Kuljettajien pikakoulutusta sponsoroimalla

Pauli Kettunen

Nyt on yhden ikäluokan nuorilla edessään uravalinnat.On osattava päättää lähteäkö jatkamaan opintoja paljon panostusta ja aikaa vieviin yliopisto- ja korkeakouluopintoihin vai suoraan ja nopeammin ammattiin valmistaviin ammattioppilaitoksiin.Metsäkonekoulutus on yksi vaihtoehto muiden joukossa.Mielestäni olisi järkevää ottaa selvää mihin mikäkin opiskelu johtaa,ennen lopullista päätöstä opiskelun aloittamisesta.Työelämän asioiden selvittäminen olisi syytä tehdä vain faktojen pohjalta eikä millään mielikuvilla.Jos alan valinta tehdään vain mielikuvamarkkinoinnin perusteella on 50/50 mahdollisuus että tuottaa itselleen ikävän pettymyksen. Työelämän asiat tulee selvittää niiltä jotka tuntevat kullakin alalla vallitsevat faktat ja on laaja kokemus käytännöistä.(esim.ammattiliitoista)Niiltä tahoilta jotka pelkästään hyötyvät koulutuksesta tai suuresta työntekijä tarjonnasta saa varmasti heidän kannaltaan väritetyn kuvan,mutta ei sitä mitä on oikeasti olla työsuhteisena työntekijänä alalla.Mukavakaan mielikuva ei elätä pitkään.
Metsäkoneala on omalukunsa,siellä on mainonnan mukaan mahdollisuus valita joko 3 vuotinen ammattikorkeakouluvalmiudet antava koulutus tai muutaman kuukauden pikakurssi jopa eri intressiryhmien sponsoroimana.Siinä herää kysymys koulutetaanko ammattiin vain kastetaanko uskontoon?Oma mielipiteeni on että,jos pikakurssille hakeutuvalla ei ole mitään metsä-tai konealan kokemusta varsinainen työhön oppiminen jätetään kurssilaisen ja työhönottajan väliseksi asiaksi.Eli tarkoittaa kenellekään tuottamatonta palkatonta työskentelyä. Sekin kannattaa harkita jättäytyykö elämässä jonkin pikakurssinvaraan ja supistaa sillätavoin omia jatkovalinta mahdollisuuksiaan.Tehkää nuoret oikeat valinnat omista lähtökohdista tarkastellen.Metsäkoneala on sinulle sopiva jos yksintyöskentely tuntuu omimmalta mutta olet silti ryhmään sopeutuva,ahkeroinnista pitävä ja perustunnollinen henkilö.Lisäksi sopeudut erilaisiin sää-ja metsäolosuhteisiin,olet joustava ja oletat taloutesi kestävän kausiluonteisen työskentelyn.Keliolosuhteet, puukauppa ja markkinatilanne määrää milloin on töitä milloin ei.Keskipalkka metsäkonetöissä on n.2000€/kk täysillä työtunneilla.Ammattiin valmistuneen aloituspalkka on n.1600€/kk. Se on vielä tiedostettava että metsäkonealalla ei yleensä ole mitään etenemismahdollisuuksia,olet kuljettaja niin kauan kun pystyt säilyttämään työkykysi.

9

2654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuski.

      Erittäin asiallinen kirjoitus.

      Oli kauniisti sanottu tästä 4 kk ponsse-kurssista: "koulutetaanko ammattiin vain kastetaanko uskontoon?".

      • pontus

        erittäin hyvä kirjoitus.ei haukuttu turhaan,mutta ei turhia kehumisiakaan.tuo kausivaihtelu se on urakoitsijalle ja kuskille huono juttu.tietty ne keliolosuhteetkin rassaavat tätä alaa.mutta mukavaa hommaa muuten on.


      • Muotifriikki
        pontus kirjoitti:

        erittäin hyvä kirjoitus.ei haukuttu turhaan,mutta ei turhia kehumisiakaan.tuo kausivaihtelu se on urakoitsijalle ja kuskille huono juttu.tietty ne keliolosuhteetkin rassaavat tätä alaa.mutta mukavaa hommaa muuten on.

        POnssen haalarit on vieremän kansallispuku.Ihanan julmaa pilaa..


    • tarinasta

      Selviää vain se,että millä merkillä Pauli ei tee töitä.Minä kun olen luullut,että sinäkin olet leivän saanut metsäalalta,mutta kai se on ollut väärää luuloa.Ei meiltä vanhoilta konkareilta kukaan töitä vie,ei sen takia kannattane mitään metsäalan mustamaalauspuheita pitää.Tervetuloa vaan nuoret metsätöihin,minusta ainakin on mukava saada uutta verta työkaveriksi,vaihtuupahan jutut ainakin uudemmiksi ja voin aina vllillä antaa vinkin,ettei tarvitse kaikkea kantapään kautta opetella.

      • Koneyrittäjä

        Asiaa puhut. Ei kuskin hommiin mitään koulutusta tarvita. - Ei muuta kuin hyttiin vaan ja kone liikkeelle. Kyllä sitä konetta oppii ajamaan ilman koulutustakin. Ja suurin osa alalla olevista on näin tehnytkin.

        Ja kun näin on, niin miksi kuskit jatkuvasti valittavat huonosta palkasta? Eikö työstä yleensä makseta vaativuuden mukaan?

        Ja vielä, Einari Vidgren on sen verran kokenut mies metsäalalla, että hän ei olisi lähtenyt mukaan tällaiseen, jollei tietäisi kuinka heppoa hommaa tuo koneen ajaminen todellisuudessa on.


      • fmg
        Koneyrittäjä kirjoitti:

        Asiaa puhut. Ei kuskin hommiin mitään koulutusta tarvita. - Ei muuta kuin hyttiin vaan ja kone liikkeelle. Kyllä sitä konetta oppii ajamaan ilman koulutustakin. Ja suurin osa alalla olevista on näin tehnytkin.

        Ja kun näin on, niin miksi kuskit jatkuvasti valittavat huonosta palkasta? Eikö työstä yleensä makseta vaativuuden mukaan?

        Ja vielä, Einari Vidgren on sen verran kokenut mies metsäalalla, että hän ei olisi lähtenyt mukaan tällaiseen, jollei tietäisi kuinka heppoa hommaa tuo koneen ajaminen todellisuudessa on.

        Mun mielestä tuo,että koneen ajaminen on helppoa hommaa kuulostaa siltä että et ole päivääkään konetta ajanut..Jos repästään kaveri pystymettästä koneen puikkoihin kuulostaa vaaralliselta..Itte olen ajanut koneita noin 15 vuotta ja nähny ketkä siellä pärjää..On monennäköstä marjanpoimijaa mut pitäs muistaa että jotain täytys tapahtuakin..Itte olen motokuski mut joskus,kattelen miten hienosti ammattimainen ajokonekuski rykäsee puut pinoon tienvarteen,ja jos se onnistuu samaa tahtia keltävaan ni mä vaihdan ammattia.......


    • perusjuttu

      Ihan nuoria ajatellen, käykää 3 vuotinen linja, saatte paljon laajemmat tiedot ja taidot ja elämänhallinta kasvaa siinä miehistymisen myötä.

      Tulee samalla opittua yleisaineita ja yleistietoa, ehditte työssäoppimisjaksoilla tutustua useampaan firmaan jne.

      Nuo 4 kk:n kurssit on paremminkin aikuisille, joilla arki jo rullaa niin kuin kuuluukin.

      Ite olen tässä aikuisiässä muun työn ohessa tuotakin alaa opetellut ja ihan mielenkiintonen sinänsä. Ei vaan taidot riittäis vielä vieraaseen metsään, mutta omassa on hyvä harjotella omalla koneella vapaa-aikana, parempi yleiskunnon kannalta toki olis moottorisaha mutta kun aikaankin pitäis jotain saada.

      Palkat tulee nousemaan, se lienee selvää kun tekijät vähenee. Sen vuoksi metsäala lienee turvallinen alan valinta, ellei metsäteollisuus Suomesta sitten kovasti vähene.

      Lieneekö tuo terveyden kannalta sen huonompaa kuin toimistotyöskentely, omasta kunnosta huolehtiminen on joka ammatissa tärkeää. Siis liikunta jossain muotoa, ellei tee monipuolista ruumiillista työtä.

      Mitä noihin etenemismahdollisuuksiin tulee, niin vähissä nuo on monella muullakin alalla ja eteneminen yleensä tarkoittaa enemmän palkatonta työtä, työn ohessa omalla ajalla opiskelua, enemmän vastuuta ja stressiä, toki joskus enemmän rahaa, joka kai siinä kannustimena on. Tietyllä tasolla toki hommat helpottaa kun pääsee tarpeeksi ylös, saa teettää muilla kaikki.

      Tiedäpä tuota mikä on paras, sillon on hyvä kun joskus vaan vi...aa olla töissä. Ja jos on mukava olo aina viikonlopun tms. loman alkaessa ja tilipäivänä ja maanantaiksi mukava jo mennä hommiin, niin eikös se sillon oo ihmisen elämä raameissaan tekipä mitä tahansa. Aina ei voi olla hauskaa.

      Sitä tässä vaan vähän aina miettii miksi maarakennusalan ja metsäalan toimijat ei enemmän tee yhteistyötä. Ajokonekuskeiksi kelpaavia on talvikaudella maarakennusalalta lomautettuna ja metsäpuolella taas hiljenee kesäksi.

      Kuskeja riittäis paremmin molemmille kun firmat ja niitten työntekijät pääsis parempaan yhteistyöhön. Ehkä nuo vuokratyöfirmat tulee tälläkin alalla tuon tilanteen muuttamaan.

      • perusjuttu

        Nuorille 3-vuotinen senkin takia että kaikkihan me muistellaan niitä opiskeluaikoja jolloin meille tuli paljon kavereita ja kokemuksia kavereitten kanssa touhuamisesta.

        Ne on tärkeitä loppuelämää ajatellen.

        Opiskelu kuuluu nuoruuteen, eikä sitä kannata pilata hätäilemällä.

        Nuorten kannattaa se urakehitys ajatella siltä pohjalta, että jos kykyjä vähänkää on, niin suorittaa kaksoistutkinnon, eli ylioppilastutkinto ja ammatillinen koulutus samassa rytäkässä. Varsinkin jos halua edetä urallaan.

        Sitten jos/kun näyttää että opiskelu maistaa, jatkaa amk:n suuntaan, ellei niin jatkaa koneitten kanssa temuamista.

        Silti jää se portti tavallaan auki, ei tarvii isona harmitella että kun ei tullu sillon sinne lukioon lähdettyä.


      • koulunkin
        perusjuttu kirjoitti:

        Nuorille 3-vuotinen senkin takia että kaikkihan me muistellaan niitä opiskeluaikoja jolloin meille tuli paljon kavereita ja kokemuksia kavereitten kanssa touhuamisesta.

        Ne on tärkeitä loppuelämää ajatellen.

        Opiskelu kuuluu nuoruuteen, eikä sitä kannata pilata hätäilemällä.

        Nuorten kannattaa se urakehitys ajatella siltä pohjalta, että jos kykyjä vähänkää on, niin suorittaa kaksoistutkinnon, eli ylioppilastutkinto ja ammatillinen koulutus samassa rytäkässä. Varsinkin jos halua edetä urallaan.

        Sitten jos/kun näyttää että opiskelu maistaa, jatkaa amk:n suuntaan, ellei niin jatkaa koneitten kanssa temuamista.

        Silti jää se portti tavallaan auki, ei tarvii isona harmitella että kun ei tullu sillon sinne lukioon lähdettyä.

        jälkeen on vielä paljon opeteltavaa koulusta saa kyllä paljon tietoa mutta silti sie olet ihan hukassa muutamana eka kuukautena ja senki jälkee viel... ei se koneen ajo vaikeeta ole mutta tähän hommaan vaan kuuluu niin paljo muutaki jäljen pitäis olla hyvä ja varsinki ponssen miehillä on tärkeetä sitä mittaa kaliproida.. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      86
      9180
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      164
      5809
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      146
      5163
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      36
      4087
    5. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      12
      4053
    6. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      86
      3509
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      57
      3434
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      110
      2821
    9. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2801
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      43
      2780
    Aihe