Ollaan ensiasuntoa ostamassa ja tietysti kaikki aika uutta ja ihmeellistä. Uskaltaakos yksityiseltä myyjältä ostaa asunto-osaketta? Itsestä tuntuisi, että kiinteistövälittäjän kautta "turvallisempaa"... Mitä mieltä?
Yksityiseltä asunnon ostaminen
14
15779
Vastaukset
- kannattaa..
ostaa ja kiinteistövälittäjähän ei ei käytännössä kanna mitään vastuuta myymästään kohteestaan.Vaan sinun kuuluu selvittää itse kaikki asiat.Asunnon kunto,talous ja tulevat rempat jne..,Olen huomannut kun aikoinaan kävin katsomassa huonokuntoisempia kohteita niin välittäjät vältteli ja eivät vastanneet suoraan kysymyksiini.Siis vältääkseen kaiken vastuun asunnosta.Eikä kosteusvariotkaan ole välittäjän vastuulla vaan asunnon omistajan.Yksityinen myyjä ja ostaja saa kaiken palvelun myös pankista ja yleensä veloituksetta.Eli ne juuridiset ja paperiasiat saa siellä tehtyä.Itse ostin kyllä välittäjältä kun oli uudiskohde eikä rakennuttaja myynnyt itse.Mutta naaputit ovat pääsääntöisesti myynneet parina vuotena itse.
- jarnoxx
yksityiseltä hyvin voi ostaa asunnon. Jostain syystä suomessa pelätään tehdä kaupaa ilman välittäjää ja silti lähes kaikki inhoaa välittäjiä. Rohkeasti vain yksityisten näyttelyyn. Hinta voi olla yksityisella jopa halvempi kun ei ahneita välittäjiä välistä vetämässä
- niin ok
Ilman välittäjää ostaminen on ihan ok, kunhan katsotte erittäin tarkkaan kauppakirjan ja siihen sisältyvät asiat. Kaikki mitä kauppaan kuuluu/ei kuulu, kannattaa kirjata paperille. Tarkoitan, että jos pesukone kuuluu, pitää olla paperilla. Jos taas ei, pitää sekin olla paperilla. Muuten teillä saattaa olla riesananne kelvoton laite, jonka joudutte kuskaamaan omalla kustannuksellanne kaatikselle. Milloin avaimet luovutetaan, paljonko niitä on teetetty, lukkokortit ja se, että myyjä kustantaa lukonvaihdot, jollei avaimia kuulu sopimuksen mukaan. Ja tietysti kaikki rahaan liittyvä luetaan suurennuslasin kanssa. Yleinen käytäntö on myös, että kauppa tehdään ostajan, eli teidän pankissanne.
- Ostaja/myyjä
Uskaltaa ja jopa kannattaa. Itse olen ostanut asunnon yksityiseltä ja myynytkin itse, eikä asiassa ollut mitään ihmeellistä, vaikeaa tai hämäräperäistä. Ostajalle jää käytännössä vain verotoimistossa käynti. Kunnolla ja oikein laaditut asiapaperit ovat aivan yhtä sitovia kuin välittäjän laatimat. Joka tapauksessa pitää katsoa, mitä ostaa.
Kiinteistövälittäjän kautta ei todellakaan ole turvallisempaa, vaan pikemminkin päinvastoin. Kiinteistövälittäjä pelaa myyjän pussin lisäksi omaan pussiinsa niin paljon kuin voi. Niinkuin joku jo mainitsikin, kiinteistövälittäjät välttelevät kertomasta mitään, mikä kuuluisi ostajan itse havaita ja se lista on pitkä. Mitään ei kerrota kysymättä, asioita kaunistellaan ja mitään vastuuta ei ole, ellei suoranaisesti valehtele.
Ei ihme, että välityspalkkiot ovat järkyttäviä, koska ihmiset eivät jostain syystä luota yksityisiin myyjiin, vaan enemmin lipeviin välittäjiin, joihin ostajan kannattaa kaikkein viimeiseksi luottaa. Samat lait ovat voimassa joka tapauksessa oli myyjä yksityinen tai välittäjä. Sitä ei pidä unohtaa.
Osta ihmeessä yksityiseltä, jos mieleinen asunto löytyy. Voitpa jopa saada asunnon halvemmalla, koska myyjän ei tarvitse kustantaa välittäjän jättipalkkiota. Itse en aio koskaan käyttää välittäjää ostaessa enkä myydessä, ellei ole pakko. - syteen tai saveen
Yksityiseltähän te sen asunnon ostatte joka tapauksessa. Kysymys on vain siitä, saatteko mielestänne jotain lisäarvoa sille, että kaupantekoa hoitelee siinä välikätenä välittäjä. Mitään vastuutahan välittäjällä ei sinänsä ole, kunhan ei pystytä osoittamaan, ettei ole ihan omiaan tarinoinut. Olipa välittäjää tai ei, kannattaa perehtyä asuntokauppalakiin, koska siellä mm. säädetään ostajan selonottovelvollisuudesta, jota ei välittäjän mukanaolo mihinkään poista. Välittäjiä on yhtä moneen junaan kuin meitä muitakin, eli hän voi tuoda kauppaan ryhtiä ja saada homman toimimaan hienosti. Tai sitten hoitaa sen "vasemmalla kädellä" ja kerää palkkion päältä. Olemme olleet sekä myyjän että ostajan asemassa, ja huomanneet sen, että jostain syystä moni suomalainen luulee, että välittäjä sinänsä on tae jostain.
- Mike-O
Tuli muinoin omissa asuntokaupoissa sellainen tilanne vastaan, että välittäjä sepitti esittelyssä omiaan huoneiston varustuksesta ja yritti kaupan jälkeen sysätä syyn myyjän niskoille. Onneksi pystyttiin todistamaan, ettei myyjällä ollut mitään tekemistä paskan puhumisen kanssa ja välittäjä suostui lopulta korvaamaan 1000 euroa... tosin vasta kuluttajavalituslautakunnan suosituksen jälkeen.
Mitä tästä opimme... välittäjiin ei kannata luottaa.
- suosittele! =)
Itse myin talon, ilman välistä vetävää välittäjää. Kauppakirjan kävin teettämässä välittäjällä jolta talon aiemmin ostin, tästä jouduin maksamaan jonkin verran, koska ainakaan meidän pankki ei veloituksetta niitä olisi tehnyt. Ostaja sai tutustua kuntotarkastusraportiin joka tehty viime kesänä ja sen lisäksi maksoimme puoliksi juuri ennen kauppoja tehdyn kosteidentilojen kosteusmittauksen. Ei muuta kuin nimet paperiin ja pankkiin rahoja siirtelemään =) Nyt olen ostamassa asunto-osaketta yksityiseltä. Kuten sanottu, ei siitä välittäjästä ole mitään hyötyä, ihan samat vastuut myyjällä on, oli välittäjää tahi ei.
- eikä kukaan
muukaan kauppakirjaa tee ilmaiseksi, mutta ainakin pankissa hoidetaan lainhuudot ja muu paperisota kiinnityksineen oikein.
- mutta se on valheellinen tu...
Vielä sellainen asia joka on kullan arvoinen asuntokaupassa. Yksityiseltä voi oikeasti kysyä asioita jotka liittyvät asuntoon/taloyhtiöön. Kiinteistövälittäjät eivät tiedä mitään muuta kuin sen mitä lukee isännöitsijäntodistuksessa ja jos kysyt jotain vaikeampaa sanovat että eivät tiedä niin että eivät joudu vastuuseen sanomisistaa.
Itse haluan tietää ketä asuu naapureissa. Kysyn myös onko asunnossa kuuma kesällä tai talvella kylmä. Voit kysyä ihan mikä sinua mietityttää ja sanoisin että yksityinen vastaa yleensä mielellään. Itse en enää osta välittäjältä kun niistä ei ole mitään hyötyä, jättävät vaan tarkoituksella kertomatta asioita. Välittäjänhän suurin intressi on myydä asunto ja saada välityspalkkio joten ei välittäjä ei edes halua tietää mitään ikävää asunnosta joka vaikeuttaisi hänen myyntityötään.- sdfsdfsdfsd
Kun ei tiedä, ei ainakaan valehtele, eikä näin ollen ole vastuussa. Minä en enää lainkaan ymmärrä välittäjien käyttöä asuntokaupoissa. Palkkiot ovat järkyttävän suuria tehtyyn työmäärään nähden. Myin juuri itse asuntoni, kulut olivat ~100 € ja homma todella helppoa.
Naapuri myi muutama kuukausi sitten oman asuntonsa, johon oli tehty keittiö- ja kylppäriremontti 2004-2006. Omassani keittiö oli alkuperäinen (1988) ja kylppäri rempattu 1998, eikä mikään huippuhieno. Naapuri käytti välittäjää, minä en. Naapuri sai asunnostaan odotetusti paremman hinnan kuin minä, mutta välittäjän palkkion jälkeen minulle jäi käteen enemmän kuin naapurille. - niin miksi ei uskaltaisi?
Samaa mieltä noista välittäjistä.. Ite saatu ohjeita yhdeltä joka ei enää ole alalla ja kuultu kaikki niiden kikat. Joka tapauksessa vastuu siitä, että kaupat on rehelliset, on myyjällä, miksi siis ottaa ketään kaunistelemaan/jättämään kertomatta/valehtelemaan ostajan ja myyjän välille?? Ja paperit tehdään pankissa jossa kukaan ei ole kenenkään puolella....ja varmasti oikein.
Kyllä sen pyyntihinnoissakin huomaa, että "välittäjien lisät" on laskettu hintaan mukaan.....
- Miesvmvmvmckkl
Eihän välittäjällä ole mitään vastuuta mistään. Yksityiseltä sen asunnon joka tapauksessa ostat, oli välittäjä tai ei. Ei välittäjä ole sitä asuntoa ostanut.
- hidas_sytytys
Ja tätäkin tietoa alkup .kysyjä varmaan on vartonut kaikki nämä vuodet.
- omaankotiin
Minä ostin osakkeen tori.fi kautta,ja kauppakirjat tehtiin välittäjän luona.Hän sanoikin että on turvallista ostaa asunto-osake,koska taloyhtiö vastaa rakenteista.Se olikin tullut nähtyä,liityin hallitukseen,ja ajoin mm.ikkuna- ja ulkovuoriremontin taloyhtiöömme,jonka kunto ja arvo koheni huomattavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569