Ruiskumaalaus

Elokuvahullu

1. Älkää "ruiskumaalatko", rauhallinen kamera ja päättäväinen kuvaus tärkeintä. Joskus nopea "heitto" kohteesta toiseen on paikallaan mutta ennen heittoa ja sen jälkeen täytyy olla rauhallista ja staattista kuvaa.

2. Poimi oleellinen jota haluat katsojille ja itsellesi näyttää.

3. Vältä turhia zoomauksia tai poista ne viimeistään editoinin yhteydessä (zoomaus pari per puolituntia valmista materiaalia).

4. Vaihdelkaa kuvakokoja, lähikuvaa, kokokuvaa, laajakuvaa.

5. Vältä turhaa ja ylenpalttista telepuolella kuvaamista, latistaa kuvaa ja kamera tahtoo väkisinkin täristä. Joissakin tilanteissa telellä on pakko kuvata jos ei muuten pääse lähelle.

6. Itse kuvaan useimmin laajakulmalla jolloin kamera on helpompi pitää vakaana, pienet tärinät eivät välity kuvaan niin voimakkaasti kuin teleellä kuvattaessa.

7. Mene ujostelematta lähelle kuvattavia ja keskelle toimintaa, se antaa katsojalle tunnun, että he ovat mukana ja keskellä toimintaa.

8. Ennen ja jälkeen panorointien, tilttausten, zoomausten oltava paikallaan olevaa kuvaa muutama sekuntti.

9. Käytä jalustaa jos mahdollista. Itse en ole siitä koskaan pitänyt koska se rajoittaa liikkumista. Käytän jalustaa hyvin harvoin mutta pidän kamerassa yksijalkaa joka antaa tukevuutta kameraan ja tärinä vähenee.

10. Turhat kikkailut pois vaikka ne joissain kohdin ovat paikallaan mutta kikka pari per puolituntia materiaalia on maksimi.

11. Ole rento ja yhtä kamerasi kanssa niin silloin tulee hyvää jälkeä.

Onnea kuvaukseen toivottaa Elokuvahullu!

9

1283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nypon

      12. Unohda kaikki mitä äsken luit.

      • Elokuvahullu

        Poikasena tuli kokeiltua kaikkea mahdollista, mutta näitä "kokeiluja" ei jaksanut katsoa montakaan kertaa kun jo tuli vastenmielinen olo! Entä yleisöllä? Taisi olla rasittavaa katsottavaa.

        Kaikki se materiaali joka on asiallisesti kuvattu ja siihen oleellinen poimien on vielä tänäänkin kova kamaa ja sitä jaksaa katsoa muutkin kuin itse kuvaaja. Olen videoinut parhaita paloja kaitafilmiltä tutuille ja kuten muualla jo mainitsinkin he ovat olleet todella tyytyväisiä, kehuja on tullut rutkasti.

        Toki jokainen voi kuvata kuten haluaa minulle se on yksilysti. Ajattelinpa vain laittaa yksinkertaiset ohjeet jotka olen 34-vuoden kokemuksella kameran takana havainnut oikeiksi.

        Ei muuta kuin kuvaamaan jokainen omalla tyylillään!


      • Nypon
        Elokuvahullu kirjoitti:

        Poikasena tuli kokeiltua kaikkea mahdollista, mutta näitä "kokeiluja" ei jaksanut katsoa montakaan kertaa kun jo tuli vastenmielinen olo! Entä yleisöllä? Taisi olla rasittavaa katsottavaa.

        Kaikki se materiaali joka on asiallisesti kuvattu ja siihen oleellinen poimien on vielä tänäänkin kova kamaa ja sitä jaksaa katsoa muutkin kuin itse kuvaaja. Olen videoinut parhaita paloja kaitafilmiltä tutuille ja kuten muualla jo mainitsinkin he ovat olleet todella tyytyväisiä, kehuja on tullut rutkasti.

        Toki jokainen voi kuvata kuten haluaa minulle se on yksilysti. Ajattelinpa vain laittaa yksinkertaiset ohjeet jotka olen 34-vuoden kokemuksella kameran takana havainnut oikeiksi.

        Ei muuta kuin kuvaamaan jokainen omalla tyylillään!

        Pelkästään sääntöjen mukaan kuvaaminen on kuin käsikirjoittaminen vain aristoteleellisenmallin mukaan.

        Hyväksi todettua mutta loppujen lopuksi tuottaa vain samaa paskaa.


      • Anti

        Muistakaa nuo säännöt!
        Pitää tietää miten kuvataan oikein, jotta osaa kuvata oikeaoppisesti väärin!
        Oma tyyli löytyy kyllä..
        Tosin monen huonon tunnin jälkeen..
        Toisaalta ei kaikki rekkakuskitkaan osaa pakittaa vaikka olisivat ajaneet rekkaa monta kymmentä vuotta..


      • Zar
        Nypon kirjoitti:

        Pelkästään sääntöjen mukaan kuvaaminen on kuin käsikirjoittaminen vain aristoteleellisenmallin mukaan.

        Hyväksi todettua mutta loppujen lopuksi tuottaa vain samaa paskaa.

        Pitää osittain paikkansa mutta kyllä tietyistä perussäännöistä TÄYTYY pitää kiinni... Suojaviivat (liikkeen suunnat, OTS), Rajaukset kunnossa ellei se ole tarkoituksenmukaisuutta vastaan (headroom, kohteen päästä ei kasva mitään, yms...)

        Hyvänä esimerkkinä miten sääntöjä voidaan rikkoa on Juulian Totuudet -sarja, ja nyt teattereihin tullut Hymypoika, kummatkin J-P Siilin ohjaamia. (Kiitokset hänelle kurssista opiskeluaikana.) =)


    • moips

      Sattuisitko tietämään mikä on 25 näkymätön leikkaus sekunnissa??????????????????

    • Movie girl 88

      vau!!! susta olis ainesta kuvaajaksi, olen itsekkin elokuvahullu =) sunh pitäis olla ammattilainen!!

      • Elokuvahullu

        Movie girl 88. Kyllä olen itsekin haaveillut kuvaajan hommista mutta se on jäänyt tällaiseksi kotitarve kuvaukseksi. Häitä, hautajaisia, risiäisiä ja joitakin työprojekteja on tullut videoitua. Porukat ovat olleet tyytyväisiä. Eräässäkin projektikohteessa totesivat, että tekemäni videot kepittävät mennen tullen erään arvostetun videoyrityksen monta sataatuhatta maksaneen tuotoksen. No olen pysynyt näissä suunnittelijan hommissa. Josko sitten kun jään eläkkeelle, vaikka silloin kamera voi jo alkaa täristä.


      • Movie girl 88
        Elokuvahullu kirjoitti:

        Movie girl 88. Kyllä olen itsekin haaveillut kuvaajan hommista mutta se on jäänyt tällaiseksi kotitarve kuvaukseksi. Häitä, hautajaisia, risiäisiä ja joitakin työprojekteja on tullut videoitua. Porukat ovat olleet tyytyväisiä. Eräässäkin projektikohteessa totesivat, että tekemäni videot kepittävät mennen tullen erään arvostetun videoyrityksen monta sataatuhatta maksaneen tuotoksen. No olen pysynyt näissä suunnittelijan hommissa. Josko sitten kun jään eläkkeelle, vaikka silloin kamera voi jo alkaa täristä.

        hei taas, olisimpa hyvä kuvaaja jotta saisin elokuvani tehtyä, ja näytteliätkin puuttuu.
        kyllä sinä päihität vielä Sbilperin a.i tekoälyn kuvaajan. =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe