haukoittelee suuresti. myöskin joskus kun komennan sitä niin sama juttu. olen useasti sitä miettinyt???? mitä se sillä tarkoittaa?

        toinen juttu on myös että usein se melkein kun aivastaa, taikka jollakin tavalla tuhistaa. yleensä tekee useasti kun tulee minun lähelle tai minua kohti.
        eikä siis ole kysymys mistään hajuvesistä.
        el- lääkärillä on käyty ja mitään sairauttakaan ei ole. luulin alkuun nenäpunkiksi mutta ei sitäkään ole. jonkin näköistä psyykkistä vaivaa varmaankin, mutta mitä? onko sinulla tai jollain muilla tietoa?

        nykyisin Nico on minun murheeni. Apollon jalkahan on nyt ihan kunnossa el. lääkärin mukaan. Humle jatkaa samaa pomoilua kun ennenkin ja kaikki koirat antaa sen pomoilla.

        Nico nyt vaan huolestuttaa. ei oikeastaan koskaan ole kovin iloinen vaan näyttää aika alistetulta koiralta. lisäksi tämä muu käyttäytyminen.

        jos siis neuvoja niin laittakaa ihmeessä.
        Nico siis ei voi jostakin syystä hyvin mutta kun en ymmärrä syytä :-(

        siis uudestaan ja uudestaan voi olla merkkinä monesta...epävarmuutta,pelkoa tai suunnittelua..siis esimerkiksi seuraavan siirron suunnittelua asiassa jonka tietää kielletyksi.Samaa koira voi ilmaista seisoskelemalla tai istumalla jossain pitkäänkin samalla huolimattomasti aina muutaman kerran rapsuttaen itseään niin ettei välttämättä jalka edes kroppaan osu,varmistelee että näkeekö ja huomaako pomo mitä on suunnitteilla.
        Ehkäpä nico ei ole löytänyt aivan omaa paikkaansa sun poikalaumasta?Chihun ego vie yleensä ylös,vaikka se olisi kaikista nuorinkin koira.Ehkä se vaan on epävarma omasta asemastaan.Meillä muru kanssa aivastelee juuri samoin,mutta syytä en tiedä ja se taas on kiistaton lauman kunkku ja muutenkin hyvin itsevarma narttu =)


      • majorica kirjoitti:

        kirjoitit että "toistuvaa haukottelua".
        mitä tämä koiran haukoittelu tarkoittaa?

        joskus kun nostan Nicon syliin ulkona, jos en vaan jaksa sen kanssa taistella kun vastaan tulee joku isompi koira taikka sitten en voi jos kaikki koirat on mukana, niin kun nostan sen syliin niin haukoittelee suuresti. myöskin joskus kun komennan sitä niin sama juttu. olen useasti sitä miettinyt???? mitä se sillä tarkoittaa?

        toinen juttu on myös että usein se melkein kun aivastaa, taikka jollakin tavalla tuhistaa. yleensä tekee useasti kun tulee minun lähelle tai minua kohti.
        eikä siis ole kysymys mistään hajuvesistä.
        el- lääkärillä on käyty ja mitään sairauttakaan ei ole. luulin alkuun nenäpunkiksi mutta ei sitäkään ole. jonkin näköistä psyykkistä vaivaa varmaankin, mutta mitä? onko sinulla tai jollain muilla tietoa?

        nykyisin Nico on minun murheeni. Apollon jalkahan on nyt ihan kunnossa el. lääkärin mukaan. Humle jatkaa samaa pomoilua kun ennenkin ja kaikki koirat antaa sen pomoilla.

        Nico nyt vaan huolestuttaa. ei oikeastaan koskaan ole kovin iloinen vaan näyttää aika alistetulta koiralta. lisäksi tämä muu käyttäytyminen.

        jos siis neuvoja niin laittakaa ihmeessä.
        Nico siis ei voi jostakin syystä hyvin mutta kun en ymmärrä syytä :-(

        Klassinen rauhoittava ele,ja tuossa tilanteessa ihan selkeesti näkyy.Siis haukottelu.

        Jos nenäpunkit ja muu sairaspuoli on suljettu pois,niin tarkkaile tilanteita missä se noin niiskuttaa.
        Se voi sen tehdä ihan selkästä kiihtymyksestä (stressitilanteessa)ja voi myös olla sijaistoimintaa.Ja kuin myös jonkin sortin rauhoitteleva ele.Ainakin sopisi hyvin mainitsemaasi tilanteeseen nuo jälkimmäiset ;)

        Jos muuten "ei voi hyvin",en sano mitään,kun tarttis koira nähdä.

        Tosin heitona tulis mieleen kirjoituksesi perusteella,että Nico voisi olla herkkä koira,joka saattaa reagoida siksi,että sen mielestä ei teidän porukan laumajärjestys oikein skulaa,joka tuottaa sille "päänvaivaa".
        Toi Humlen pomoilu voi liittyä siihen siis myös.
        Riippuu mitä sillä tarkoitat.


      • majorica kirjoitti:

        kirjoitit että "toistuvaa haukottelua".
        mitä tämä koiran haukoittelu tarkoittaa?

        joskus kun nostan Nicon syliin ulkona, jos en vaan jaksa sen kanssa taistella kun vastaan tulee joku isompi koira taikka sitten en voi jos kaikki koirat on mukana, niin kun nostan sen syliin niin haukoittelee suuresti. myöskin joskus kun komennan sitä niin sama juttu. olen useasti sitä miettinyt???? mitä se sillä tarkoittaa?

        toinen juttu on myös että usein se melkein kun aivastaa, taikka jollakin tavalla tuhistaa. yleensä tekee useasti kun tulee minun lähelle tai minua kohti.
        eikä siis ole kysymys mistään hajuvesistä.
        el- lääkärillä on käyty ja mitään sairauttakaan ei ole. luulin alkuun nenäpunkiksi mutta ei sitäkään ole. jonkin näköistä psyykkistä vaivaa varmaankin, mutta mitä? onko sinulla tai jollain muilla tietoa?

        nykyisin Nico on minun murheeni. Apollon jalkahan on nyt ihan kunnossa el. lääkärin mukaan. Humle jatkaa samaa pomoilua kun ennenkin ja kaikki koirat antaa sen pomoilla.

        Nico nyt vaan huolestuttaa. ei oikeastaan koskaan ole kovin iloinen vaan näyttää aika alistetulta koiralta. lisäksi tämä muu käyttäytyminen.

        jos siis neuvoja niin laittakaa ihmeessä.
        Nico siis ei voi jostakin syystä hyvin mutta kun en ymmärrä syytä :-(

        mielenkiintoinen dokkari josta en tietenkään nähnyt kuin ihan lopun, mutta siinä oli kuitenkin aiheena kädelliset ja kädettömät eläimet, ja ainakin koirista ja ihmisistä siinä puhuttiin. Koirille on yleensä kiinni pitäminen, "halailu" ja syliin nostaminen epämiellyttävää, koska se on niille luonnotonta. Tietysti ne oppivat sietämään sitä. Jotkut koirathan hermostuvat, jos niille vieras (tai vaikka tuttukin) ihminen halaa omistajaa, koska koiran mielestä se näyttää uhkaavalta. Jos se syliin nostaminen tuntuu Nicosta vähän epämiellyttävältä, vaikka se varmasti on siihen tottunut ja luottaa sinuun, ja se yrittää rauhoittaa ja pehmentää sinua haukottelemalla. :) Pikkulikka on kanssa haukottelun ekspertti, ja sille ei kyllä auta ärtyneellä äänellä käskyjä jaella, kun se silloin kääntyy yksinkertaisesti pois ja haukottelee. Luulen että se yrittää sanoa minulle että ota nyt lunkisti, ihminen! Ennen se pärski kovasti aina innostuessaan, esim. kun olimme lähdössä ulos. Jos ei sille mitenkään "vastannut" siihen intoon vaan käänsi vaan selkänsä sille, niin se istui oven luokse haukottelemaan leveästi.

        Pikkulikka saattaa vaikuttaa jotenkin alistetulta koiralta, koska se ei halua vastata mihinkään riitelyyn vaan yrittää viimeiseen asti luimistella pois tilanteista. Kyllä se onneksi kotona on rohkaistunut luottamaan itseensä, se kun meinasi jäädä ipanan tossun alle. Raukka näytti alusssa jotenkin häpeilevältä kun joutui ärähtämään "lapselle". Luin jostain että se on tuon rodun ominaisuus, että se väistää tappelut ja lähtee mieluummin omille teilleen kun "puolustaa kunniaansa". Tuohon yksilöön se ainakin sopii. :)

        Tuota toista on kyllä mulle vaikeampi lukea, minusta se on aina menossa päistikkaa joka paikkaan ilosta pomppien. Eilen se haukotteli minulle monta kertaa tosi leveästi kun tähtäsin sitä kännykällä, yrittikö se sanoa että mene pois, meillä on päiväunien aika. =) Ainakin se lopetti haukottelun heti kun sai minut loitolle.
        http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bid=93173738&dx=580&dy=435


      • Ursa kirjoitti:

        mielenkiintoinen dokkari josta en tietenkään nähnyt kuin ihan lopun, mutta siinä oli kuitenkin aiheena kädelliset ja kädettömät eläimet, ja ainakin koirista ja ihmisistä siinä puhuttiin. Koirille on yleensä kiinni pitäminen, "halailu" ja syliin nostaminen epämiellyttävää, koska se on niille luonnotonta. Tietysti ne oppivat sietämään sitä. Jotkut koirathan hermostuvat, jos niille vieras (tai vaikka tuttukin) ihminen halaa omistajaa, koska koiran mielestä se näyttää uhkaavalta. Jos se syliin nostaminen tuntuu Nicosta vähän epämiellyttävältä, vaikka se varmasti on siihen tottunut ja luottaa sinuun, ja se yrittää rauhoittaa ja pehmentää sinua haukottelemalla. :) Pikkulikka on kanssa haukottelun ekspertti, ja sille ei kyllä auta ärtyneellä äänellä käskyjä jaella, kun se silloin kääntyy yksinkertaisesti pois ja haukottelee. Luulen että se yrittää sanoa minulle että ota nyt lunkisti, ihminen! Ennen se pärski kovasti aina innostuessaan, esim. kun olimme lähdössä ulos. Jos ei sille mitenkään "vastannut" siihen intoon vaan käänsi vaan selkänsä sille, niin se istui oven luokse haukottelemaan leveästi.

        Pikkulikka saattaa vaikuttaa jotenkin alistetulta koiralta, koska se ei halua vastata mihinkään riitelyyn vaan yrittää viimeiseen asti luimistella pois tilanteista. Kyllä se onneksi kotona on rohkaistunut luottamaan itseensä, se kun meinasi jäädä ipanan tossun alle. Raukka näytti alusssa jotenkin häpeilevältä kun joutui ärähtämään "lapselle". Luin jostain että se on tuon rodun ominaisuus, että se väistää tappelut ja lähtee mieluummin omille teilleen kun "puolustaa kunniaansa". Tuohon yksilöön se ainakin sopii. :)

        Tuota toista on kyllä mulle vaikeampi lukea, minusta se on aina menossa päistikkaa joka paikkaan ilosta pomppien. Eilen se haukotteli minulle monta kertaa tosi leveästi kun tähtäsin sitä kännykällä, yrittikö se sanoa että mene pois, meillä on päiväunien aika. =) Ainakin se lopetti haukottelun heti kun sai minut loitolle.
        http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bid=93173738&dx=580&dy=435

        Tuo teidän kuvaustilanne on klassinen esimerkki rauhoittavien signaalien käytöstä koirilla ;)
        Ei siis ihan päivänokosten vinkki,heh.

        Toisin sanoen,kun koira ensin pannaan,vielä ylensä tohinalla paikalleen kuvattavaksi,sitten ihminen alkaa sojotella koiraa omituinen mötti naaman edessä,niin se on koiralle melko omituinen tilanne.Koiran luonteesta riippuen ja taidoista käyttää rauhoittavia signaaleita,koira usein haukottee,kääntää päätään pois,tai laittaa silmänsä raolle mm.
        Tästä sitten johtuu,että kun se moppe ei omistajan mielestä poseraa viimisen päälle skarppina,niin omistaja vielä enemmän alkaa tohisemaan ja äänikin saattaa nousta,kun aletaan koiraa komentamaan.Siinä se homma sitten onkin.Eli hyvin signaaleita käyttävä koira entisestään haukottelee,ja alkaa korostaa noita eleitä.Eli tekee työtä,että saa itsensä ja omituisesti käyttäytyvän omistajan mötteineen rauhoittumaan ja lopettamaan tilanteen ;)

        Noista löytyy minultakin muutamiakin valokuvia,josta näkyy selkeästi koirien rauhoittavat eleet valokuvattaessa.


      • Ärrieri
        davalyan kirjoitti:

        siis uudestaan ja uudestaan voi olla merkkinä monesta...epävarmuutta,pelkoa tai suunnittelua..siis esimerkiksi seuraavan siirron suunnittelua asiassa jonka tietää kielletyksi.Samaa koira voi ilmaista seisoskelemalla tai istumalla jossain pitkäänkin samalla huolimattomasti aina muutaman kerran rapsuttaen itseään niin ettei välttämättä jalka edes kroppaan osu,varmistelee että näkeekö ja huomaako pomo mitä on suunnitteilla.
        Ehkäpä nico ei ole löytänyt aivan omaa paikkaansa sun poikalaumasta?Chihun ego vie yleensä ylös,vaikka se olisi kaikista nuorinkin koira.Ehkä se vaan on epävarma omasta asemastaan.Meillä muru kanssa aivastelee juuri samoin,mutta syytä en tiedä ja se taas on kiistaton lauman kunkku ja muutenkin hyvin itsevarma narttu =)

        ja tää tulee miule aika uutena asiana noin koirien suhteen,kuten moni muukin asia aina palstaa lukiessa.Jotain hyötyä netistäkin :)

        Hevosista muistan tuon ennakoivan käytöksen ennen konnankoukkuja.Eräällä hevosella alkoi korvat pyörimään huimaa vauhtia ennen aiottua kolttosta kuten pientä piristävää äkkikäännöstä :)
        Kissoilla pyörii myös häntä kiivaasti ja korvat ovat luimussa kun ne suunnittelevat tuhotöitä.


      • kun tunnut tietävän
        molossi kirjoitti:

        Tuo teidän kuvaustilanne on klassinen esimerkki rauhoittavien signaalien käytöstä koirilla ;)
        Ei siis ihan päivänokosten vinkki,heh.

        Toisin sanoen,kun koira ensin pannaan,vielä ylensä tohinalla paikalleen kuvattavaksi,sitten ihminen alkaa sojotella koiraa omituinen mötti naaman edessä,niin se on koiralle melko omituinen tilanne.Koiran luonteesta riippuen ja taidoista käyttää rauhoittavia signaaleita,koira usein haukottee,kääntää päätään pois,tai laittaa silmänsä raolle mm.
        Tästä sitten johtuu,että kun se moppe ei omistajan mielestä poseraa viimisen päälle skarppina,niin omistaja vielä enemmän alkaa tohisemaan ja äänikin saattaa nousta,kun aletaan koiraa komentamaan.Siinä se homma sitten onkin.Eli hyvin signaaleita käyttävä koira entisestään haukottelee,ja alkaa korostaa noita eleitä.Eli tekee työtä,että saa itsensä ja omituisesti käyttäytyvän omistajan mötteineen rauhoittumaan ja lopettamaan tilanteen ;)

        Noista löytyy minultakin muutamiakin valokuvia,josta näkyy selkeästi koirien rauhoittavat eleet valokuvattaessa.

        Meillä ei muuten haukottele, mutta AINA, kun ollaan sisäeteisessä menossa ulos, niin on haukottelua ja venyttelyä, siis jokaikinen kerta - enkä ymmärrä, miksi ?


      • kun tunnut tietävän kirjoitti:

        Meillä ei muuten haukottele, mutta AINA, kun ollaan sisäeteisessä menossa ulos, niin on haukottelua ja venyttelyä, siis jokaikinen kerta - enkä ymmärrä, miksi ?

        Kun en muuten tunne koiraa ja sen käyttäytymistä,niin kylmiltään sitten nyt sanoisin myös olevan rauhoittelua/sijaistoimintaa.
        Varsinkin jos on kovin tempperamenttinen koira,joka toheltaa kovasti ulosmeno tilanteessa,niin sopisi hyvin kuvioihin.

        Mutta voi olla myöskin,että omistaja on jotenkin esim.reipasotteisempi,kun tekee lähtöä,kun normaalisti kotona (vaikeesti selitetty,toivottavasti ymmärsit)ym.jolloin kyseessä voi olla siis myös omistajan rauhoittelua.
        Ylläolevassa koira siis rauhoittelee enemmänki itseään.

        Se että tekee pitkälti esim.tietyssä paikkaa noin,voi osaltaa olla sitten myös tilanteesta johtuen opittu ilmiö,jonka paikka helposti laukaisee tai hetki,jolloin "paine" on noussut riitävän korkeaksi.

        Meillä murkku tekee noin erittäin usein juuri tuossa kuistilla,kun alan laittaa kenkiä jalkaan ;),ei vielä useinkaan sisäeteisessä.


      • mielenkiintoista ...
        molossi kirjoitti:

        Kun en muuten tunne koiraa ja sen käyttäytymistä,niin kylmiltään sitten nyt sanoisin myös olevan rauhoittelua/sijaistoimintaa.
        Varsinkin jos on kovin tempperamenttinen koira,joka toheltaa kovasti ulosmeno tilanteessa,niin sopisi hyvin kuvioihin.

        Mutta voi olla myöskin,että omistaja on jotenkin esim.reipasotteisempi,kun tekee lähtöä,kun normaalisti kotona (vaikeesti selitetty,toivottavasti ymmärsit)ym.jolloin kyseessä voi olla siis myös omistajan rauhoittelua.
        Ylläolevassa koira siis rauhoittelee enemmänki itseään.

        Se että tekee pitkälti esim.tietyssä paikkaa noin,voi osaltaa olla sitten myös tilanteesta johtuen opittu ilmiö,jonka paikka helposti laukaisee tai hetki,jolloin "paine" on noussut riitävän korkeaksi.

        Meillä murkku tekee noin erittäin usein juuri tuossa kuistilla,kun alan laittaa kenkiä jalkaan ;),ei vielä useinkaan sisäeteisessä.

        Kyllä noin se varmaan menee, ennen se haukottelu yms. oli jo keittiössä, mutta nyt siirtynyt jo sisäeteiseen -- tämä on mulle aikuisena tullut - ja siksi mielenkiintoista, kun en tiedä kaikkia menneisyytensä kuvioita.

        Pomottaa ei ole edes yrittänyt kertaakaan, vaikka edellinen - kokeilukoti- sanoi, että pomottaa heitä - heh..näin me ihmisetkin olemme erilaisia , tai sitten tämä lukee minusta, että turha yrittää- tms.


      • molossi kirjoitti:

        Tuo teidän kuvaustilanne on klassinen esimerkki rauhoittavien signaalien käytöstä koirilla ;)
        Ei siis ihan päivänokosten vinkki,heh.

        Toisin sanoen,kun koira ensin pannaan,vielä ylensä tohinalla paikalleen kuvattavaksi,sitten ihminen alkaa sojotella koiraa omituinen mötti naaman edessä,niin se on koiralle melko omituinen tilanne.Koiran luonteesta riippuen ja taidoista käyttää rauhoittavia signaaleita,koira usein haukottee,kääntää päätään pois,tai laittaa silmänsä raolle mm.
        Tästä sitten johtuu,että kun se moppe ei omistajan mielestä poseraa viimisen päälle skarppina,niin omistaja vielä enemmän alkaa tohisemaan ja äänikin saattaa nousta,kun aletaan koiraa komentamaan.Siinä se homma sitten onkin.Eli hyvin signaaleita käyttävä koira entisestään haukottelee,ja alkaa korostaa noita eleitä.Eli tekee työtä,että saa itsensä ja omituisesti käyttäytyvän omistajan mötteineen rauhoittumaan ja lopettamaan tilanteen ;)

        Noista löytyy minultakin muutamiakin valokuvia,josta näkyy selkeästi koirien rauhoittavat eleet valokuvattaessa.

        Joo, ainakin tuosta vanhemmasta koirasta näkee kyllä kuvissa aika hyvin, millainen tilanne on ollut ennen kuvan ottoa. :) Parasta siitä on ottaa kuvat "salaa". Mutta jotkut koirat on kyllä minusta varsinaisia linssiluteita! Ainakin monet sakemannit... Istuvat ryhdikkäinä ja suoraselkäisinä suoraan kameraan katsoen, ja mitä enemmän ihmisiä ja hässäkkää, sitä ylväämmin he ottavat oman paikkansa kuvassa (siis sen etummaisen paikan). :D


      • molossi kirjoitti:

        Klassinen rauhoittava ele,ja tuossa tilanteessa ihan selkeesti näkyy.Siis haukottelu.

        Jos nenäpunkit ja muu sairaspuoli on suljettu pois,niin tarkkaile tilanteita missä se noin niiskuttaa.
        Se voi sen tehdä ihan selkästä kiihtymyksestä (stressitilanteessa)ja voi myös olla sijaistoimintaa.Ja kuin myös jonkin sortin rauhoitteleva ele.Ainakin sopisi hyvin mainitsemaasi tilanteeseen nuo jälkimmäiset ;)

        Jos muuten "ei voi hyvin",en sano mitään,kun tarttis koira nähdä.

        Tosin heitona tulis mieleen kirjoituksesi perusteella,että Nico voisi olla herkkä koira,joka saattaa reagoida siksi,että sen mielestä ei teidän porukan laumajärjestys oikein skulaa,joka tuottaa sille "päänvaivaa".
        Toi Humlen pomoilu voi liittyä siihen siis myös.
        Riippuu mitä sillä tarkoitat.

        olen tässä Nicoa erityisesti tarkkaillut ja olen itse ilmeisesti koiran "opettanut" aivastelemaan.
        siis kun se tulee luokse ja haluaa huomiota niin se pärskähkää. minä olen tehnyt takaisin (ihan ajattelematta) ja se jatkaa sitä monta kertaa. siis nähtävästi ihan opittu temppu,(?) huomion saamiseksi, mutta en sitä ole niin ajatellut.
        haukotteleminen tosiaankin näyttää olevan jonkun näköistä rauhoittelemista. usein kun kutsun sitä luokseni niin haukoittelee.
        syliin se kyllä tunkee ihan itsekkin jos istun sohvalla ja kuitenkin haukoittelee. ehkä se rauhioittaa itseään sitten haukoittelemalla monesta eri syystä.
        kiitos vastauksesta sinulle ja muillekkin. aina oppii jotain uutta ;-)


    • SOPIVA ROTU,

      mutta kaikki rodut eivät sovi jokaiselle!!!

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      441
      9573
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2476
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      56
      1911
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1679
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1442
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1369
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      374
      1278
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      145
      1224
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      20
      1185
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1062
    Aihe