hei montako alppia tarvitaan 3 akseliseen rauta jousilla pv. kysymys saattaa kuulostaa tyhmältä mutta tarviiko taakse teliin olla kaksi vai riittääkö yksi? teli 18t ja etupää 10t
kiitos vastauksista niin ja minkä merkin venttiileitä suosittelette vaha kärry pitäs saaha kilpiin mutta ei alppeja
ALB asennus kärryyn
29
7948
Vastaukset
- hebbu
mulla sama homma tulossa kun töiltä ehtii. Kehtaatko ilmotella tänne miten homma etenee jos ei vastauksia tule. Kysyin paikalliselta korjaamolta mutteivat tienneet enkä ehtinyt jäädä selvitteleen.
- Jokke112
pistä mailiosote niin ilmottelen... kattelin että tuossa mejän kasettikärryssä oli 2 kipaletta alppeja eessä ja keskimmäisessä vain takimmainen oli ilman mitään. Sitte katoin yhtä harvatelistä 30t kärryä oli takana semmonen tanko telin välissä?
- Diesel-fani
Ensin hankkinet A-jarrukorjausluvan ne ovat kaiken edellytys.
WABCO 4757135000 on yleisin ja varmatoimisin mekaanisen jousituksen alb perävaunuihin. Eteen 1 kpl ja taakse 1 kpl akselien väliseen tankoon.
Perävaunulle suoritetaan ensin punnitus ja tämän jälkeen suoritetaan teoreettinen jarrulaskenta. Teoreettisessa jarrulaskemasta saadaan oikeat jarrukellokoot ja alb:n säätöpaineet. Seuraavaksi selvitetään jousien jousto-ominaisuudet ja näiden kaikkien arvojen perusteella lasketaan alb:n vivunpituus. Kun olet sädellyt alb:n ja ajanut lopuksi jarrujen tarkastusajon niin täytät alb-kyltin saamillasi arvoilla sekä teet asennustodistuksen katsastukseen niin siinäpä se. Ei kovin vaikea vai mitä?- okok
oikeen hyvät on ohjeet juu muuta en ole itse asentamassa kuin pelkät venttiilit paikoilleen ja loput saa tehä paikallinen kurssikeskus pilkkahintaan.
- a-luvat
okok kirjoitti:
oikeen hyvät on ohjeet juu muuta en ole itse asentamassa kuin pelkät venttiilit paikoilleen ja loput saa tehä paikallinen kurssikeskus pilkkahintaan.
sitten kannata jättää koko homma muille jos kerran tekevät pilkkahintaan
- norra ja apunorra
a-luvat kirjoitti:
sitten kannata jättää koko homma muille jos kerran tekevät pilkkahintaan
Voihan ne venttiilit itse sinne akseleihin asentaa kun luvallinen tekee letkutukset,laskelmat,säädöt ja mittaukset.Kyseessä kait melko vanha perävaunu kun ei alb venttiileitä vielä asennettu?
- kokke112
norra ja apunorra kirjoitti:
Voihan ne venttiilit itse sinne akseleihin asentaa kun luvallinen tekee letkutukset,laskelmat,säädöt ja mittaukset.Kyseessä kait melko vanha perävaunu kun ei alb venttiileitä vielä asennettu?
juu tarkoitus olis laittaa ite ne paikoilleen ja viiä vain säätöön tuonne pajalle. Eipä nuita kovin väärin voi laittaa. Niin kärry on 79vm
- Seppä'
kokke112 kirjoitti:
juu tarkoitus olis laittaa ite ne paikoilleen ja viiä vain säätöön tuonne pajalle. Eipä nuita kovin väärin voi laittaa. Niin kärry on 79vm
tuossa mieleen juolahti että ohjaako alb releventtiilin ohjauspainetta suoraa vaiko kellopainetta?
- Diesel-fani
Seppä' kirjoitti:
tuossa mieleen juolahti että ohjaako alb releventtiilin ohjauspainetta suoraa vaiko kellopainetta?
Miten vaan, mutta jotta viiveet saadaan pysymään hyväksytyllä tasolla niin vaaditaan usein releventtiili alb-venttiilin jälkeen. Jos edessä suora ohjaus ja takana releventtiili alb:n jälkeen niin etujarrut saattaa olla pienillä jarrupaineilla suhteessa turhan tehokkaat. ABS systeemeissä abs-venttiilit oltava alb-venttiilin jälkeen.
- Seppä.
Diesel-fani kirjoitti:
Miten vaan, mutta jotta viiveet saadaan pysymään hyväksytyllä tasolla niin vaaditaan usein releventtiili alb-venttiilin jälkeen. Jos edessä suora ohjaus ja takana releventtiili alb:n jälkeen niin etujarrut saattaa olla pienillä jarrupaineilla suhteessa turhan tehokkaat. ABS systeemeissä abs-venttiilit oltava alb-venttiilin jälkeen.
jos kärryssä 2 venttiiliä onko mahdollista laittaa alb venttiilit säätämään ohjauspainetta vai pitääkö olla kellopaineen säätäjänä?
- Diesel-fani
Seppä. kirjoitti:
jos kärryssä 2 venttiiliä onko mahdollista laittaa alb venttiilit säätämään ohjauspainetta vai pitääkö olla kellopaineen säätäjänä?
Ei voi laittaa säätämään autosta tulevaa ohjauspainetta ellei ole kaksipiirijarrut joita esimerkiksi Ruotsisa tuntuu olevan melkoisen paljon. Jos perävaunussa releventtiileitä niin niiden ohjaupainetta alb:n kuluu säätää. Puoliperävaunuissa alb voi säätää autosta tulevaa ohjauspainetta.
- seppä.
Diesel-fani kirjoitti:
Ei voi laittaa säätämään autosta tulevaa ohjauspainetta ellei ole kaksipiirijarrut joita esimerkiksi Ruotsisa tuntuu olevan melkoisen paljon. Jos perävaunussa releventtiileitä niin niiden ohjaupainetta alb:n kuluu säätää. Puoliperävaunuissa alb voi säätää autosta tulevaa ohjauspainetta.
niin eli alb laitetaan säiliöstä releventtiilille menevän putken väliin ennen releventtiiliä vai jälkeen releventtiilin. miksi kutsutaan sitä venttiiliä mikä on kärryn keulassa johon syöttö ja ohjauspaine menee josta sitten lähtee säiliölle? se venttiili missä on myös se painoventtiili jolla kärryn jarrut voi vapauttaa?
- Diesel-fani
seppä. kirjoitti:
niin eli alb laitetaan säiliöstä releventtiilille menevän putken väliin ennen releventtiiliä vai jälkeen releventtiilin. miksi kutsutaan sitä venttiiliä mikä on kärryn keulassa johon syöttö ja ohjauspaine menee josta sitten lähtee säiliölle? se venttiili missä on myös se painoventtiili jolla kärryn jarrut voi vapauttaa?
Siinä edessä on jarruventtiili, joka aiheuttaa katastrofi jarutuksen jos perävaunu irtoaa. Siinä kyljessä on (yleensä)siirtelyventtiili tällä saadaan katasttrofijarrutus pois päältä vaikka letkut olisi irti. e-määräyksissä (olikohan se e pienellä) vaaditaan myös erillinen käsijarrukäyttö joka on punainen ja tätä on syytä käyttää jos sellainen on aina kun perävaunu irroitetaan. Perävaunuja voidaan valmistaa myös kansallisten määräysten mukaan ja tällöin ei tarvita erillistä käsijarrukäyttöä ja tälläisen perävaunun voi jättää huoletta parkkiin jos siinä on toimivat jousijarrukellot. Releventtiilin ja ilmasäliön väliin ei saa asentaa alb-venttiiliä. Jarruventtiilin (liitäntä 2)ja releventtiilin(liitäntä 4) väliin on hyvä paikka asentaa alb-venttiili. Releventtiili ja alb-venttiili tai jopa jarruventtiili ja releventtiili voi olla rakennettu samaan yksikköön mutta tämä on harvinaisempaa.
Sähköohjatut jarrut on oma maailmansa ja niissä taasen on aivan uudenlaisia ratkaisujansa. Minun ohjeeni koskivat pelkästään perinteisiä ratkaisuja. - Kiinostunut
Diesel-fani kirjoitti:
Siinä edessä on jarruventtiili, joka aiheuttaa katastrofi jarutuksen jos perävaunu irtoaa. Siinä kyljessä on (yleensä)siirtelyventtiili tällä saadaan katasttrofijarrutus pois päältä vaikka letkut olisi irti. e-määräyksissä (olikohan se e pienellä) vaaditaan myös erillinen käsijarrukäyttö joka on punainen ja tätä on syytä käyttää jos sellainen on aina kun perävaunu irroitetaan. Perävaunuja voidaan valmistaa myös kansallisten määräysten mukaan ja tällöin ei tarvita erillistä käsijarrukäyttöä ja tälläisen perävaunun voi jättää huoletta parkkiin jos siinä on toimivat jousijarrukellot. Releventtiilin ja ilmasäliön väliin ei saa asentaa alb-venttiiliä. Jarruventtiilin (liitäntä 2)ja releventtiilin(liitäntä 4) väliin on hyvä paikka asentaa alb-venttiili. Releventtiili ja alb-venttiili tai jopa jarruventtiili ja releventtiili voi olla rakennettu samaan yksikköön mutta tämä on harvinaisempaa.
Sähköohjatut jarrut on oma maailmansa ja niissä taasen on aivan uudenlaisia ratkaisujansa. Minun ohjeeni koskivat pelkästään perinteisiä ratkaisuja.mikä on releventtiilin ja jarruventtiilin ero mitä releventtiili tekee?
- conna
Kiinostunut kirjoitti:
mikä on releventtiilin ja jarruventtiilin ero mitä releventtiili tekee?
Pv:n jarruventtiilissä releventtiilitoiminnan lisäksi katastrofi toiminta, kuten Diesel-fani kirjoitti. Jarruventtiili on oltava perävaunun etuosassa, jotta ohjauspaineviive vetoautosta on sallituissa rajoissa. Etu ja taka-akselistoissa lähellä jarrukelloja olevat releventtiilit ovat myös viiveiden pientämiseksi. Releventtiilille tulee säiliöpaine, säiliö oltava kohtalaisen lähellä ja putket tarpeeksi isot. Jarruventtiililtä tuleva ohjauspaine ALB venttiilien säätämä, jolloin putket oltava pienemmät, koska ohjauspaine ei mene releventtiileistä eteenpäin.
- Jokke112
Diesel-fani kirjoitti:
Siinä edessä on jarruventtiili, joka aiheuttaa katastrofi jarutuksen jos perävaunu irtoaa. Siinä kyljessä on (yleensä)siirtelyventtiili tällä saadaan katasttrofijarrutus pois päältä vaikka letkut olisi irti. e-määräyksissä (olikohan se e pienellä) vaaditaan myös erillinen käsijarrukäyttö joka on punainen ja tätä on syytä käyttää jos sellainen on aina kun perävaunu irroitetaan. Perävaunuja voidaan valmistaa myös kansallisten määräysten mukaan ja tällöin ei tarvita erillistä käsijarrukäyttöä ja tälläisen perävaunun voi jättää huoletta parkkiin jos siinä on toimivat jousijarrukellot. Releventtiilin ja ilmasäliön väliin ei saa asentaa alb-venttiiliä. Jarruventtiilin (liitäntä 2)ja releventtiilin(liitäntä 4) väliin on hyvä paikka asentaa alb-venttiili. Releventtiili ja alb-venttiili tai jopa jarruventtiili ja releventtiili voi olla rakennettu samaan yksikköön mutta tämä on harvinaisempaa.
Sähköohjatut jarrut on oma maailmansa ja niissä taasen on aivan uudenlaisia ratkaisujansa. Minun ohjeeni koskivat pelkästään perinteisiä ratkaisuja.terve taas tietäjille. Voisko joku viisas kertoa monta erillaista venttiiliä tarvitsen ja millä nimillä käyn ostamassa asennusta en itse tee mutta osat käskivät hommata kaikki uudet. Alb venttiileitä ei ole ja ne nyt ainakin mutta entä muut venttiilit. Kärry on tosiaan 28t vanha 3 akselinen puu vaunu seissyt siitä lähtien kun alb tuli pakolliseksi. kärryssä on kaksi kappaletta venttiileitä joista lähtee letkut jarrukelloille onko ne sitten nuita jarruventtiileitä. mutta jumissa ovat ja kellopaine soutaa....
kiitti neuvoista - Diesel-fani
Jokke112 kirjoitti:
terve taas tietäjille. Voisko joku viisas kertoa monta erillaista venttiiliä tarvitsen ja millä nimillä käyn ostamassa asennusta en itse tee mutta osat käskivät hommata kaikki uudet. Alb venttiileitä ei ole ja ne nyt ainakin mutta entä muut venttiilit. Kärry on tosiaan 28t vanha 3 akselinen puu vaunu seissyt siitä lähtien kun alb tuli pakolliseksi. kärryssä on kaksi kappaletta venttiileitä joista lähtee letkut jarrukelloille onko ne sitten nuita jarruventtiileitä. mutta jumissa ovat ja kellopaine soutaa....
kiitti neuvoistaMinusta kannattaisi perävaunu viedä verstaalle joka ostaa venttiilit yms. suoraan maahantuojilta. Näin he pystyvät myymään ne loppuasiakkaalle edullisesti. Ja parhaasa tapauksessa saa asennuksen lähes kaupanpäälle verrattuna siihen, että ostaa venttiilit yms. varaosahinnoin jostain tarvikeliikkeestä.
Samalla tämä on verstaallekkin hyvä homma, kun saavat samalla myyntiä.
Siis jos et näin halua tehdä niin tarvitset vähintäin jarruventtiilin siirtelyventtiilillä, releventiilin ja 2 kpl Alb-venttiileitä. Alb-venttiilit on järkevää olla Wabcoja muut venttiilit voi olla mitä merkkiä tahansa. Ilmasäiliöt 20 40 litraa.
Jarrukellot voi olla syytä myös uusia. Jarrukellot 2 kpl 30", 2 kpl 24"/30" ja 2 kpl 30"/30" (BPW-akselit) tai 24/30" (SAF tai ROR).
Kyseleppä verstaaltasi vähän että mitäs ne kitkakuvajat on ja jos siihen osaavat vastata niin varmaankin ovat asiantuntevia. Kitkakuvaajat kertovat, että millä kitkan arvoilla kukin akseli eri hidastuvuuksilla pyrkii lukkiintumaan. Työlle järkevä ohjeaika minusta olisi 1-2 päivää jarrukellojen vekslailuineen teoreettisin jarrulaskemin ja sovitusajoineen. Jos kärryn kokonaismasa rekisterikirjalla on 28000 kg, niin siinä on ilmeisesti ollut alb-venttiilit tai abs muutoin sen pitäisi 26 tonninen kärry. - Diesel-fani
Diesel-fani kirjoitti:
Minusta kannattaisi perävaunu viedä verstaalle joka ostaa venttiilit yms. suoraan maahantuojilta. Näin he pystyvät myymään ne loppuasiakkaalle edullisesti. Ja parhaasa tapauksessa saa asennuksen lähes kaupanpäälle verrattuna siihen, että ostaa venttiilit yms. varaosahinnoin jostain tarvikeliikkeestä.
Samalla tämä on verstaallekkin hyvä homma, kun saavat samalla myyntiä.
Siis jos et näin halua tehdä niin tarvitset vähintäin jarruventtiilin siirtelyventtiilillä, releventiilin ja 2 kpl Alb-venttiileitä. Alb-venttiilit on järkevää olla Wabcoja muut venttiilit voi olla mitä merkkiä tahansa. Ilmasäiliöt 20 40 litraa.
Jarrukellot voi olla syytä myös uusia. Jarrukellot 2 kpl 30", 2 kpl 24"/30" ja 2 kpl 30"/30" (BPW-akselit) tai 24/30" (SAF tai ROR).
Kyseleppä verstaaltasi vähän että mitäs ne kitkakuvajat on ja jos siihen osaavat vastata niin varmaankin ovat asiantuntevia. Kitkakuvaajat kertovat, että millä kitkan arvoilla kukin akseli eri hidastuvuuksilla pyrkii lukkiintumaan. Työlle järkevä ohjeaika minusta olisi 1-2 päivää jarrukellojen vekslailuineen teoreettisin jarrulaskemin ja sovitusajoineen. Jos kärryn kokonaismasa rekisterikirjalla on 28000 kg, niin siinä on ilmeisesti ollut alb-venttiilit tai abs muutoin sen pitäisi 26 tonninen kärry.Alb-välitanko vaatii 2 kpl jousia ja näitä maahantuo ainakin H. Kraatz Oy. Jotkut vastuuttomat asentaa alb-venttiileitä ilman välitankoa, mutta en voi sitä suositella. Räikeimmät tapaukset asentavat kaksiakseliseen puoliperävaunuunkin alb-venttiilin ilman välitankoa, mutta näin sillä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia toimia. Mutta laittaahan se kotimainen autonvalmistajakin nostoteliseen autoonsa alb-venttiilin sellaistan vipujen päähän ettei se koskaan vanhana toimi tai en ainakaan ole toimavaa ratkaisua heiltä nähnyt ja niitä ei toimivia on tullut heiltä melkoisesti nähtyä. Tämäkin on aivan käsittämätöntä viranomaisilta, kun vaaditaan alb-venttiiliä eikä kuitenkan vaadita sen toimintaa käytännösä.
- Jokke112
Diesel-fani kirjoitti:
Minusta kannattaisi perävaunu viedä verstaalle joka ostaa venttiilit yms. suoraan maahantuojilta. Näin he pystyvät myymään ne loppuasiakkaalle edullisesti. Ja parhaasa tapauksessa saa asennuksen lähes kaupanpäälle verrattuna siihen, että ostaa venttiilit yms. varaosahinnoin jostain tarvikeliikkeestä.
Samalla tämä on verstaallekkin hyvä homma, kun saavat samalla myyntiä.
Siis jos et näin halua tehdä niin tarvitset vähintäin jarruventtiilin siirtelyventtiilillä, releventiilin ja 2 kpl Alb-venttiileitä. Alb-venttiilit on järkevää olla Wabcoja muut venttiilit voi olla mitä merkkiä tahansa. Ilmasäiliöt 20 40 litraa.
Jarrukellot voi olla syytä myös uusia. Jarrukellot 2 kpl 30", 2 kpl 24"/30" ja 2 kpl 30"/30" (BPW-akselit) tai 24/30" (SAF tai ROR).
Kyseleppä verstaaltasi vähän että mitäs ne kitkakuvajat on ja jos siihen osaavat vastata niin varmaankin ovat asiantuntevia. Kitkakuvaajat kertovat, että millä kitkan arvoilla kukin akseli eri hidastuvuuksilla pyrkii lukkiintumaan. Työlle järkevä ohjeaika minusta olisi 1-2 päivää jarrukellojen vekslailuineen teoreettisin jarrulaskemin ja sovitusajoineen. Jos kärryn kokonaismasa rekisterikirjalla on 28000 kg, niin siinä on ilmeisesti ollut alb-venttiilit tai abs muutoin sen pitäisi 26 tonninen kärry.juu terve taas käskivät ite hakia osat on paikallinen aikuiskoulutus keskus joka ne latoo paikoilleen ja tekee säädöt. juu mulle ei oo paperit vielä tullu mittasin niin teli välin mukaan pitäs olla 28t
Akselit saf jarrukellot 30" ei jousikelloja yhtään
nouseeko kokonaispaino sinne 28t kun alpit pistetään - Diesel-fani
Jokke112 kirjoitti:
juu terve taas käskivät ite hakia osat on paikallinen aikuiskoulutus keskus joka ne latoo paikoilleen ja tekee säädöt. juu mulle ei oo paperit vielä tullu mittasin niin teli välin mukaan pitäs olla 28t
Akselit saf jarrukellot 30" ei jousikelloja yhtään
nouseeko kokonaispaino sinne 28t kun alpit pistetäänJos valmistajan sallitutut massat ei käy mistään ilmi niin vaaditaan valmistajan todistus korkeimmista massoista. Korkemmat massat voi olla valmistekilvessä tai rekisteritiedoissa jotka ei näy rekisteriotteessa Jos valmistajaa ei ole niin joku muu asiantunteva perävaunuvalmistaja voi tutkia perävaunun ja todeta onko se korkeimmille massoille sopiva.
- Jokke112
Diesel-fani kirjoitti:
Jos valmistajan sallitutut massat ei käy mistään ilmi niin vaaditaan valmistajan todistus korkeimmista massoista. Korkemmat massat voi olla valmistekilvessä tai rekisteritiedoissa jotka ei näy rekisteriotteessa Jos valmistajaa ei ole niin joku muu asiantunteva perävaunuvalmistaja voi tutkia perävaunun ja todeta onko se korkeimmille massoille sopiva.
juu näyttäs akseleiden puolesta riittävän 11t on joka akselissa lätkät.
mites on jos jossain vaiheessa haluan lisätä akseleiden lukumäärää vaikka 3 1 saako semmosen muutoksen vielä katsastettua tämänpäivän säänöillä? - Diesel-fani
Jokke112 kirjoitti:
juu näyttäs akseleiden puolesta riittävän 11t on joka akselissa lätkät.
mites on jos jossain vaiheessa haluan lisätä akseleiden lukumäärää vaikka 3 1 saako semmosen muutoksen vielä katsastettua tämänpäivän säänöillä?Kyllä
- seppä.
Diesel-fani kirjoitti:
Siinä edessä on jarruventtiili, joka aiheuttaa katastrofi jarutuksen jos perävaunu irtoaa. Siinä kyljessä on (yleensä)siirtelyventtiili tällä saadaan katasttrofijarrutus pois päältä vaikka letkut olisi irti. e-määräyksissä (olikohan se e pienellä) vaaditaan myös erillinen käsijarrukäyttö joka on punainen ja tätä on syytä käyttää jos sellainen on aina kun perävaunu irroitetaan. Perävaunuja voidaan valmistaa myös kansallisten määräysten mukaan ja tällöin ei tarvita erillistä käsijarrukäyttöä ja tälläisen perävaunun voi jättää huoletta parkkiin jos siinä on toimivat jousijarrukellot. Releventtiilin ja ilmasäliön väliin ei saa asentaa alb-venttiiliä. Jarruventtiilin (liitäntä 2)ja releventtiilin(liitäntä 4) väliin on hyvä paikka asentaa alb-venttiili. Releventtiili ja alb-venttiili tai jopa jarruventtiili ja releventtiili voi olla rakennettu samaan yksikköön mutta tämä on harvinaisempaa.
Sähköohjatut jarrut on oma maailmansa ja niissä taasen on aivan uudenlaisia ratkaisujansa. Minun ohjeeni koskivat pelkästään perinteisiä ratkaisuja.minulla on wabco 037 4007 jarruventtiili siirtelyventtiilillä osaako kukaan kertoa putkien järjestystä venttiilissä numeroita reikien kohdalla mihin putket tulee. 1 2 2 1-2 4
- Diesel-fani
seppä. kirjoitti:
minulla on wabco 037 4007 jarruventtiili siirtelyventtiilillä osaako kukaan kertoa putkien järjestystä venttiilissä numeroita reikien kohdalla mihin putket tulee. 1 2 2 1-2 4
Eiks ne numerot oo 97.... alkuisia. Wabcon sivilta http://www.wabco-auto.com/service_and_support/inform löytyy myös informaatiota.
2 jarrupaine alb-venttiileille
1-2 säiliölle
4 Ohjaus autosta (vasen liitin)
Ykköstä en muista, mutta täytyyhän johonkin jatkuvapaine autostakin tulla. - jokke 112
Diesel-fani kirjoitti:
Minusta kannattaisi perävaunu viedä verstaalle joka ostaa venttiilit yms. suoraan maahantuojilta. Näin he pystyvät myymään ne loppuasiakkaalle edullisesti. Ja parhaasa tapauksessa saa asennuksen lähes kaupanpäälle verrattuna siihen, että ostaa venttiilit yms. varaosahinnoin jostain tarvikeliikkeestä.
Samalla tämä on verstaallekkin hyvä homma, kun saavat samalla myyntiä.
Siis jos et näin halua tehdä niin tarvitset vähintäin jarruventtiilin siirtelyventtiilillä, releventiilin ja 2 kpl Alb-venttiileitä. Alb-venttiilit on järkevää olla Wabcoja muut venttiilit voi olla mitä merkkiä tahansa. Ilmasäiliöt 20 40 litraa.
Jarrukellot voi olla syytä myös uusia. Jarrukellot 2 kpl 30", 2 kpl 24"/30" ja 2 kpl 30"/30" (BPW-akselit) tai 24/30" (SAF tai ROR).
Kyseleppä verstaaltasi vähän että mitäs ne kitkakuvajat on ja jos siihen osaavat vastata niin varmaankin ovat asiantuntevia. Kitkakuvaajat kertovat, että millä kitkan arvoilla kukin akseli eri hidastuvuuksilla pyrkii lukkiintumaan. Työlle järkevä ohjeaika minusta olisi 1-2 päivää jarrukellojen vekslailuineen teoreettisin jarrulaskemin ja sovitusajoineen. Jos kärryn kokonaismasa rekisterikirjalla on 28000 kg, niin siinä on ilmeisesti ollut alb-venttiilit tai abs muutoin sen pitäisi 26 tonninen kärry.terve taas niin kummathan kellot pistäs safin akselissa olla jousikello 30" 30" vai 24" 30" haittaako jos otan tuon isomman 30" kellon niin ja kässäri kellojahan ei vaadita vissiin ku 2 kappaletta 3 akselinen oli se kärry
- Diesel-fani
jokke 112 kirjoitti:
terve taas niin kummathan kellot pistäs safin akselissa olla jousikello 30" 30" vai 24" 30" haittaako jos otan tuon isomman 30" kellon niin ja kässäri kellojahan ei vaadita vissiin ku 2 kappaletta 3 akselinen oli se kärry
Yleensä 3-akselisessa perävaunussa vaaditaan kahdella akselilla. Jarruvoima tai/ja kitka loppuu yleeensä kesken jos vain yhdellä akselilla käsijarru. Ainakaan suomalaisissa säännöksissä ei kielletä sekakäsijarruja, joten minun tulkintani mukaan voi osalla akseleita olla veivikäsijarru. Jarrukellojen kokoa ei pitäisi voida muuttaa ilman teoreettista jarrulaskentaa ja muutoskatsastusta. Siihen ei tunnuta käytännössä puututtavan, jos ilman käsijarrulaskelmia muuttaa veivijarrut jousijarrukelloihin ja hyvä niin. Käsijarru säännökset tiukkenivat 1990, joten sitä vanhemmissa saattaa käsijarru yhdellä akselilla todennäköisemmin olla riittävä. Kun ilmoitetaan jousijarrukellon kokoa niin ensimmäinen arvo on jarrupinta-ala ja toinen on käsijarrun pinta-ala. Jokaiselle jousijarrusylinteri merkille on vielä omia voimaarvojansa joten jos tarkkoja oltaisiin niin käsijarrulaskelma pitäisi tehdä uusiksi jos jousijarrukellon merkki vaihtuu.
- hebbu
Mites se on homma edenny?
- jokke 112
kaikki ok helppo oli homma
- hebbu
jokke 112 kirjoitti:
kaikki ok helppo oli homma
jaah missä asensivat ja miten vaikee oli ne laskelmat saada?
mitä tuli maksamaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1812326- 1831944
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1711784Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1141603Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise311545- 1131345
Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1711155Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c771093Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1601078Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,591035