Vaihdevuodet ja rytmihäiriöt

Kärsivä

Onko kenelläkään teistä rytmihäiriöitä, jotka
todettu vaihdevuosista johtuviksi. Jos löytyy, anna tukea: millaisia rytmihäiriöitä, mikä niihin avuksi, millaista hoitoa, pääseekö niistä koskaan eroon????

26

17985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viina pois

      Huomasin, että sydän sykkii miten sattuu aina, kun nautin alkoholia. Öisin oikein pelotti, kun pumppu jätti lyöntejä väliin ja ylävatsassa tuntui ilkeitä muljahduksia. Nyt, kolmen kuukauden tipattoman kauden jälkeen, oireet ovat lähes loppuneet.

      • Nainen56v.

        Miulla oli tosi pahojakin, kesti useita tunteja. Kahvi, alkoholi, voimakkaat mausteet, väsymys, stressi, jännittyneisyys,,, yms aiheuttavat. Aloin ottamaan magnesiumia, kokeilin ensin siinä purkin kyljessä olevaa annostusta,, auttoi jonkin aikaa, sitten pikku hiljaa lisäsin... ja nyt annostus on 550mg, korkein sallittu annostus on 700mg. Eli Suomessa olevat magnesiumin suositusannostukset ovat alhaiset. Magnesiumin kaveriksi B- ja D-vitamiinit, imeytyy paremmin. Kalaöljykapselitkin ovat asiaa,,, sydämelle... Silti saattaa joskus tulla sydäntykyttelyjä.. ja eivät ole vaarallisia, jos eivät tule rasituksen aikana, vaan levossa ollessa.


      • 51 v.
        Nainen56v. kirjoitti:

        Miulla oli tosi pahojakin, kesti useita tunteja. Kahvi, alkoholi, voimakkaat mausteet, väsymys, stressi, jännittyneisyys,,, yms aiheuttavat. Aloin ottamaan magnesiumia, kokeilin ensin siinä purkin kyljessä olevaa annostusta,, auttoi jonkin aikaa, sitten pikku hiljaa lisäsin... ja nyt annostus on 550mg, korkein sallittu annostus on 700mg. Eli Suomessa olevat magnesiumin suositusannostukset ovat alhaiset. Magnesiumin kaveriksi B- ja D-vitamiinit, imeytyy paremmin. Kalaöljykapselitkin ovat asiaa,,, sydämelle... Silti saattaa joskus tulla sydäntykyttelyjä.. ja eivät ole vaarallisia, jos eivät tule rasituksen aikana, vaan levossa ollessa.

        Mulla oli suunnilleen ikävuosina 48-50 v. etenkin yöllä haittaavia rytmihäiriöitä. Kävin tutkimuksissa ja itse sydän oli terve mutta totesi lääkärikin, että taitaavat haitata elämää! Sydän teki jatkuvasti lisälyöntejä, jotka tuntui sitten muljahduksina ja kun niitä oli koko ajan peräkkäin, oli tosi paha olla. Ainakin kolme asiaa olen nyt löytänyt itselleni avuksi ja viimeiseen vuoteen ongelmaa ei ole ollut. Ensinnäkin, jos söin iltapalaa vielä vähän ennen nukkumaan menoa, oire tuli. Siis iltasyönti aikaisemmaksi. Kun oire oli päällä, nousin ylös ja ihan yrittämällä yritin röyhtäistä. Joskus oli ihan oikeasti ilmaa vatsassa, mutta lääkärinkin mukaan röyhtäiseminen "koskettaa" jotain hermoa, en nyt muista mitä, mutta sen ansiosta lisälyöntisyyspuuska sammui. Ja kolmas, mitä käytän edelleen, on korotettu pääpuoli sängyssä. Mun rytmihäiriöt siis liittyi mahaan, mutta oli selvästi aikana, jolloin hormonaaliset uniongelmat alkoi ja siis ehkä sydän oli alttiimpi häiriölyönneille hormonaaliselta pohjalta.


      • Nainen 56v.
        Nainen56v. kirjoitti:

        Miulla oli tosi pahojakin, kesti useita tunteja. Kahvi, alkoholi, voimakkaat mausteet, väsymys, stressi, jännittyneisyys,,, yms aiheuttavat. Aloin ottamaan magnesiumia, kokeilin ensin siinä purkin kyljessä olevaa annostusta,, auttoi jonkin aikaa, sitten pikku hiljaa lisäsin... ja nyt annostus on 550mg, korkein sallittu annostus on 700mg. Eli Suomessa olevat magnesiumin suositusannostukset ovat alhaiset. Magnesiumin kaveriksi B- ja D-vitamiinit, imeytyy paremmin. Kalaöljykapselitkin ovat asiaa,,, sydämelle... Silti saattaa joskus tulla sydäntykyttelyjä.. ja eivät ole vaarallisia, jos eivät tule rasituksen aikana, vaan levossa ollessa.

        Sekä sain Propraleja, kaikkein miedoimpia, ihan jos eivät meinaa rytmihäiriöt loppua, otan yhden ja tarvittaessa, kaksikin... Onneksi ei ole usein tarvinnut... kop-kop-kop.


    • propral

      Olen viitisen vuotta käyttänyt geeliä ja hormonikierukkayhdistelmää ja on toiminut, mutta nyt. Tilanteeni on kans aivan sekasin, rytmihäiriöihin sain propralia, painajaisunien loputtomaan katseluun unilääkettä somnoria ja ahistuneisuuteen alproksia. Huimauskohtauksia tulee milloin missäkin, huonovointisuutta, vatsa menee sekasin, itkettää ja sydän hakkaa. Kaksi kertaa otettu sydänfilmi , diaksoosi ei tauti johdu sydämestä. Lääkkeitä otan varovasti, vain propralia pieni annos. Onko joku kokeillut mikä luontaistuotevalmiste saattaisi toimi,jos on ollut samanlaisia vaivoja. Vai mitä tässä pitäisi tehdä jotta ei sekoa lopullisesti.

      • ym. kaikki lisäaineita

        sisältävä (mm. valmiiksi maustetut lihat) ja rupea syömään magnesiumia säännöllisesti.

        Iltapalan aikaistaminen auttaa myös, sillä närästysoireet voivat vaikuttaa jollain tavalla sydämeenkin ja yleiseen huonovointisuuteen.

        Itse syön jokseenkin lisäaineetonta ruokaa ja voin hyvin, ei tietoakaan kuumista aalloista yms.

        Uskon vankasti puhtaaseen ruokaan!


      • skorppiooni55

        Avasin tämän vanhan viestin mutta minulla myös sydämen muljahteluja. Ikää 55 v. Ja vaihdevuosioireita alkoi ilmetä 4 vuotta sitten. Viime elokuussa alkoivat sydämen muljahtelut. Ovat tosi inhottavia ja tuntuu että ei oikein pysty keskittymään mihinkään. Elämänilo on poissa. Kun aloitin hormoonikorvaushoidon femoston conti 1/5 alussa pari viikkoa meni ilman muljahduksia mutta nyt taas palanneet takaisin. Ahdistus ja pelko vielä lisäävät tuntemuksia.


      • Anonyymi

        Estrogeeniannoksesi on liian pieni, eikä vie nykyisellään rytmihäiriöitä ja ahdistusta pois. Suosittelen käyntiä erityisesti vaikeisiin vaihdevuosiin erikoistuneen gynekologin vastaanotolla.


      • Anonyymi
        ym. kaikki lisäaineita kirjoitti:

        sisältävä (mm. valmiiksi maustetut lihat) ja rupea syömään magnesiumia säännöllisesti.

        Iltapalan aikaistaminen auttaa myös, sillä närästysoireet voivat vaikuttaa jollain tavalla sydämeenkin ja yleiseen huonovointisuuteen.

        Itse syön jokseenkin lisäaineetonta ruokaa ja voin hyvin, ei tietoakaan kuumista aalloista yms.

        Uskon vankasti puhtaaseen ruokaan!

        Ravinnolla ei voi estää vaihdevuosioireita. Joustavat, terveet verisuonet aiheuttavat herkemmin kuumia aaltoja kuin jo jonkin verran kalkkeutuneet. Terveet elämäntavat ovat toki tärkeitä tulevia elinvuosia ajatellen.


      • Anonyymi
        skorppiooni55 kirjoitti:

        Avasin tämän vanhan viestin mutta minulla myös sydämen muljahteluja. Ikää 55 v. Ja vaihdevuosioireita alkoi ilmetä 4 vuotta sitten. Viime elokuussa alkoivat sydämen muljahtelut. Ovat tosi inhottavia ja tuntuu että ei oikein pysty keskittymään mihinkään. Elämänilo on poissa. Kun aloitin hormoonikorvaushoidon femoston conti 1/5 alussa pari viikkoa meni ilman muljahduksia mutta nyt taas palanneet takaisin. Ahdistus ja pelko vielä lisäävät tuntemuksia.

        Annoksesi on liian pieni, valmisteen vaihtokin voi auttaa. Käy vv-oireisiin erityisesti perehtyneellä, empaattisella gynekologilla. Kaikki oireet saadaan pois, joillakin niiden voimakkuus voi vaihdella ja ne voivat kestää toisilla kymmeniäkin vuosia.


    • sätkyjä

      Yöllä tai päivälläkin kun nukahdan tulee ihmeellinen sätky. Ihan kuin sydän pysähtyisi välillä. Se tuntuu tuossa rinnan kohdalla ja joku vuosi sitten oli tosi kovat eli kipeytyi lihakset rinnan kohdalta..Nämä oireet ovat olleet jo monta vuotta mutta kun tietää mistä ne johtuvat ei panikoi turhaan.

      • rytmipupu

        Olipa helpotus lukea täältä että muillakin on näitä... meni elämä aivan sekaisin puoli vuotta sitten kun sydän hukkasi rytminsä ja alkoi muljahdella yötä päivää. Vähän se on jo tasoittunut, mutta nukkumaan mennessä saattaa vieläkin riehaantua. Tulee häijyjä muljahduksia ja lyöntejä jää väliin, sydän tuntuu nousevan kurkkuun ja hengitystä ahdistaa. Huh. Olen 45 vee ja kuukautiset juuri loppuneet.

        Kyl tää tästä lähtee :-D


      • vain odotella..
        rytmipupu kirjoitti:

        Olipa helpotus lukea täältä että muillakin on näitä... meni elämä aivan sekaisin puoli vuotta sitten kun sydän hukkasi rytminsä ja alkoi muljahdella yötä päivää. Vähän se on jo tasoittunut, mutta nukkumaan mennessä saattaa vieläkin riehaantua. Tulee häijyjä muljahduksia ja lyöntejä jää väliin, sydän tuntuu nousevan kurkkuun ja hengitystä ahdistaa. Huh. Olen 45 vee ja kuukautiset juuri loppuneet.

        Kyl tää tästä lähtee :-D

        Niin minutkin on tutkittu moneen otteeseen eikä mitään ole löydetty. Nykyisin tuo kohtaus tulee vähän ennen kun nukahdan tai heti sen jälkeen. Tuntuu etten saa henkeä ja sydän lyö oudosti, joskus tuntuu että se ei lyö ollenkaan. Nousen ylös, vähän huimaa tuolla hetkellä mutta nousen kuitenkin istumaan ja vähän kävelemääm, juon vettä ja kohtaus menee vähitellen pois. Aluksi kun en tiennyt mistä on kysymys, pelotti tosi paljon ja se pelko pahensi vain tuota kohtausta. Kannattaa vain rauhallisesti odotella..jatkoja ja hyvää kevättä..kai se joskus helpottaa


    • Äippäli

      Hei ystävät kalliit . Naisen elämään näköjään kuuluu kaikenlaiset vaivat . Niin ja ne on vielä kaik7lla aikalailla samanlaisia . Rohkaisevaa tässä on se , että me naiset kestämme nämä mieltä askarruttavat inhottavuudet . Sitkeitä kun ollaan . Avasin tämän vanhan viestiketjun , kun tuo asia on yhä niin tuore . Moni kärsii noista vaivoista . HYVÄÄ kesää kaikille naisille . Miksei myös miehillekin .

    • Vvoireita

      Rytmärit hoituu betasalpaajilla, mahdollisimman pieni annos joka vie pahimmat pois. Tarkistelkaa myös verenpaineet.

      • Vaihteeksi

        Ei ne kaikilla ihan niin vaan niksnaks hoidu!


    • Anonyymi

      Aloitin hormonikorvaushoidon jokunen vuosi sitten, ja aiemmin todetut hyvänlaatuiset kammiolisälyönnit jäi yllättäen pois. Ilmeisesti siis estrogeenivajaus aiheutti ne. Sittemmin olen joutunut nostamaan estrogeenin annostusta, jotta ikävät ja varsinkin ennen kuukautisia runsaat lisälyönnit pysyvät poissa.

      • Anonyymi

        Minkä merkkistä hormonikorvaushoitoa käytät? Mulla on ollut puoli vuotta jatkuvaa kammiolisälyöntisyyttä pahoilla rintakivuilla. Nyt harkitsen hormonikorvaushoito, koska sydänablaatiosta ei ollut apua ja sopivaa lääkitystä ei ole löytynyt.


    • Anonyymi

      Minulla auttoi vahva rautakuuri!

    • Anonyymi

      Minulle lääkäri sanoi aikanaan, että rytmihäiriöitä voi olla jopa satoja päivässä ilman että niistä on mitään haittaa. 15 vuotta on siitä sanomisesta menty ilman lääkityksiä. Ei nyt satoja, mutta kymmeniä päivässä.

      • Anonyymi

        Minulla on kammiolisälyöntejä 35000 kpl/ vuorokausi. Jatkuvat kovat rintakivut, joihin ei ole löytynyt mitään apua puoleen vuoteen.


      • Anonyymi

        Minulla oli jotain 240 rytmäriä vuorokaudessa holter EKG:ssa (2017). Kuulemma hyvälaatuisia ja normaalia ikäiselläni. Lääkityksenä on bisobrolol 2,5mg jota otan joka päivä 1/2 tab. Välillä tulee jaksoja kun rytmäreitä tunnen n. 20/ päivä ja ovat todella epämiellyttäviä ja pelottavia. Vaikka istuu paikallaan niin yht'äkkiä tuntuu sellainen "hinaus" kuin ei olisi paikanpäällä ollenkaan sekunnin ajan. Tuntuu muljahduksena rinnassa. Olenkin miettinyt, että sattuuko nämä jaksot olemaan juuri ennen kuukautisten alkamista (n. 1 viikko). Toisinaan on jaksoja kun en niitä ei ole tai sitten ne on sellaisia joita ei huomaa. Minulle ei ole vielä vaihdevuosia diagnosoitu... Oisko menopsussia? Ikä 49v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli jotain 240 rytmäriä vuorokaudessa holter EKG:ssa (2017). Kuulemma hyvälaatuisia ja normaalia ikäiselläni. Lääkityksenä on bisobrolol 2,5mg jota otan joka päivä 1/2 tab. Välillä tulee jaksoja kun rytmäreitä tunnen n. 20/ päivä ja ovat todella epämiellyttäviä ja pelottavia. Vaikka istuu paikallaan niin yht'äkkiä tuntuu sellainen "hinaus" kuin ei olisi paikanpäällä ollenkaan sekunnin ajan. Tuntuu muljahduksena rinnassa. Olenkin miettinyt, että sattuuko nämä jaksot olemaan juuri ennen kuukautisten alkamista (n. 1 viikko). Toisinaan on jaksoja kun en niitä ei ole tai sitten ne on sellaisia joita ei huomaa. Minulle ei ole vielä vaihdevuosia diagnosoitu... Oisko menopsussia? Ikä 49v.

        Tarkoitin huimausta 🤭


      • Anonyymi

        Minulla todettiin holterilla 23 500 lisälyöntiä vuorokaudessa, sain lääkkeeksi Tambocor 100 mg ja auttoi heti, nyt ei muljahtele yhtään! Olen 58 v ja käytin hormonilaastareita, lopetin tämän vuoden alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kammiolisälyöntejä 35000 kpl/ vuorokausi. Jatkuvat kovat rintakivut, joihin ei ole löytynyt mitään apua puoleen vuoteen.

        Etkö saanut Tambocoria??


    • Anonyymi

      Vaihdevuosien aikoina alkoi flimmerit kiusaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1776
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1336
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1209
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1176
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      615
      1138
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      974
    Aihe