oletettavasti alkavat, jos kuukautiset ovat alkaneet 11-vuotiaana?
Milloin vaihdevuodet
9
4337
Vastaukset
- viiskymppinen
Käsitykseni mukaan vaihdevuodet ovat kullakin naisella hyvin yksilölliset.
Itselläni kuukautiset alkoivat melkein 15-vuotiaana ja ovat olleet poissa vuoden. Täytin maaliskuussa 50.
Myöskin oireet ovat yksilöllisiä. Niistä olisi mukava kuulla kommentteja. Onko hikoilua, päänsärkyä, turvotusta, haluttomuutta, masennusta jne.
Ja keinot, joilla mahdollista kiusallista olotilaa helpottaa.
Itse käytän luontaistuotekaupasta saatavaa Menolisticaa. Tehoaa nopeasti, eikä aiheuta sivuvaukutuksia, niinkuin hormoonikorvaushoito. - n50-
Minulle gynekologini sanoi, että kuukautisten alkamisiällä ei ole merkitystä vaihdevuosien alkamiseen. Sen sijaan hän oli havainnut, että usein nämä jutut tapahtuvat suurinpiirtein samassa iässä kuin äidillä. Eli kannattanee kysäistä äidiltä, jos se vielä on mahdollista.
- 51-vuotta
se keski-ikä milloin yleensä alkavat.
Itselläni alkoi hiukan päälle 40-vuotiaana ja kuukautiset alkoi 11-v.
Nyt ehkä olen jo voiton puolella, mutta hormoonia joudun syömään viisikymppiseksi asti kun osteoporoosi ym uhkaa liian nuorena vaihtarit saaneita. - Salme
Kyllä ne alkavat joskus. Itselläni alkoivat menkat 16 v. ja nyt olen 49 v. hormoonitoiminta on normaali ja minulle asennettiin kierukka ehkäisyksi!
Sisarellani alkoi menkat 12v. ja 51 v. kuukautiset olivat aivan normaalit, eikä vaihdevuosi oireita ollut. Hän kuoli imusolmuke syöpään, joten milloin olisi vaihdevuodet alkaneet jäi arvoitukseksi.
Osteoporoosista vielä sananen. En ole milloinkaan kuullut sen liittyvän menkkojen alkuun?
Osteoporoosi kehittyy, kun estrogeenituotanto vähenee! Nuoruusvuosina kehittyneellä luumassalla on myös merkitys, sekä aikuisuuden elin tavoilla. Liikunta kasvattaa luumassaa, kantaminen, urheilu jne. Laihat ja laiskat liikkujat, tupakoijat ja runsaasti kahvia juovat ovat erityisessä vaaravyöhykkeessä vaihdevuosiin tultaessa. Sukuperintö on vielä merkittävä asia. Ruokailun merkitystä unohtamatta, kalkin saanti on hyvin tärkeää.
Äidilläni ja tädilläni on osteoporoosi äitini menkat alkoivat 17v. ja nyt 84 v. luut katkeavat aivastuksesta. Ei tupakointia nuoruus maatilan lapsena ja juossut liikkunut kantanut. Hän ei ole saanut estrogeenikorvaus hoitoa. Koko sukumme on herneenvarsi mallistoa, joten omia läskejä ei ole kannettu, mikä on luonnollista rasitusta luustolle.
Siksi olen tutustunut varsin tarkkaan osteoporoosin syntyyn ja sen kehittymisen estämiseen. Olen mukana vapaaehtoisessa hormoonikorvaushoito tutkimuksessa, kun aikanaan minullekin tulee vaihdevuodet tulen saamaan estrogeenia. Rintasyöpä riski lisääntyy tosin, syöpä kehittyy paljon nopeammin ja havaitaan aikaisemmin, kuin hitaasti kehittyvä. Estrogeeni ei sitä aiheuta vaan vaikuttaa syövän kasvunopeuteen.
Vaihdevuosista ja oireista laihoilla ovat oireet yleensä vaikeampia, kuin lihavilla joilla rasvakudos piskaa elimistöä tuottamaan jatkuvasti jonkin verran estrogeenia. Ystäväni käyttävät kaikki laastareita ja hirmuiset hiki kohtaukset hävisivät ja elämä helpottui. Ovat onnellisia käyttäjiä, tunnen noin parikymmentä ja eikä kelleen ole tullut rintasyöpää. Eipä ole tietystikään kovin suuri otos.
Nautihan elämästäsi tutustu asiaan ja unohda vaihdevuodet. Aikanaan sitten valitse vaihtoehtohoitoja tai estrogeenihoidon väliltä. Kartoita osteoporoosi riskisi. Elämä on tässä ja nyt iloitse!
Salme - Maikki
Toisilla alkaa hyvin nuorena jopa 36 vuotiaana kun taas toisilla tosi myöhään58.Oireet ovat myös yksilöllisiä.
Itselläni menkat alkoivat 11v loppui 54 vuotiaana ,en huolinut hormoonihoitoja koska periaatteeni on että jos olisi tarkoitus että hormooneja syötäsiin hamaan katkeraan loppuun niin olisimme syntyneet pilleripurkki kädessä,
Oireet suurelta osalta asennoitumisesta kii.Itselläni muutama kuuma aalto oli korkeintaan 5.Muitakaan vaivoja ei ole ollut joten nautin elämästä.
Asennoitukaa myönteisesti koska se on luonnollinen elämän vaihe.
Jaksellaan ja iloitaan,juodaan maitoa ja vähän extra kalkkia. ;)- lea
olen 51-vuotias enkä vielä ole varsinaisesti noista oireista kärsinyt. pari vuotta sitten oli kerran tai pari "pakokauhu yöllä ja kuuma-aalto, jotka laiton flunssan oireiksi. menkat on vielä , mutta olen huomannut olevani paljon herkempi ja hermostuvani helpommin. nyt --- olen taas laittanut ne helteiden syyksi, olen parina pv:nä hikoillut kuin märkä rätti, olisiko siin kuuma-aalto. muuten menee hyvin
- ehkä?
lea kirjoitti:
olen 51-vuotias enkä vielä ole varsinaisesti noista oireista kärsinyt. pari vuotta sitten oli kerran tai pari "pakokauhu yöllä ja kuuma-aalto, jotka laiton flunssan oireiksi. menkat on vielä , mutta olen huomannut olevani paljon herkempi ja hermostuvani helpommin. nyt --- olen taas laittanut ne helteiden syyksi, olen parina pv:nä hikoillut kuin märkä rätti, olisiko siin kuuma-aalto. muuten menee hyvin
Olen migreenikko ja vaihdevuodet hoituivat niillä ns. vanhanaikaisilla migreenilääkkeillä. Ja syystä jouduin riippuvuuteen ergotamiinista ja silloin 57-62 vuotiaana elin toivossa, että kuolisin. Mitään estrogeenejä en pystynyt enkä saanut käyttää, joten ainainen pääkipu hellitti vain mikreenilääkkeillä joka päivä otettuna.
Sitten on tullut nämä uudet täsmälääkkeet migreenin hoitoon ja pääsin kuin pääsinkin irti riippuvuudesta.
Osteoporoosista puheenollen, se on perimässä, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että tuo migreenilääkkeiden käyttö vei luustoni tiheyden. Vielä pahempi lääkkeistä luustolle on kortisoni, se on suorastaan myrkkyä ja vie luun tieheyden mm. reumaa sairastavilta.
Olen ollut maalaistalon tytär ja joutunut jo 12-vuotiaana talon töihin, eikä kyselty jaksatko, tehtävä ja kyettävä oli nimenomaan kesäisin. Kalkin puutteesta olen kärsinyt todennäköisesti koko ikäni, mutta epäilen myös, että se ei imeydy. Kalkkiarvo on alle normaali arvon ja kuitenkin otan joka päivä Ostram-jauhetta, jossa on 800 mg kalkkia ja 800 yksikköä D-vitamiinia ja syön aivan normaalisti muutoin. Käytän maitotaloustuotteita, ruisleipää ja kasviksia.
Varsinaisista vaihdevuosista en enää kärsi, mutta joskus tulee tai paremminkin nousee kuumman tunne ja kasvot punertuu. Hikoile en kuin ulkoululenkin jälkeen. Vaihdevuosien ensimmäinen oire on se kuumotus joka nousee kasvoille ja kaulalle ja sen tuntee itse ja toinen henkilö huomaa sen.
- aikaisin
kuukautiseni alkoivat myöhään jotain 14v. ja vaihdevuodet 35 iässä, ramppasin 8kk lääkärissä ennenkuin otetiin kokeet ja sain lääkkeet. Olen nyt 38 ja kokeillu laastareita ja pillereitä eikä vieläkään ole löytyny sopivia.................
- Nainen 39 v.
Hei Aikaisin, millaisia oireita Sinulla oli aluksi? Onko sinulla lapsia? Käytitkö ehkäisypillereitä oireiden alkaessa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32721Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938