AkAaTtiKoTiloIStA..

Mä_--_--_

Heijssan! Kuinka allergisoiva akaattikotilo on? Onko akaattikotilot helppo hoitoisija lemmikejä?
Paljonko niiden hankinta tarvikkeineen tulisi maksamaan? Ja muukin tieto tarpeellista=D

9

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tullee :)
      kotiloita saa ilmaseksi tai 2e/kpl
      terraario, akvaario tai boksi on hyvä asumus, ja tosi helppohoitoisia :)

      http://personal.inet.fi/surf/sop/kotilo.htm
      käyppä tuolta kattoon tai googleen hakusana akaattikotilo nii jo löytyy :)

      • Mä_--_--_

        Juu kiitti mut tiiätkö et ovatko kotilot allergisoivia?????

        T.Mä_--_--_


      • oli aksuja<=
        Mä_--_--_ kirjoitti:

        Juu kiitti mut tiiätkö et ovatko kotilot allergisoivia?????

        T.Mä_--_--_

        Minulla oli joskus akaattikotiloita 2kpl 45 litrasessa akvaariossa ja tekivät jatkuvasti munia akvaarion nurkkiin. Muista tarjota niille jotain kalkkista syötävää jotta kuoresta tulisi kestävä. Itse annoin akaattikotiloilleni seepiansuomua kalkin saannin turvaamiseksi. Akvaario tai missä nyt aiot pitääkkin niitä pitää olla aina kosteana, mutta vettä ei saa olla lammikkoina kuitenkaan. pohja ainekseksi kannattaa käyttää lannoittamatonta turvetta sen verran että akaattikotilot voivat halutessaan vähän kaivautuakkin siihen. Vettä kannattaa olla jossain pienessä matala reunaisessa kupissa sen verran ettei akaattikotilo kuitenkaan huku siihen. omat kotiloni tykkäsivät ainakin oleskella lautasella jossa oli vettä. Jos akvaarion multa pääsee kuivahtamaan, niin kotilo kaivautuu yleensä turpeeseen ja rupeaa horrostamaan. silloin sen kuoren suulle erittyy valkoinen kalvo, jonka saa pois huuhtelemalla kotiloa juoksevan veden alla haaleassa vedessä ja kostuttamalla akvaario. Ruuaksi kelpaa kaikenlaiset vihannekset ja hedelmät. Poikasia on helppoa kasvattaa, kun ottaa ne erikseen johonkin kippoon esim karkkirasiaan ja laittaa turpeeseen. Karkkirasiassa pitää olla kansi tai vaikka elmukelmua jossa on happireikiä ettei munat homehdu, sillä ne pitää olla aina kosteassa. Onnea vaan akaatikotiloiden hoidolle :)


      • allergiasta
        oli aksuja<= kirjoitti:

        Minulla oli joskus akaattikotiloita 2kpl 45 litrasessa akvaariossa ja tekivät jatkuvasti munia akvaarion nurkkiin. Muista tarjota niille jotain kalkkista syötävää jotta kuoresta tulisi kestävä. Itse annoin akaattikotiloilleni seepiansuomua kalkin saannin turvaamiseksi. Akvaario tai missä nyt aiot pitääkkin niitä pitää olla aina kosteana, mutta vettä ei saa olla lammikkoina kuitenkaan. pohja ainekseksi kannattaa käyttää lannoittamatonta turvetta sen verran että akaattikotilot voivat halutessaan vähän kaivautuakkin siihen. Vettä kannattaa olla jossain pienessä matala reunaisessa kupissa sen verran ettei akaattikotilo kuitenkaan huku siihen. omat kotiloni tykkäsivät ainakin oleskella lautasella jossa oli vettä. Jos akvaarion multa pääsee kuivahtamaan, niin kotilo kaivautuu yleensä turpeeseen ja rupeaa horrostamaan. silloin sen kuoren suulle erittyy valkoinen kalvo, jonka saa pois huuhtelemalla kotiloa juoksevan veden alla haaleassa vedessä ja kostuttamalla akvaario. Ruuaksi kelpaa kaikenlaiset vihannekset ja hedelmät. Poikasia on helppoa kasvattaa, kun ottaa ne erikseen johonkin kippoon esim karkkirasiaan ja laittaa turpeeseen. Karkkirasiassa pitää olla kansi tai vaikka elmukelmua jossa on happireikiä ettei munat homehdu, sillä ne pitää olla aina kosteassa. Onnea vaan akaatikotiloiden hoidolle :)

        itse kotilosta ei lähde pölyä eikä karvaa, eikä se siis itsessään allergisoi. Tiedän kuitenkin yhden joka astmansa vuoksi joutui luopumaan kotiloistaan. Akaattikotiloiden pohjamateriaalina käytettävä turve sen sijaan siis voi allergisoida. Turve pölyää aina jonkin verran, vaikka se pidetäänkin terraariossa kosteana. Siivoamattomaan ja huonosti ilmastoituun terraarioon saattaa myös ilmaantua hometta, joka ei tietenkään ole hyväksi.

        Jos epäilet jonkun perheessäsi olevan turpeelle allerginen, pistäppä vaikka johonkin laatikkoon kosteaa turvetta ja testaa.

        Sanotaan että kotiloille voi laittaa muutakin pohjamateriaaliksi kuin turvetta, mutta monikaan ei ole kovinkaan luonnollinen ratkaisu. Esim. talouspaperi. Jos kotilo tippu terraarion katosta tai seinistä, pohja on kova ja kotilon kuori voi särkyä. Siihen ei voi myöskään kaivautua, mikä on akaattikotiloille luonnollista.( kaivautuvat pakoon kuivuutta ja munivat). Sama pätee kapillaarimattoon ja pyyhkeeseen. Kiviä/soraa/hiekkaa EI saa laittaa kotiloille pohjamateriaaliksi!

        Tässä hyviä kotilo- aiheisia linkkejä:
        http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/akaattikotilo.html
        http://www.vapaus.com/akaattikotilo/
        http://www.viven.suntuubi.com/
        http://www.neparinankotilot.suntuubi.com/
        http://www.freewebs.com/tamanaks/
        http://www.vikenin.suntuubi.com/?cat=0

        ja tässä hyvä foorum
        http://www.phpbbserver.com/aksulit/index.php?mforum=aksulit


      • netu96
        Mä_--_--_ kirjoitti:

        Juu kiitti mut tiiätkö et ovatko kotilot allergisoivia?????

        T.Mä_--_--_

        Ei ne allergisoi, oon ite allergine joillekkii eläimille ja omista kaksi akaattikotiloa. Ja kyl ne on erittäin helppohoitosia :D


    • <3PikkuPallero<3

      Akaattikotilo ei allergisoi, sopii siis allergiseen perheeseen. On melko helppo hoitoisia. Ruokinta n helppoa, vaikein homma on se siivous.
      Itse kotilo maksaa noin 2-5 euroa, sopivan kokoinen terra 15-30 euroa, kalkkikivi n. 2 euroa, jos erillisen ruokakupin haluat, se 3-10 euroa eli keskimääräinen hinta noin 28-35 euroa. Luulisin.

      • Ihmettelijäkummastelija

        Mitä virkaa on jollain akaattikotilolla?
        Limaisia ja ällöjä..ja eiks niiden virka oo jossain puutarhassa, ei terraariossa... hmm??


      • No tässä vastaus?
        Ihmettelijäkummastelija kirjoitti:

        Mitä virkaa on jollain akaattikotilolla?
        Limaisia ja ällöjä..ja eiks niiden virka oo jossain puutarhassa, ei terraariossa... hmm??

        Ne ovat lemmikkejä? Jotkut ihmiset pitävät niistä. Ja puutarhaan ne eivät kuulu, Eivät eläisi näin korkealla. Eivätkä ne loppujen lopuksi niin limaisia ole.


    • kekkonen96

      ei ne allergisoi 60 litrane terra maksaa luken lemmikis 11 euroo. ne on tosi helppohoitosii. terran pohjalle laitetaa turvetta ja jos haluu laittaa kivii tai kepin ne pitää laittaa eka uunii 10 minuutiks. niit pitää suihkuttaa joka päivä lämpimäl vedellä.niil ei saa antaa sipulii, avokadoo, sitrus hedelmii eikä mitää suolasta. muute ne syö melkei mitä vaa.jos haluut tietää niist viel enemmä ni mun sähköpostiosote on [email protected].

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe