Ristiäiset vs. Nimiäiset

Rehellinen valinta

Kovin kovin monella tuntuu olevan lapsen syntyessä sama ongelma. Joko molemmat vanhemmista eivät kuulu kirkkoon tai vain toinen. Kummallakaan ei välttämättä ole sen suurempaa halua kuunnella jeesusjuttuja, mutta tokihan juhlat pitäisi ja olisi kiva järjestää, mielellään perinteitä kunnioittavat. Miten tilanteesta selviydytään? Ovatko ristiäiset kirkollisine virrenveisuineen, pappeineen ja jumalajuttuineen pakko ja ainoa järkevä vaihtoehto? No eivät.

Ratkaisu on helppo, uudelle pienelle ihanuudelle voi järjestää upeat ja juhlavat NIMIÄISET.

Nimiäiset on nimi vauvan ristiäisiä vastaavalle juhlalle silloin kun vanhemmat eivät kuulu kirkkoon tai muusta syystä eivät halua järjestää ristiäisiä ja liittää lastaan kirkon jäseneksi. Meille (pariskunta Helsingin seudulta) syntyi ihana pieni tyttövauva kesällä 2005. Molemmat vanhemmista on kastettu ja kuuluneet nuoruutensa kirkkoon, mutta oman ajattelun myötä molemmat ovat kirkosta eronneet. En itse koe jumalaa saati kirkollisia jumalanpalveluksia lainkaan omakseni. Jos kysytään uskotko jumalaan vai sattumaan, eiköhän se se jälkimmäinen ole :) Lapseni saa päättää aikanaan itse oman näkemyksensä.

UPEA NIMIÄISJUHLAMME JA SIVIILIKUMMIT

Järjestimme kotonamme 2kk tytöllemme n. 15-20 hengen juhlat joihin kutsuttiin läheisimmät sukulaiset. Nimesimme kolme kummia (jotka ovat siis siviilikummit), kummi tuttavapariskunta ei myöskään ollut kirkon jäseniä. Juhlan puhujan pyysimme Pro-Seremonioista:

http://www.pro-seremoniat.fi/palvelut/

Mukava puhuja kävi luonamme ja auttoi tilaisuuden suunnittelussa ja puheen saimme etukäteen sähköpostilla katsottavaksemme. Etukäteen kävin hankkimassa vauvalle upean valkean nimiäismekon (hankin Haloselta, myydään "ristiäismekkoina") ja kukat nimiäispöytään (olkkarin pieni pöytämme) Omalla äidilläni oli tallessa omissa ristiäisissäni aikanaan käytetty valkea liina ja vesimalja. Tilaisuus alkoi vieraiden kerääntymisellä olohuoneeseen (vieraiden saapuessa minä olin vauvan kanssa piilossa makuuhuoneessa) jonne vauvan isä laittoi soimaan cd:ltä kauniin vivaldin kevään jonka soidessa itse kävelin vauva sylissäni olohuoneeseen, jolloin vieraat näkivät meidät ensimmäisen kerran. Puhuja piti kivan puheen johon kuului osaksi nimen kertominen (tarkoituksella emme olleet kertoneet kenellekään tytön nimeä etukäteen :) , jonka isä lausui ja laittoi samalla tytölle ihanan kukkakaupasta tilaamani pikkuruisen aidon kukkaseppeleen. Pöydällä oli omissa ristiäisissäni ollut malja (pohjalla kaunista koristehiekkaa) jonka veteen kummit laskivat kummilupauksen lausuttuaan kädessään sytytetyt kelluvat valkoiset kynttilät (mitään päänkastelu vesikasteita ei siis nimiäisissä tietenkään ole). Tilaisuuden lopuksi lausuin itse lyhyen kauniin runon ja allekirjoitettiin Pro-Seremonioilta tulleet kauniit kummitodistukset joista yksi jäi muistoksi pienelle tulokkaalle. Ja siirryttiin vapaaseen seurusteluosioon keittiön tarjoilupöydän ääreen :)

Kaikkiaan tilaisuus oli omasta mielestäni kertakaikkiaan upea ja juhlallinen ja parilla vieraista oli jo tippa silmässä kauniista ja liikuttavasta tilaisuudesta, kuten oli kyllä itselläkin. Vinkkejä omien kauniiden nimiäisten järjestämiseen voi katsoa Pro-Seremonioiden sivuilta (ja myös puhujansa osaavat auttaa mieluisan suunnittelussa):

http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml

MITEN VIRALLINEN PAPERIPUOLI HOIDETAAN?

Vauvan synnyttyä saavat kaikki väestörekisterikeskukselta (riipumatta kuuluuko kirkkoon tai ei) kotiinsa kirjeen jossa kysytään vauvan tulevaa nimeä. Tähän paperiin kirjoitimme koko nimen (voi postittaa ennen tai jälkeen nimiäisiä, ei liity siihen mitenkään) ja vanhempien allekirjoitus. Paluupostissa tuli tytön kelakortti jossa henkilötunnus merkkinä siitä että tyttö on rekisteröity omalla nimellään Suomen väestörekisteriin.

MIKSI VALITA NIMIÄISET RISTIÄISTEN SIJAAN?

Kummien (siviilikummit) ei tarvitse olla kirkon jäseniä. Voivat olla tai olla olematta, ihan sama.
Oman näköinen tilaisuus. Saat järjestää itse juuri sellaiset nimiäiset kuin haluat, et ole pakotettu kirkon vakioristiäiskaavaan.
Saat valita puhujan itse. Voi olla Pro-Seremonioista, sukulainen, tuttu, kenet itse haluat.
Saat halutessasi vaikuttaa puheeseen itse. Pro-Seremonioiden puheen saat etukäteen tarkistettavaksesi, etkä ole pakotettu kuuntelemaan papin puheen mahdollisesti omistasi paljonkin eroavia mielipiteitä tai asioita.
Vapaa musiikki. Ei tarvitse kuunnella virsiä, voit soittaa ihan mitä kaunista musiikkia ikinä itse haluat cd:ltä tai pyytää paikalle vaikka tutun kitaran, pianon, viulun tms. soittajan.
Kukaan ei vaivaannu. Suurin osa suomalaisista vierastaa kirkollista virrenveisuuta ja kädet ristissä papin johdolla rukoilemista, kun asiaan ei uskota itse se tekee olon helposti vaivaantuneeksi. Nimiäisissä tätä ongelmaa ei ole.
Lapsesi tulee säästymään kesätöissään kirkollisverolta ja saa aikanaan valita katsomuksensa itse. Vai liitätkö pienen lapsesi hänen mielipidettään kysymättä automaattisesti myös jäseneksi poliittiseen puolueeseen tai muuhun näkemykselliseen järjestöön? Tuskin.

Toivottavasti tästä nyt olisi vähän apua jollekin ristiäisiä vierastavalle tai asiaa pohtivalle tuoreelle ei-kirkon-jäsen isälle tai äidille.

T. Kesävauvan vm. 2005 äiti

Ps. Keskimääräinen kirkollisveroprosentti on 1,5%. Keskimääräisestä 28 000e vuosituloista tekee 420e vuodessa. 30 vuoden työtuloista 12600(!) euroa. Ja joku vielä sanoo että kun kirkkohäät ja pappi ristiäisiin ovat ilmaiset..! Kaikkea muuta. www.eroakirkosta.fi

19

3936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • you loser

      Tuossa ei vertailtu hölkäsen pölähtämääkään ristiäisiä ja nimiäisiä, vaan tuotiin nimiäisten (omasta mielestäsi) hyviä puolia esille.

      Usko sinä hyvä ihminen ihan mihin haluat, tai ole uskomatta. Mutta ärsyttää tuollainen "suurin osa tuntee olonsa vaivautuneeksi" -lätinä ja helvetinmoinen käännyttäminen. Sinä et voi puhua kuin omasta puolestasi.

      Tulenkin sitten ensi viikon aikana tekemään aloituksen ristiäisten ja nimiäisten vertailusta, jossa pohditaan pääasiassa ristiäisiä, ja kuinka se on parempi valinta kuin nimiäiset. Ja usko tai älä, saan siitä kaksi kertaa pidemmän tekstin.

      • Rehellinen valinta

        "...helvetinmoinen käännyttäminen. Sinä et voi puhua kuin omasta puolestasi."

        Koetko että niitä 100 000 suomalaista jotka vain muutamien viime vuosien aikana ovat eronneet kirkosta on jotenkin käännytetty eroamaan? Vai ovatko he sittenkin eronneet ihan omasta tahdostaan ja aloitteestaan..

        Onko sinusta oikein että nuori pari joka ei itse usko yliluonnolliseen ja on eronnut kirkosta liittyy vuodeksi kirkkoon ainoastaan lapsensa ristiäisten vuoksi? Lapsen isovanhempien painostuksesta, kun näin on AINA tehty... Eivätkö nimiäiset kuitenkin tässä tilanteessa olisi järkevämpi ja aidompi vaihtoehto? Omasta mielestäni ristiäiset tällaisessa tilanteessa ovat lähinnä loukkaus kirkkoa kohtaan, jossa kuitenkin toimivat monet syvässä uskossa olevat, lestadiolaiset ym.

        Itse toivoisin uudelle nuorelle sukupolvellemme tähän asiaan selkärankaa ja voimia, mahdollisesta vanhempien painostuksesta huolimatta, tehdä kuten itse oikeaksi kokevat. Kuka sitä näin on aina tehty-kulttuuria muuttaa jos eivät nuoret itse? Monet vain eivät tiedä vaihtoehdoista ja sen muuttamiseen oma viestini tähtäsi.

        Joskin nopeastihan se on muuttunutkin, nimiäisten suosio kasvaa kokoajan, siinä missä kirkosta eroaminenkin.

        Koetko että tekstini vuoksi joku hartaasti uskova eroaakin kirkosta ja päättää järjestää vauvalleen nimiäiset?? Jos et kuitenkaan ihan tähän usko, mistä kumpuaa kiroiluun asti yltävä kiukkusi viestissäsi..?


      • asiaan kuulumaton
        Rehellinen valinta kirjoitti:

        "...helvetinmoinen käännyttäminen. Sinä et voi puhua kuin omasta puolestasi."

        Koetko että niitä 100 000 suomalaista jotka vain muutamien viime vuosien aikana ovat eronneet kirkosta on jotenkin käännytetty eroamaan? Vai ovatko he sittenkin eronneet ihan omasta tahdostaan ja aloitteestaan..

        Onko sinusta oikein että nuori pari joka ei itse usko yliluonnolliseen ja on eronnut kirkosta liittyy vuodeksi kirkkoon ainoastaan lapsensa ristiäisten vuoksi? Lapsen isovanhempien painostuksesta, kun näin on AINA tehty... Eivätkö nimiäiset kuitenkin tässä tilanteessa olisi järkevämpi ja aidompi vaihtoehto? Omasta mielestäni ristiäiset tällaisessa tilanteessa ovat lähinnä loukkaus kirkkoa kohtaan, jossa kuitenkin toimivat monet syvässä uskossa olevat, lestadiolaiset ym.

        Itse toivoisin uudelle nuorelle sukupolvellemme tähän asiaan selkärankaa ja voimia, mahdollisesta vanhempien painostuksesta huolimatta, tehdä kuten itse oikeaksi kokevat. Kuka sitä näin on aina tehty-kulttuuria muuttaa jos eivät nuoret itse? Monet vain eivät tiedä vaihtoehdoista ja sen muuttamiseen oma viestini tähtäsi.

        Joskin nopeastihan se on muuttunutkin, nimiäisten suosio kasvaa kokoajan, siinä missä kirkosta eroaminenkin.

        Koetko että tekstini vuoksi joku hartaasti uskova eroaakin kirkosta ja päättää järjestää vauvalleen nimiäiset?? Jos et kuitenkaan ihan tähän usko, mistä kumpuaa kiroiluun asti yltävä kiukkusi viestissäsi..?

        Vai miksi edes aloitit keskustelun? Tämän pääpointtihan nimenomaan on se, että saat mainostettua nimiäisiä, että ne kasvattaisivat suosiotaan. Vai??


      • Rehellinen valinta
        asiaan kuulumaton kirjoitti:

        Vai miksi edes aloitit keskustelun? Tämän pääpointtihan nimenomaan on se, että saat mainostettua nimiäisiä, että ne kasvattaisivat suosiotaan. Vai??

        "Tämän pääpointtihan nimenomaan on se, että saat mainostettua nimiäisiä, että ne kasvattaisivat suosiotaan. Vai??"

        Koetko että siinä on jotain pahaa tai epätoivottua jos ihmiset, jotka eivät yliluonnolliseen ja kirkon oppiin usko, päättävätkin järjestää ristiäisten sijaan lapselleen nimiäiset?

        Itse pidän tätä rehellisenä ja siten erittäin järkevänä kehityksenä. En usko että nykytilanne, jossa ei uskovien vanhempien lapsille järjestetään ristiäisiä, on edes pappien mielestä toivottu tilanne. SYYN järjestää ristiäiset ja liittää vauva uskonnollisen organisaation jäseneksi pitäisi vanhemmilla olla jokin aivan muu kuin "näin-on-aina-tehty".


      • moosegoose.e
        asiaan kuulumaton kirjoitti:

        Vai miksi edes aloitit keskustelun? Tämän pääpointtihan nimenomaan on se, että saat mainostettua nimiäisiä, että ne kasvattaisivat suosiotaan. Vai??

        Tiedän että moni tosissaan jättää uskonnottoman vaihtoehdon käyttämättä vain koska ei tiedä edes sen olemassaolosta.

        Ne jotka valitsevat sitten nimiäiset tuskin ovat niin helposti johdateltavissa että tekevät jotain koska heidät on "käännytetty".


      • mapee
        moosegoose.e kirjoitti:

        Tiedän että moni tosissaan jättää uskonnottoman vaihtoehdon käyttämättä vain koska ei tiedä edes sen olemassaolosta.

        Ne jotka valitsevat sitten nimiäiset tuskin ovat niin helposti johdateltavissa että tekevät jotain koska heidät on "käännytetty".

        siis tosissaskos ihan olet? Että ihmiset kasta alapsen koska ei tiedä että ei ole pakko? Kasteen vaihtoehto ei ole nimiäiset vaan olla kastamatta. Ihan sama juttu kun ei ole vaihtoehto liittyä Vihreisiin kun Vasemmistoliitto tympii vaan voi olla kuulumatta kokonaan..

        Jos nimiäiset korvaa kasteen toimenpiteenä niin mihin silloin liitytään? Eikö ne olisi väistärit ennemmin koska kyse on väestörekisteriin liittämisen juhlinnasta?

        Vain rinnastamalla kasteen ja nimiäiset ihminen osoittaa korkeintaan oman tietämättömyytensä ei muuta..


      • moosegoose.e
        mapee kirjoitti:

        siis tosissaskos ihan olet? Että ihmiset kasta alapsen koska ei tiedä että ei ole pakko? Kasteen vaihtoehto ei ole nimiäiset vaan olla kastamatta. Ihan sama juttu kun ei ole vaihtoehto liittyä Vihreisiin kun Vasemmistoliitto tympii vaan voi olla kuulumatta kokonaan..

        Jos nimiäiset korvaa kasteen toimenpiteenä niin mihin silloin liitytään? Eikö ne olisi väistärit ennemmin koska kyse on väestörekisteriin liittämisen juhlinnasta?

        Vain rinnastamalla kasteen ja nimiäiset ihminen osoittaa korkeintaan oman tietämättömyytensä ei muuta..

        en tarkoittanut nimiäisiä ristiaäisten vaihtoehtona vaan yleensä puhuin vaihtoehdosta kastamiselle. äläkä ala urputtaan mitään että ristiäiset eivät ole nimenanto blaa.
        ootsä vähän yksi oikonen tyyppi.
        ota tiiku silmästä ja pistä se takas perseesees.


      • ei voi muuta sanoo
        mapee kirjoitti:

        siis tosissaskos ihan olet? Että ihmiset kasta alapsen koska ei tiedä että ei ole pakko? Kasteen vaihtoehto ei ole nimiäiset vaan olla kastamatta. Ihan sama juttu kun ei ole vaihtoehto liittyä Vihreisiin kun Vasemmistoliitto tympii vaan voi olla kuulumatta kokonaan..

        Jos nimiäiset korvaa kasteen toimenpiteenä niin mihin silloin liitytään? Eikö ne olisi väistärit ennemmin koska kyse on väestörekisteriin liittämisen juhlinnasta?

        Vain rinnastamalla kasteen ja nimiäiset ihminen osoittaa korkeintaan oman tietämättömyytensä ei muuta..

        Kai nekin, jotka eivät ole uskonnollisia, saavat juhlistaa oman lapsensa syntymää ja pitää nimenantojuhlat? minä ainakin halusin juhlistaa lapseni syntymää ja antaa siiviilikummeille todistuksen. En ole uskonnollinen, joten minusta olisi aika tekopyhää lähteä kuuntelemaan pappia ja rukoilemaan ym... Ja sitäpaitsi, raamattu ei kyllä puhu lapsikasteesta yhtään mitään, niin ja mitäpä se
        vauva siinä iässä mitään ymmärtääkään mistään, joten on parempi antaa lapsen itse valita uskontonsa tai olla valitsematta sitten kun on ensin siihen perehtynyt.


    • olonsa todella vaivautuneeksi

      Jos joku todella tuntee olonsa liian tukalaksi lapseni kastajaisissa, niin eihän kastajaisiin ole pakko tulla. Minä en loukkaannu, vaikka joku kieltäytyisi kutsusta. Ja minä en maksa kirkollisveroa, kuulun katoliseen kirkkoon ja annan kolehtiin, sen minkä itse hyväksi tunnen.

      Joillekin perinteet voivat olla arvokkaita jo ihan niiden "tunnearvon" vuoksi.

    • mapee

      Onko se hankaluus ja tylsyys yms joku syy? Kasteessahan on kyse lapsen sielusta eikä vanhempien ja muun kutsuväen viihtymisestä? Onhan hautajaisetkin kovin tylsä tapahtuma ja silti niitä vietetään..

      Nimiäisten ja kasteen vertaaminen on jopa aika mautonta. Kasteessa on kyse jostaikin tietyn yhteisön omasta paljon syvemmästä asiasta kuin kivoista juhlista. Tämä olisi ehkä jokaisen kastejuhlaa järjestävän sekä siitä kiuluttelevan hyvä ajatella selväksi itselleen.

      Nimiäiset kun taas on juhla siinä kuin mikä tahansa kissanristiäinen. Pointtinahan on juhlia vauvan syntymää ja julkistaa nimi. Lähtökohta on aivan toinen...

      Näistä asioista ei todellakaan kenenkään pidä päättää vaivan tai tai muun itsekkään syyn perusteella vaan itse asian. Ja pakko sanoa, että mitä hittoa siihen kirkkoon kuuluu itse jos ei tahdo lastaan siihen liitettäväksi? Silloinhan tavallaan evää lapseltaan sen johon on itse muka uskovinaan..

      Niin ja en siis kuulu ev lut kirkkoon tai muuhunkaan uskonnolliseen yhteyteen tai edes usko, tosin en ole ateistikaan. Lapseni sen sijaan on kastettu, isän toiveesta. Eipä siitä haittaakaan ollut ja kastejuhlat olivat oikein mukavat ja pappi mitä miellyttävin tyyppi, moikkaillaan kaupungilla kun tavataan. Toimituksessa oli mukana myös isäni joka on puolestaan kunnon ateisti, mutta käyhän hän teatterissakin..

      Eli sen sijaan, että mittii kumat juhlat järjestää ja kumpi on kivempaa pitäisi miettiä oma avakaumustaan ja uskoaan ja sen laatua sekä sisältöä?

      • ja sovussa eletään

        Eikö tämä kastajais - nimiäis -kiistely ole aika turhanaikaista? Vanhemmat kai ratkaisevat asian oman vakaumuksensa mukaan.

        Meidän kuudesta lapsenlapsesta puolet on kastettu kirkon jäseniksi, toiselle puolelle on pidetty nimiäiset.

        Koska molemmat, mieheni ja minä, puhumme työksemme, olemme huolehtineet kaikkiin vauvajuhliin puhepuolen. Omasta suvusta on saatu järjestetyksi myös musiikki- ja lauluesitykset.

        Enpä osaa nähdä, kummat juhlatilaisuudet ovat koskettavammat, nimiäiset vai ristiäiset.

        Mieheni kuuluu ev.lut kirkkoon, minä eli mummi olen kirkoton.


      • rehellinen valinta
        ja sovussa eletään kirjoitti:

        Eikö tämä kastajais - nimiäis -kiistely ole aika turhanaikaista? Vanhemmat kai ratkaisevat asian oman vakaumuksensa mukaan.

        Meidän kuudesta lapsenlapsesta puolet on kastettu kirkon jäseniksi, toiselle puolelle on pidetty nimiäiset.

        Koska molemmat, mieheni ja minä, puhumme työksemme, olemme huolehtineet kaikkiin vauvajuhliin puhepuolen. Omasta suvusta on saatu järjestetyksi myös musiikki- ja lauluesitykset.

        Enpä osaa nähdä, kummat juhlatilaisuudet ovat koskettavammat, nimiäiset vai ristiäiset.

        Mieheni kuuluu ev.lut kirkkoon, minä eli mummi olen kirkoton.

        "Vanhemmat kai ratkaisevat asian oman vakaumuksensa mukaan."

        Kunpa näin olisikin. :( Todellisessa elämässä kuitenkin monet nuoret parit liittyvät pikavisiitille kirkkoon vain isovanhempien ja/tai suvun painostuksesta. "Siis miten niin ette vietä RISTIÄISIÄ??! Niinhän on aina tehty..!" Sitten taas kaikessa hiljaisuudessa jonkun vuoden päästä erotaan kirkosta uudestaan.

        Omassa lähipiirissänikin tehtiin näin. Liittyivät kirkkoon ja pidettiin ne ristiäiset kun pelätään että loukataan iäkkäitä isoisovanhempia.

        Osa on sitten niitä nuoria vanhempia jotka eivät usko eivätkä kaipaisi ristiäisiä, mutta eivät vain tiedä vaihtoehdosta. On pareja jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan nimiäisistä tai ole hajuakaan millä tavalla sellaiset sitten järjestäisi.

        Pikkuhiljaa, kuten sanottu parempaan toki ollaan koko ajan menossa :)


      • Jos on
        rehellinen valinta kirjoitti:

        "Vanhemmat kai ratkaisevat asian oman vakaumuksensa mukaan."

        Kunpa näin olisikin. :( Todellisessa elämässä kuitenkin monet nuoret parit liittyvät pikavisiitille kirkkoon vain isovanhempien ja/tai suvun painostuksesta. "Siis miten niin ette vietä RISTIÄISIÄ??! Niinhän on aina tehty..!" Sitten taas kaikessa hiljaisuudessa jonkun vuoden päästä erotaan kirkosta uudestaan.

        Omassa lähipiirissänikin tehtiin näin. Liittyivät kirkkoon ja pidettiin ne ristiäiset kun pelätään että loukataan iäkkäitä isoisovanhempia.

        Osa on sitten niitä nuoria vanhempia jotka eivät usko eivätkä kaipaisi ristiäisiä, mutta eivät vain tiedä vaihtoehdosta. On pareja jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan nimiäisistä tai ole hajuakaan millä tavalla sellaiset sitten järjestäisi.

        Pikkuhiljaa, kuten sanottu parempaan toki ollaan koko ajan menossa :)

        niin sinulla on tosi kummallisia tuttavia! Kyllä uskontokuntaan liittymiseen tarvitaan syvemmät syyt kuin jonkun perhejuhlan järjestäminen.

        Kyllä ihmiset nykyisin tietävät vaihtoehdot tasan tarkkaan. Nehän ovat johonkin uskontokuntaan kuuluminen tai kokonaan uskontokuntien ulkopuolella oleminen.


      • ymmärrä

        kyllä minun mielestäni, jos lapsen kastaa, niin vanhempien pitää olla uskovaisia... vai kastetaanko siis vain tavan vuoksi? aika loukkaus uskontoa kohtaan, mutta suomihan onkin täynnä näitä tekopyhiä.. uskaltakaa jo muuttaa perinteet, jos ei usko ei usko ja silloin ei ole minusta oikein edes lastansa kastaa...


      • ...
        Jos on kirjoitti:

        niin sinulla on tosi kummallisia tuttavia! Kyllä uskontokuntaan liittymiseen tarvitaan syvemmät syyt kuin jonkun perhejuhlan järjestäminen.

        Kyllä ihmiset nykyisin tietävät vaihtoehdot tasan tarkkaan. Nehän ovat johonkin uskontokuntaan kuuluminen tai kokonaan uskontokuntien ulkopuolella oleminen.

        kyllä näitä kastamiseen painostettuja vanhempia on ja paljon, tai jos ei painosteta, ei vain uskalleta tehdä jotain tavasta poikkeavaa... mm. minut on kastettu vain, koska isovanhempani olivat hyvin konservatiivisiä, joten siksi äitini (joka ei olisi muuten minua ja sisariani kastanut)suostui kasteeseen. Ilman olisi ollut kyllä minulle parempi.


    • käännyttää ateistiksi

      Mutta epäonnistuit surkeasti. Nimiäiset eivät ole mikään vaihtoehto ristiäisille, koska ristiäisissä ei ole pääpaino nimenannossa, vaan aivan muissa asioissa.

      Kukaan ei kirjoituksesi takia tule eroamaan kirkosta ja järjestämään lapselleen ristiäisten sijaan nimiäisiä, sillä kirkkoon kuulutaan siitä huolimatta, että ateistipropaganda on maassamme voimistunut ja ateistit ovat yrittäneet luoda kirkollisia toimituksia "korvaavia" ateistiriittejä.

      • koville ottaa?

        Ylläolevan kaltaiset uskovaisten kirjoitukset ovat sitten jotenkin niin koomisia. Koville tuntuu nykyajan maallistuminen ottavan. Todellakin, keski-aika oli ja meni. Nykyään voi ihan itse päättää mihin uskoo tai olla uskomatta.

        Että oikein propagandaa :) Olisikohan sillä mitään tekemistä tämän kanssa?

        Kirkosta vuosittain eronneiden suomalaisten lukumäärä:

        2008 (40 000???)
        2007 37 879
        2006    34 952
        2005    33 043
        2004    27 009
        2003    26 857
        2002    16 077
        2001    14 100
        2000    13 600

        Nousukäyrä erojen määrässä on jyrkkä.

        Iloa järjestelyihin kaikille kevätnimiäisiä suunnitteleville! Miksei ristiäisiäkin, kunhan ne vain sitten myös järjestetään henkilökohtaisesta uskonnollisesta vakaumuksesta. Eikä vain koska näin-on-aina-tehty tai koska isovanhemmat tykkäisi...


      • !!!
        koville ottaa? kirjoitti:

        Ylläolevan kaltaiset uskovaisten kirjoitukset ovat sitten jotenkin niin koomisia. Koville tuntuu nykyajan maallistuminen ottavan. Todellakin, keski-aika oli ja meni. Nykyään voi ihan itse päättää mihin uskoo tai olla uskomatta.

        Että oikein propagandaa :) Olisikohan sillä mitään tekemistä tämän kanssa?

        Kirkosta vuosittain eronneiden suomalaisten lukumäärä:

        2008 (40 000???)
        2007 37 879
        2006    34 952
        2005    33 043
        2004    27 009
        2003    26 857
        2002    16 077
        2001    14 100
        2000    13 600

        Nousukäyrä erojen määrässä on jyrkkä.

        Iloa järjestelyihin kaikille kevätnimiäisiä suunnitteleville! Miksei ristiäisiäkin, kunhan ne vain sitten myös järjestetään henkilökohtaisesta uskonnollisesta vakaumuksesta. Eikä vain koska näin-on-aina-tehty tai koska isovanhemmat tykkäisi...

        vihdoinkin joku puhuu järkeä


      • juuri tollanen tyypillinen ...

        kunniotan niitä jotka uskovat, mutta kunnioitukseni loppuu silloin, kun uskovainen eivä kunnioita ateistia tai ei-uskovaista. sinä olet sellainen joka ei ymmärrä wttä on myös ateisteja, vähän heilahtanut päästäsi kaiken lisäksi, sillä ei me mitään riittejä yritetä korvata... keksimme vain parempiä :D jos ei lasta halua kastaa oman vakaumuksen vuoksi, niin kai silti voi juhlat pitää. ja kyllä ristiäisissäkin mennään kahvittelemaan, ja (ainakin suurimmassa osassa) ei siellä ainakaan mistään uskonnosta puhuta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe