Timo Soini haluaa Suomen eroavan EU:sta

HALELUJAA

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini haluaa, että Suomi eroaa EU:sta. Hän vastustaa myös Natoon liittymistä.

- Unioni on ihan hyvä juttu Romanialle ja Bulgarialle, joiden ongelmina ovat korruptio ja rötösherrat. Briteille ja Pohjoismaille EU on ylikypsä. Emme tarvitse unionia mihinkään, Soini sanoo Aamulehden Asiat -liitteen haastattelussa.

Suomen olisi siis parasta olla yksin? Miten olisi Norjan malli, jossa maksetaan unionialueelle vuodessa nokkaa päälle enemmän kuin suomalaiset, mutta ollaan ilman päätösvaltaa?

- Annetaan nyt EU:n hajota rauhassa ja perustetaan sitten brittien, pohjoismaalaisten ja balttien yhteinen tulliliitto. Valuutta olisi jokaisella mieluiten oma, mutta toisiinsa kytketty taloustieteilijä James Goldsmithin esittämällä tavalla. Valuutat ovat keskenään riippuvia ja kelluvia. Joku taloustieteilijä saisi suomentaa sen mekanismin. Valuutan arvon pitää kuvata talouden tilaa, euroalueella näin ei kaikilla ole. Sen verran marxilainen minä olen, että valuutta on aina poliittinen. Joku sen aina omistaa, mieluummin me itse.

- Unionijäsenyydestä lähdetään vasta, kun kansanedustajien ja äänestäjien enemmistö siihen on valmis. Minä olen kansanvallan kannalla, kunnioitan enemmistön mielipidettä, vaikka se olisi mielestäni väärä. Tällainen asenne on suomalaisessa politiikassa harmillisen harvinaista.

Millainen tuo Soinin unioni (SU) sitten olisi? Onko sillä oma päämaja, oma kuningatar, entä yhteinen hymni?

- Itsenäisten valtioiden liitto, jonka sieluna on pohjoismainen hyvinvointivaltio. Ei sellainen omaa Moskovaa kaipaa

13

497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täyttyy muista, että alunperin EU perustettiin ajamaan kivihiilen ja terästeollisuuden etuja.
      Kansalaisille tätä markkinoitiin toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan, sodan syttymisen estävänä järjestönä.
      Tämä nyt monissa EU jäsenvaltioissa on saatu maista, Summan ja Kemijärven tehtaiden sulkeminen eivät edistää millään tavalla suomen kansallisia ja kansalaisten etuja, suurpääoman etu kulkee edellä, samoin on saanut kokea Saksassa Nokia työntekijät.

• Xerxes

Timo Soini ei ole muuta kuin populistihörhöpuolinatsiperussuomalainenääliö.

EU on oikeasti hyvä asia, sen vain pitäisi keskittyä vain taloudellisiin asioihin.

• Ja näitä EU on täynnä

Milloin katsoit peiliin, kun suustasi tuollaisia lauot.

• On Eu:ssa

EU on kuin Neuvostoliitto ennen vanhaan. Perkele että Suomi liitettiin joidenkin kusipäitten äänien mukaan EU:hun. Siinä meni Suomen itsenäisyys ja päätäntä valta omista asioista, nyt EU määrää vessanpöntönkin koon jne. Saatanan Siat muuttakaa Ranskaan taikka Espanjaan, jos haluatte syödä myrkkyä ja paskaa!
        Toivottavasti avioero EU:sta toteutuisi, hinnalla millä hyvänsä!

• J.T
        On Eu:ssa kirjoitti:

EU on kuin Neuvostoliitto ennen vanhaan. Perkele että Suomi liitettiin joidenkin kusipäitten äänien mukaan EU:hun. Siinä meni Suomen itsenäisyys ja päätäntä valta omista asioista, nyt EU määrää vessanpöntönkin koon jne. Saatanan Siat muuttakaa Ranskaan taikka Espanjaan, jos haluatte syödä myrkkyä ja paskaa!
        Toivottavasti avioero EU:sta toteutuisi, hinnalla millä hyvänsä!

äänestin tätä kommunismivaltaa vastaan mutta ei ollut suomessa riittävästi viisaita vastustamassa. tai toinen vaihtoehto on se että äänestystulos manipuloitiin, mikä ei ole ekakerta suomessakaan että lasketaan äänet niin että saadaan mieleinen luku.

• Juho Eerola

Tuolla ylemmässä ketjussa, missä joku virheellisesti väittää meidän Perussuomalaisten kannattavan pikkukoulujen lopettamista, kerron mikä oli yksi tärkeimmistä tekijöistä valitessani puolueekseni Perussuomalaiset.
      Puolueemme EU-kanta oli toinen tärkeä seikka. Menee top-vitoseen.
      Kun aikoinaan EU:sta äänestettiin, äänestin ei. Eräs ystäväni äänesti kyllä ja perusteena oli se, että ei halunnut Suomen kuuluvan samaan joukkoon kuin Liettua, Slovakia ja Romania. Minä haluaisin Suomen kuuluvan siihen joukkoon jossa ovat Sveitsi, Norja ja Islanti.

• Sveitsi,Norja,Islanti

Haluat että Suomi kuuluisi noihin kolmeen. Hyvä Juho
        näissä kaikissa maissa on elintaso tuplaten Suomeen verrattuna voi sinua pikku poika Kymistä lopeta jo tietämätön politikointi ja varsinkin EU politiikka.
        EEROLAN JUHO HALUAA SUOMEEN YHTÄ KALLIIN ELINTASON KUIN NORJASSA, SVEITSISSÄ,ISLANNISSA millä sinä vittu meinaat että täällä palkalla elää noilla hinnoilla. Painu nyt hevon vittuun.

• Juho Eerola
        Sveitsi,Norja,Islanti kirjoitti:

Haluat että Suomi kuuluisi noihin kolmeen. Hyvä Juho
        näissä kaikissa maissa on elintaso tuplaten Suomeen verrattuna voi sinua pikku poika Kymistä lopeta jo tietämätön politikointi ja varsinkin EU politiikka.
        EEROLAN JUHO HALUAA SUOMEEN YHTÄ KALLIIN ELINTASON KUIN NORJASSA, SVEITSISSÄ,ISLANNISSA millä sinä vittu meinaat että täällä palkalla elää noilla hinnoilla. Painu nyt hevon vittuun.

Sinne hevon vittuun voit kuule painua ihan itse ja tarpeen vaatiessa voin vähän matkan tekoa avittaakin.
        Kyllä mulle kelpaisi sama palkkataso kuin Norjassa, Islannissa ja Sveitsissä. Sinä ilmeisesti haluat saman palkkatason kuin Romaniassa ja Bulgariassa? Bruttokansantuote per Capita on oikein hyvä mittari sen suhteen, että miten maa makaa. Mainitsemani EU:n ulkopuoliset sivistysmaat ovat huomattavan paljon meitä EU maita edellä.
        Oikeasti kyllä tarkoitin sitä, että ne maat päättävät itse omista asioistaan, mutta kyllä se niiden elintasokin kelpaisi.

• voi voi
        Juho Eerola kirjoitti:

Sinne hevon vittuun voit kuule painua ihan itse ja tarpeen vaatiessa voin vähän matkan tekoa avittaakin.
        Kyllä mulle kelpaisi sama palkkataso kuin Norjassa, Islannissa ja Sveitsissä. Sinä ilmeisesti haluat saman palkkatason kuin Romaniassa ja Bulgariassa? Bruttokansantuote per Capita on oikein hyvä mittari sen suhteen, että miten maa makaa. Mainitsemani EU:n ulkopuoliset sivistysmaat ovat huomattavan paljon meitä EU maita edellä.
        Oikeasti kyllä tarkoitin sitä, että ne maat päättävät itse omista asioistaan, mutta kyllä se niiden elintasokin kelpaisi.

NO tarkoitin tarkoitin sitä ja tätä. Suomen palkat on nousseet viimeisessä kymmenessä vuodessa 100% ainakin mulla on tuplaantunut jos tienasin 1998 1600 euroa ja tänään 3200 niin ihan hyvin on palkka noussut ja sama duunipaikka. Ostovoima on suurempi kuin sinun mainitsemissa maissa joten se siitä Juhoseni.

• Uninen Untamo
    • Tässä se taas nähdään, kun joku eduskunnan "narri" avaa keskustelua provosoimalla valtakunnanlehdistössä, niin koko kansa luulee, että tämä on myös koko puolueen tahto. No, niinhän se on PS:llä aina mennyt että, mitä puheenjohtaja sanoo, niin siitä pidetään myös kiinni. Eipä tällä kertaa ollut kyllä mikään turha kommentti EU:sta, muiden provokysymyksien seassa, joista jokainen lukija voi olla omaa mieltänsä. Itsekin olin muiden 1/3:n joukon seassa, kun tähän EU:hun kansa kantoi oman naulansa arkkuun.

Joten itsekin näkisin mielelläni Suomen taas ITSENÄISENÄ valtiona ja joka olisi kauppaliitossa, niin Norja kuin Veänäjänkin kanssa. Eipä tarvitsisi kinastella turhaan mistään puutulleista, joka on nyt kaatamassa koko kansantaloutta, kun Venäjäkin haluaa osakseen KAPITALISTISEN kansantalouden ihannuuden. Samalla tämä auttaisi molempia osapuolia kansantalouden parantamisessa.

EI mitään YYA-sopimuksen uudelleen raditifiointia, mutta kaupallisessa mielessä se kanttaisi kyllä. Se nähtiin jo aikanaan Kekkosen aikakauden jälkeenkin hyvin toimivalta järjestelmältä, mutta meidän (pikku porvarillinen) Suomi halusi sittenkin mukaan "isojen poikien pankkiirileikkeihin"...

Varsinkin meillä täällä Kaakkois-suomessa pitäisi ottaa kaikki hyöty irti Venäjän kauppatalouden kasvusta, muutenkin kuin autolauttojen kautta. Puutulli-kiistakin voisi hälvetä hyvinkin nopeasti, jos Venäjä antaa meille puuta ja me viemme sinne autoja, ilman mitään tullirajoituksia. Sama koskisi myös Öljyn, maakaasun ja metalliraaka-aineden osalta, jos Suomi veisi samalla sinne teknologia osaamistaan ja auttaisi Venäjää korjaamaan vuotavat putkilinjastonsa. Näin energiaa säästyisi, niin meillä kuin heillä.

No, tämä nyt taisi jo vähän sivuta liikaa aiheesta, mutta näin minä ainakin haluaisin.

• Uninen Untamo

Pääministeri Vanhasen II hallituksen ohjelman EU-osuus

"Suomi on aloitteellinen ja aktiivinen Euroopan unionin jäsenmaa, joka toimii unionin uudistamisen ytimessä. Yhtenäinen, toimintakykyinen ja avoimesti toimiva unioni vahvistaa Suomen turvallisuutta, taloutta, työllisyyttä ja hyvinvointia. Euroopan unioni on historiallinen rauhan, vakauden ja demokratian edistämisen yhteisö.

Suomi tukee unionin laajentumisen jatkamista yhteisesti sovittujen kriteerien pohjalta. Vapauden, oikeuden ja turvallisuuden alueen laajentaminen harkitulla ja hallitulla politiikalla on eurooppalaisten yhteinen etu. Suomi tukee Turkin ja Kroatian jäsenyysneuvotteluja ja Länsi-Balkanin maiden lähentymistä Euroopan unioniin."

Hallituksen EU-linjaukset

Valtioneuvosto informoi eduskuntaa merkittävistä EU-asioista tiedonantojen ja selontekojen avulla. Pääministeri voi myös antaa ilmoituksia valtioneuvoston toimialaan kuuluvista EU-asioista.

Lisäksi valtioneuvoston yleisistunto voi antaa ns. U-kirjelmän. U-asioita ovat sellaiset EU-asiat, jotka sisältönsä puolesta kuuluvat eduskunnan toimivaltaan. Ne voivat koskea EU:n lainsäädäntöä, rahoituskysymyksiä tai suhteita kolmansiin maihin.

Hyvä Soini, nähtäväst osaat katsoa jo valmiiksi tulevaisuuteen ja osaat arvioida mitä tulevan pitää, jos EU jatkaa laajenemistaan nykyisellä tahdilla. Suomest tulis isompi maksaja tulevaisuudessa, mitä enemmän EU ottaa sisäänsä ns. kehitysmaita, joissa korruptio jyllää ja ihmisoikeudet ovat retuperällä!!!

No, Suomi voi olla kyllä mukana mun mielest haalimassa lisää EU:lla muntun kaivajia, mut toivottavast se älyää jäädä itse ajoissa montun reunalle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3561
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      29
      2294
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      84
      2013
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1560
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1403
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1364
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1327
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1227
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1075
    Aihe