Kansakoulun kouluruoka

60-luvulla

Ei silloin ajateltu ainakaan maaseudun köyhissä kunnissa, että lasten täytyy saada lounaalla proteiiniakin. Kun puoliltapäivin syötiin vain hiilihydraatteja eli puuroa, nälkä oli kauhea kahden aikaan, kun piti lähteä kotimatkalle.

Nyt voin syyttää kotikuntaani huonoista kouluruuista, että minun täytyi käydä vohkimassa Fazerin sinistä suklaata koulun vieressä olevasta kaupasta, että jaksaisin pitkän (2 km) kotimatkan.

Puuron lisäksi sai vielä kuunnella Luterin kymmentä käskyä uskonnontunnilla. Seitsemännen käskyn muistan parhaiten. Se kuuluu "Älä varasta"

77

8686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän ennen

      60 lukua oli koulusta keittoruoka mutta maito ja voileivät piti ise kotoa tuoda, joskus maitopullo vuti reppuun ja kirjat ja vihkot kastui maitoon.
      Koulumatkat piti kävellen kulkea, sitä oli 6 km yhteen suuntaan.
      Meitä oli semmoiset kymmenkunta koululaista jotka porukalla tuon matkan käveli aamulla ja illalla.

      • pullossa

        Meillä oli kotona lehmiä, ja maitopullo annettiin kouluun mukaan. Lämpimässä luokassa seisoneena se maito maistui pahalle. Vesikin olisi ollut parempaa ruuan kanssa.

        Mutta kun silloin kaikkien oli juotava ruuan kanssa maaaaiiiitooooaaaaaa....

        Siskoni ei eläessään ole juonut maitoa ja hän on terveempi kuin minä.


      • muistanet kuinka
        pullossa kirjoitti:

        Meillä oli kotona lehmiä, ja maitopullo annettiin kouluun mukaan. Lämpimässä luokassa seisoneena se maito maistui pahalle. Vesikin olisi ollut parempaa ruuan kanssa.

        Mutta kun silloin kaikkien oli juotava ruuan kanssa maaaaiiiitooooaaaaaa....

        Siskoni ei eläessään ole juonut maitoa ja hän on terveempi kuin minä.

        maitoa mainostettiin terveellisenä juomana ja läskiä piti syödä että jaksaa premmin.


      • k/k
        muistanet kuinka kirjoitti:

        maitoa mainostettiin terveellisenä juomana ja läskiä piti syödä että jaksaa premmin.

        pieneen sieluun jäi kun kaurapuuron päälle kaarettiin kermaista maitoa ja ruisleivän päällä oli sentin läskin viipale.
        Sitä syötiin tai syötiin ja itkettiin sen ajan manipulointia.


      • kun kolu
        k/k kirjoitti:

        pieneen sieluun jäi kun kaurapuuron päälle kaarettiin kermaista maitoa ja ruisleivän päällä oli sentin läskin viipale.
        Sitä syötiin tai syötiin ja itkettiin sen ajan manipulointia.

        ruokana oli hernekeittoa, siinä oli karvaisia läskinpaloja joita opettajalta salaa nosteltiin karvoista sieltä keitosta ja pistettiin taskkun ja sitten ulkona hetettiin jonnekkin puunjuurelle.
        Kerrankin hernekeitosta löytyi sian hammas, voi että oli vaikeaa syödä sitä hernekeittoa mutta menihän se kun oli pakko syödä.


      • naurattaa
        kun kolu kirjoitti:

        ruokana oli hernekeittoa, siinä oli karvaisia läskinpaloja joita opettajalta salaa nosteltiin karvoista sieltä keitosta ja pistettiin taskkun ja sitten ulkona hetettiin jonnekkin puunjuurelle.
        Kerrankin hernekeitosta löytyi sian hammas, voi että oli vaikeaa syödä sitä hernekeittoa mutta menihän se kun oli pakko syödä.

        sattuipa sopivasti näin pääsiäisenä!

        Äitini nuorempi sisar(siis tätini,kuollut kylläkin jo)oli inhonnut mämmiä yli kaiken!
        Koulussa ruokatunnilla hän oli piilottanut mämmin kengänvarteen.Ja arvatenkin kotona oli ollut kauhea mekkala senjälkeen.
        Itse inhosin tillilihaa eniten,taisi olla harvoin siihen aikaan,eikä ruokien kans saanut ranttuilla.
        Piti syödä mitä eteen tuotiin ja kelpas kyllä.Enimmäkseen.


      • pippureita pulpetissa
        naurattaa kirjoitti:

        sattuipa sopivasti näin pääsiäisenä!

        Äitini nuorempi sisar(siis tätini,kuollut kylläkin jo)oli inhonnut mämmiä yli kaiken!
        Koulussa ruokatunnilla hän oli piilottanut mämmin kengänvarteen.Ja arvatenkin kotona oli ollut kauhea mekkala senjälkeen.
        Itse inhosin tillilihaa eniten,taisi olla harvoin siihen aikaan,eikä ruokien kans saanut ranttuilla.
        Piti syödä mitä eteen tuotiin ja kelpas kyllä.Enimmäkseen.

        Kun keväällä siivottiin pulpetteja, oli yksi poika kerännyt pippurit koko vuoden lihasopista pulpettiinsa.

        Sen ajan tavan mukaan, opettaja käski kaikkien tulla katsomaan mokomaa, että saatiin nauraa. Minun käsityöni sama opettaja nosti korkealle, että "katsokaa, kun NN on hidas".


      • se oli
        kun kolu kirjoitti:

        ruokana oli hernekeittoa, siinä oli karvaisia läskinpaloja joita opettajalta salaa nosteltiin karvoista sieltä keitosta ja pistettiin taskkun ja sitten ulkona hetettiin jonnekkin puunjuurelle.
        Kerrankin hernekeitosta löytyi sian hammas, voi että oli vaikeaa syödä sitä hernekeittoa mutta menihän se kun oli pakko syödä.

        keittäjän hammas?
        Mä olisin käynyt tutkimassa asian.


      • naurattaa kirjoitti:

        sattuipa sopivasti näin pääsiäisenä!

        Äitini nuorempi sisar(siis tätini,kuollut kylläkin jo)oli inhonnut mämmiä yli kaiken!
        Koulussa ruokatunnilla hän oli piilottanut mämmin kengänvarteen.Ja arvatenkin kotona oli ollut kauhea mekkala senjälkeen.
        Itse inhosin tillilihaa eniten,taisi olla harvoin siihen aikaan,eikä ruokien kans saanut ranttuilla.
        Piti syödä mitä eteen tuotiin ja kelpas kyllä.Enimmäkseen.

        Meillä kouluus oli hyvä kokki, sellaanen nuori nainen ja laittoo tenaville hyvää ruokaa. Kuitenkin pitää täs kertoa yks tapaus joka on jääny mun mielehen.
        Silloon päivänä oli kouluus hernesvelliä (hernekeittoa) ja siitä mun koriin likeltä oli sitten sellaanen Markku poika mua pari vuotta nuorempi ja hän oli allerginen herneille. Tai sitä silloon allergioosta puhuttu, tierettiinkökään koko sanaa. Hän kuitenkin sanoo opettajalle jotta hän ei voi syörä hernesvelliä ku siitä tuloo niin pahaolo hänelle.
        Se opettaja sellaanen nuorenpuoleenen mies otti sitä tenavaa niskahan kiinni ja sanoo notta: "ny syöt, tai hän syöttää"
        No syötävähän se oli pienen pojan se annos.
        Sen Markun alakas silimät turvota ja muutoonkin sen naama tuli aivan tulipunaaseksi ja henkiä ahariisti. Kyllä tuli opettajalle hätä kätehen. Se Markku laittoo sormet kurkkuhun ja oksensi sen ruuan pois vattastaan ja joi kovasti vettä tilalle. Sen jäläkehen sen pienen pojan puheet otettihin täyreestä toresta.
        Ittelläni ei haitannu mitä söin, ei meirään kouluus kenelläkään ollu sianläskiä eväänä, en ainakaan muista sellaasta. Voileivät ja maitopullo oli repuus ja juustoa äiti telläs useenki evähien joukkohon.
        Sellaasia kovasti yksinkertaasia ne kouluruuat oli siihen aikahan, niinkuun ne oli kotonaki, sellaasta tavallista kotiruokaa syötihin, liikuttihin ja kulutettihin paljon.
        Syksyysin piti vierä jokaasen oppilahan puolukoota koulun keittolahan, en ny justihin muista enää määriä, muisteleesin notta alakoululaaset toi litran henkiä päälle ja isoommat kolome.
        Se oli kans touhua ku se samaanen opettaja komensi yläkoulun puolelta isoommat tytööt aina lauantaasin siivoamahan omaa asuntoaan, sen koulupäivän jäläkehen. Tytöt puisteli sille matoot lakaasivat lattiat ja pesivät ne. Sitten ku ne työt oli tehty saivat vasta lähtiä kotiinsa kävelemähän.
        Ei sitä kukaan ihimeenä kuitenkaan pitäny, eikä ne tytötkään sitä sen erityysemmin pahonu.
        Eikä ne velevollisuuret loppunu siihenkään, jos kouluus oli seuraavana päivänä perunaruokaa niin tytöt komennettihin koulupäivän päätteeksi keittäjän kaveriksi kuorimahan perunoota huomiseksi.
        Sellaasilla tylsän puoleesilla puukoolla ne sitten kuoria örmii niistä potuusta kuorta rullalle. Puutyöluokasta tuotihin puukoot, sellaasia tuhanen huonoterääsiä jokka ei pysyny terävinä, ei yhtään. Sellaasia sota-ajan jäläkeesiä käniä. Varmahan halavalla saanehet jostaa kunta ostaa niitä.
        Mä uskon jotta niis oli aivan karkaasemattomat peltiteräät. Turvallisiahan ne kyllä oli tenavaan kourahan, niillä ei haavaa saanu sormehen vaikka kuinka nihiraasi tulisesti potun selekähän ja jos ote pääsi lipsatamahan.
        Me pojat päästihin palijonki helepomalla ku likaat. Silloon aateltihin notta noon likkaan hommia ja niinkuun olivatkin.
        Puita ne ajatti sellaasella suurella kelekalla talavisin sieltä kouluun kliiveriistä pannuhuoneesehen. Yks tai kaks poikaa siinä oli "pyöriäpää hevoosina vetämäs ereestä ja kuormamiehet työnsi takaa. Kova huuto ja roikastus siinä pakkasilimaas vaan kuulu ku verätettihin. Yks sellaanen vantteranpuoleenen poika, Pauli oli riski vetämähän ja se päästi kovan kirouksen aina ku lähärettihin ja nojaas sen vetojukoon tiukoolle.
        En mä tierä ollenkaan onko se sitten ketään huonompaan päin vieny ja opittihin siinä työntekoa.
        Ei se tenava siitä mene pilalle vaikka jotaan vastuuta ja hommaa sille laitetahanki.
        Vois olla sellaanen komento hyväksi tämänkin päivän koululaasille.
        terv. paljon halakoja vetäny seppä ja nukkuva kultaanen Tiitu-kani täältä pääsiääsen aluuselta pohojanmaalta.


      • Anskuliini
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Meillä kouluus oli hyvä kokki, sellaanen nuori nainen ja laittoo tenaville hyvää ruokaa. Kuitenkin pitää täs kertoa yks tapaus joka on jääny mun mielehen.
        Silloon päivänä oli kouluus hernesvelliä (hernekeittoa) ja siitä mun koriin likeltä oli sitten sellaanen Markku poika mua pari vuotta nuorempi ja hän oli allerginen herneille. Tai sitä silloon allergioosta puhuttu, tierettiinkökään koko sanaa. Hän kuitenkin sanoo opettajalle jotta hän ei voi syörä hernesvelliä ku siitä tuloo niin pahaolo hänelle.
        Se opettaja sellaanen nuorenpuoleenen mies otti sitä tenavaa niskahan kiinni ja sanoo notta: "ny syöt, tai hän syöttää"
        No syötävähän se oli pienen pojan se annos.
        Sen Markun alakas silimät turvota ja muutoonkin sen naama tuli aivan tulipunaaseksi ja henkiä ahariisti. Kyllä tuli opettajalle hätä kätehen. Se Markku laittoo sormet kurkkuhun ja oksensi sen ruuan pois vattastaan ja joi kovasti vettä tilalle. Sen jäläkehen sen pienen pojan puheet otettihin täyreestä toresta.
        Ittelläni ei haitannu mitä söin, ei meirään kouluus kenelläkään ollu sianläskiä eväänä, en ainakaan muista sellaasta. Voileivät ja maitopullo oli repuus ja juustoa äiti telläs useenki evähien joukkohon.
        Sellaasia kovasti yksinkertaasia ne kouluruuat oli siihen aikahan, niinkuun ne oli kotonaki, sellaasta tavallista kotiruokaa syötihin, liikuttihin ja kulutettihin paljon.
        Syksyysin piti vierä jokaasen oppilahan puolukoota koulun keittolahan, en ny justihin muista enää määriä, muisteleesin notta alakoululaaset toi litran henkiä päälle ja isoommat kolome.
        Se oli kans touhua ku se samaanen opettaja komensi yläkoulun puolelta isoommat tytööt aina lauantaasin siivoamahan omaa asuntoaan, sen koulupäivän jäläkehen. Tytöt puisteli sille matoot lakaasivat lattiat ja pesivät ne. Sitten ku ne työt oli tehty saivat vasta lähtiä kotiinsa kävelemähän.
        Ei sitä kukaan ihimeenä kuitenkaan pitäny, eikä ne tytötkään sitä sen erityysemmin pahonu.
        Eikä ne velevollisuuret loppunu siihenkään, jos kouluus oli seuraavana päivänä perunaruokaa niin tytöt komennettihin koulupäivän päätteeksi keittäjän kaveriksi kuorimahan perunoota huomiseksi.
        Sellaasilla tylsän puoleesilla puukoolla ne sitten kuoria örmii niistä potuusta kuorta rullalle. Puutyöluokasta tuotihin puukoot, sellaasia tuhanen huonoterääsiä jokka ei pysyny terävinä, ei yhtään. Sellaasia sota-ajan jäläkeesiä käniä. Varmahan halavalla saanehet jostaa kunta ostaa niitä.
        Mä uskon jotta niis oli aivan karkaasemattomat peltiteräät. Turvallisiahan ne kyllä oli tenavaan kourahan, niillä ei haavaa saanu sormehen vaikka kuinka nihiraasi tulisesti potun selekähän ja jos ote pääsi lipsatamahan.
        Me pojat päästihin palijonki helepomalla ku likaat. Silloon aateltihin notta noon likkaan hommia ja niinkuun olivatkin.
        Puita ne ajatti sellaasella suurella kelekalla talavisin sieltä kouluun kliiveriistä pannuhuoneesehen. Yks tai kaks poikaa siinä oli "pyöriäpää hevoosina vetämäs ereestä ja kuormamiehet työnsi takaa. Kova huuto ja roikastus siinä pakkasilimaas vaan kuulu ku verätettihin. Yks sellaanen vantteranpuoleenen poika, Pauli oli riski vetämähän ja se päästi kovan kirouksen aina ku lähärettihin ja nojaas sen vetojukoon tiukoolle.
        En mä tierä ollenkaan onko se sitten ketään huonompaan päin vieny ja opittihin siinä työntekoa.
        Ei se tenava siitä mene pilalle vaikka jotaan vastuuta ja hommaa sille laitetahanki.
        Vois olla sellaanen komento hyväksi tämänkin päivän koululaasille.
        terv. paljon halakoja vetäny seppä ja nukkuva kultaanen Tiitu-kani täältä pääsiääsen aluuselta pohojanmaalta.

        samanlaiset muisteluukset ko mullakin.
        Koulussa oli aina hyvää ruokaa, niinku kotonakin.


      • Anskuliini kirjoitti:

        samanlaiset muisteluukset ko mullakin.
        Koulussa oli aina hyvää ruokaa, niinku kotonakin.

        ja smanlaista se kouluruoka taisi olla joka puolella Suomea. herkkuruokina muistan makkarakeiton ja makaroonivellin...se makaroonivelli ei tainnut olla oikein ravitsevaa ruokaa, mutta nälkä lähti. Samanlaisia ruokia oli kotonakin, ei siinä mitään suuria eroja ollut; tavallista yksinkertaista kotiruokaa, ei mitään laitosruokia tai eineksiä. Selvisimme hengissä, useimmat.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        ja smanlaista se kouluruoka taisi olla joka puolella Suomea. herkkuruokina muistan makkarakeiton ja makaroonivellin...se makaroonivelli ei tainnut olla oikein ravitsevaa ruokaa, mutta nälkä lähti. Samanlaisia ruokia oli kotonakin, ei siinä mitään suuria eroja ollut; tavallista yksinkertaista kotiruokaa, ei mitään laitosruokia tai eineksiä. Selvisimme hengissä, useimmat.

        Iltaa Sinulle Paloma!!
        No oot Sä hengiis vielä ku ei kuulu tytöstä ei mitään viikko tolokulla. Joo eihän ne vellit näläkää kauaa pitäny mutta silloon ku söi niin tuli siitä vatta täytehen ja mumma tapasi sanoa notta: "ku puuroa syö ja leivällä riivaa, niin ei polovet tutise"
        Mä lähäreen ny nukkumahan Hyvää yötä Sinulle, teillähän on kello siellä tuntia jälijees suomenaikaa. Sä voit vielä pikkuusen aikaa valavoakki. Mua väsyttää ku nousin niin varahin aamulla. Tiitu kulta on nukkunu jo sen pari tuntia yöunta. Kirijoota Paloma usiammin me kaivatahan Sua. Hei ny!!!
        terv. haukootteleva seppä ja nukkuva Tiitu kulta.


      • seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Iltaa Sinulle Paloma!!
        No oot Sä hengiis vielä ku ei kuulu tytöstä ei mitään viikko tolokulla. Joo eihän ne vellit näläkää kauaa pitäny mutta silloon ku söi niin tuli siitä vatta täytehen ja mumma tapasi sanoa notta: "ku puuroa syö ja leivällä riivaa, niin ei polovet tutise"
        Mä lähäreen ny nukkumahan Hyvää yötä Sinulle, teillähän on kello siellä tuntia jälijees suomenaikaa. Sä voit vielä pikkuusen aikaa valavoakki. Mua väsyttää ku nousin niin varahin aamulla. Tiitu kulta on nukkunu jo sen pari tuntia yöunta. Kirijoota Paloma usiammin me kaivatahan Sua. Hei ny!!!
        terv. haukootteleva seppä ja nukkuva Tiitu kulta.

        seppä ja Tiitu, jatketaan vaikka huomenna:)


      • Anonyymi

        Paska perse homo kyrpä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paska perse homo kyrpä

        Jestas sentään, että ihmisellä voi olla syvälliset mietteet. - Nm. Ällistyttävää


      • Anonyymi
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Meillä kouluus oli hyvä kokki, sellaanen nuori nainen ja laittoo tenaville hyvää ruokaa. Kuitenkin pitää täs kertoa yks tapaus joka on jääny mun mielehen.
        Silloon päivänä oli kouluus hernesvelliä (hernekeittoa) ja siitä mun koriin likeltä oli sitten sellaanen Markku poika mua pari vuotta nuorempi ja hän oli allerginen herneille. Tai sitä silloon allergioosta puhuttu, tierettiinkökään koko sanaa. Hän kuitenkin sanoo opettajalle jotta hän ei voi syörä hernesvelliä ku siitä tuloo niin pahaolo hänelle.
        Se opettaja sellaanen nuorenpuoleenen mies otti sitä tenavaa niskahan kiinni ja sanoo notta: "ny syöt, tai hän syöttää"
        No syötävähän se oli pienen pojan se annos.
        Sen Markun alakas silimät turvota ja muutoonkin sen naama tuli aivan tulipunaaseksi ja henkiä ahariisti. Kyllä tuli opettajalle hätä kätehen. Se Markku laittoo sormet kurkkuhun ja oksensi sen ruuan pois vattastaan ja joi kovasti vettä tilalle. Sen jäläkehen sen pienen pojan puheet otettihin täyreestä toresta.
        Ittelläni ei haitannu mitä söin, ei meirään kouluus kenelläkään ollu sianläskiä eväänä, en ainakaan muista sellaasta. Voileivät ja maitopullo oli repuus ja juustoa äiti telläs useenki evähien joukkohon.
        Sellaasia kovasti yksinkertaasia ne kouluruuat oli siihen aikahan, niinkuun ne oli kotonaki, sellaasta tavallista kotiruokaa syötihin, liikuttihin ja kulutettihin paljon.
        Syksyysin piti vierä jokaasen oppilahan puolukoota koulun keittolahan, en ny justihin muista enää määriä, muisteleesin notta alakoululaaset toi litran henkiä päälle ja isoommat kolome.
        Se oli kans touhua ku se samaanen opettaja komensi yläkoulun puolelta isoommat tytööt aina lauantaasin siivoamahan omaa asuntoaan, sen koulupäivän jäläkehen. Tytöt puisteli sille matoot lakaasivat lattiat ja pesivät ne. Sitten ku ne työt oli tehty saivat vasta lähtiä kotiinsa kävelemähän.
        Ei sitä kukaan ihimeenä kuitenkaan pitäny, eikä ne tytötkään sitä sen erityysemmin pahonu.
        Eikä ne velevollisuuret loppunu siihenkään, jos kouluus oli seuraavana päivänä perunaruokaa niin tytöt komennettihin koulupäivän päätteeksi keittäjän kaveriksi kuorimahan perunoota huomiseksi.
        Sellaasilla tylsän puoleesilla puukoolla ne sitten kuoria örmii niistä potuusta kuorta rullalle. Puutyöluokasta tuotihin puukoot, sellaasia tuhanen huonoterääsiä jokka ei pysyny terävinä, ei yhtään. Sellaasia sota-ajan jäläkeesiä käniä. Varmahan halavalla saanehet jostaa kunta ostaa niitä.
        Mä uskon jotta niis oli aivan karkaasemattomat peltiteräät. Turvallisiahan ne kyllä oli tenavaan kourahan, niillä ei haavaa saanu sormehen vaikka kuinka nihiraasi tulisesti potun selekähän ja jos ote pääsi lipsatamahan.
        Me pojat päästihin palijonki helepomalla ku likaat. Silloon aateltihin notta noon likkaan hommia ja niinkuun olivatkin.
        Puita ne ajatti sellaasella suurella kelekalla talavisin sieltä kouluun kliiveriistä pannuhuoneesehen. Yks tai kaks poikaa siinä oli "pyöriäpää hevoosina vetämäs ereestä ja kuormamiehet työnsi takaa. Kova huuto ja roikastus siinä pakkasilimaas vaan kuulu ku verätettihin. Yks sellaanen vantteranpuoleenen poika, Pauli oli riski vetämähän ja se päästi kovan kirouksen aina ku lähärettihin ja nojaas sen vetojukoon tiukoolle.
        En mä tierä ollenkaan onko se sitten ketään huonompaan päin vieny ja opittihin siinä työntekoa.
        Ei se tenava siitä mene pilalle vaikka jotaan vastuuta ja hommaa sille laitetahanki.
        Vois olla sellaanen komento hyväksi tämänkin päivän koululaasille.
        terv. paljon halakoja vetäny seppä ja nukkuva kultaanen Tiitu-kani täältä pääsiääsen aluuselta pohojanmaalta.

        Noista puolukoista muistan että se piti näyttää kehittäjälle että kannu oli täynnä sen jälkeen sai mennä kaatamaan puolukat isoon astiaan kellariin.
        Pojat fuskasivat tässäkin asiassa ja olivat laittaneen puolukka kannuun vaatteita melkein täyteen ja pinnalle puolukat että näytti siltä että kannu oli täynnä . Muistaisin että se oli kolme litraa oppilasta kohdin kun piti noukkia puolukoita .
        Niin että kekseliäitä oli ne pojat, me tytöt ei oltais edes uskallettu tehdä sellaista , eikä myöskään uskallettu kannella poikien fuskaamista


      • Anonyymi
        kun kolu kirjoitti:

        ruokana oli hernekeittoa, siinä oli karvaisia läskinpaloja joita opettajalta salaa nosteltiin karvoista sieltä keitosta ja pistettiin taskkun ja sitten ulkona hetettiin jonnekkin puunjuurelle.
        Kerrankin hernekeitosta löytyi sian hammas, voi että oli vaikeaa syödä sitä hernekeittoa mutta menihän se kun oli pakko syödä.

        Ihme kumma kun minulla ei ole pahemmasti mitään muistoja kouluruuasta, että oliko se hyvää vai huonoa. Muistan että voileipäpaketti oli repussa ja maitopullo ja että syötiin koulun ruokalassa . Joten kai se sitten oli kelpaava se ruoka kun ei mitään inohottavia muistoja ole.
        Muistan kun yhden pojan voileivät oli paketoitu sanomalehtipaperiin, ja minun kävi häntä saaliiksi kun toiset kiusasivat siitä. Meillä muilla oli voipaperi johon eväät oli paketoitu.
        Niin että koulukiusaus oli silloinkin mukana kuvioissa.


      • Anonyymi
        pullossa kirjoitti:

        Meillä oli kotona lehmiä, ja maitopullo annettiin kouluun mukaan. Lämpimässä luokassa seisoneena se maito maistui pahalle. Vesikin olisi ollut parempaa ruuan kanssa.

        Mutta kun silloin kaikkien oli juotava ruuan kanssa maaaaiiiitooooaaaaaa....

        Siskoni ei eläessään ole juonut maitoa ja hän on terveempi kuin minä.

        okeihomo


      • Anonyymi
        k/k kirjoitti:

        pieneen sieluun jäi kun kaurapuuron päälle kaarettiin kermaista maitoa ja ruisleivän päällä oli sentin läskin viipale.
        Sitä syötiin tai syötiin ja itkettiin sen ajan manipulointia.

        Parempi se oli niinkin. Kyl mää muistan ne ruoat. No maistuhan ne, kun kotonakin sitä oli kehnonlaisesti. Yksi, mikä ei mene ja jonka haju etoo vieläkin, jos jossain sattuu olemaan: kesäkeitto, hyi saatana!


    • Herkkuja

      ollut koulussa ja vielä täällä kehtaatte valittaa?

      Mitähän tänään löytyy pöydästä?

      Meillä oli melkein ainoastaan vellejä silloinkin,
      kuten näemmä taas samalle linjalle on päässyt!

    • on meitä

      ruokittu, kun kukin meistä on tänne asti jaksanut.
      voihan vitsi, mitä valitusta

      • ota vakavasti

        enemän ottaisin nämä "kultaisiksi" nuoruusmuistoiksi.


    • henrii

      kaikesta oli pulaa. Nykyajan pullamössöt tekee laiskaksi, tai ovat terveelisiä.

      • eriarvoista

        Kun mentiin koulun lähelle retkelle, täytyi olla limsat ja pullat mukana omasta takaa. Minulla oli, mutta kaikilla ei ollut.


      • seppäpohojanmaalta
        eriarvoista kirjoitti:

        Kun mentiin koulun lähelle retkelle, täytyi olla limsat ja pullat mukana omasta takaa. Minulla oli, mutta kaikilla ei ollut.

        Joo se oli köyhän tenava, köyhän tenava ja se muistettihin sanoa.
        Itte kans kyllä kuuluun niihin parempi osaasihin.
        Muistan ku silloon sai anoa sellaasta kouluavustusta aina syksyysin ja opettaja jakoo ne laput millä sitten haettihin sitä. Kunta antoo sen tavarana perheesihin, sillä hyväksytyllä anomuksella tai sitä vastahan sitten sai hakia kaupasta vaikka ny jotaan vaatetta lapselle tai vaikka kumisaappahat, syksyysille ja märille maanteille.
        Kerran taas sitten opettaja jakoo niitä anomus kaavakkeeta opillaalle kotihin vietäviksi. No mäkin siitä menin sitä lankettia noutamahan toisten mukana. Se opettaja ensin antoo sen paperin mun kourahan mutta nykääsi sen samantien heti takaasin ja sanoo notta: "teillä on niin pitkiä kuorma-autoja jotta sä saat saappahat omallaki rahalla" No ei mun trenkänny kengättömänä koulumatkaani kuitenkaan kulukia, isooisä laittoo saapasvarsihin uuret kumiterät suutarinkoneella ja äiti kutoo ja mummaki hyvät villaasetsukat. Ei trengänny syyssateeta säikähtää.
        terv. seppä ja pieni kengätön Tiitu.


      • Anskuliini
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Joo se oli köyhän tenava, köyhän tenava ja se muistettihin sanoa.
        Itte kans kyllä kuuluun niihin parempi osaasihin.
        Muistan ku silloon sai anoa sellaasta kouluavustusta aina syksyysin ja opettaja jakoo ne laput millä sitten haettihin sitä. Kunta antoo sen tavarana perheesihin, sillä hyväksytyllä anomuksella tai sitä vastahan sitten sai hakia kaupasta vaikka ny jotaan vaatetta lapselle tai vaikka kumisaappahat, syksyysille ja märille maanteille.
        Kerran taas sitten opettaja jakoo niitä anomus kaavakkeeta opillaalle kotihin vietäviksi. No mäkin siitä menin sitä lankettia noutamahan toisten mukana. Se opettaja ensin antoo sen paperin mun kourahan mutta nykääsi sen samantien heti takaasin ja sanoo notta: "teillä on niin pitkiä kuorma-autoja jotta sä saat saappahat omallaki rahalla" No ei mun trenkänny kengättömänä koulumatkaani kuitenkaan kulukia, isooisä laittoo saapasvarsihin uuret kumiterät suutarinkoneella ja äiti kutoo ja mummaki hyvät villaasetsukat. Ei trengänny syyssateeta säikähtää.
        terv. seppä ja pieni kengätön Tiitu.

        monesti niille jotka sai kunnalta vaatteita ja uudet kengät.
        Mullei ollu ikinä uusia kenkiä.
        Veljeltä perittyjä Pekka-saappaita ja puolipohjattuja monoja.
        Onneksi nyt "vanhempana" oon saanut ihan omaakin etten oo ihan katkeroitunu :-).


      • Anskuliini kirjoitti:

        monesti niille jotka sai kunnalta vaatteita ja uudet kengät.
        Mullei ollu ikinä uusia kenkiä.
        Veljeltä perittyjä Pekka-saappaita ja puolipohjattuja monoja.
        Onneksi nyt "vanhempana" oon saanut ihan omaakin etten oo ihan katkeroitunu :-).

        Iltaa vaan Sinulle!!
        Se oli sitä kierrätystä ja kamppehet kulutettihin loppuhun ainaki sellaasis paikoos mihinä tenavia oli usiampia. Kyllä se oli mun kotona samanlaasta ku itteltäni jäi pieniksi saappahat tai housut niin pikkuveli piti ne sitten niin tarkoon ja loppuhun notta oliko kaikiista erees matoonkuteiksi.
        Tottahan se oli veli sitten kans suu kahareksaasella ku aina tuli vanhoja mun pieneksi käyneitä vaatteita hänelle.
        Kyllä äiti sitten osti välihin uusia hänellekki ja isoonpuoleesethan ne aina hankittihin notta oli kasvunvaraa. Naapurin Lempi osti pojalleen kyllä tekiis mieleni sanoa notta niin suuret ku kaupaasta vaan löytyy. Oli se poika sitten näköönen niis housuussaan, tahtovat vielä kiusata niistä. Mun serkkupoika oli oikeen "mestari" nauramahan muireen vaatteille, vaikka ei se ittekkään sen paremmiis ketinees kulukenu. Hän ny on eteläsuomes ja rovasti arvoltansa, käy täs mun luona aina kesääsin lomallaan. Oon mä sanonu hänelle jotta: "sä osaasit jo silloon muita itkettää jutuillasi, ei soo ihime jos susta pappi tuli" No joo, kuitenkin sellaasia lapsen näköösiähän ne päivät kaikkinensa kuitenkin oli. Hyvää Yötä kaikille kouluruokaalijoolle ja välijien housujen omistajille.
        terv. seppä ja Tiitu-kulta


      • Aloittaja
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Joo se oli köyhän tenava, köyhän tenava ja se muistettihin sanoa.
        Itte kans kyllä kuuluun niihin parempi osaasihin.
        Muistan ku silloon sai anoa sellaasta kouluavustusta aina syksyysin ja opettaja jakoo ne laput millä sitten haettihin sitä. Kunta antoo sen tavarana perheesihin, sillä hyväksytyllä anomuksella tai sitä vastahan sitten sai hakia kaupasta vaikka ny jotaan vaatetta lapselle tai vaikka kumisaappahat, syksyysille ja märille maanteille.
        Kerran taas sitten opettaja jakoo niitä anomus kaavakkeeta opillaalle kotihin vietäviksi. No mäkin siitä menin sitä lankettia noutamahan toisten mukana. Se opettaja ensin antoo sen paperin mun kourahan mutta nykääsi sen samantien heti takaasin ja sanoo notta: "teillä on niin pitkiä kuorma-autoja jotta sä saat saappahat omallaki rahalla" No ei mun trenkänny kengättömänä koulumatkaani kuitenkaan kulukia, isooisä laittoo saapasvarsihin uuret kumiterät suutarinkoneella ja äiti kutoo ja mummaki hyvät villaasetsukat. Ei trengänny syyssateeta säikähtää.
        terv. seppä ja pieni kengätön Tiitu.

        Olen itsekin siellä päin syntynyt, vaikka kauas olen joutunut. Olisin luullut, että olet Juha Mieto, vaikka Julma-Jussi on kai ison talon poika, eikä hänen tarvinnut turvautua köyhäin apuun.

        Piimävelliä oli jonain päivinä. Se on kai eteläpohjalainen perinneruoka. Se haisi oksennukselle.

        Koululaasten piti noukkia pari litraa puolukoota syksyysin. Sitä vartte annettihin lomapäivä. Yksi mustalaaspoika meirän luokas sanoo, notta "mä tuan ainakin mustikoota".

        Se mua nauratti. Kun nyt ajattelen sitä poikaa, niin sehän oli ihan ku minä. Aina vastahan panemas. Mun ja mustalaaspoijan tiät eros äkkiä ikävä kyllä. Hän muutti perheensä kans pitäjän toiselle lairalle, niin ku mustalaaset siihan aikahan tekivät.


      • en valita
        eriarvoista kirjoitti:

        Kun mentiin koulun lähelle retkelle, täytyi olla limsat ja pullat mukana omasta takaa. Minulla oli, mutta kaikilla ei ollut.

        makkarakastike ja perunat hyvää!,vaikka lusikalla syötiin.
        Ja kylmä maito,posliinimukista.


      • Anonyymi
        Aloittaja kirjoitti:

        Olen itsekin siellä päin syntynyt, vaikka kauas olen joutunut. Olisin luullut, että olet Juha Mieto, vaikka Julma-Jussi on kai ison talon poika, eikä hänen tarvinnut turvautua köyhäin apuun.

        Piimävelliä oli jonain päivinä. Se on kai eteläpohjalainen perinneruoka. Se haisi oksennukselle.

        Koululaasten piti noukkia pari litraa puolukoota syksyysin. Sitä vartte annettihin lomapäivä. Yksi mustalaaspoika meirän luokas sanoo, notta "mä tuan ainakin mustikoota".

        Se mua nauratti. Kun nyt ajattelen sitä poikaa, niin sehän oli ihan ku minä. Aina vastahan panemas. Mun ja mustalaaspoijan tiät eros äkkiä ikävä kyllä. Hän muutti perheensä kans pitäjän toiselle lairalle, niin ku mustalaaset siihan aikahan tekivät.

        Tausta piimävellistä vähän, jonkinlainen heikko muisti että sellaista oli mutta en muista olenko syönyt sitä, miten se muuten tehtiin olis kiva tietää.


      • Anonyymi

        Olen homo ja sinä olet hetero


    • Pirre*

      Tukkapöllyt tulee, - mitään ei oteta omin luvin.

      No niin, hyvää oli ruoka, ainakin minusta - ne muovilautaset vaan haisivat pahalle; tuskin täyttäisivät tänään elintarvike muoville asetettuja ohjearvoja :)

      • hampaat irvessä

        Vai että hyvää oli susta, joo, taisit saada pointseja ku söit kylmät jähmettyneet vitamannapuurot, karseet ohravellit, ruskeet koirankeksit ja Viola-juustot aurinkoisesti hymyillen.
        Erityisesti vitamannapuuro joka oli valmiiks laitettu jähmettymään lautaselle oli pienine jyvämäisine mustine pilkkuineen niin karmeeta että mieluummin oisin vaikka ryhtyny pureskelemaan sitä lautasta ku oksennusta pidätellen nieleskelly sitä vitakittiä.

        Jaa että mitään ei oteta omin luvin? Hoh hoijakkaa, pistä nyt sitte poliisi asialle - lapsi ryösteli Fazerin sinisiä vinot pinot 60-luvulla.
        Ja missäköhän kunnossa mahtaa ko. ihmisen moraali ja omatunto olla tänä päivänä, ai jai jai jai. Lieneekö muuten tollasen säännöllisen suklaanpöllimisen jälkeen olla edes mitään mahiksia olla yhteydessä korkeampiin henkivoimiin tai enkeleihin?
        Toisaalta voidaan kysyä, mistä 60-luvun ammattitaidottomat suurlaitoskeittäjät ja kansakoulun velli-lima-puuro-menyiden kehittäjät sai nämä lupansa pakkosyöttää kasvaville lapsille
        hevosille tarkotettuja appeitaan?


    • Wenla-G

      en muista mitään muuta ruokaa, kuin silakkalaatikon, joka upposi ihan yhtä hyvin, kuin kotonakin.
      Seuraavilta kahdelta luokalta muistan mm. makaroonivellin ja suklaakeiton, niiden kera Viola-juustokolmion, näkkäriä halunsa mukaan.

      Proteiinia ei silloin kai ollut keksittykään. ;))

      Hyvin maittoivat kaikki ruoat, niin minulle, kuin muillekin meidän luokkalaisille.

      • hiio hoi

        ikävä ollu,misäs oot luuranu?


      • w-g
        hiio hoi kirjoitti:

        ikävä ollu,misäs oot luuranu?

        pesäeroa, muttei tunnu onnistuvan.


      • k/k
        w-g kirjoitti:

        pesäeroa, muttei tunnu onnistuvan.

        tuli kamali vierotusoirei,tuskahikee pukkas ja sorme haros tyhjä koko aikka.
        Yölläki vaimo kysys et mitä harot siinä,pakko se oli alotta kirjottama.
        hyvä ku tulit mut nyt öitä nuku makeest ,jotta viel pit sanno mut men ohi.


      • w-g
        k/k kirjoitti:

        tuli kamali vierotusoirei,tuskahikee pukkas ja sorme haros tyhjä koko aikka.
        Yölläki vaimo kysys et mitä harot siinä,pakko se oli alotta kirjottama.
        hyvä ku tulit mut nyt öitä nuku makeest ,jotta viel pit sanno mut men ohi.

        että me teemme tätä avio-onnemme eteen.
        Nauratti taas niin mahdottomasti tuo sinun viestisi, kiitti, katsellaan ilounia.


    • "kuorellisia keittoja" (jäähtyneitä kammotuksia) - YÄK - siis oikeasti vieläkin muistan...:(((((

    • ruokaa

      Koulussa oli tapana, että keittäjäksi tuli joku tyttö, joka oli juuri koulusta päässyt. Ei semmosella tyttösellä voinut olla paljon keittotaitoa.
      Ruispuuro, kaurapuuro, hernekeitto läskillä höystettynä ja makaroonivelliä siinäpä olivat tärkeimmät. Ruoka syötiin peltilautasilta, veitsiä haarukoita ei tarvittu, kun joskus oli hyvin palanutta läskisoosia kuoriperunoiden kanssa, kuorittiin lusikan varrella perunat.
      Kouluun piti tuora muutama litra puolukoita ja säkki perunoita.
      Tämä vähäinenkin ruoka loppui, kun menin oppikouluun, pelkällä leivällä ja maidolla piti selvitä. Ihmettelen, että miten sitä on oikein jaksanut, kun kouluun oli 12 km ja aina kun kelit salli piti mennä pyörllä.

    • tammikuun likka

      Keittolan ruoka syötiin emalikulhoista luokassa. Pulpetin päälle laitoimme käsitöinä ompelemamme ruokaliinan. Ruokana oli erilaisia vellejä ja hernesoppaa ja maitoperunaa. Voileivät ja maito tuotiin kotoa.
      Ruoka oli maittavaa, keittäjänä oli vanhempi rouva. Viidennen ja kuudennen luokan kävimme "kirkonkylän" koulussa ja silloin ruokailu oli oikein ruokasalissa ja matalilta lautasilta söimme ruuan veistä ja haarukkaa käyttäen. Se oli silloin hienoa, kun oikein ruokasalissa. Kouluruuasta ei jäänyt mitään kielteistä muistoksi.

    • ibiza

      Kyllä kouluruoka aina oli hyvää... Eihän kotonakaan ollut yleensä kun aina perunoita ja ruskeaa läskikastiketta tai kalaa voikastikkeen kanssa... Pyhänä oli juhlaa kun sai aamiaiseksi riisipuuroa kanelin, sokerin ja maidon kanssa... :)

      Kouluruoka keitettiin n. 300 m päässä sijaitsevassa talossa ja se haettiin tonkassa kesäkelillä maitokärryllä ja talvella vesikelkalla koululle... Hakijoina luokan suurimmat pojat...

      Olin muistaakseni kolmannella luokalla kun ruokaa hakemaan lähtivät luokan pahimmat veijarit... Tulivat tonkan kanssa jossa oli valkoista puuroa... Ihmeteltiin puurossa olevia keltaisia rantuja kunnes selvisi että hakijat olivat pissanneet ruokaamme... Sinä päivänä jäimme ilman ruokaa... :(

      Kyllä hakijatkin olivat keveitä opettajan käsittelyssä... Siihen aikaan sai koulussa tarvittaessa selkäsaunan eikä kotona auttanut kannella ettei saanut uudelleen selkäänsä sillä olihan opettaja kylän auktoriteetti... :)

    • Anonyymi

      BEEp BOOp BOP SKPDE bEP

    • Anonyymi

      bjkcgyavcog

    • Anonyymi

      lol

    • Anonyymi

      Moroo

    • Anonyymi

      kansakouluissa oli hyviä ruokia

      • Anonyymi

        Mutta opetus ei ollut hyvää ja tehokasta. - Nm. Näemmä


    • Anonyymi

      Huijarit olette

      • Anonyymi

        Mikä meistä tekee huijareita? - Nm. Osallistuminen vai syöminen


    • Anonyymi

      Moi

    • Anonyymi

      Moi mitä kuluu

    • Anonyymi

      Homo

      • Anonyymi

        ok ei kiinnosta


    • Anonyymi

      moi

    • Anonyymi

      Oot huono karjamaan

    • Anonyymi

      Moikka kaikille oon tekijä fani

    • Anonyymi

      Leirjee

    • Anonyymi

      lol mitä roskaa

    • Anonyymi

      Minä söin ainakin hamppareita kansakoulussa

      • Anonyymi

        Hamppari on "vetelehtivä, yleensä epäsiisti mieshenkilö, heittiö, renttu". Ai tällaisia vai? - Nm. Hyiii


    • Anonyymi

      Mä oon kotoisin avaruudesta

    • Anonyymi

      Onkohan täällä näillä loppupään kirjoittajilla syysloma koulusta?

    • Anonyymi

      Mitä ruokaa sillon oli

    • Anonyymi

      pulossa on vissii ottan vähä pulloo

    • Anonyymi

      Meidän äidinkielenkirjassa on tuosta alusta pätkä siinä lukee viimeisenä hiilihydraat... äidinkielen kirja on huima 5 ;D

    • Anonyymi

      moi

    • Anonyymi

      banaani

    • Anonyymi

      2023 perunan sisältä löytyi mato ja jotain mätää

    • Anonyymi

      Noi kansakoulun opettajat oli tosi tyhmiä. Kun mä alotin koulun. Ois sitä pitäny käydä perukoulun oppimäärän mukaan. mutta noi tyhmät opettajat vaan jatko kansakoulua. Että vaikka mun todistuksessa lukeen peruskoulun päästötodistus, niin todellisuudessa se kansakoulun. Ja mistää yhtenäikouluista ei ollu tietoakaan, vaan ylä aste ja lukio oli yhdessä. että sitten mä oon käyny vielä oppikoulunkin. Ja kun periaatteessa pitää olla yhtäläiset oikeudet mennä joko lukioon tai amikseen, niin miten se on mahdollista tollasessa antiikkisessa Oppikoulussa.

    • Anonyymi

      Moi pookie🥰🥵💩

    • Anonyymi

      kakka koulu

    • Anonyymi

      kakka koulu

    • Anonyymi

      moi

    • Anonyymi

      aaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkksssssssssssssssffffffffffaaaaaaaaaaaaaaaaaaafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    • Anonyymi

      Ei tietoisuus ennen ollut samaa luokkaa kun nykyään ruoka oli vaan siksi että saatiin vatsa täyteen
      Esim sodan jälkeisillä lapsilla ei varmaan ollut mitenkään ravintorikasta ruokaa kouluissa.
      Itse oli päiväkoti lapsi ja siellä oli kyllä,kalaa ja lihaakin tarjolla lapsille sen verran muistan , mutta kouluissa sai myös ruokaa ja itsellä oli voileivät mukana ja maitopullo se maitokin oli ällöttävää koska mitään jääkaappeja ei ollut se oli vaan pullossa koulualukussa . En muista mitä ruokaa koulussa syötiin kai se hyvää olen kun ei muistu mieleen edes.
      Nykyään ravintoneuvojat suoltavat neuvojaan joka paikassa josku on voi hyvin vaarallista ja seuraavalla kerralla taas niin terveellistä että oikein uåihmetyttää . Itse syön tänään ihan sitä mitä mieli tekee enkä pahemmasti laske proteiineja enkä muitakaan aineita . Veri arvot hyvät joten ilmeisesti saan sisälleni sen minkä tarvitsen , enkä koskaan käytä mitään ravintolisiä missään muodossa tai muita vitamiineja , koska tiedän ettei niistä ole mitään hyötyä

    • Anonyymi

      bhfvuihdfjhigdbhjfv

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe