- Minkälainen pohjakoulutus pitää olla, että voi hakea optikko-kouluun?
(Mitä edellyttävät aiemmista opinnoista?)
- Millä paikkakunnilla voi opiskella optikoksi?
- Mitä koulussa tehdään? Kuinka pitkä koulutus on? Sisältyykö käytännössä opetusta?
- Onko pääsykokeita tms? Minkälaiset pääsykokeet?
- Onko alalta töitä? saako miten helposti?
Ala kiinnostaisi kovasti, joten vastauksia kaipailisin! :)
OPTIKON koulutus?
4
3013
Vastaukset
- Tuore optometristi
Moikka Mahlapa!
Optometrian koulutusohjelmaan voi hakea lukion tai ammattikoulun papereilla, varmempi jos on käynyt lukion. Matemaattiset aineet auttaa aina eteenpäin.
Suomessa koulut löytyvät ammattikorkeakouluista, sosiaali- ja terveysalan puolelta, Helsingistä (Stadia) ja Oulusta (OAMK).
Opintoihin sisältyy ensimmäisenä vuotena paljon perusopintoja, kuten kieliä, fysiologiaa ja anatomiaa, matematiikkaa jne. Ammattiopintoihin kuuluu mm. silmälasioppia, laajaa optiikkaa, näönhuoltoa sekä piilolasioppia. Käytännönharjoittelut optikkoliikkeissä alkavat toisena vuotena, yhteensä niitä on 5 jaksoa. Koko koulutus kestää 3,5 vuotta, mikä vastaa 210 opintopistettä.
Pääsykokeet on muuttunut minun pääsykokeiden jälkeen, mutta käsittäisin että nykyään tehdään portfolio ja käydään läpi ainakin opettajan haastattelu.
Alalta löytyy töitä lähes mistä vain. Optikkopula tulee kasvamaan tulevaisuudessa, minkä ansiosta työpaikan saa oikeastaan valita itse. :)
p.s. Itse olen opiskellut Oulussa, joten Helsingin koulutus voi poiketa jollain tavalla em.- mahlapa
Kiitosta paljon! :)
- Minä myös
Voiko sekä Helsinkiin että Ouluun pyrkiä samassa haussa ts, samalla kertaa? Pääsykokeethan on eri päivinä, mutta opo on asiasta eri mieltä..
- Jassoo..
Kuinka paljon optometriassa opiskellaan matematiikkaa? Onko minulla toiveita saada edes valintakoekutsua, kun kirjoitin matematiikasta A:n?
Paljonko tuoreen optikon palkka on?
Kiinnostaisi kovasti tuo optometria...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840