Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ALB asennus kärryyn

Jokke112

hei montako alppia tarvitaan 3 akseliseen rauta jousilla pv. kysymys saattaa kuulostaa tyhmältä mutta tarviiko taakse teliin olla kaksi vai riittääkö yksi? teli 18t ja etupää 10t

kiitos vastauksista niin ja minkä merkin venttiileitä suosittelette vaha kärry pitäs saaha kilpiin mutta ei alppeja

29

7320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hebbu

      mulla sama homma tulossa kun töiltä ehtii. Kehtaatko ilmotella tänne miten homma etenee jos ei vastauksia tule. Kysyin paikalliselta korjaamolta mutteivat tienneet enkä ehtinyt jäädä selvitteleen.

      • Jokke112

        pistä mailiosote niin ilmottelen... kattelin että tuossa mejän kasettikärryssä oli 2 kipaletta alppeja eessä ja keskimmäisessä vain takimmainen oli ilman mitään. Sitte katoin yhtä harvatelistä 30t kärryä oli takana semmonen tanko telin välissä?


    • Diesel-fani

      Ensin hankkinet A-jarrukorjausluvan ne ovat kaiken edellytys.

      WABCO 4757135000 on yleisin ja varmatoimisin mekaanisen jousituksen alb perävaunuihin. Eteen 1 kpl ja taakse 1 kpl akselien väliseen tankoon.

      Perävaunulle suoritetaan ensin punnitus ja tämän jälkeen suoritetaan teoreettinen jarrulaskenta. Teoreettisessa jarrulaskemasta saadaan oikeat jarrukellokoot ja alb:n säätöpaineet. Seuraavaksi selvitetään jousien jousto-ominaisuudet ja näiden kaikkien arvojen perusteella lasketaan alb:n vivunpituus. Kun olet sädellyt alb:n ja ajanut lopuksi jarrujen tarkastusajon niin täytät alb-kyltin saamillasi arvoilla sekä teet asennustodistuksen katsastukseen niin siinäpä se. Ei kovin vaikea vai mitä?

      • okok

        oikeen hyvät on ohjeet juu muuta en ole itse asentamassa kuin pelkät venttiilit paikoilleen ja loput saa tehä paikallinen kurssikeskus pilkkahintaan.


      • a-luvat
        okok kirjoitti:

        oikeen hyvät on ohjeet juu muuta en ole itse asentamassa kuin pelkät venttiilit paikoilleen ja loput saa tehä paikallinen kurssikeskus pilkkahintaan.

        sitten kannata jättää koko homma muille jos kerran tekevät pilkkahintaan


      • norra ja apunorra
        a-luvat kirjoitti:

        sitten kannata jättää koko homma muille jos kerran tekevät pilkkahintaan

        Voihan ne venttiilit itse sinne akseleihin asentaa kun luvallinen tekee letkutukset,laskelmat,säädöt ja mittaukset.Kyseessä kait melko vanha perävaunu kun ei alb venttiileitä vielä asennettu?


      • kokke112
        norra ja apunorra kirjoitti:

        Voihan ne venttiilit itse sinne akseleihin asentaa kun luvallinen tekee letkutukset,laskelmat,säädöt ja mittaukset.Kyseessä kait melko vanha perävaunu kun ei alb venttiileitä vielä asennettu?

        juu tarkoitus olis laittaa ite ne paikoilleen ja viiä vain säätöön tuonne pajalle. Eipä nuita kovin väärin voi laittaa. Niin kärry on 79vm


      • Seppä'
        kokke112 kirjoitti:

        juu tarkoitus olis laittaa ite ne paikoilleen ja viiä vain säätöön tuonne pajalle. Eipä nuita kovin väärin voi laittaa. Niin kärry on 79vm

        tuossa mieleen juolahti että ohjaako alb releventtiilin ohjauspainetta suoraa vaiko kellopainetta?


      • Diesel-fani
        Seppä' kirjoitti:

        tuossa mieleen juolahti että ohjaako alb releventtiilin ohjauspainetta suoraa vaiko kellopainetta?

        Miten vaan, mutta jotta viiveet saadaan pysymään hyväksytyllä tasolla niin vaaditaan usein releventtiili alb-venttiilin jälkeen. Jos edessä suora ohjaus ja takana releventtiili alb:n jälkeen niin etujarrut saattaa olla pienillä jarrupaineilla suhteessa turhan tehokkaat. ABS systeemeissä abs-venttiilit oltava alb-venttiilin jälkeen.


      • Seppä.
        Diesel-fani kirjoitti:

        Miten vaan, mutta jotta viiveet saadaan pysymään hyväksytyllä tasolla niin vaaditaan usein releventtiili alb-venttiilin jälkeen. Jos edessä suora ohjaus ja takana releventtiili alb:n jälkeen niin etujarrut saattaa olla pienillä jarrupaineilla suhteessa turhan tehokkaat. ABS systeemeissä abs-venttiilit oltava alb-venttiilin jälkeen.

        jos kärryssä 2 venttiiliä onko mahdollista laittaa alb venttiilit säätämään ohjauspainetta vai pitääkö olla kellopaineen säätäjänä?


      • Diesel-fani
        Seppä. kirjoitti:

        jos kärryssä 2 venttiiliä onko mahdollista laittaa alb venttiilit säätämään ohjauspainetta vai pitääkö olla kellopaineen säätäjänä?

        Ei voi laittaa säätämään autosta tulevaa ohjauspainetta ellei ole kaksipiirijarrut joita esimerkiksi Ruotsisa tuntuu olevan melkoisen paljon. Jos perävaunussa releventtiileitä niin niiden ohjaupainetta alb:n kuluu säätää. Puoliperävaunuissa alb voi säätää autosta tulevaa ohjauspainetta.


      • seppä.
        Diesel-fani kirjoitti:

        Ei voi laittaa säätämään autosta tulevaa ohjauspainetta ellei ole kaksipiirijarrut joita esimerkiksi Ruotsisa tuntuu olevan melkoisen paljon. Jos perävaunussa releventtiileitä niin niiden ohjaupainetta alb:n kuluu säätää. Puoliperävaunuissa alb voi säätää autosta tulevaa ohjauspainetta.

        niin eli alb laitetaan säiliöstä releventtiilille menevän putken väliin ennen releventtiiliä vai jälkeen releventtiilin. miksi kutsutaan sitä venttiiliä mikä on kärryn keulassa johon syöttö ja ohjauspaine menee josta sitten lähtee säiliölle? se venttiili missä on myös se painoventtiili jolla kärryn jarrut voi vapauttaa?


      • Diesel-fani
        seppä. kirjoitti:

        niin eli alb laitetaan säiliöstä releventtiilille menevän putken väliin ennen releventtiiliä vai jälkeen releventtiilin. miksi kutsutaan sitä venttiiliä mikä on kärryn keulassa johon syöttö ja ohjauspaine menee josta sitten lähtee säiliölle? se venttiili missä on myös se painoventtiili jolla kärryn jarrut voi vapauttaa?

        Siinä edessä on jarruventtiili, joka aiheuttaa katastrofi jarutuksen jos perävaunu irtoaa. Siinä kyljessä on (yleensä)siirtelyventtiili tällä saadaan katasttrofijarrutus pois päältä vaikka letkut olisi irti. e-määräyksissä (olikohan se e pienellä) vaaditaan myös erillinen käsijarrukäyttö joka on punainen ja tätä on syytä käyttää jos sellainen on aina kun perävaunu irroitetaan. Perävaunuja voidaan valmistaa myös kansallisten määräysten mukaan ja tällöin ei tarvita erillistä käsijarrukäyttöä ja tälläisen perävaunun voi jättää huoletta parkkiin jos siinä on toimivat jousijarrukellot. Releventtiilin ja ilmasäliön väliin ei saa asentaa alb-venttiiliä. Jarruventtiilin (liitäntä 2)ja releventtiilin(liitäntä 4) väliin on hyvä paikka asentaa alb-venttiili. Releventtiili ja alb-venttiili tai jopa jarruventtiili ja releventtiili voi olla rakennettu samaan yksikköön mutta tämä on harvinaisempaa.
        Sähköohjatut jarrut on oma maailmansa ja niissä taasen on aivan uudenlaisia ratkaisujansa. Minun ohjeeni koskivat pelkästään perinteisiä ratkaisuja.


      • Kiinostunut
        Diesel-fani kirjoitti:

        Siinä edessä on jarruventtiili, joka aiheuttaa katastrofi jarutuksen jos perävaunu irtoaa. Siinä kyljessä on (yleensä)siirtelyventtiili tällä saadaan katasttrofijarrutus pois päältä vaikka letkut olisi irti. e-määräyksissä (olikohan se e pienellä) vaaditaan myös erillinen käsijarrukäyttö joka on punainen ja tätä on syytä käyttää jos sellainen on aina kun perävaunu irroitetaan. Perävaunuja voidaan valmistaa myös kansallisten määräysten mukaan ja tällöin ei tarvita erillistä käsijarrukäyttöä ja tälläisen perävaunun voi jättää huoletta parkkiin jos siinä on toimivat jousijarrukellot. Releventtiilin ja ilmasäliön väliin ei saa asentaa alb-venttiiliä. Jarruventtiilin (liitäntä 2)ja releventtiilin(liitäntä 4) väliin on hyvä paikka asentaa alb-venttiili. Releventtiili ja alb-venttiili tai jopa jarruventtiili ja releventtiili voi olla rakennettu samaan yksikköön mutta tämä on harvinaisempaa.
        Sähköohjatut jarrut on oma maailmansa ja niissä taasen on aivan uudenlaisia ratkaisujansa. Minun ohjeeni koskivat pelkästään perinteisiä ratkaisuja.

        mikä on releventtiilin ja jarruventtiilin ero mitä releventtiili tekee?


      • conna
        Kiinostunut kirjoitti:

        mikä on releventtiilin ja jarruventtiilin ero mitä releventtiili tekee?

        Pv:n jarruventtiilissä releventtiilitoiminnan lisäksi katastrofi toiminta, kuten Diesel-fani kirjoitti. Jarruventtiili on oltava perävaunun etuosassa, jotta ohjauspaineviive vetoautosta on sallituissa rajoissa. Etu ja taka-akselistoissa lähellä jarrukelloja olevat releventtiilit ovat myös viiveiden pientämiseksi. Releventtiilille tulee säiliöpaine, säiliö oltava kohtalaisen lähellä ja putket tarpeeksi isot. Jarruventtiililtä tuleva ohjauspaine ALB venttiilien säätämä, jolloin putket oltava pienemmät, koska ohjauspaine ei mene releventtiileistä eteenpäin.


      • Jokke112
        Diesel-fani kirjoitti:

        Siinä edessä on jarruventtiili, joka aiheuttaa katastrofi jarutuksen jos perävaunu irtoaa. Siinä kyljessä on (yleensä)siirtelyventtiili tällä saadaan katasttrofijarrutus pois päältä vaikka letkut olisi irti. e-määräyksissä (olikohan se e pienellä) vaaditaan myös erillinen käsijarrukäyttö joka on punainen ja tätä on syytä käyttää jos sellainen on aina kun perävaunu irroitetaan. Perävaunuja voidaan valmistaa myös kansallisten määräysten mukaan ja tällöin ei tarvita erillistä käsijarrukäyttöä ja tälläisen perävaunun voi jättää huoletta parkkiin jos siinä on toimivat jousijarrukellot. Releventtiilin ja ilmasäliön väliin ei saa asentaa alb-venttiiliä. Jarruventtiilin (liitäntä 2)ja releventtiilin(liitäntä 4) väliin on hyvä paikka asentaa alb-venttiili. Releventtiili ja alb-venttiili tai jopa jarruventtiili ja releventtiili voi olla rakennettu samaan yksikköön mutta tämä on harvinaisempaa.
        Sähköohjatut jarrut on oma maailmansa ja niissä taasen on aivan uudenlaisia ratkaisujansa. Minun ohjeeni koskivat pelkästään perinteisiä ratkaisuja.

        terve taas tietäjille. Voisko joku viisas kertoa monta erillaista venttiiliä tarvitsen ja millä nimillä käyn ostamassa asennusta en itse tee mutta osat käskivät hommata kaikki uudet. Alb venttiileitä ei ole ja ne nyt ainakin mutta entä muut venttiilit. Kärry on tosiaan 28t vanha 3 akselinen puu vaunu seissyt siitä lähtien kun alb tuli pakolliseksi. kärryssä on kaksi kappaletta venttiileitä joista lähtee letkut jarrukelloille onko ne sitten nuita jarruventtiileitä. mutta jumissa ovat ja kellopaine soutaa....

        kiitti neuvoista


      • Diesel-fani
        Jokke112 kirjoitti:

        terve taas tietäjille. Voisko joku viisas kertoa monta erillaista venttiiliä tarvitsen ja millä nimillä käyn ostamassa asennusta en itse tee mutta osat käskivät hommata kaikki uudet. Alb venttiileitä ei ole ja ne nyt ainakin mutta entä muut venttiilit. Kärry on tosiaan 28t vanha 3 akselinen puu vaunu seissyt siitä lähtien kun alb tuli pakolliseksi. kärryssä on kaksi kappaletta venttiileitä joista lähtee letkut jarrukelloille onko ne sitten nuita jarruventtiileitä. mutta jumissa ovat ja kellopaine soutaa....

        kiitti neuvoista

        Minusta kannattaisi perävaunu viedä verstaalle joka ostaa venttiilit yms. suoraan maahantuojilta. Näin he pystyvät myymään ne loppuasiakkaalle edullisesti. Ja parhaasa tapauksessa saa asennuksen lähes kaupanpäälle verrattuna siihen, että ostaa venttiilit yms. varaosahinnoin jostain tarvikeliikkeestä.
        Samalla tämä on verstaallekkin hyvä homma, kun saavat samalla myyntiä.

        Siis jos et näin halua tehdä niin tarvitset vähintäin jarruventtiilin siirtelyventtiilillä, releventiilin ja 2 kpl Alb-venttiileitä. Alb-venttiilit on järkevää olla Wabcoja muut venttiilit voi olla mitä merkkiä tahansa. Ilmasäiliöt 20 40 litraa.
        Jarrukellot voi olla syytä myös uusia. Jarrukellot 2 kpl 30", 2 kpl 24"/30" ja 2 kpl 30"/30" (BPW-akselit) tai 24/30" (SAF tai ROR).

        Kyseleppä verstaaltasi vähän että mitäs ne kitkakuvajat on ja jos siihen osaavat vastata niin varmaankin ovat asiantuntevia. Kitkakuvaajat kertovat, että millä kitkan arvoilla kukin akseli eri hidastuvuuksilla pyrkii lukkiintumaan. Työlle järkevä ohjeaika minusta olisi 1-2 päivää jarrukellojen vekslailuineen teoreettisin jarrulaskemin ja sovitusajoineen. Jos kärryn kokonaismasa rekisterikirjalla on 28000 kg, niin siinä on ilmeisesti ollut alb-venttiilit tai abs muutoin sen pitäisi 26 tonninen kärry.


      • Diesel-fani
        Diesel-fani kirjoitti:

        Minusta kannattaisi perävaunu viedä verstaalle joka ostaa venttiilit yms. suoraan maahantuojilta. Näin he pystyvät myymään ne loppuasiakkaalle edullisesti. Ja parhaasa tapauksessa saa asennuksen lähes kaupanpäälle verrattuna siihen, että ostaa venttiilit yms. varaosahinnoin jostain tarvikeliikkeestä.
        Samalla tämä on verstaallekkin hyvä homma, kun saavat samalla myyntiä.

        Siis jos et näin halua tehdä niin tarvitset vähintäin jarruventtiilin siirtelyventtiilillä, releventiilin ja 2 kpl Alb-venttiileitä. Alb-venttiilit on järkevää olla Wabcoja muut venttiilit voi olla mitä merkkiä tahansa. Ilmasäiliöt 20 40 litraa.
        Jarrukellot voi olla syytä myös uusia. Jarrukellot 2 kpl 30", 2 kpl 24"/30" ja 2 kpl 30"/30" (BPW-akselit) tai 24/30" (SAF tai ROR).

        Kyseleppä verstaaltasi vähän että mitäs ne kitkakuvajat on ja jos siihen osaavat vastata niin varmaankin ovat asiantuntevia. Kitkakuvaajat kertovat, että millä kitkan arvoilla kukin akseli eri hidastuvuuksilla pyrkii lukkiintumaan. Työlle järkevä ohjeaika minusta olisi 1-2 päivää jarrukellojen vekslailuineen teoreettisin jarrulaskemin ja sovitusajoineen. Jos kärryn kokonaismasa rekisterikirjalla on 28000 kg, niin siinä on ilmeisesti ollut alb-venttiilit tai abs muutoin sen pitäisi 26 tonninen kärry.

        Alb-välitanko vaatii 2 kpl jousia ja näitä maahantuo ainakin H. Kraatz Oy. Jotkut vastuuttomat asentaa alb-venttiileitä ilman välitankoa, mutta en voi sitä suositella. Räikeimmät tapaukset asentavat kaksiakseliseen puoliperävaunuunkin alb-venttiilin ilman välitankoa, mutta näin sillä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia toimia. Mutta laittaahan se kotimainen autonvalmistajakin nostoteliseen autoonsa alb-venttiilin sellaistan vipujen päähän ettei se koskaan vanhana toimi tai en ainakaan ole toimavaa ratkaisua heiltä nähnyt ja niitä ei toimivia on tullut heiltä melkoisesti nähtyä. Tämäkin on aivan käsittämätöntä viranomaisilta, kun vaaditaan alb-venttiiliä eikä kuitenkan vaadita sen toimintaa käytännösä.


      • Jokke112
        Diesel-fani kirjoitti:

        Minusta kannattaisi perävaunu viedä verstaalle joka ostaa venttiilit yms. suoraan maahantuojilta. Näin he pystyvät myymään ne loppuasiakkaalle edullisesti. Ja parhaasa tapauksessa saa asennuksen lähes kaupanpäälle verrattuna siihen, että ostaa venttiilit yms. varaosahinnoin jostain tarvikeliikkeestä.
        Samalla tämä on verstaallekkin hyvä homma, kun saavat samalla myyntiä.

        Siis jos et näin halua tehdä niin tarvitset vähintäin jarruventtiilin siirtelyventtiilillä, releventiilin ja 2 kpl Alb-venttiileitä. Alb-venttiilit on järkevää olla Wabcoja muut venttiilit voi olla mitä merkkiä tahansa. Ilmasäiliöt 20 40 litraa.
        Jarrukellot voi olla syytä myös uusia. Jarrukellot 2 kpl 30", 2 kpl 24"/30" ja 2 kpl 30"/30" (BPW-akselit) tai 24/30" (SAF tai ROR).

        Kyseleppä verstaaltasi vähän että mitäs ne kitkakuvajat on ja jos siihen osaavat vastata niin varmaankin ovat asiantuntevia. Kitkakuvaajat kertovat, että millä kitkan arvoilla kukin akseli eri hidastuvuuksilla pyrkii lukkiintumaan. Työlle järkevä ohjeaika minusta olisi 1-2 päivää jarrukellojen vekslailuineen teoreettisin jarrulaskemin ja sovitusajoineen. Jos kärryn kokonaismasa rekisterikirjalla on 28000 kg, niin siinä on ilmeisesti ollut alb-venttiilit tai abs muutoin sen pitäisi 26 tonninen kärry.

        juu terve taas käskivät ite hakia osat on paikallinen aikuiskoulutus keskus joka ne latoo paikoilleen ja tekee säädöt. juu mulle ei oo paperit vielä tullu mittasin niin teli välin mukaan pitäs olla 28t

        Akselit saf jarrukellot 30" ei jousikelloja yhtään

        nouseeko kokonaispaino sinne 28t kun alpit pistetään


      • Diesel-fani
        Jokke112 kirjoitti:

        juu terve taas käskivät ite hakia osat on paikallinen aikuiskoulutus keskus joka ne latoo paikoilleen ja tekee säädöt. juu mulle ei oo paperit vielä tullu mittasin niin teli välin mukaan pitäs olla 28t

        Akselit saf jarrukellot 30" ei jousikelloja yhtään

        nouseeko kokonaispaino sinne 28t kun alpit pistetään

        Jos valmistajan sallitutut massat ei käy mistään ilmi niin vaaditaan valmistajan todistus korkeimmista massoista. Korkemmat massat voi olla valmistekilvessä tai rekisteritiedoissa jotka ei näy rekisteriotteessa Jos valmistajaa ei ole niin joku muu asiantunteva perävaunuvalmistaja voi tutkia perävaunun ja todeta onko se korkeimmille massoille sopiva.


      • Jokke112
        Diesel-fani kirjoitti:

        Jos valmistajan sallitutut massat ei käy mistään ilmi niin vaaditaan valmistajan todistus korkeimmista massoista. Korkemmat massat voi olla valmistekilvessä tai rekisteritiedoissa jotka ei näy rekisteriotteessa Jos valmistajaa ei ole niin joku muu asiantunteva perävaunuvalmistaja voi tutkia perävaunun ja todeta onko se korkeimmille massoille sopiva.

        juu näyttäs akseleiden puolesta riittävän 11t on joka akselissa lätkät.

        mites on jos jossain vaiheessa haluan lisätä akseleiden lukumäärää vaikka 3 1 saako semmosen muutoksen vielä katsastettua tämänpäivän säänöillä?


      • Diesel-fani
        Jokke112 kirjoitti:

        juu näyttäs akseleiden puolesta riittävän 11t on joka akselissa lätkät.

        mites on jos jossain vaiheessa haluan lisätä akseleiden lukumäärää vaikka 3 1 saako semmosen muutoksen vielä katsastettua tämänpäivän säänöillä?

        Kyllä


      • seppä.
        Diesel-fani kirjoitti:

        Siinä edessä on jarruventtiili, joka aiheuttaa katastrofi jarutuksen jos perävaunu irtoaa. Siinä kyljessä on (yleensä)siirtelyventtiili tällä saadaan katasttrofijarrutus pois päältä vaikka letkut olisi irti. e-määräyksissä (olikohan se e pienellä) vaaditaan myös erillinen käsijarrukäyttö joka on punainen ja tätä on syytä käyttää jos sellainen on aina kun perävaunu irroitetaan. Perävaunuja voidaan valmistaa myös kansallisten määräysten mukaan ja tällöin ei tarvita erillistä käsijarrukäyttöä ja tälläisen perävaunun voi jättää huoletta parkkiin jos siinä on toimivat jousijarrukellot. Releventtiilin ja ilmasäliön väliin ei saa asentaa alb-venttiiliä. Jarruventtiilin (liitäntä 2)ja releventtiilin(liitäntä 4) väliin on hyvä paikka asentaa alb-venttiili. Releventtiili ja alb-venttiili tai jopa jarruventtiili ja releventtiili voi olla rakennettu samaan yksikköön mutta tämä on harvinaisempaa.
        Sähköohjatut jarrut on oma maailmansa ja niissä taasen on aivan uudenlaisia ratkaisujansa. Minun ohjeeni koskivat pelkästään perinteisiä ratkaisuja.

        minulla on wabco 037 4007 jarruventtiili siirtelyventtiilillä osaako kukaan kertoa putkien järjestystä venttiilissä numeroita reikien kohdalla mihin putket tulee. 1 2 2 1-2 4


      • Diesel-fani
        seppä. kirjoitti:

        minulla on wabco 037 4007 jarruventtiili siirtelyventtiilillä osaako kukaan kertoa putkien järjestystä venttiilissä numeroita reikien kohdalla mihin putket tulee. 1 2 2 1-2 4

        Eiks ne numerot oo 97.... alkuisia. Wabcon sivilta http://www.wabco-auto.com/service_and_support/inform löytyy myös informaatiota.

        2 jarrupaine alb-venttiileille
        1-2 säiliölle
        4 Ohjaus autosta (vasen liitin)
        Ykköstä en muista, mutta täytyyhän johonkin jatkuvapaine autostakin tulla.


      • jokke 112
        Diesel-fani kirjoitti:

        Minusta kannattaisi perävaunu viedä verstaalle joka ostaa venttiilit yms. suoraan maahantuojilta. Näin he pystyvät myymään ne loppuasiakkaalle edullisesti. Ja parhaasa tapauksessa saa asennuksen lähes kaupanpäälle verrattuna siihen, että ostaa venttiilit yms. varaosahinnoin jostain tarvikeliikkeestä.
        Samalla tämä on verstaallekkin hyvä homma, kun saavat samalla myyntiä.

        Siis jos et näin halua tehdä niin tarvitset vähintäin jarruventtiilin siirtelyventtiilillä, releventiilin ja 2 kpl Alb-venttiileitä. Alb-venttiilit on järkevää olla Wabcoja muut venttiilit voi olla mitä merkkiä tahansa. Ilmasäiliöt 20 40 litraa.
        Jarrukellot voi olla syytä myös uusia. Jarrukellot 2 kpl 30", 2 kpl 24"/30" ja 2 kpl 30"/30" (BPW-akselit) tai 24/30" (SAF tai ROR).

        Kyseleppä verstaaltasi vähän että mitäs ne kitkakuvajat on ja jos siihen osaavat vastata niin varmaankin ovat asiantuntevia. Kitkakuvaajat kertovat, että millä kitkan arvoilla kukin akseli eri hidastuvuuksilla pyrkii lukkiintumaan. Työlle järkevä ohjeaika minusta olisi 1-2 päivää jarrukellojen vekslailuineen teoreettisin jarrulaskemin ja sovitusajoineen. Jos kärryn kokonaismasa rekisterikirjalla on 28000 kg, niin siinä on ilmeisesti ollut alb-venttiilit tai abs muutoin sen pitäisi 26 tonninen kärry.

        terve taas niin kummathan kellot pistäs safin akselissa olla jousikello 30" 30" vai 24" 30" haittaako jos otan tuon isomman 30" kellon niin ja kässäri kellojahan ei vaadita vissiin ku 2 kappaletta 3 akselinen oli se kärry


      • Diesel-fani
        jokke 112 kirjoitti:

        terve taas niin kummathan kellot pistäs safin akselissa olla jousikello 30" 30" vai 24" 30" haittaako jos otan tuon isomman 30" kellon niin ja kässäri kellojahan ei vaadita vissiin ku 2 kappaletta 3 akselinen oli se kärry

        Yleensä 3-akselisessa perävaunussa vaaditaan kahdella akselilla. Jarruvoima tai/ja kitka loppuu yleeensä kesken jos vain yhdellä akselilla käsijarru. Ainakaan suomalaisissa säännöksissä ei kielletä sekakäsijarruja, joten minun tulkintani mukaan voi osalla akseleita olla veivikäsijarru. Jarrukellojen kokoa ei pitäisi voida muuttaa ilman teoreettista jarrulaskentaa ja muutoskatsastusta. Siihen ei tunnuta käytännössä puututtavan, jos ilman käsijarrulaskelmia muuttaa veivijarrut jousijarrukelloihin ja hyvä niin. Käsijarru säännökset tiukkenivat 1990, joten sitä vanhemmissa saattaa käsijarru yhdellä akselilla todennäköisemmin olla riittävä. Kun ilmoitetaan jousijarrukellon kokoa niin ensimmäinen arvo on jarrupinta-ala ja toinen on käsijarrun pinta-ala. Jokaiselle jousijarrusylinteri merkille on vielä omia voimaarvojansa joten jos tarkkoja oltaisiin niin käsijarrulaskelma pitäisi tehdä uusiksi jos jousijarrukellon merkki vaihtuu.


    • hebbu

      Mites se on homma edenny?

      • jokke 112

        kaikki ok helppo oli homma


      • hebbu
        jokke 112 kirjoitti:

        kaikki ok helppo oli homma

        jaah missä asensivat ja miten vaikee oli ne laskelmat saada?
        mitä tuli maksamaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe