Työskentelen eräässä lehdessä paikallistoimituksessa. Olen alkanut viime aikoina miettiä ja suoraan sanoen vittuuntua heidän tapaansa polkea palkat niin alas, että tämän tekeminen on käytännössä hyväntekeväisyyttä. Lehdellä on ns. meriitti, eli se näyttää hyvältä CV:ssa, mutta aika älytöntä tällainen on!
Lehti siis olettaa, että ollaan free lance-suhteessa. Silti lehti määrää itse, minkä summan se suostuu maksamaan jutusta. Kilometrikorvauksia ei ole, ja free ei pysty maksamaan verojen jälkeen kyseisestä "palkkiosta" sosiaaliturvamaksuja tai säästää edes lomarahoja.
Työsopimuksia ei olla tehty.
Olen aloittelija alalla, joten minulta kesti hieman aikaa huomata, millaista riistoa tämä on. Ja lehti toimii ympäri maata samalla tavalla käyttäen hyväkseen sitä, että paikalleni olisi kyllä tulijoita: innokkaita, nuoria freen hommia aloittelevia toimittajia, joista imetään hyvät ideat ja sen jälkeen vaihdetaan uusi tilalle. Vaihtuvaaus tässä paikassa on suurta, noin puoli vuotta alkaa olla maksimi minkä kestää kyseistä paikkaa.
Itseni, ja kaikkien näiden toimittajien puolesta haluaisin tehdä jotain asialle, ja ajattelin soitella ensimmäisenä journalistiliittoon. Olen ollut todella typerä suostuessani tällaiseen työntekijöiden oikeuksien polkemiseen.
RIISTOA
eräässä lehdessä
1
919
Vastaukset 1
- kyseessä ole..
Lutari, tai jokin muu Karprintin lehdistä? Liity Journalistiliittoon, käy taistoon ja haasta skunkki oikeuteen! Ei näitä rosvoja muutoin kuriin saada.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluatko että unohdan sinut kokonaan
Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j931500Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga971155- 42864
Pisa-tulokset.....
Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten osaaminen on edelleen OECD-maiden keskitasoa parempaa. Kantaväestön oppilaiden303790Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️86706- 52696
- 45681
Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35651- 47637
- 28604