Tein koivunpahkasta kuksan ja mietin että, millä aineella se kannattaisi käsitellä?
Kuksan
pintakäsittely
103454
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Onko valtionvelka pelkkä vitsi vai maksetaanko se joskus?!Miksi elämme yli varojen vuodesta 2008 alkaen ja maksaako sitä valtionvelkaa koskaan enää kukaan kokonaan pois? https://www.valtionvelka.fi/tilastot/tilastoja_valtionvelasta/ Yksityishenkilöhän menisi vain ulosottoon ja…
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- KORPIGYMI KONKURSIIN!Miten tämä kaikentietävä jumppatyttö saa kaikki puulaakinsa konkurssiin? Kovaa meteliä piti ja Kuusamoa myöten kävi hämmentämässä, mutta lähtöpassit antoi Kuusamolaiset. Tyhjät tynnyrit kolisoo..sanottiin ennen vanhaan.…
- Palasin takaisin LieksaanOlen maailmaa nähnyt kosmopoliitti, joka on nyt asettunut Lieksaan asumaan, koska minulla on tärkeä tehtävä täällä. Siihen olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota, että täällä naiset ovat ihmeen läskilorttoja. Nuorillakin …
- Harmittaa vain todetaEttä elämä on ajanut meidän ohi. Se on totuus. Me oltaisiin oltu hyvä pari nuorempana, mutta ei enää. Olen liian vanha. Naiselta.
Vastaukset 10
Vanhimmat
Eräillä messuilla näin kun kuksan sisäpintaan hierottiin kahvinporoja,en tiedä tuliko siihen vielä muuta käsittelyä.
Viimeksi tekemäni kuksan keitin ruokaöljyssä jolloin pinta tuli tummaksi.
Kerran tein drinkkipikareihin pintakäsittelyn parafiiniöljyn ja rommin sekoituksella ja tämän reseptin luin jostain lehdestä.
olen kuullut myös juttuja että lapin miehet tekevät pintakäsittelyn poron kusella,lieneekö totta?
Kahvinporoilla kuksan saa "pestyä". Älkää ruokaöljyä laittako.
Öljy härskiintyy ei kuivu vaan pehmittää puun. Ei se mitään tarvii
kuin käyttöä.
Ihan vaan öljyllä, ei moottoriöljyllä :)
Merkillä ei väliä.
Tuli varmaan kaunis kuppi.
Jos vielä kiinnostaa tehdä, niin etsippäs raita ja kaiva siitä esille juuripahka, siitä kun teet kupin tai jos on iso juuripahka, niin kulhon.
Siitä tulee sellainen kirjava, tosi kaunis, kuin koru.
Hieno harrastus, tehdä käsitöitä, siinä jos missä näkee kättensä jäljen.
kuksapuu.
Ei tarvitse sen kummemmin suolojen eikä muidenkaan metkujen kanssa sählätä.
Ehkä sipaisu parafiiniöljyä ulkopintaan ette niin heti paskannu. Ruoka öljyt härskiintyy.
Ps. Huvittaa kun mainoksissa kovasti kehutaan, että "aito kuksa"? Höpö, höpö!
Kaikki kuksat on aitoja, vaikka ne olisi tehty sumatralla.
Ei lapissa väsätty kuksa ole yhtään sen aidompi kuin Mäntsälässäkään duunattu.
Kyllä käsintehty pahkakuksa voittaa ne runkopusta sorvaamalla tehdyt kuksat, mitä ne paljon lapissa myyvät. Kyllä olet siinä oikeassa, että sama se onko kuksa Mäntsälässä käsityönä tehty vaiko Kittilässä.
Kyllä käsintehdyllä pahkasta tehdyllä kuksalla on hintaakin enempi kuin nuo runkopuusta sorvilla tehdyt.
Aidot Lapin kuksat tehdään hämeenlinnassa:)
kun siemailee pieniä ryyppyjä, niin onko se KUKSIMISTA?
Siis kuksaahan ei tule käsitellä millään muulla kuin sillä aineella mitä siitä
tullaan nauttimaan, voi herran isä jos menet kyllästämään sen jollain ruokaöljyllä,
arvaappa miltä kahvi maistuu. Kuuma kahvi nostaa aina puusta esiin sen härskiintyneen
öljyn maun, hyi hitto.
Älä tee sille mitään, muutamat kahvit juotuasi se maistuu kahville.
Minkä ihmeen takia se pitäisi jotenkin käsitellä?
Olen muutaman kuksan itsekin nysvännyt. Ala juomaan kahvia vaan siitä, älä pese millään. Parin vuoden käytön jälkeen kuksasi on musta. Kahvissa on sen verran rasvaa, että puu on läpi kyllästynyt. Vielä säilytä kuksaa mieluummin ulkovarastossa käytön välillä niin se pelittää kunnes katoaa.
Parempi vaihtoehto on juoda kahvit metsässäkin muovimukista. Kuppi on kahvijuontia eikä elvistelyä varten. Silloin voit hioa kuksan viimeisen timmiin, öljytä parafiiniöljyllä pistää piirongin päälle. Parafiiniöljykäsittely on sikäli hyvä, että öljy ei haise eikä maistu ja kuksan voi ottaa käyttöön myöhemmin.
Kevyesti parafiiniöljyllä (kaunis himmeä pinta)
mutta ennenkaikkea kuksasta pitää juoda ensimmäisenä pontikkaa! Sehän on selvä! Kaipa joku hienompi konjakki taikka jallu käy, jos on oikein hätätilanne. Yksin ulkona pitää vihkiä retkikaveri.
Ja kun se on nuotiohommissa mukana, siihen kertyy pikkuhiljaa nokipintaa, joka on muuten erinomainen kyllästysaine. Poltettu puu säilyy haudattunakin monta sataa vuotta kastumatta sisältä.
Käyttöesine kestää, kaapin päällä menee pilalle. Onnellisia juomahetkiä!