Meillä on ollut koira tammikuusta lähtien. Nyt minä perheen äitinä olen saanut mittani täyteen tätä koiratouhua, joka paljon kaatuu minun niskaani. Lisäksi pentu on kovin raju ja riehuva etenkin iltaisin - ei ole kiva kun pitää joka ainut ilta hermostua ja jopa mennä vihaisena nukkumaan. Meillä on useampi lapsi eikä heidänkään kanssa ole pitänyt menettää hermojaan niin paljon kuin koiran kanssa. Olen todennut, että kotona ei ole enää kiva ja rauhallista olla: siellä ei voi enää rauhoittua ja levätä eikä esim. tässä muutamien viime viikkojen aikana ole voinut edes sairastaa rauhassa kun vatsaflunssa-epidemia kävi meidänkin perheen läpi.
Pelottaa vain miten esittäisin asian muulle perheelle, että haluan meidän kotiimme rauhan takaisin. Koiralla on vasta muutamien kuukausien päästä tulossa "murkkuikä", ja minulle riittää kyllä ihan näitten omien ihmismurkkujen kanssa "taisteleminen". En ole vain pettynyt koiraan, olen myös pettynyt itseeni.
Koirasta luopuminen
30
8699
Vastaukset
- Haa.mu.tar
Miten koira saa liikuntaa?
Hihnassa vai saako olla vapaana esim. koirapuistossa?
Miksi otit koiran, jos et kestä sitä että se on energinen? - se on
että koiran hoito jää yleensä äidille, vaikka lapset aluksi lupaisivatkin hoitaa. Meillä lapset vielä niin pieniä etteivät ole pyytäneet koiraa, joten kaikki meidän karvaturrit on tulleet minun tahdostani. Luulen että kaikki pennut koheltavat, mutta kyllä se rodustakin kiinni on. Meillä lapset hoitavat tuon kohelluspuolen, minulle jää ruokinta, ulkoilu ja turkinhoito. Mies on onneksi myös innostunut ja vie kanssa ulos. Meidän rotu ei vaadi joka päivä lenkkiä. Sinun kannattaa sanoa muulle perheelle, että jos eivät osallistu niin koira saa lähteä. Jos taas olet itse halunnut koiran, niin sitten en tiedä..
- pettynyt ja väsynyt
Minä en sitä koiraa meille halunnut, annoin kyllä "perhepalaverissa" luvan hankkimiseen jos hoitajia varmasti löytyy. Koiran hankkiminen ei ole ollut minulle koskaan mitenkään tärkeä juttu. Mutta kun kukaan perheessä ei tunnu olevan kovinkaan kiinnostunut esim. sisäsiisteyden järjestelmällisessä opettamisessa niin minun mittani on täynnä koiran jätöksien siivoamisesta. Ruokkimispuolen olen luvannut hoitaa minkä seurauksena koira on aivan mahdoton minun perääni..
- tehnyt tarpeitaan....
pettynyt ja väsynyt kirjoitti:
Minä en sitä koiraa meille halunnut, annoin kyllä "perhepalaverissa" luvan hankkimiseen jos hoitajia varmasti löytyy. Koiran hankkiminen ei ole ollut minulle koskaan mitenkään tärkeä juttu. Mutta kun kukaan perheessä ei tunnu olevan kovinkaan kiinnostunut esim. sisäsiisteyden järjestelmällisessä opettamisessa niin minun mittani on täynnä koiran jätöksien siivoamisesta. Ruokkimispuolen olen luvannut hoitaa minkä seurauksena koira on aivan mahdoton minun perääni..
ja mitä tuohon jätöksiin tulee niin se on ekoista päivistä lähtien tehtävä selväksi että ulkona käydään tarpeilla..kun sitä käyttää muutaman kerran pihalla päivällä ja vie esim metsän laitaan ja odottaa sen aikaa että tekee tarpeensa ja sitten kehuu miten hyvä oli kun teki metsään tarpeet ni se oppii sen nopeasti että sisälle ei tehdä..
että edelleen sitä koulutusta ja TODELLA PIENELLÄ VAIVALLA TUOKIN ASIA KUNNOSSA EIKÄ VAADI PALJON AIKAA.että edelleen siitä halusta kiinni tai sitten tietämättömyydestä koiran koulutuksessa.kannattaa kysellä multa jos on ongelmia eikä hermoja menettää. - 129038
tehnyt tarpeitaan.... kirjoitti:
ja mitä tuohon jätöksiin tulee niin se on ekoista päivistä lähtien tehtävä selväksi että ulkona käydään tarpeilla..kun sitä käyttää muutaman kerran pihalla päivällä ja vie esim metsän laitaan ja odottaa sen aikaa että tekee tarpeensa ja sitten kehuu miten hyvä oli kun teki metsään tarpeet ni se oppii sen nopeasti että sisälle ei tehdä..
että edelleen sitä koulutusta ja TODELLA PIENELLÄ VAIVALLA TUOKIN ASIA KUNNOSSA EIKÄ VAADI PALJON AIKAA.että edelleen siitä halusta kiinni tai sitten tietämättömyydestä koiran koulutuksessa.kannattaa kysellä multa jos on ongelmia eikä hermoja menettää."TODELLA PIENELLÄ VAIVALLA TUOKIN ASIA KUNNOSSA EIKÄ VAADI PALJON AIKAA"
Jos sun koira on sohvatyyny, niin se ei tarkota että kaikki koirat on. Koira ei oli lack-hylly. Ei ole yksiselitteisiä ohjeita sen kouluttamiseen. Joillain kestää aikaa ja jotkut on vaikeampia. Sun omat kokemukset ei päde jokaseen tilanteeseen.
"Miksi otit koiran, jos et kestä sitä että se on energinen?"
Ja onko tämä joku vitsi? Ongelmakoiriakin on. Itselläni on sellanen ja voin vakuuttaa että toi kysymys kerto miten autuaan pihalla sä olet. Koiran luonnetta ei voi ennustaa. Se saattaa olla sellanen sekopää, ettei siitä tule yhtään mitään. Parhaimmillaankin katastrofi, varsinkin jos talossa on lapsia, jotka tuhoo kaiken sen työn mitä aikuiset kouluttamiseen laittaa.
Ymmärrän täysin, että tahdot luopua koirasta, mutta vielä suosittelisin kriisipalaveria ja uhkausta, tyyliin "Jos seuraavan kuukauden aikana joku kämmää jotain, niin koira lähtee." - ...
129038 kirjoitti:
"TODELLA PIENELLÄ VAIVALLA TUOKIN ASIA KUNNOSSA EIKÄ VAADI PALJON AIKAA"
Jos sun koira on sohvatyyny, niin se ei tarkota että kaikki koirat on. Koira ei oli lack-hylly. Ei ole yksiselitteisiä ohjeita sen kouluttamiseen. Joillain kestää aikaa ja jotkut on vaikeampia. Sun omat kokemukset ei päde jokaseen tilanteeseen.
"Miksi otit koiran, jos et kestä sitä että se on energinen?"
Ja onko tämä joku vitsi? Ongelmakoiriakin on. Itselläni on sellanen ja voin vakuuttaa että toi kysymys kerto miten autuaan pihalla sä olet. Koiran luonnetta ei voi ennustaa. Se saattaa olla sellanen sekopää, ettei siitä tule yhtään mitään. Parhaimmillaankin katastrofi, varsinkin jos talossa on lapsia, jotka tuhoo kaiken sen työn mitä aikuiset kouluttamiseen laittaa.
Ymmärrän täysin, että tahdot luopua koirasta, mutta vielä suosittelisin kriisipalaveria ja uhkausta, tyyliin "Jos seuraavan kuukauden aikana joku kämmää jotain, niin koira lähtee."""Miksi otit koiran, jos et kestä sitä että se on energinen?"
Ja onko tämä joku vitsi? Ongelmakoiriakin on."
Yleensä pennusta kyllä saa jo kasvattajan luona jonkinlaisen kuvan sen luonteesta. Rauhallinen pentu pysyy todennäköisemmin rauhallisempana ja villi pentu tuskin parissa kuukaudessa rauhoittuu. Hyvä kasvattaja osaa suositella pennunostajalle juuri hänelle sopivaa pentua. Kokemattoman ostajan ei esim. kannata ottaa arkaa pentua. Muuten seurauksena voi olla ongelmakoira. Ongelmat ovat aina seurausta jostain, eikä pentu yllättäen vain muutu sellaiseksi.
- käynti auttaa
Rokotteet löytyvät.
- koirana
kun noin hermot menee?
Kyllä sekin siitä rauhoittuu pikkuhiljaa vaikka onkin pentuna täysi riiviö. Toivottavasti et silti huuda sille ettei sekin mene ihan sekaisin kun sen elämä sentään on vasta alussa tällaisessa ihmismaailmassa.
Minä voisin sen ottaa jos et sen kanssa jaksa olla enää. Minulla kun on yksi ennestään ja se kaipaisi kaveria itselleen ;)
Ihan oikeasti
Vastaa vain tähän viestiin niin saan sähköpostiin tiedon ja jutellaan sitten paremmin kun saan sinun sähköpostiosoitteen että voin kirjoitella sinulle- basenjeja
Itselläni on kaksi uros basenjia, samasta pentueesta vielä, joten veljeksiä. Todella riehakkaita pentuna, mutta kolmen tunnin lenkkejä päivässä teen, joten ovat rauhoittuneet paljon. Basenjit ovat todella viisaita ja oppivat kyllä kaikki mitä muut koirat, hieman eri keinolla vaan ja eri motivaatiolla, niinkuin kaikki basenjin omistajat tietävät :) Ei hirveesti liittynut aiheeseen, mutta ajattelin vaan sanoa, että basenjistakin saa rauhallisen ja kunnon koiran kouluttamalla..
Kaikki koirat tulee kouluttaa pennusta lähtien, joten kuulostaa siltä, että ketjun aloittaja ei ole ajatellut koulutuspuolta ollenkaan vaa ottanut vain koiran ja luullut, että se oppii itsekseen sisäsiistiksi.
- tassun alla
Tee palvelus itsellesi sekä koiralle ja etsi sille uusi koti. Sellainen, joka vastaa sen tarpeisiin. Ei ole oikein ketään kohtaan, että väkisin pidät koiraa, joka koettelee sietokykyäsi päivittäin. Oletko valinnut mahdollisesti väärän rodun? (vaikka useimmat rodut ovat riehakkaita pentuina, eikä mikään synny sisäsiistinä)Toivottavasti löydät oikean ratkaisun, mutta tee se koirasi parhaaksi!
- joo-o..
kannattaa varmaan ennen koiran hankintaa miettiä onko valmis sitoutumaan koirien hoitoon.
mikään ole niin järjetöntä kuin ottaa koira ja myydä se pois heti kun ongelmia rupeaa tulemaan.koira kuitenkin tottuu nopeasti siihen ns."perheeseen" joka ympärillä pyörii.tuossa se hyvä puoli että on vielä pentukoira,sääliksi käy noita koiria jotka on kerennyt aikuisiksi kasvaa ja ihmiset haluaa niistä eroon kun sattuu olemaan lapsia perheessä tai tulossa lapsia.
kun jaksat panostaa siihen koiraan muutaman viikon ajan niin se kyllä oppii olemaan.ei se paljon vaivaa vaadi.koulutuksen puutetta.
koirastaa saa sellaisen kun haluaa kun kehtaa vain hieman vaivautua.mutta jos ei ole haluakaan kannattaa katsoa peiliin noiden hankintojensa suhteen.- mitä pellejä
siis ihan oikeasti... saitko itsellesi paremman olon kun pääsit toista mollaamaan... eiköhän kyseinen ihminen tiedä itsekkin että ei olisi koiraa pitänyt ottaa kun siitä kerran joutuu luopumaan... varmaan se on sitten kiva muita mollata kun luulee olevansa itse täydellisyys tai jotain. ainakin sellainen kuva mulle nyt sun sanomisista tuli että ikään kuin sinä tiedät kaiken ja ne jotka eivät heti onnistu kouluttamaan/pysty enään pitämään koiraa muista syistä(itsellä on taloudellisia ongelmia joten joudun koirasta luopumaan) niin he olisivat jotenkin huonoja ihmisiä... kasva aikuiseksi herran jumala... jos ei enään pysty tarjoamaan koiralle kotia niin silloin on parempi antaa se sellaiselle joka sen pystyy tarjoamaan...
- ....
mitä pellejä kirjoitti:
siis ihan oikeasti... saitko itsellesi paremman olon kun pääsit toista mollaamaan... eiköhän kyseinen ihminen tiedä itsekkin että ei olisi koiraa pitänyt ottaa kun siitä kerran joutuu luopumaan... varmaan se on sitten kiva muita mollata kun luulee olevansa itse täydellisyys tai jotain. ainakin sellainen kuva mulle nyt sun sanomisista tuli että ikään kuin sinä tiedät kaiken ja ne jotka eivät heti onnistu kouluttamaan/pysty enään pitämään koiraa muista syistä(itsellä on taloudellisia ongelmia joten joudun koirasta luopumaan) niin he olisivat jotenkin huonoja ihmisiä... kasva aikuiseksi herran jumala... jos ei enään pysty tarjoamaan koiralle kotia niin silloin on parempi antaa se sellaiselle joka sen pystyy tarjoamaan...
Kun lapsiperheeseen hankitaan lemmikkiä lähdetään siitä että vastuu eläimestä on AINA vanhemmilla ei voida olettää että lapsi (alle 18) jaksaa tai on edelleen 2 kk pääsätä kiinnostunut lemmikistä . Eli siksi ei mitään eläintä pidä ottaa että lapsi haluaa vaan myös vahenmpien on haluttava tai ainakin ymmärrettävä että eläimen hoito voi jäädä vanhempien vastuulle .
Lapsille selkeät hoito-ohjeet .Vaikka lista seinään kuka käyttää tänään ulkona aamulla ja kuka illalla . Vaihdelkaa koiran ruokkijaa jne ...sanktioita peliin jos homma ei toimi !Painota lapsille että koira on elävä ja tunteva olento joka kaipaa huomiota ja rakkautta !
Suosittelen myös lämpimästi koirakouluun menemistä mutta teidän täytyy päättää kuka koiraa käyttää siellä .
Et mainitse koiran rotua mutta jos nyt on jo noin väsynyt koiraan en usko että rodun vaihto helpottaa .Nyt kun omat puutteet on tunnustettu kannattaisi miettiä mitä niille voisi tehdä . Jokainen epäonnistuu jossain mutta aina voi yrittää vielä kerran . Ehkä siitä omasta täystuhosta kuoriutuukin vielä mallikelpoinen koira !
Muun perheen on kuitenkin pakko ymmärtää myös sinun tuntemuksiasi koska se on myös sinun kotisi ! Mutta suosittelen että koitat ensin puhua että "homman on nyt muututtava " tyylisesti ! Isukki myös koiran remmin varteen ja lenkille . Leikkiä ,leikkiä,leikkiä ja uni maistuu ! - hankitte koiran ja
.... kirjoitti:
Kun lapsiperheeseen hankitaan lemmikkiä lähdetään siitä että vastuu eläimestä on AINA vanhemmilla ei voida olettää että lapsi (alle 18) jaksaa tai on edelleen 2 kk pääsätä kiinnostunut lemmikistä . Eli siksi ei mitään eläintä pidä ottaa että lapsi haluaa vaan myös vahenmpien on haluttava tai ainakin ymmärrettävä että eläimen hoito voi jäädä vanhempien vastuulle .
Lapsille selkeät hoito-ohjeet .Vaikka lista seinään kuka käyttää tänään ulkona aamulla ja kuka illalla . Vaihdelkaa koiran ruokkijaa jne ...sanktioita peliin jos homma ei toimi !Painota lapsille että koira on elävä ja tunteva olento joka kaipaa huomiota ja rakkautta !
Suosittelen myös lämpimästi koirakouluun menemistä mutta teidän täytyy päättää kuka koiraa käyttää siellä .
Et mainitse koiran rotua mutta jos nyt on jo noin väsynyt koiraan en usko että rodun vaihto helpottaa .Nyt kun omat puutteet on tunnustettu kannattaisi miettiä mitä niille voisi tehdä . Jokainen epäonnistuu jossain mutta aina voi yrittää vielä kerran . Ehkä siitä omasta täystuhosta kuoriutuukin vielä mallikelpoinen koira !
Muun perheen on kuitenkin pakko ymmärtää myös sinun tuntemuksiasi koska se on myös sinun kotisi ! Mutta suosittelen että koitat ensin puhua että "homman on nyt muututtava " tyylisesti ! Isukki myös koiran remmin varteen ja lenkille . Leikkiä ,leikkiä,leikkiä ja uni maistuu !onko sen tarpeista huolehdittu? Ilmeisesti ei. Lasten olemassa olo ei riitä millekkään koiralle virikkeeksi eikä se , että saa olla olmassa pihassa ja juosta lasten perässä. Koira on ihan syytön siihen, että purkaa energiaansa turhautuneena. Älä vain koskaan enää hanki eläintä ja luovu ihmeessä, että koira saa kunnon kodin.
- phööööh
hankitte koiran ja kirjoitti:
onko sen tarpeista huolehdittu? Ilmeisesti ei. Lasten olemassa olo ei riitä millekkään koiralle virikkeeksi eikä se , että saa olla olmassa pihassa ja juosta lasten perässä. Koira on ihan syytön siihen, että purkaa energiaansa turhautuneena. Älä vain koskaan enää hanki eläintä ja luovu ihmeessä, että koira saa kunnon kodin.
Alkup. viesti on kirjoitettu jo maaliskuussa 2008, joten tapaus lienee ratkennut tavalla tai toisella. Ihan hyvä muistutella ihmisiä että lemmikki on aina viime kädessä perheen aikuisten vastuulla, ja heidän vastuullaan myös opastaa lasta mahdollisesti lemmikin hoidossa, mutta nuo "luovu koirasta"-viestit lienevät vähän myöhässä.
- kakaravihaaja
luovu kakaroistasi urpo
- Urpojenviihaaja
Kuole pois urpo, sulla om varmaan tosi hyvä elämä ja pääset tolla asenteella aivan varmasti todella pitkälle!
- tykkää vanhemmista
Minä tiedostan ainaki omat voimavarani, rakastan koiria ylikaiken, mutta pentua EN IKINÄ OTTAS, en tykkää ihmislapsistakaan, kaikki koirat jotka minulle tullut niin vanhempia kodinvaihtajia, en jaksa sitä pentu ja murkku vaihdetta. Aikuinenkin koiran on parempi jopa ilman koulutustakin...
- rthn
ite tekisin täysin selväksi että joko koira lähtee tai hoitaja löytyy. piste
- äiteeitsekin
Ja siis ensin vanhemmat ottaa koiran vastuulleen ja kun lapset ei osallistu koiran hoitoon niin se koira lähtee..?
Eiköhän se vastuu ole AINA vanhemmilla. Ja vanhemmat älkää hyvänen aika ottako koiraa mielijohteesta lapsille jos ette kykene kantamaan teostanne vastuuta..!!!
Koira ei ole lelu joka otetaan pois tuosta vaan. Eikä minusta koiraa pidä ostaa lapsille
- äiteeitsekin
Siis mitä olet aikuinen ihminen ja nyt sinua kyllästyttää koiran aiheuttama vaiva..?
Käyttäydyt kuin edesvastuuton teini.
Ja minkälaisen viestin annat perheellesi kun olet mielijohteesta ottanut koiran ja nyt et viitsi sitä hoitaakaan.
Itse hankin koiran ja muut oli myötämielisiä ja tiesin että kaikki ei ole koiran hoitamisen puolesta joten itse myös hoidan koiran. Aikuisen olettaisi käyttäytyvän aikuisen lailla :(
Ja joka tapauksessa kun lapsesi lähtee opiskelemaan koira jää sinun vastuullesi edelleen. - koirat on <3
Minusta perheessä pitäisi olla vähintään yksi aikuinen joka on valmis sitoutumaan koiran kasvatukseen täysin ja lisäksi muidenkin perheessä tulee pitää koirasta ja olla eläinrakkaita. Vaikka koira tulisi lapselle, koira tarvitsee aina aikuisen tuen kasvatuksessa ja koiran hoitoa ei saa koskaan laiminlyödä. Jos lapsiperheessä on lastenhoidon kanssa niin kiirettä ettei vanhemmilta löydy aikaa koiran kasvattamiseen, pitää koiran hankintaa siirtää muutamalla vuodella eteenpäin. Itse kiduin 10 vuotta koirattomana ja onnettomana, jotta sain lapset kunnialla hoidettua, sitten sainkin taas otettua koiran ja voi sitä ihanuutta miten saa seurata kuinka koira kehittyy ja saa opettaa uusia asioita. Ja ne ihanat tuntien vaellukset luonnossa yhdessä ihanan karvakasan kanssa! Illalla saa katsella lattialla kuorsaavaa tyytyväistä haisulia...
- Himpula1
Hei, meillä vähän samallainen tilanne kuin ed. kirjoittajalla.minä perheen äitinä halusin ja sain koiran.Mutta näyttää pahasti siltä että miehen allergiset oireet eivät siedäty pois :( Joten joudutaan luopumaan ihanasta Russelin riiviöstä, joka on meille kaikille niin tärkeä. :(
- kohta pimahtaa
Hei. Pakko kirjoittaa meiänkin patti tilanteesta johon vaan jotenkin jouduttiin. Mulla oli 2 isoa koiraa jo ennen lasten tuloa Lapsia on nyt kolme, 4v, 2v ja 5 kk. Mies joutui reissutöihin ja minä olen koko lauman kanssa viikot yksin. Ulkoilu on vaikeinta kun ei oikein voi mennä koira- eikä leikkipuistoon kun koko revohka on oltava mukana. Koirat on alkanu oirehtia tilanteesta ja hilluvat keskenään jätettynä niin että naapurit on jo valittanu mulle. Lapsistakaan koirulit ei oikein tykkää, ärähtelevät ja saattavat näykkäistäkin jos liian lähelle tulee riehujat. Viikonloppuisin annan kakaroista hoitovastuun isukille ja teen koirien kanssa tosi pitkiä ja ihania lenkkejä, joskus montakin lenkkiä päivässä. Joskus viikolla mun äiti ottaa lapset pariksi tunniksi mutta ei se paljoa mua ja koiria auta. Koirista en luovu, ne on jo vanhempia yksilöitä ja mulle tosi rakkaita. Miten tän rumban järkkäis että en ihan pimahtaisi???
- banaanipää
Koirille olisi varmasti parasta päästä viettämään eläkepäiviä rauhalliseen ympäristöön, jossa ne saavat omistajalta ansaitsemaansa aikaa. Ymmärrän kyllä, ettet aio niistä luopua. Lähtökohtaisestihan se on aina väärin luopua lemmikistä lapsen syntymän takia.
Tuohon on varmasti vaikea keksiä ratkaisua, lastenhoitajaakaan ei ole fiksua koirien ulkoilun takia palkata. Miten koirasi oirehtivat? Tekevätkö tuhoja, karkailevatko, meuhkaavatko?
Hyvä, että viikonloppuisin voit panostaa koiriin. Millaisia lenkkejä pystytte siis arkisin tekemään? Onnistuuko edes yksi pitempi kävely niin että lapset ovat mukana?
- kohta pimahtaa 2
Koirat ovat alkaneet keskenään jätettynä tehdä tuhojaan.esim. kynnyslistat jo jyrsitty "tikuille" matot reikäisiä, liinoja kiskottu pöydiltä...kaikkee tollasta. Myös ulvovat ja haukkuvat naapurin puheiden mukaan. Kaipa ne kaipaisivat pidempiä lenkkejä ja irti juoksemista mutta kaksi- ja nelivuotiaiden kanssa ei kovin pitkiä lenkkejä pysty tekemään jos kaksi isoa ja energistä koiraa häslää mukana. Ja vauvan vaunut. Ei tuu ulkoilusta mitään.
- banaanipää
Koirat ilmeisesti hyvin stressaantuneita. Kiinnostuvatko älypeleistä tai muusta aivotoiminnasta? Namijemmoja tms? Vai onko liian riski antaa koirille jotain omaa puuhaa, jos lapsi kiinnostuu ja koirat eivät pidä niistä? Oletko ajatellut koiranulkoilutusapua hankkia, jostain 4H dogsitter-paikasta?
Kaikki myötätuntoni sinulle! Kolme koiraa ja kolme lasta ei varmasti ole helppo yhtälö hallita.
Asutteko omakoti- vai kerrostalossa? Ajattelin vain, että onko teillä pihaa missä voisit vaikka heitellä palloa tms koirille niin että ne saisivat liikuntaa ilman että lasten kanssa tulisi ongelmia? Jos lapsille saisi jaettua pihasta oman "turva-alueen", niin lelun kanssa riehuvat koirat eivät pääsisi jyräämään heitä alleen ja pystyisit pitämään heitä silmällä samalla kun leikit koirien kanssa.- plufff
Liikunta liikunta ! se on vasta lapsi
Ja ehkä rotu on vilkas, siksi liikunta ja paljon iloisia yhteisharrastuksia. Minulla on 3 lasta ja en halunut ylpialjon haastetta ja paljon pitkiä retkiä ja tokoja, joten otin pienen villakoiran. Se on aivan helppo kaveri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1894946Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä412561- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161729- 821354
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321203Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451200Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.105959Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887