PAKOLLINEN KOULUTUS OMISTAJILLE

Pelkään rotikoita nykyään

Mun mielestä ihmisten, jotka ottaa esim. rotikan, niiden ois pakko käydä joku kurssi!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803187403490_uu.shtml

Nyt tapahtunu nämä kaks tapausta.
Olisko kuukautta siitä, ko Rotikka kävi mun kaverin pikkukoiran kimppuun, puri kveria jalkaan. Mitä teki omistaja? Sano, että ei hän voinu mitään, käveli pois ja taputteli koiraansa!!
MITEN NIIN EI VOINU MITÄÄN? KOIRA OLI REMMISSÄ!


Kymmenisen vuotta sitten mun kaverilla oli kotona kaks rotikkaa, aivan ihania ja lempeitä ja monesti itekin peuhasin niiden kanssa, mutta kerranpa ne pimahti ja kävivät omistajiensa päälle. Ei onneksi käynyt pahemmin, koirat lopetettiin. Mutta siitä jäi itselle kammo, vaikka muuten tykkään isoista koirista..

Eilen kuulin vastaavasta tapauksesta eräältä ystävältäni.


MINÄ EN USKO, ETTÄ ROTIKKA ON PERHEKOIRA. SE ON SITÄ VAIN SILLON, KO SILLE ON OPETETTU, ETTÄ JOPA SE PIENIN IHMINEN TALOSSA, ON SUUREMMASSA ARVOSSA LAUMASSA, KO KOIRA.


En halua sanoa, että vika ois koirassa tai rodussa, vaan kasvatuksessa. Monestikaan perhekoiria ei juuri kasvateta, vaan ne ikään kuin totutetaan perheen elämänrytmiin ja ollaan "kavereita" ja eihän siinä mitään, jotku rodut tykkää ollakin kavereita ja ei ikinä laita hanttiin mistään, mutta toiset koirat on vaan vähän kovapäisempiä ja ne tarvii sillon kuria!


Mutta tämäpä vain minun mielipide. Saa sanoa typeriä ja lapsellisia kommentteja tähän, jos huvittaa, ei se minua juurikaan hetkauta. Asialliset kommentit ois ihan tervetulleita.

15

1293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dobermann...

      palsta. Se, että dobermannit ovat samanvärisiä isoja koiria ei tarkoita, että ne olisivat samaa rotua. Dobermannit ovat paljon helpompia koiria!

      Rotikoissakin se aggressiivisuus on yksilössä, ei rodussa. Koiranomistuskortti olisi kyllä PK-roduille hyvä idea. Ei ainakaan otettaisi koiraa vääristä syistä egonjatkeeksi. Mutta jos haluaa harrastaa koirien kanssa, niin se mahdollisuus olisi toki ihmisille suotava.

      • asiaa useammalta taholta

        Dobermann ja rotikka ovat aivan eri tyyppisiä. Molempia seuranneena totean, että dobermann ei suinkaan ole helpompi, rotikka on rauhallisempi. Ja kumpikaan ei mielestäni ole uroksena ensikertalaisen koira, ellei sitten taidot todella riitä, niitä on vähemmän.

        Painotan sekä koiran ottajien vastuuta; valitse käyttötarkoituksen mukaan ja punnitse riittävätkö taitosi todella, tutustu rotuun - että kasvattajien vastuuta kenelle myyvät ja ovatko tarpeeksi päteviä neuvomaan ongelmien tullen ja tietty jatkuva seuranta jalostusominaisuuksien suhteen: terveys ja luonne kärkipäässä. Olisiko syytä ruveta vaatimaan kasvattajilta jonkinlainen kelpoisuus ennenkuin voi tiettyjä rotuja kasvattaa? Tätä voi itse kukin pohtia omassa päässään ja kommentoida jos sille tuntuu.


      • tuokin!
        asiaa useammalta taholta kirjoitti:

        Dobermann ja rotikka ovat aivan eri tyyppisiä. Molempia seuranneena totean, että dobermann ei suinkaan ole helpompi, rotikka on rauhallisempi. Ja kumpikaan ei mielestäni ole uroksena ensikertalaisen koira, ellei sitten taidot todella riitä, niitä on vähemmän.

        Painotan sekä koiran ottajien vastuuta; valitse käyttötarkoituksen mukaan ja punnitse riittävätkö taitosi todella, tutustu rotuun - että kasvattajien vastuuta kenelle myyvät ja ovatko tarpeeksi päteviä neuvomaan ongelmien tullen ja tietty jatkuva seuranta jalostusominaisuuksien suhteen: terveys ja luonne kärkipäässä. Olisiko syytä ruveta vaatimaan kasvattajilta jonkinlainen kelpoisuus ennenkuin voi tiettyjä rotuja kasvattaa? Tätä voi itse kukin pohtia omassa päässään ja kommentoida jos sille tuntuu.

        Kasvattajan vastuuta minäkin painottaisin, mutta kasvattajallakaan ei ole kristallipalloa. Kyllä pennunostohetkellä luvataan maat ja taivaat, mutta totuus voi olla ihan toinen. Kasvattajan vastuulla on kertoa rehellisesti rodun vaativuudesta ja auttaa tarvittaessa. Jos kasvattajalla ei itsellä ole kokemusta kaikista mahdollisista ongelmista, niin pitää ainakin olla hyvä tukiverkosto ympärillä, että tarvittaessa osaa ohjata kasvatin omistajan oikean ihmisen luokse apua saamaan.


      • jauhat
        asiaa useammalta taholta kirjoitti:

        Dobermann ja rotikka ovat aivan eri tyyppisiä. Molempia seuranneena totean, että dobermann ei suinkaan ole helpompi, rotikka on rauhallisempi. Ja kumpikaan ei mielestäni ole uroksena ensikertalaisen koira, ellei sitten taidot todella riitä, niitä on vähemmän.

        Painotan sekä koiran ottajien vastuuta; valitse käyttötarkoituksen mukaan ja punnitse riittävätkö taitosi todella, tutustu rotuun - että kasvattajien vastuuta kenelle myyvät ja ovatko tarpeeksi päteviä neuvomaan ongelmien tullen ja tietty jatkuva seuranta jalostusominaisuuksien suhteen: terveys ja luonne kärkipäässä. Olisiko syytä ruveta vaatimaan kasvattajilta jonkinlainen kelpoisuus ennenkuin voi tiettyjä rotuja kasvattaa? Tätä voi itse kukin pohtia omassa päässään ja kommentoida jos sille tuntuu.

        molempien koulutusta seuranneena... elä käy arvostelemaan kumpaakaan kun et kerran itse ole kumpaakaan kouluttanut. Kyllä nyt sitten jaksetaan jauhaa taas yks kaks viikkoa kun yksi rotikka on tappanut yhden ihmisen. Se on kamalaa, tiedän mutta tällaista tapahtuu aina silloin töllöin, niin kurjaa kuin se onkin. Mitäpä jos kaikki tekopyhät koiratietäjät menisitte vaikka räpeltämään itseänne tietokoneen sijasta niin välttyisivät kaikki tältä turhalta jauhannalta. Kyllä se vaan on fakta että tällä maapallolla ihmiset on suurempi uhka toisilleen ku koirat.


      • kouluttaneena
        jauhat kirjoitti:

        molempien koulutusta seuranneena... elä käy arvostelemaan kumpaakaan kun et kerran itse ole kumpaakaan kouluttanut. Kyllä nyt sitten jaksetaan jauhaa taas yks kaks viikkoa kun yksi rotikka on tappanut yhden ihmisen. Se on kamalaa, tiedän mutta tällaista tapahtuu aina silloin töllöin, niin kurjaa kuin se onkin. Mitäpä jos kaikki tekopyhät koiratietäjät menisitte vaikka räpeltämään itseänne tietokoneen sijasta niin välttyisivät kaikki tältä turhalta jauhannalta. Kyllä se vaan on fakta että tällä maapallolla ihmiset on suurempi uhka toisilleen ku koirat.

        puhun sekä kouluttaneena että seuranneena.


    • räksyttäjä

      Millähän tavalla se pikkukoira provosoi isompaa.
      Minuulla on pieni koira ja se ainakin osaa provoisoida isompia koiria. Otan koiran yleensä syliini ja menen nopeasti ohitse. Sitä räksytystä kun ei saa koiralta millään pois. Ja se räksytys hermostuttaa toisia koiria ja minua

      • emänta tai isäntä

      • ...

      • heihei

        Pikkukoiran omistajana provosoit juuri tuolla tavalla isoa koiraa, kun otat ensimmäisenä koirasi syliin isomman koiran tullessa vastaan. Näissä tapauksissa, kun esim. rotikka on käynyt kääpiökoiran ja sen omistajan jalkaan kiinni on ollut tämä tilanne. Isoilla koirilla on omanarvontuntonsa eivätkä yleensä välitä pienistä koirista tai ala kilpaileen egostaan näiden kanssa, kun ihminen ei itse toiminnallaan provosoi koiraa tekemään niin.

        Silti olen sitä mieltä, että jokin koulutus näille palveluskoirarodun hankkijoille pitäisi olla saatavilla tai jopa pakollinen.


    • sdfhdsh

      Mikä tahansa kiltiltä tuntuva eläin saattaa vahingoittaa ihmistä.

      • ja eläimiin kuuluu

        naudat, kanat, hevoset, lampaat, siat, kissat, fretit, hamsterit ja lukematon määrä muita eläimiä. Koirat myös!

        Ihan turhaa jeesustella mistään koiraroduista. Koira kun koira voi olla hyvällä omistajalla ja täysin hallinnassa ja päinvastoin. Enemmän ne pikkuräkötit purevat, mutta kokonsa puolesta ovat nyrkillä tapettavia, joten niitähän ei tarvitse kouluttaa, eihän?


      • naurut
        ja eläimiin kuuluu kirjoitti:

        naudat, kanat, hevoset, lampaat, siat, kissat, fretit, hamsterit ja lukematon määrä muita eläimiä. Koirat myös!

        Ihan turhaa jeesustella mistään koiraroduista. Koira kun koira voi olla hyvällä omistajalla ja täysin hallinnassa ja päinvastoin. Enemmän ne pikkuräkötit purevat, mutta kokonsa puolesta ovat nyrkillä tapettavia, joten niitähän ei tarvitse kouluttaa, eihän?

        Puhut täyttä totta !


      • se menee!
        naurut kirjoitti:

        Puhut täyttä totta !

        Isompi koira kun puraisee ihmistä tai toista koiraa, se on aina lööpeissä varsinkin kun kyseessä on dobberi, rotikka tms..
        Ärsyttää dobberin omistajana suunnattomasti tämän surullisen tapauksen jälkeen se, että meidänkin koirasta on nyt taas tehty tappaja ja ihmiset kadulla vastaan tullessaan alkavat keskustelun tästä ikävästä onnettomuudesta silloin kun meidän koiran näkevät.

        Sitä mieltä tottakai olen et jokainen tällainen tapaus on turha, mut suurin tappaja tällä planeetalla ihminen!


      • lknlkjlkjlkjlkjkk
        se menee! kirjoitti:

        Isompi koira kun puraisee ihmistä tai toista koiraa, se on aina lööpeissä varsinkin kun kyseessä on dobberi, rotikka tms..
        Ärsyttää dobberin omistajana suunnattomasti tämän surullisen tapauksen jälkeen se, että meidänkin koirasta on nyt taas tehty tappaja ja ihmiset kadulla vastaan tullessaan alkavat keskustelun tästä ikävästä onnettomuudesta silloin kun meidän koiran näkevät.

        Sitä mieltä tottakai olen et jokainen tällainen tapaus on turha, mut suurin tappaja tällä planeetalla ihminen!

        sama pätee raskaaseen liikenteeseen, jotai käy niin lööpeissä ollaan sama juttu isoilla koirilla, eikö tunnukki pahalta, nostaa vihan pintaa, vielä ku nuo toimittajien lauseet on ehkä lievästi syyttäviä....??


      • tuo
        lknlkjlkjlkjlkjkk kirjoitti:

        sama pätee raskaaseen liikenteeseen, jotai käy niin lööpeissä ollaan sama juttu isoilla koirilla, eikö tunnukki pahalta, nostaa vihan pintaa, vielä ku nuo toimittajien lauseet on ehkä lievästi syyttäviä....??

        toimittajien kirjotukset syytäviä ja valheellisia...eihän ne muuten sais juttuja aikaseks. jokisella koiralla tulee se mitta joskus täyteen vaikka olis miten seura tai palveluskoira..isommissa koirissa se näkyy jos niitä ei kouluteta tai niilla on muuten huonot oltavat. sillon voivat käyttäytyä agressiivisesti. jokainen koira pitää arvioida yksilönä eikä yhden koiran tekemisten tähden alkaa koko rotua kieltämään/tappamaan. hauska oli nähdä miten media sai aikaan rotweiler pelkoa siskolla on on rotikka ja enne naapurin lapset ja mummot kävivät silittelemässä ja leikkimässä sen kans mut media mylläkän jälkeen ei ole ketään näkynyt ja kaikki katsoo nenänvartta pitkin ku on lenkillä ja koira on vasta alle vuodenikänen pentu vielä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe