AA-ko?

Jonne

Millaista on AA:ssa? Olen miettinyt lähtöä AA:han, mutta pelottaa minkalaisia ihmisiä siellä käy. Noudattavatko ihmiset vaitiolovelvollisuuttaan? Miten siellä kommunikoidaan? Tarviiko alussa esittäytyä ja sanoa olevansa alkoholisti niinkuin leffoissa?

9

809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AA-lainen

Ei ole mikään pakko sanoa tai tehdä mitään.Itsekin aluksi sanoin vaan etunimen ja lopun aikaa katselin ja tutustelin hommaan.Nyt olen kulkenut kolmisen vuotta ryhmissä,ja vieläkin tulee joskus ryhmiä jolloin vaan kuuntelen toisia.AA on vapaaehtoisuuteen perustuva.Älä suotta epäröi,me olemme kaikki käyneet läpi saman alkoholihelvetin,joten osaamme tukea ja auttaa uusia jäseniämme (toivottavasti) pysyvään raittiuteen.Mukaan vaan!

• faktaa ja tietoa

AA:ssa jokainen on alkoholisti. Jokainen on anomyyni alkoholisti. Jokainen saa puhua jos haluaa. Pakko ei ole sanoa mitään.
      Toivottavaa olisi, että kaikki sanoisivat tyyliin "joo, mää olen (nimi) ja olen alkoholisti". Sitten avaudutaan ja voi puhua mistä vaan. Tulokkaalle kerrotaan 12 askeleesta jolla voi raitistua. Jokainen palaveri käsittelee jotain askelta ja päivän askelta kommentoidaan omien kokemuksien kautta. Jotkut jaarittelee turhanpäivästä hölynpölyä tuntikaupalla. Jollain on jotain järkevääkin kerrottavaa. Joko siihe narahtaa tai sitten ei. Mulle se ei kolahtanut ollenkaan. Jos olisin tiennyt minkälaisia hörhöjä siellä on ja minkälainen se homman ideologia on, niin en ikinä olisi mennytkään. Onneksi on vapaus valita.

Kamalin skenaario on se, että jotkut ravaa siellä joka PÄIVÄ!!

Raitistu tai vähennä ite niin ei tartte hävetä ja olla luuseri!

• voipytty

ja on niitä muuallakin kuin AA:ssa. Minun havaintojeni mukaan AA on aika tarkka läpileikkaus suomalaisesta yhteiskunnasta. Meitä on enemmän tai vähemmän sairaita. Meitä on kaikista yhteiskuntaluokista. On työkyvyttömiä ja merkittävissä asemissa olevia johtajia ja kaikkia siltä väliltä. Kovin harvassa palaverissa kukaan voi jaaritella tuntikausia. Yleensä kokoontuminen kestää 1-2 tuntia. Jokainen saa puhua vuorollaan jos haluaa. Ja käydä saa vaikka joka päivä niin halutessaan.
        Pyydä itsellesi ensimmäisessä palaverissasi joitain ilmaiseksi jaettavia opaskirjoja.

• Oolofi

Jos minä en käy joka päivä palaverissa, minä ryyppään viinaa. Että kumpihan se on sitten parempi vaihtoehto?

• ...
    • kannattaa mennä ainakin kattoon, pari kertaa, pariin eri paikkaan. eri paikoissa erinlaisia ihmisiä. pitäis olla mukavia tai si oot väärässä paikassa. kannattaa mennä vähän ajoissa ni kerkee tutustuun pitäjään ja kerkee vähän rentoutuun. tai ota kaveri tai tuttava mukaan ja menkää avoimeen kokoukseen ekan kerran. vaitiolovelvollisuus pitäis olla pitävä. kuulethan muittenkin juttuja ja eiköhä ne oo nähny sua kylillä jo niissä noloimmissa tilanteissa. etunimi siä ois hyvä sanoo, mut voi istua hiljaakin. ei ne ainakaan naura vaikka kuinka munaisit. hyvää jatkoo

• Nimimerkki

Mikäli ei halua sanoa edes omaa etunimeään
        voi käyttää lempinimeään tai nimimerkkiä

• tallaajia..

AA:ssa käy. En usko että erottaisit heitä bussipysäkillä muista kulkijoista.
      Sairaita ihmisiähän siellä tietysti käy, mutta
      he tietävät mitä sairastavat ja miten he pystyvät
      pitämään sairautensa oireettomana. Se on joskus
      paljon enemmän kuin ns. normaalityöpaikalla.
      Kaikki ovat tietysti erilaisia ja eri raitistumisvaiheissa olevia minkä myös puheenvuoroissa kuulee. Suosittelen lämpimästi.
      Vaikka itse en AA:n jäsen ole enkä siellä
      raitistunut, niin sain sieltä aikoinani oikean
      tiedon sairauden luonteesta. Ilman tätä tietoa
      en olisi raitistunut.
      Mitä sinulla on menetettävää..juoppous?

• koopas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      107
      4691
    2. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      146
      4529
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      4512
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2954
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      29
      2508
    6. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2184
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2118
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1819
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      73
      1380
    10. Onko oikein että

Melkein puolen vuoden tutustumisen ja tiiviin yhteydenpidon jälkeen toinen katoaa selittämättä, kuin pieru Saharaan? No
      Ikävä
      176
      1221
    Aihe