Ilta- ja yölisät...

ei makseta...

Miten on, pitääkö työ sopimuksessa olla maininta erikseen ilta-, yö-, ym:sta lisistä.

Edellisessä työpaikassani työsopimuksessa ei ollut erikseen mainittu muuta kuin perustuntipalkka, kaikki muu tuli automaatisesti.

Nykyisessä työpaikassa ei makseta muuta kuin perustuntipalkkaa kaikesta, ei tule mitään lisiä. Asiaa ihmettelin, niin vastaukseksi sain ettei niitä makseta, et kaikki on huomioitu tuntipalkkaan...?

Tuntilistat - ilmoitukset työajasta olen kopioinut, samoin kiekot ja palkanmaksutositteet josko mua on vaikka huijattu, voin vaatia oikeutta... voinko?

26

12387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huijattu,

älä hukkaa kopioita äläkä unohda ottaa yhtäkään kopiota. Voit vaatia oikeutta.

Lisiä ei tarvitse erikseen mainita työsopimuksessa, koska ne on kirjattu työehtosopimukseen.

Lisiä ei voi huomioida tuntipalkassa etukäteen, koska ei voi tietää paljonko iltaa, yötä yms. milloinkin kertyy. Tuntipalkka ei sisällä lisiä, vaikka se olisi yli työehtosopimuksen.

• Tex-ago

"Lisiä ei makseta,kaikki sisältyy tuntipalkkaan"

Toi on just niin tätä kuljetusalan kuskien kusetusta.Jos työnantaja haluaisi maksaa kuljettajalleen kaiken mitä kuuluu,miksei hän voisi maksaa työehtosopimusten mukaisesti asiaankuuluvaa palkkaa?!Muun kuin tes:in mukaan maksettu palkka ei ole "laillinen".Kaiken maksamatta jääneen voi jälkikäteen maksattaa kun vain sinulta löytyy piirturikiekot työssäoloajalta esimerkiksi.Ja kiekothan tulee löytyä myös työnantajalta useamman vuoden ajalta(5v?)!Mahdollista lakiavustusta oikeidessa voit saada Akt:stä.Edellyttää tietysti jäsenyyttä.

• pitää aina saada

Ovat muuten käsittämättömän pieniä nuo iltalisät (15% klo 18-21) ja yölisät (20% klo 21-06)
      Joka tapauksessa ne ovat kuljettajalle kuuluvaa rahaa, jota ei tarvitse erikseen työsopimuksessa mainita. Isommat herrat ovat sen jo meille sopineet.
      Pidetään huoli myös siitä, että ylitöistä (yli 80h kahdessa viikossa) tulee aina tessin mukainen 50% lisä tilipussiin!

• 100%

täytyy pitää mielessä vai riittääkö sulle että saa viiskymppiset?

• 150
        100% kirjoitti:

täytyy pitää mielessä vai riittääkö sulle että saa viiskymppiset?

ei mulle riitä 100% mä haluun 150% kaikesta mitä mä teen kun mä oon kovin paarissa istuja

• löpökuski

Ovat muuten käsittämättömän pieniä nuo iltalisät (15% klo 18-21) ja yölisät (20% klo 21-06) Eikös ne mene että, 18-22 ja 22-06????

• ei makseta...
        150 kirjoitti:

ei mulle riitä 100% mä haluun 150% kaikesta mitä mä teen kun mä oon kovin paarissa istuja

Tosi harmillista, koko alaa kohtaan, et joutuu itse pitämään huolen jotta saa palkkansa niinkuin se kuuluu olla.

Uusi työpaikka on hakusessa, täällä päin, missä asun ei noita kuljetusalan töitä ole paljon tarjolla. Edellisestä vaihdoin hieman suurempaan ajokkiin, muuten olin tyytyväinen ja tosiaan palkasta lisistä ym ei tarvinnut itse huolehtia.

Tässä nykyisessä, vähennetään työtuntejakin välillä jopa, tosin ei minulta mut työkaveri huomasi, että hänelle ei ollut maksettu kaikkia kuuluvia tunteja.

Mitähän noi 100 ja 150% on? Sunnuntaita ja pyhiä... olettaisin?

• Älynlahjat?
        150 kirjoitti:

Ei kai "paarissa" istuta vaan maataan. Mietippä mistä löytyy paarit.

• poika kusettaa
        Älynlahjat? kirjoitti:

Ei kai "paarissa" istuta vaan maataan. Mietippä mistä löytyy paarit.

Et kai vaan ollut LINDQVIST OY:llä aikasemmin?

• Kuljetusalalta

Jos et kuulu liittoon, voit ottaa yhteyttä alueesi työsuojelupiiriin. http://www.tyosuojelu.fi/fi/

Selkeissä tapauksissa kanne käräjäoikeuteen suoraan ja työnantaja maksamaan. Toki ensin kannattaa kysyä, maksavatko vai tapellaanko?

Jos olet koeajalla, niin odota koeajan loppuun. Koeajan jälkeen eivät voi irtisanoa sen perusteella, että olet riitauttanut palkan.

Jossain paikoissa käytetään ns. läpituntipalkkaa, mutta muistaakseni siihen piti lisätä sunnuntailisät ja ylityöt. Ja sopimuksen mukaan sen piti olla kai yli 20% parempi, kuin tes-palkan.

Kiekoista kopiot ehdottomasti. Koskaan niitä tosin itse en ole vielä tarvinnut, mutta soittoja palkkatoimistoon on joutunut ottamaan, ja joskus työsuojeluunkin neuvojen vuoksi.

Harmi jos alueella ei ole muita hommia... muuten olisi helpoin kipata auto kyljelleen ja mennä rehellisen työnantajan leipiin.

• onkohan

Onkohan tuo koeaika kuletusalalla mikä? Vai sovitaanko se erikseen...?

• pitää
        onkohan kirjoitti:

Onkohan tuo koeaika kuletusalalla mikä? Vai sovitaanko se erikseen...?

...olla maininta työsopimuksessa ja se on maksimissaan 2 kuukautta. Näin lukee TESsissä. Työaikalain sallima 4 kuukautta ei siis ole käytössä.

• sehän
        pitää kirjoitti:

...olla maininta työsopimuksessa ja se on maksimissaan 2 kuukautta. Näin lukee TESsissä. Työaikalain sallima 4 kuukautta ei siis ole käytössä.

...taisikin olla työsopimuslaissa. Lisäyksenä vielä, että määräaikaiseen työsuhteeseen ei saa soveltaa koeaikaa.

• koeajasta
        sehän kirjoitti:

...taisikin olla työsopimuslaissa. Lisäyksenä vielä, että määräaikaiseen työsuhteeseen ei saa soveltaa koeaikaa.

Minulla on määräaikainen työsopimus... et ei olis ollu koeaikaa ollenkaan.

Tosin neljä kuukautta jo ollut töissä, ettei kait mitään koeaikaa muutenkaan enää olis?

Mitenkähän, on jos itse irtisanoudun ennen määräajanloppua, miten se onnistuis.

• eli sama palkka yöllä ja pä...
        koeajasta kirjoitti:

Tosin neljä kuukautta jo ollut töissä, ettei kait mitään koeaikaa muutenkaan enää olis?

paitsi pyhät erikseen.Ei mikään ihme jos kuskeja ei palkata jos lait muuttuneet noin.Toinen jos on kilometri palkalla niinkuin monet ulkomaille ajavat ei ole seisontaajastakaan palkkaa ja ihan lain mukaan menee silti.

• kuskin hommat.sillä kaikill...
        koeajasta kirjoitti:

liikkuu tiedot reaaliajassa ja joutuu heti mustalle listalle jos pullikoi.näin se on ja sille ei lakikaan voi mitään.Sana kiertää.Eli vaihda alaa.

• loppuisivat
        kuskin hommat.sillä kaikill... kirjoitti:

liikkuu tiedot reaaliajassa ja joutuu heti mustalle listalle jos pullikoi.näin se on ja sille ei lakikaan voi mitään.Sana kiertää.Eli vaihda alaa.

Eipä ole keneltäkään loppuneet. Työnantaja siinä on pulassa jos ajattaa alle tessin.
        Ja kuka tahansa työnantaja pitää mielellään kuskin joka pyytää VAIN lain takaaman minimin.

• aivan oikein
        koeajasta kirjoitti:

Määräaikaiseen työsopimukseen ei saa laittaa koeaikaa. Määräaikaista sopimusta ei myöskään voi irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen tapaan. Työntekijänkin irtisanoessa määräaikaisen sopimuksen kesken kaiken, voidaan jotain hyvitystä määrätä maksettavaksi. Kuljetusalalla määräaikaiset sopimukset ovat aika harvinaisia. Määräaikainen sopimushan myös muuttuu itsestään toistaiseksi voimassa olevaksi, jos työt jatkuvat yli tuon määräajan kummankaan osapuolen niitä katkaisematta.

Ainakin Teljä harrasti johonkin aikaan käytäntöä, että kaikki uudet työntekijät palkattiin 4 kuukauden määräaikaisella. Eipähän tarvinnut edes irtisanoa, jos työntekijä osoittautui "hutiksi". Sen kuin vain kirjoittaa työvuorolistaan 4 kuukauden jälkeen, että työsuhde päättyy. Neljässä kuukaudessa kyllä alkaa kaikki uuteen työpaikkaan hiukan skarpanneet juopotkin taas lipsua.

• täysimääräisinä

Menin töihin taloon jossa rekoissa ei ollut edes puhelimia.
      Tässä työssähän täytyy olla puhelimessa joka välissä. Soittaa ajojärjestelyyn, lähettäjälle, varsinkin vastaanottajalle, soittaa työnantajalle, huoltoon, kysellä keli- ja reittitietoja muilta kuskeilta.
      Työnantaja oli ihan ihmeissään kun kyselin korvauksia oman kännykkäni käytöstä työasioihin. Muut kuskit (nuorisoa) eivät olleet älynneet edes kyseenalaistaa työnantajalle mieleistä käytäntöä.
      Asiantilaan tuli muutos vasta nostettuani asiasta julkisen äläkän.
      Puhelin ja vuoden puhelut ovat häviävän pieni kustannus, eivät maksa yhden tankkauksenkaan vertaa, mutta kuuluvat jo periaatteessakin ehdottomasti työnantajan kustannettaviksi.

• kulosella

Meillä sovittiin että maksetaan puhelinkorvaus yhtenä lisätuntina tiliin.

• _____________

TESsit yms ajaa työttömyyteen.
      Kilpailu on kovaa ja alalle pyrkii luvattomia ja ulkomaisia keikareita.

Sitten kaverit vaatii 150% korvauksia. Miettikää jos ei ole varaa maksaa? Kaikilta lähtee duuni. Kyse on usein hengissä selviämisestä. Duunarilta lähtee duuni, mutta yrittjältä elämä.

Ja se on tosi, että jos työnantajaa vastaan lähtee sotimaan pääsee mustalle listalle. Vaatisipa kuinka minimin tahansa, niin jos on kerran lähtenyt sotaan niin miksei toistekkin - vaikka huvikseen. Riski on liian suuri palkata tällainen kaveri.

• RahtiSepi

Toisaalta tällainen kaveri, joka ymmärtää vaatia oikean palkkauksen, on todennäköisemmin muillakin osa-alueilla tarkka. Kalusto pysyy kunnossa ja erityisesti noutoliikenteessä rahtikirjoille saadaan laskettua oikeat rahdituspainot ja -perusteet.
        Jos ei ole varaa maksaa lainsäädännön määräämää minimipalkkaa, täytyy:
        1. neuvotella rahtihinnat oikein
        2. korjata kulurakennetta
        3. sopeuttaa toiminnan laajuutta ja/tai
        4. pyrkiä aktiivisesti vaikuttamaan vallitsevan lainsäädännön kehittämiseen.
        Huomaathan, että itkeminen ei ole listalla!

• Satuja höpötät

annattamaton yritys ajetaan konkurssiin jonka jälkeen aloitetaan uudella firmalla puhtaalta pöydältä. Firman kaatuminen ei siis ole ongelma vaan uusi mahdollisuus. Kusettajayrittäjät tietävät tämän ja siksi toimivat kuten toimivat.

Mitään mustaa listaa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan. Sellaista ei kukaan eikä mikään pystyisi ylläpitämään tuhansien kuljetusfirmojen maassa. Tämä on yksi typerimmistä kuvitelmista mitä kuljetusalalla pyörii. Tosin sellaiseen uskoo vain marginaalisen pieni osa porukasta. Tiedän useita kuljettajia jotka jatkuvasti vaihtavat firmaa riitojen jälkeen työnantajansa kanssa ja aina löytyy "naapurifirmasta" samanalan kuljetushommia ja yrittäjät varmasti tietävät toisensa joten voisivat käyttää hyväkseen "mustaa listaa" jos sellainen olemassa olisi. Eivät edes toisilleen soita.

• nononono

Kyllä ne pitää maksaa, mutta en osaa kyllä arvostaa tyyppiä joka on luvannut orjapalkalla töitä tehdä ja hakee sitten jälkikäteen saatavia.

• RahtiSepi

Itse on osaa arvostaa henkilöä, joka ylipäätään edes suostuu tekemään töitä yleissitovan tes:n määräämää palkkaa pienemmällä korvauksella.

• nononono
        RahtiSepi kirjoitti:

Itse on osaa arvostaa henkilöä, joka ylipäätään edes suostuu tekemään töitä yleissitovan tes:n määräämää palkkaa pienemmällä korvauksella.

Oikein. Olen joskus tehnyt töitä laskutusperiaatteella. Tiedän että voisin "lypsää" lisää, mutta ei sovi periaatteisiini. Olin luvannut tehdä töitä tietyllä hinnalla, piste. Nyt on onni olla työpaikassa jossa noudatetaan tessiä. Kyllä se lisää huomattavasti työmotivaatiota , kun tietää että työnantaja ei yritä "kusettaa" . Enkä siipeile vaan maksan jäsenmaksuni !!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe