Hakeautot?

ihmettelijä äijä

Millaisella autolla haketta metsäteitten varrelta kuskataan?

Noita on aika vähän, joten onkohan autoista jopa pula?

Paljon hakekuorma/-yhdistelmä painaa? En luulis olevan painava kuorma, joten tuossa varmaan menis 2-akselinenkin veturi... ???

15

8925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja paljon maksaa

      Miten tollainen kuorma tehdään ja puretaan? Ja paljon korirakenteet maksaa?

    • Ja täysillä...

      Kyllä ne metsähakkeet yleensä liikkuvat ihan täysperäyhdistelmillä ja täysillä painoilla. Jos kerran on intoa ostaa autoa, niin eihän siihen tarvita kuin 400 tonnia käypää valuuttaa, niin saa uuden ketjupurkuyhdistelmän ja yrittämisen iloa ;)

      • aloittaja

        Käytetylläkin alkuun pääsee. Ilmeisen kallis systeemi tuo ketjupurku on, mutta käytettyjä saa aika sopivasti kun katselin.

        Aika yllättävää on jos paino nousee 60 tonniin? Ajattelin ettei mitenkään, mutta uskotaan jos noin on..


    • Monessa paikkaa metsähaketta ajetaan aivan tavallisilla hake- tai turveautoilla. Siis lähinnä käytetyillä hake/turveautoilla. Riippuu purkupaikoista onko sivukippaava vai peräpurku parempi vaihtoehto. Senssit ovat monesti sellaisia ettei varastoilta pääse kärrin kanssa pois, tai sinne ei edes pääse kärrin kanssa. Eli paljon nuppiliikennettä. Täälläpäin ainakin on näin.

      Mielestäni täysillä painoilla liikennöidään, joten 2-akselinen ei riitä mitenkään. Bisneksenä... no olen kuullut ettei olisi mitenkään erityisen hyvää liiketoimintaa. En sitten tiedä, yrittäjiä kun on niin monenlaisia. Tai siis lähinnä kahdenlaisia: laskutaitoisia sekä laskutaidottomia.

      • Itse en välttämättä ottaisi sivukippaavaa metsähakeautoa, sillä jos kuorman joutuu jostain syystä purkamaan / vajuuttamaan ennen purkupaikkaa, eli lähinnä metsäpäässä, niin menee tiheäiskuisen pistolapion käytöksi kun tavara valahtaa auton sivulle.


      • metronomi78

        ... lienee metsähakkeiden ajoon parempi vaihtoehto, itse en ainakaan mielelläni lähtisi sivukaadolla ajelemaan, purkupaikalla voi tulla ikäviä yllätyksiä , jos kuorma jämähtää kiinni kunnolla laatikoihin. Sitten voi olla vehkeet aika solmussa, riippuen tietysti purkukuilun syvyydestä ;) Ja ajetaan niitä metsähakkeita koukkulavavehkeilläkin, ovat omalla tavallaan tietysti monikäyttöisiä vehkeitä.

        Monessa paikassa on senssit vain ketjupurulle, sivukaadot on enemmänkin turvehommissa, ainakin täällä päin. (Siitä samasta sivukaatohommasta sitä itsekin leipäni tienaan.)

        Ja ilmeisen monelle yhtiölle nuo hakkeet ajetaan tonnikaupalla, joten kyllä ne 130-150 mottiset junat yleensä ihan täysillä kuormilla kulkevat. Jossain hommissa on ilmeisesti jotain kuormakauppameininkiäkin, mutta en mene mitään satavarmasti vannomaan, kun en asiasta kaikkea tiedä.


      • Aloittaja
        metronomi78 kirjoitti:

        ... lienee metsähakkeiden ajoon parempi vaihtoehto, itse en ainakaan mielelläni lähtisi sivukaadolla ajelemaan, purkupaikalla voi tulla ikäviä yllätyksiä , jos kuorma jämähtää kiinni kunnolla laatikoihin. Sitten voi olla vehkeet aika solmussa, riippuen tietysti purkukuilun syvyydestä ;) Ja ajetaan niitä metsähakkeita koukkulavavehkeilläkin, ovat omalla tavallaan tietysti monikäyttöisiä vehkeitä.

        Monessa paikassa on senssit vain ketjupurulle, sivukaadot on enemmänkin turvehommissa, ainakin täällä päin. (Siitä samasta sivukaatohommasta sitä itsekin leipäni tienaan.)

        Ja ilmeisen monelle yhtiölle nuo hakkeet ajetaan tonnikaupalla, joten kyllä ne 130-150 mottiset junat yleensä ihan täysillä kuormilla kulkevat. Jossain hommissa on ilmeisesti jotain kuormakauppameininkiäkin, mutta en mene mitään satavarmasti vannomaan, kun en asiasta kaikkea tiedä.

        Mietin olisiko tuossa järkeä, jos olisi ketjupurkuinen B-juna? Voisi käydä kärry kerrallaan tietty hoitamassa lastaamisen, kun toinen odottelis mutkan takana. On tietty niin, että energiapuuläjän olis syytä olla edes ladun varressa...

        Joskus näin myös täysperäyhdistelmän, jossa oli ilmeisesti vaihtolavalaitteet, mutta nupissa oli rumpuhakkuri ja jonkunlainen kuormain lavan ja hytin välissä. Tuollaisella saa hiukan lisäeuroja lastauspäässä... Mutta hakkuri on varmasti kallis.


      • täysperäkuski3
        Aloittaja kirjoitti:

        Mietin olisiko tuossa järkeä, jos olisi ketjupurkuinen B-juna? Voisi käydä kärry kerrallaan tietty hoitamassa lastaamisen, kun toinen odottelis mutkan takana. On tietty niin, että energiapuuläjän olis syytä olla edes ladun varressa...

        Joskus näin myös täysperäyhdistelmän, jossa oli ilmeisesti vaihtolavalaitteet, mutta nupissa oli rumpuhakkuri ja jonkunlainen kuormain lavan ja hytin välissä. Tuollaisella saa hiukan lisäeuroja lastauspäässä... Mutta hakkuri on varmasti kallis.

        Mä en ymmärrä mitä varten toi b-juna pitää änkeä joka hommaan kyllä noi hake hommat sujuu varmasti parhaiten täysperällä!


      • Aloittaja
        täysperäkuski3 kirjoitti:

        Mä en ymmärrä mitä varten toi b-juna pitää änkeä joka hommaan kyllä noi hake hommat sujuu varmasti parhaiten täysperällä!

        Jos hakkuri ja kasa on tien vieressä, voi tuosta tulla taloudellista hyötyä. Siksi. Ajattelen tätä hommaa kannattavuuden näkökulmasta.


      • täysperäkuski3
        Aloittaja kirjoitti:

        Jos hakkuri ja kasa on tien vieressä, voi tuosta tulla taloudellista hyötyä. Siksi. Ajattelen tätä hommaa kannattavuuden näkökulmasta.

        tuolla pikku teillä ja katsele että montako kertaa se kasa on sellasessa paikassa jotta b:llä sinne pääset vaihtolava miehetkin menee sinne yleensä laatikko kerrallaan!!


      • keskusteluun
        täysperäkuski3 kirjoitti:

        tuolla pikku teillä ja katsele että montako kertaa se kasa on sellasessa paikassa jotta b:llä sinne pääset vaihtolava miehetkin menee sinne yleensä laatikko kerrallaan!!

        turha alkaa uhota. Mutta asiaan. Suomessa metsäautotiet ovat sen verran pieniä jotta ei taida puolikkailla olla sinne asiaa, yhdellä saati kahdella perävaunulla. Vehkeet työn mukaan siis. Jos kasan saisi ison tien varteen niin mikä jottei sitten.


    • autolla

      paras keino ajaa metsähaketta.. kokemusta löytyy. paikat yleensä sen verran huonoja että nupilla joutuu käymään "metsässä" lastaamassa laatikon kerrallaan... ja ilman telivetoa on turha edes haaveilla.

      • iinsa

        telivetoinen koukkulava-auto on ainoa oikea vaihtoehto...ja kuormat kyllä painaa enemmänkin kuin tarpeeksi


    • ovat kieroo porukkaa

      joo hakeisännät käske ajamaan ylikuormilla "ei tuu katetta muuten" hinnat ovat ite juovuspäissään polkeneet että saavat sen "kunkkukanjan" nurkista pyörimästä ja sit vittuilevat kuskille kun ei ajo tuota kun ajat lakien mukaan....missä vika? isäntien on turha tähän asiaan tulla paskaa jauhamaan, minä tiedän miten asiat on....ahneus on perisynti

      • majava--

        Onhan olemassa vittumaisiakin isäntiä, mut siinä vaan tahtoo olla että kuskipiireissä huhu kiertää ja lopulta vittuilija isäntä ajaa yksin yötä päivää toisin sanoen ei saa enää miehiä töihin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe