Miten täällä.....

oikein.......

koiria opetetaan, kun saa lukea, että älä katso silmiin, ei saa koskea kuin perheen jäsenet ja sitä rataa. Meillä on kaksi laumanvartijaa eivätkä ne ole yhtään tuollaisia. Ollaan sosialistettu niitä pennusta saakka ja opetettu olemaan ihmisten kanssa. Meille voi tulla kyllä kylään ja rauhassa rapsutella koiria, ne ei ole siitä moksiskaan. Harvemmin alkunuuskuttelun jälkeen edes välittävät vieraista. Jos niin ikävästi sattuisi käymään, että jokin uhkaava tilanne syntyisi, uskon kyllä että ne puolustavat minua ja perhettä henkensä kaupalla. Koiramme ovat jotenkin todella tilannetajuisia :) Rakastan niitä rontteja!!

13

1148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lupo-loco

      eivät onnistu koiriensa kasvattamisessa yhtä hyvin kuin Sinä. Onneksi olkoon :o))

    • täällä

      kirjottelee vaan nuoriso kellä ei etes oo omia koiria saati laumanvartioita! meillä myös laumanvartija (espanjanmastiffi) sekä 2 seropia ja luotan siihen että iso poikamme puolustaa minua/perhettä jos tarve vaatii, muuten on kyllä ihan samanlainen kuin nuo seropitkin vieraita kohtaan...hännät heiluen toivotetaan tervetulleeksi. mastiffeilla ainakin on kyky erottaa uhka eikä ne turhanpäiten keneenkään kiinni käy. (tai kaada maahan ja pidä maassa niin kauvan kun omistaja tulee paikalle) joten jätetäänkö nuorison juputus omaan arvoonsa ja pidetään me oikeat omistajat lippu korkeella :)

    • maariaTM

      munkin koirat opetettu pennuista asti vieraisiin ihmisiin, eivät he ärhäntele ns. normaaleille vierailla,hännät heiluu ja nenä tuhisee. humalaiset ovenkolkuttajat sekä mua kammovat tyypit ovat sitten asia erikseen- heille murisevat ja karvat pystyssä.jotenkin karvapallerot vain aistivat mun olotilan sillä hetkellä!
      mä ainakin luotan koirieni ihmistuntemukseen.

      mutta häkissä ollessaan ovat huomattavasti haukkuherkempiä, silloin ei kannata puolitutun mennä silittelemään..

    • Juri

      ihmiset ovat heti karvat pystyssä jos jollakin on laumanvartija joka ei ole yli sosiaallistettu. Itse en ainakaan haluaisi koiraa joka olisi kaikkien kaveri. Itselläni on nyt toinen kaukkari, ensimmäisen ostin 15 vuotta sitten, eli jonkinlaista kokemusta kyllä löytyy. Myös lähipiiristäni löytyy laumanvartioita, eikä niitäkään voi parhaaalla tahdollakaan sanoa sosiaalisiksi. Niistä ei ole ollut tarkoituskaan tehdä kaikkien ystäviä. Jos olisimme tahtoneet seurakoiran, olisimme valinneet jonkun muun rodun. En ymmärrä miksi kaikkien laumanvartioiden tulisi olla ystävällisiä. Itse en ainakaan sellaista tilaamme "vartioimaan" haluaisi. Tämä on oma mielipiteeni ja jos joku haluaa sosiaalisen laumanvartijan se on hänen oma asiansa. Jos asuu kaupungissa koiranhan on oltava sosiaalinen, mutta onko se oikea ympäristö laumanvartijalle on asia erikseen.

      • fui

        Ei sen koiran tarvitse kaikkien kaveri ollakaan. Laumanvartijan pitäisi osata lukea johtajaansa niin, että se tietää kyllä milloin on aika paljastaa hurja luonne. Muuten laumiksenkin kuuluu olla säyseä ja sopuisa. Yleensä se säyseys ja sopuisuus on laumiksen välinpitämättömyyttä vieraita kohtaan. Kyllä se sieltä sitten tulee "pelottelemaan" jos tarve vaatii :)
        Koirasta/laumanvartijasta tekee vaarallisen jos sitä ei tutustuta ihmisiin/eläimiin/asioihin. Miten se osaisikaan lukea johtajaansa tosi paikan tullen, kun sille on opetettu (toisin sanoen jätetty opettamatta) että kaikkea pitää epäillä. Epävarmat koirat ovat epäluotettavia. Ne saattavat käydä varoittamatta ihan minkä kimppuun vaan, kun eivät osaa eroittaa uhkaa oikeasta. Ehkäpä siksi myös laumanvartijaa kannattaa sosialistaa :)


      • Juri
        fui kirjoitti:

        Ei sen koiran tarvitse kaikkien kaveri ollakaan. Laumanvartijan pitäisi osata lukea johtajaansa niin, että se tietää kyllä milloin on aika paljastaa hurja luonne. Muuten laumiksenkin kuuluu olla säyseä ja sopuisa. Yleensä se säyseys ja sopuisuus on laumiksen välinpitämättömyyttä vieraita kohtaan. Kyllä se sieltä sitten tulee "pelottelemaan" jos tarve vaatii :)
        Koirasta/laumanvartijasta tekee vaarallisen jos sitä ei tutustuta ihmisiin/eläimiin/asioihin. Miten se osaisikaan lukea johtajaansa tosi paikan tullen, kun sille on opetettu (toisin sanoen jätetty opettamatta) että kaikkea pitää epäillä. Epävarmat koirat ovat epäluotettavia. Ne saattavat käydä varoittamatta ihan minkä kimppuun vaan, kun eivät osaa eroittaa uhkaa oikeasta. Ehkäpä siksi myös laumanvartijaa kannattaa sosialistaa :)

        tullut mieleen että koirissa on myös luonne eroja. Edellinen kaukkarini oli huomattavasti ystävällisempi vieraita kohtaan, sen koulutus oli helpompaa. En ole jättänyt koiraani kouluttamatta, voin kulkea sen kanssa kaupungilla, eikä reakoi ihmisiin millään tavalla. Tilanne muuttuu täysin sen ollessa omalla alueellaan tai jos yrittää koskea siihen. Jos joku kysyy voiko silittää kiellän, koska tiedän kuinka se reakoi. Esim. eläinlääkärillä käynnit ovat ongelmallisia, koska se ei siedä tutkimista. Edellisen koirani kanssa ei samaa ongelmaa ollut.Sitä kouluttaessani olin vielä noviisi näiden rotujen kanssa ja tietoa näistä roduista oli vähän saatavilla. Niiden 12 vuoden aikana opin paljon, etsin tietoa ja löysin. Olen perehtynyt kyseiseen rotuun mielestäni perusteellisesti. Tämä uusi koirani on vain yksinkertaisesti huomattavasti vaikeampi tapaus, vaikka taitoni ja tietoni ovat aivan toista luokkaa kuin ensimmäisen laumanvartijan ottaessani. Olen käynyt seuraamassa näiden rotujen luonne testejä ja näyttelyitä. Ne koirat mitä siellä olen nähnyt poikkeavat selvästi omastani esim. useampi uros saattaa olla lähietäisyydellä toisistaan, eivätkä välitä mitään toisistaan. Näin ei ollut vielä 90-luvun alkupuolella vaan koirat olivat koko ajan valmiina taisteluun toistensa kanssa, meno näyttelyissä oli aika hurjaa. Nykyinen koirani on tuotu virosta, eikä ole näyttelylinjoista, ehkäpä se selittää eron luonteessa, ehkä ei, mutta sen kanssa ei olisi mitään mahdollisuutta olla tekemisissä muiden urosten kanssa. Saattaa tietenkin olla että vika on minussa, mutta minä ja perheeni ollaan erittäin tyytyväisiä koiraamme ja se on tärkeintä, eikä se mitä joku sosiaalistamis intoilija ajattelee.


      • fui
        Juri kirjoitti:

        tullut mieleen että koirissa on myös luonne eroja. Edellinen kaukkarini oli huomattavasti ystävällisempi vieraita kohtaan, sen koulutus oli helpompaa. En ole jättänyt koiraani kouluttamatta, voin kulkea sen kanssa kaupungilla, eikä reakoi ihmisiin millään tavalla. Tilanne muuttuu täysin sen ollessa omalla alueellaan tai jos yrittää koskea siihen. Jos joku kysyy voiko silittää kiellän, koska tiedän kuinka se reakoi. Esim. eläinlääkärillä käynnit ovat ongelmallisia, koska se ei siedä tutkimista. Edellisen koirani kanssa ei samaa ongelmaa ollut.Sitä kouluttaessani olin vielä noviisi näiden rotujen kanssa ja tietoa näistä roduista oli vähän saatavilla. Niiden 12 vuoden aikana opin paljon, etsin tietoa ja löysin. Olen perehtynyt kyseiseen rotuun mielestäni perusteellisesti. Tämä uusi koirani on vain yksinkertaisesti huomattavasti vaikeampi tapaus, vaikka taitoni ja tietoni ovat aivan toista luokkaa kuin ensimmäisen laumanvartijan ottaessani. Olen käynyt seuraamassa näiden rotujen luonne testejä ja näyttelyitä. Ne koirat mitä siellä olen nähnyt poikkeavat selvästi omastani esim. useampi uros saattaa olla lähietäisyydellä toisistaan, eivätkä välitä mitään toisistaan. Näin ei ollut vielä 90-luvun alkupuolella vaan koirat olivat koko ajan valmiina taisteluun toistensa kanssa, meno näyttelyissä oli aika hurjaa. Nykyinen koirani on tuotu virosta, eikä ole näyttelylinjoista, ehkäpä se selittää eron luonteessa, ehkä ei, mutta sen kanssa ei olisi mitään mahdollisuutta olla tekemisissä muiden urosten kanssa. Saattaa tietenkin olla että vika on minussa, mutta minä ja perheeni ollaan erittäin tyytyväisiä koiraamme ja se on tärkeintä, eikä se mitä joku sosiaalistamis intoilija ajattelee.

        Totta kai koirissa on luonne eroja. Sehän on tärkeintä että te olette tyytyväisiä koiraanne:) harmi että otit kirjoitukseni henkilökohtaisesti. Edellinen oli vain minun mielipiteeni siitä, miksi koira/laumanvartija pitäisi sosialistaa. Intoilijoita riittää joka aiheeseen, itse intoilen mieluiten silloin, kun aletaan puhua maailman tilanteesta :0


    • Mie vaan

      ...on seropi, josta löytyy Pyreneidenmastiffia, Pyreneidenkoiraa ja Berniä. Itse laskisin mussukkani laumanvartijaksi, niitä rotuja kun siinä eniten on, vaikkei nyt puhdas olekaan. Ja kyllä se vaan kovin Pyrreltä näyttää ja luonnekin tuntuu tulevan sieltä. Ja tuo on kyllä ehkä maailman ihmisrakkain elukka mitä on koskaan vastaan tullut :) Ehkä liikaakin, koko aika pitäisi saada paijailuja joltain,ihan sama keneltä :) Noh, mieluummin näin kuin, että olisi liian varautunut vieraita kohtaan. Omaa aluettaan kyllä haukkumalla kovastikin vartioi (aika normaalia Pyrrelle). Sitä olen pohdiskellut, että jos joku meitä uhkaisi, niin miten tuo koiruus siihen tilanteeseen suhtautuisi, toivottavasti ei edes ikinä tarvitse sitä asiaa saada selville. Muita koiria kohtaankaan ei ole aggressiivinen ollut, liian innokas vain. Lenkit menee muuten hyvin, mutta toisten koirien ohitusta ei ole vielä oppinut nätisti tekemään. Noh, eipä tuo vielä ole kuin 11kk vanha, joten kaipa se vielä oppii....

    • kasvatuksesta...

      samaa ihmettelen minäkin, että onko näillä yleensäkään minkäänlaisten eläinten kasvatuksesta tai koulutuksesta mitään hajua: koiralle ei saa hymyillä tai nauraa (hampaat näkyy)?, ei saa katsoa silmiin (uhata)??, ei saa tervehtiä (alentua kerjäämään huomiota)???
      viimoisen ymmärrän jos koira on nuori ja innostuu liikaakin uusista ihmisista, että pitää jättää huomioimatta...

      JOS koira on kasvatettu oikein (kunnioittamaan ihmistä,välttämään tappelua ym) pienestä pitäen ihmisten parissa, niin miten se voi tulkita kaikki normaalissa, jokapäiväisessä elämässä olevat positiiviset asiat huonoiksi... =O

      ...jotain hukassa... eikä ihan vähän...

      joutuuhan siinä todellakin töitä tekemään, kun laittaa ehdottomia rajoja, sosiaalistaa (monet eivät ymmmärrä koko termiä...)


      mutta kyllä se kasvatus kannattaa: oma koirani ei vastaa lainkaan rähinään, jos toinen koira haukkuu peloissaan (= ole käymässä suin päin päälle).
      ja jolta on löytynyt metsästysvaistoja, mutta leikkii kaverin lasten lemmikkikanin kanssa...
      i´m so happy!! =D

      • mikä se on?

        Onko sul laumanvartija?


      • ihan oikein...
        mikä se on? kirjoitti:

        Onko sul laumanvartija?

        ... ei tuo mikään ns. laumanvartija oo, ei vaikka haukkuukin kaikki olennot, jotka kehtaavat poistua hänen valvomaltaan alueelta. ;D
        se on vaan tuiki tavallinen kotimainen lapinkoira...

        en vaan voinu olla laittamatta väliin kommenttia, kun ihan ihme juttuja, on joillakin karannu mopo, vaan toivottavast ei koira... =¤

        oon monesti auttanu kavereita ja vähemmän tuttuja koiraongelmissa. itelläni on ollut jo niin monta koiraa,ja niin montaa hoitanu; et mitä enemmän oppii, sitä vähemmän huomaa tietävänsä...


      • Juri
        ihan oikein... kirjoitti:

        ... ei tuo mikään ns. laumanvartija oo, ei vaikka haukkuukin kaikki olennot, jotka kehtaavat poistua hänen valvomaltaan alueelta. ;D
        se on vaan tuiki tavallinen kotimainen lapinkoira...

        en vaan voinu olla laittamatta väliin kommenttia, kun ihan ihme juttuja, on joillakin karannu mopo, vaan toivottavast ei koira... =¤

        oon monesti auttanu kavereita ja vähemmän tuttuja koiraongelmissa. itelläni on ollut jo niin monta koiraa,ja niin montaa hoitanu; et mitä enemmän oppii, sitä vähemmän huomaa tietävänsä...

        laumaan kuuluu kaksi kissaa laumanvartioiden lisäksi. Nekään eivät ole agressiivisia vieraita kohtaan, mutta metsästävät hyvin.


    • hehee

      Meillä on kans 80-kilonen laumanvartija vanhempieni luona maalla.

      Se on pihalla irti, eikä kovinkaan moni vieras uskalla autonsa vierestä lähteä talolle tulemaan, kun meijän poika seisoo ulko-ovelle vievällä laattakäytävällä ja tuijottelee ja haukahtelee..

      Kun sitten joku isäntäväestä menee paikalle, koira menee haistelemaan tulijan ja toteaa sen vaarattomaksi, ja unohtaa koko ihmisen..

      Sitten se liehakoi siinä ympärillä häntää heilutellen, eikä oo ikinä ketään purru, eikä ees meinannu..

      Pienestä asti kuletin sitä mukana joka paikassa ja totutin kaikkeen maholliseen, eikä ikinä olla sanottu kellekään, ettei silimiin saa tuijotella..

      Ihme vouhotusta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe