Miten aloitan raittiuden?

Raskaan työn raataja

Moi vaan kaikille.

Olen juonut viimeiset 2 vuotta vähintään 2-3 kertaa viikossa. Joka viikko ainakin kunnon kännit. Työt onneksi on estänyt ryyppäämästä keskellä viikkoa enemmän kuin 6-8 x 0,5l olutta. Maksa kun polttaa aamuksi aina nopeesti kun aloittaa 17 aikaan niin voi juoda tuon määrän, periaatteessa joka ilta.

Käyn töissä ja mulla on lapsia. Se "känni"-ilta on aina lauantai ja odotan aina lauantaita. Työni on tosi fyysistä (raksahommia) ja pitää jaksaa tehdä työtä paljon, mutta juominen on mennyt siihen pisteeseen että lauantai on ryyppypäivä, sunnuntai on loippapäivä, maanantaina en juo, tiistaina otan 6 x 0,5l tölkkejä, keskiviikkona olen taas juomatta, torstaina otan sitten 8-9 x 0,5 l tölkkejä olutta. Perjantai on pakko olla selvänä, kun se "palkinto" on sitten lauantaina.
Musta tuntuu että olen alkoholisti. Mietin myös sitä kenen kaverin luo voin mennä ja milloin, koska aina siellä juodaan. Pisin aika viimeisen viiden vuoden aikana kun olen ollut selvänä on ollut 2 kuukautta.

Mistä sais apua? Mä haluan oikeasti lopettaa juomisen.

10

933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vee-e

tuo oma halu. se on välttämätön. piste siitä.

tässä pari hahmottavaa kysymystä vastattavaks ennen jatkoja:

1. mitä sinä olisit valmis tekemään, jotta tavoite onnistuis ?

2. mitä sinä et olisi valmis tekemään, jotta tavoite onnistuis ?

• perse

1. mitä sinä olisit valmis tekemään, jotta tavoite onnistuis ?

juoda

2. mitä sinä et olisi valmis tekemään, jotta tavoite onnistuis ?

juoda lisää

• kovi poikkeava

sulla on ongelma, älä syyllistä itseäsi. Et ole alkoholisti olet riippuvainen alkoholin tuomasta mielihyvästä. Joku on riippuvainen tupinkista, netistä ja persiistä. Lopeta rypeminen ja laita asia kuntoon. Pidä ainakin 2kk tauko niin näet millaista elämä on ilman punssia. 2-3 viikkoa alussa on pahimmat ja sitte höllää.

300.000 tuhatta suomalaista vetää sen kännin lauantaisin. Monessa euroopan maassa vedellään kännejä joka toinen päivä.
      Noi sun välipäivätkin kertoo sen, että ongelma on lievähkö. Juoppo dokaa hei joka päivä.

Jos sua ahdistaa juominen, niin siihen ei ole kuin yksi lääke.

• jopas jottai

Juoppo ei välttämättä juo joka päivä. Alkoholisti on nyt vain riippuvainen alkoholista ja sitä tämä ap. on mitä suurimmassa määrin. Ongelman vähättely ei tee sitä yhtään pienemmäksi jos juomisestaan kärsii.

Onhan puolet suomalaisista jo ylipainoisia, joten ei kun syömään vain, niinkö?

• Oolofi
        jopas jottai kirjoitti:

Juoppo ei välttämättä juo joka päivä. Alkoholisti on nyt vain riippuvainen alkoholista ja sitä tämä ap. on mitä suurimmassa määrin. Ongelman vähättely ei tee sitä yhtään pienemmäksi jos juomisestaan kärsii.

Onhan puolet suomalaisista jo ylipainoisia, joten ei kun syömään vain, niinkö?

Mun mielestä läskit on pahempia kun juopot, koska juoppo aiheuttaa harmia vaan itselleen, mutta normi-ihmiset saa kauheita traumoja kun näkee rumia läskejä. Varsinkin jos ne mässyttää koko ajan jotain. JAK!

• Otin tuon tosissani
        Oolofi kirjoitti:

Mun mielestä läskit on pahempia kun juopot, koska juoppo aiheuttaa harmia vaan itselleen, mutta normi-ihmiset saa kauheita traumoja kun näkee rumia läskejä. Varsinkin jos ne mässyttää koko ajan jotain. JAK!

Juopotko aiheuttavat harmia vain itselleen? Esimerkiksi lähes kaikki henki- ja väkivaltarikokset tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Ja suuri osa tekijöistä on päihdeongelmaisia, eivät vain tekohetkellä päissään.

• laps suomen
        Otin tuon tosissani kirjoitti:

Juopotko aiheuttavat harmia vain itselleen? Esimerkiksi lähes kaikki henki- ja väkivaltarikokset tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Ja suuri osa tekijöistä on päihdeongelmaisia, eivät vain tekohetkellä päissään.

Jokainen juova alkoholisti kieltää aiheuttavansa harmia muille kuin itselleen, se kuuluu taudin kuvaan.
        Jokaisen juopon alkoholistin ympärillä on kuitenkin keskimäärin 20 kärsivää ihmistä.

Satuin kerran näkemään lapsilta otettuja mielipiteitä iskän/äiskän juomisesta.
        Se oli karutonta kertomaa, kun lapset olivat uskaltaneet avata suunsa, ja olivat (kostoa pelkäämättä) kertoneet miltä iskän/äiskän juominen oli heistä tuntunut kaikki ne vuodet!!!

• ---+
        Oolofi kirjoitti:

Puolisokeana ja ympärikännissä hortoilemassa edestakaisin mutisemassa jotain epäselvää.
        Eräs silminnäkijä oli tulkinnut mongerruksesi; "Missä mun rillit on, missä mun rillit on?"
        Tapauksen nähneet olivat traumatisoituneet nuoren ihmisen alennustilasta.

• voipytty

kertoa, että kaksi kirjainta AA, on monille kaltaisillesi raittiutta haluaville sopiva tapa luopua alkoholista. Ryhmiä on joka puolella Suomea, niissä käynti ei rasita taloutta eikä ole sidottu tiukkoihin aikatauluihin. Palavereissa tapaa ihmisiä, jotka ovat selviytyneet. Heidän esimerkkinsä ja kokemuksensa auttavat vapautumaan alkoholin kahleista. Jos AA ei sovi tai miellytä, sieltä voi lähteä koska tahansa. Ja juomaan lähtenyt on tervetullut takaisin.
      Puh. 09-750200 auttaa ja myös netistä löydät kokoontumisaikoja. Rohkeasti mukaan vaan!

• ite kans raksa hommissa ja kaks vuotta raittiina. ei ole helppoo mutta sen arvosta. olet alkoholisti. katko on yksi vaihtoehto, vaikket olekkaan viä tosi pahassa pulassa ni siä saa levähtää ja sopeutua ajatukseen. yleensä pomot kannustaa raittiuteen ja siihen saa joitain avustuksia ni ei toimeentulo kärsi. aa-kerho on yksi vaihtoehto. tai sitten vaan lopetat sen nuoruuden perään haikailemisen ja oot lastes kanssa. ilmeisesti oot näppärä käsistäs ni rakenna vaikka keinuhevonen, ei ainaka pitäis käydä aika pitkäks. onnee matkaan

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      107
      4691
    2. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      146
      4529
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      4512
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2954
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      29
      2508
    6. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2184
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2118
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1819
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      73
      1380
    10. Onko oikein että

Melkein puolen vuoden tutustumisen ja tiiviin yhteydenpidon jälkeen toinen katoaa selittämättä, kuin pieru Saharaan? No
      Ikävä
      176
      1221
    Aihe