Yrittäjät: Miten olette rahoittaneet kuljetusliikkeenne alun, eli lähinnä ajoneuvon? Eli rahoitustapaa ja sen vakuutta, ja laina-aikoja kyselen...
Myyjän tai rahoitusyhtiön rahoitus, jossa auto vakuutena:
-laina-aika?
-vakuus?
-käsiraha?
-ostitko uuden, käytetyn, vai Wanhan?
-onko ollut ok systeemi?
Pankin, mutta talo tai ajoneuvo kiinnitetty:
-laina-aika?
-vakuus?
-käsiraha?
-ostitko uuden, käytetyn, vai Wanhan?
-onko ollut ok systeemi?
------
Ja tiedän, että liikenneluvan kurssi, kymppitonni ja yrityksen perustamiskulut on sitten lisäksi.
Olisi mukava jos saisi asiallisen keskustelun aikaiseksi kerrankin. Ei kannata -jutut voi jättää ulkopuolelle. Etenkin kun niitä sanoo yleensä vaan ne jotka ei ole edes yrittäjiä.
Joillekin kannattaa, ja se on fakta.
Aloittavan yrityksen rahoitus?
17
7559
Vastaukset
- täältä
finnvera.ne rahoittaa
- Beetawix
Aiemmin Finnveralle ei ollut oikein aloittelevalle kuljetusyritykselle lainatuotetta. Myöhempiin kehittämisiin (laajentumiset jne) kylläkin, ja sitten on pienyrittäjälainoja (max 35k), jotka ei näissä hommissa riitä mihinkään.
Mutta kunhan nyt selvitellään tilannetta.
- lisää huomattavasti
mikäli laitat jotain omaa likoon. Esim. Oma torppa omat säästöt tms. Silloin rahoittaja tietää sinun olevan tosissaan. Kaveri pisti oman puljun mihin tarvitsi pääomaa. Myi veneen ja auton pois, löi 50th pöytään ja talon pantiksi, siihen vielä kunnon liiketoimintasuunnitelma realistisilla luvuilla niin saat rahaa mistä haluat. Epäilijöitä sitten tulee kymmenen yhtä kannustajaa kohden vastaan. Mutta kysyppäs vaikka Maskun Sukarilta kuinka monta epäilijää hän on kohdannut.
- Beetawix
Tarkoitus ei ole lähteä romuilla liikenteeseen, vaan laittaa uusi tai uudenkarhea kalusto alle.
Liikenneluvan kympin, alun palkat itselle ym. kulut, firmanperustamiskulut jne. laitan perstaskusta.
Kaluston rahaa ei sieltä löydy, joten sitä tarvitsee nyt hakea. Samoin iskee välittömästi ajoneuvoveroja, vakuutuksia ym. melkoinen läjä. Polttoainetta palaa. Tulot ei vaan näy ekana päivänä.
Kunnollinen liiketoimintasuunnitelma ei ole ongelma, sellainen tehdään varmasti.
Epäilijöitä on aina, mutta siinähän sitten vaan on. - vbowdev
Beetawix kirjoitti:
Tarkoitus ei ole lähteä romuilla liikenteeseen, vaan laittaa uusi tai uudenkarhea kalusto alle.
Liikenneluvan kympin, alun palkat itselle ym. kulut, firmanperustamiskulut jne. laitan perstaskusta.
Kaluston rahaa ei sieltä löydy, joten sitä tarvitsee nyt hakea. Samoin iskee välittömästi ajoneuvoveroja, vakuutuksia ym. melkoinen läjä. Polttoainetta palaa. Tulot ei vaan näy ekana päivänä.
Kunnollinen liiketoimintasuunnitelma ei ole ongelma, sellainen tehdään varmasti.
Epäilijöitä on aina, mutta siinähän sitten vaan on.Ja kannattaa hakea myös sitä starttirahaa, eihän se paljoa ole, mutta auttaa se alkuvaiheessa..
- rikki
vbowdev kirjoitti:
Ja kannattaa hakea myös sitä starttirahaa, eihän se paljoa ole, mutta auttaa se alkuvaiheessa..
Starttirahaa ei muistaakseni myönnetä kuljetus- eikä oikeastaan millekään pyörien päällä toimiville yrityksille, kannattaa selvittää netin kautta ennenkuin lähtee täyttelemään kuponkeja.
- Aloitteleva itsekin
rikki kirjoitti:
Starttirahaa ei muistaakseni myönnetä kuljetus- eikä oikeastaan millekään pyörien päällä toimiville yrityksille, kannattaa selvittää netin kautta ennenkuin lähtee täyttelemään kuponkeja.
Sanoisin, että itse en kyllä taloa pistäisi pantiksi, koko homma kun kusee niin menee asunto alta...
Ja mitä kalustoon tulee, niin kannattaa ehkä ensin aloittaa käytetyllä ja tunnustella mitä homma tuottaa ja mitkä sen kulut on.
Myös vähän suoritealasta riippuu, tarviiko sen auton olla oma vai kannattaako harkita leasingia, siinä ei ainakaan ite joudu kuseen jos ja kun hommat menee puihin.
Tämä on raaka ala nykypäivänä. Isot herrat sanelee mitä isäntä tekee ja kilpailijat kokeilee siipiään halvemmalla hinnalla tekien konkurssin. Kunhan vaan saa ajaa oma nimi ovessa ja olla "toimitusjohtaja".
Sanoisin, että pidä järki kädessä ja jalat maassa. Ei pidä rakastua liikaa romuihin ja tehdä työtä ilmaiseksi, tyhjän saa pyytämättäkin.
Ennen oli autokuski kylässä papista ja nimismiehestä seuraava, PERKELE. - Beetawix
Aloitteleva itsekin kirjoitti:
Sanoisin, että itse en kyllä taloa pistäisi pantiksi, koko homma kun kusee niin menee asunto alta...
Ja mitä kalustoon tulee, niin kannattaa ehkä ensin aloittaa käytetyllä ja tunnustella mitä homma tuottaa ja mitkä sen kulut on.
Myös vähän suoritealasta riippuu, tarviiko sen auton olla oma vai kannattaako harkita leasingia, siinä ei ainakaan ite joudu kuseen jos ja kun hommat menee puihin.
Tämä on raaka ala nykypäivänä. Isot herrat sanelee mitä isäntä tekee ja kilpailijat kokeilee siipiään halvemmalla hinnalla tekien konkurssin. Kunhan vaan saa ajaa oma nimi ovessa ja olla "toimitusjohtaja".
Sanoisin, että pidä järki kädessä ja jalat maassa. Ei pidä rakastua liikaa romuihin ja tehdä työtä ilmaiseksi, tyhjän saa pyytämättäkin.
Ennen oli autokuski kylässä papista ja nimismiehestä seuraava, PERKELE.Siinä raja täälläkin, kotia ei pantata autojen takia.
Käytettyyn saatan lähteä, mutta hyvin vähän käytettyyn. Yhden auton yrittäjälle kaikkein suurin riski on auton laukeaminen totaalisesti, joten kalusto on syytä olla kunnollista.
Ja tänä päivänä monissa ajoissa se nykyaikaisuus on kilpailutekijä. Vaaditaan Euro 4:n tai Euro 5:n tekniikkaa, että saa määrättyjä töitä -maailma on mennyt tähän.
Leasing-autot on mun mielestä kohtuuttoman kalliita, mutta siinä on tuo huolettomuus täysin totta! Ja se on myös ongelma, ettei se kerry sun taseeseen omaisuudeksi, joten siitä ei ole apua myöhempiin autonostoihin, tallinostoihin jne.
Ja toimitusjohtajat on erikseen. Rekkamies on rekkamies, oli auto oma tai ei. - panttauksella
Beetawix kirjoitti:
Siinä raja täälläkin, kotia ei pantata autojen takia.
Käytettyyn saatan lähteä, mutta hyvin vähän käytettyyn. Yhden auton yrittäjälle kaikkein suurin riski on auton laukeaminen totaalisesti, joten kalusto on syytä olla kunnollista.
Ja tänä päivänä monissa ajoissa se nykyaikaisuus on kilpailutekijä. Vaaditaan Euro 4:n tai Euro 5:n tekniikkaa, että saa määrättyjä töitä -maailma on mennyt tähän.
Leasing-autot on mun mielestä kohtuuttoman kalliita, mutta siinä on tuo huolettomuus täysin totta! Ja se on myös ongelma, ettei se kerry sun taseeseen omaisuudeksi, joten siitä ei ole apua myöhempiin autonostoihin, tallinostoihin jne.
Ja toimitusjohtajat on erikseen. Rekkamies on rekkamies, oli auto oma tai ei.Itse olin myös pitkään sitä mieltä ettei kämppään kosketa, käytetään ennen Finnveraa ja sellaisia. Noo, kun asiaa sitten pohdittiin niin tultiin siihen tulokseen, että näin toiminimenä touhutessa tulevat velkojat ensimmäisenä kuitenkin yrittäjän lompakolle, ei Finnvera ole käsi ojossa. Ja miksei osakeyhtiötä? Koska sen velkoja joutuu itse kuitenkin takaamaan, eikä vastuuvapautta siinäkään heti saa, homma ehtii kyllä mennä nurin riittävän aikaisin jos on mennäkseen. Lisäksi finnvera vaatii hiton tarkat luvut (no ei mahdottomia mutta kun ihan eurolleen on kovin vaikea ennustaa vuoden, saati kolmen päähän) eikä ole mikään ilmainen takaaja. Lisäksi sen takauksilla on omat rajansa sekä euromääräisinä että prosenttimääräisinä; jotain omaa tarvitset joka tapauksessa.
Panttasin sitten asuntoa, hieman reilun alv:n osuuden ja liikenneluvan vakuuden verran. Alv-palautuksella lyhennetään sitä velkaa, 1. tilikauden päätyttyä voi liikenneluvan vakuuden vapauttaa jos/kun voi toimittaa lääniin tilintarkastajan lausunnon, että tämä pärjäilee sen verran että aina sillä se kymppitonni on. Kämppä on vapaa muista kuin omasta lainastaan runsaan vuoden päästä. Tällä panttauksella pankkikin tavallaan ymmärsi minun olevan vakavissani ja asiat järjestyivät sitten asiallisesti.
Itsekin suunnittelin uuden tai uudehkon yhdistelmän ostoa, mutta hittovie mitä sellaisen lyhentäminen sittenkin maksaa, ja mistä vakuudet; itse asiassa mistä koko laite, kun koritehtaat myyvät joulunaikaa ja vähän käytetyt ovat kiven alla ja siksi miltei uuden hinnoissa? Vaikka kalusto kelpaa rahoitusyhtiölle yleensä 70%:sti (tuliuusi jopa 74%), on vielä 200000eur alv hinnasta pelkkää omarahoitusosuutta 73200eur. Ei riitä Finnveran apu, jotain on kanitettava tai ostettava halvempi. Päädyin etsimään sopivaa kompromissia, löysin sellaisen. Viisivuotias auto vähän runsas puoli miljoonaa ajettu, huoltosopimuspeli viime syksyyn asti, hinta noin kolmannes uudesta. Autoilija luopui henkilökohtaisista syistä, ei kannattamattomuuden vuoksi.
Kun kaluston lyhennykset ovat kohtuulliset, itse tekee ahkerasti töitä (muttei liikaa, muistakaa oma jaksaminen, ottakaa välillä tuuraaja!!!), pitää pään kylmänä ja rahoistaan kiinni, sillä on hyvä lähteä katsomaan miltä siirtyminen 'orjuudesta kurjuuteen' sitten tuntuukaan. Pienemmällä velalla putoaa matalammalta jos huonosti käy.
Tietenkin jos on muita vakuuksia, takamettää tai muuta, niitä voi käyttää oman harkinnan mukaan. Ja miksei sitä Finnveraakin, sen kuluilla vain lyhentelisi lainaakin palasen verran. Tarkoitus ei ole moittia Finnveraa, mutta se taitaa toimia paremmin pienemmissä summissa kuin uudehkoista kuorma-autoista puhuttaessa. - Beetawix
panttauksella kirjoitti:
Itse olin myös pitkään sitä mieltä ettei kämppään kosketa, käytetään ennen Finnveraa ja sellaisia. Noo, kun asiaa sitten pohdittiin niin tultiin siihen tulokseen, että näin toiminimenä touhutessa tulevat velkojat ensimmäisenä kuitenkin yrittäjän lompakolle, ei Finnvera ole käsi ojossa. Ja miksei osakeyhtiötä? Koska sen velkoja joutuu itse kuitenkin takaamaan, eikä vastuuvapautta siinäkään heti saa, homma ehtii kyllä mennä nurin riittävän aikaisin jos on mennäkseen. Lisäksi finnvera vaatii hiton tarkat luvut (no ei mahdottomia mutta kun ihan eurolleen on kovin vaikea ennustaa vuoden, saati kolmen päähän) eikä ole mikään ilmainen takaaja. Lisäksi sen takauksilla on omat rajansa sekä euromääräisinä että prosenttimääräisinä; jotain omaa tarvitset joka tapauksessa.
Panttasin sitten asuntoa, hieman reilun alv:n osuuden ja liikenneluvan vakuuden verran. Alv-palautuksella lyhennetään sitä velkaa, 1. tilikauden päätyttyä voi liikenneluvan vakuuden vapauttaa jos/kun voi toimittaa lääniin tilintarkastajan lausunnon, että tämä pärjäilee sen verran että aina sillä se kymppitonni on. Kämppä on vapaa muista kuin omasta lainastaan runsaan vuoden päästä. Tällä panttauksella pankkikin tavallaan ymmärsi minun olevan vakavissani ja asiat järjestyivät sitten asiallisesti.
Itsekin suunnittelin uuden tai uudehkon yhdistelmän ostoa, mutta hittovie mitä sellaisen lyhentäminen sittenkin maksaa, ja mistä vakuudet; itse asiassa mistä koko laite, kun koritehtaat myyvät joulunaikaa ja vähän käytetyt ovat kiven alla ja siksi miltei uuden hinnoissa? Vaikka kalusto kelpaa rahoitusyhtiölle yleensä 70%:sti (tuliuusi jopa 74%), on vielä 200000eur alv hinnasta pelkkää omarahoitusosuutta 73200eur. Ei riitä Finnveran apu, jotain on kanitettava tai ostettava halvempi. Päädyin etsimään sopivaa kompromissia, löysin sellaisen. Viisivuotias auto vähän runsas puoli miljoonaa ajettu, huoltosopimuspeli viime syksyyn asti, hinta noin kolmannes uudesta. Autoilija luopui henkilökohtaisista syistä, ei kannattamattomuuden vuoksi.
Kun kaluston lyhennykset ovat kohtuulliset, itse tekee ahkerasti töitä (muttei liikaa, muistakaa oma jaksaminen, ottakaa välillä tuuraaja!!!), pitää pään kylmänä ja rahoistaan kiinni, sillä on hyvä lähteä katsomaan miltä siirtyminen 'orjuudesta kurjuuteen' sitten tuntuukaan. Pienemmällä velalla putoaa matalammalta jos huonosti käy.
Tietenkin jos on muita vakuuksia, takamettää tai muuta, niitä voi käyttää oman harkinnan mukaan. Ja miksei sitä Finnveraakin, sen kuluilla vain lyhentelisi lainaakin palasen verran. Tarkoitus ei ole moittia Finnveraa, mutta se taitaa toimia paremmin pienemmissä summissa kuin uudehkoista kuorma-autoista puhuttaessa.Asiallista pohdintaa, samanlaista kun olen itsekin käynyt. Ajattelen että tuo Finnveran pientakaus on ennen talonpanttausta mun juttuni, mutta katsotaan.
Muistaakseni Finnvera takaa maks. 100.000 e. Omaa osuutta tosin vaaditaan kuten aina (tosin sekin vaan järjestelykysymys, mistä se "oma" tulee.) Takaajia on tietty muitakin, esim. pankit takaavat vastaavasti.
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen on hommansa, tiedetään, mutta olen tehnyt noita sattuneesta syistä muille yrityksille joitakin, joten onnistuu itsellekin... Arvioitahan ne tuloista ja menoista vaan vaatii, eipä niiden paikkaansapitävyydestä kukaan voi mennä takuita antamaan.
No, tuon kympin saan luvan vakuudeksi perstaskusta, samoin vähän päälle tarvittaessa. Siinä ne takametät on kymmentä puunriukua lukuunottamatta. ;)
Tuo olikin hyvä tieto, että tuon kympin saa vapautettua ekan tilikauden jälkeen, kun asiat ok!
Olen ajatellut kyllä kääntyväni käytettyyn, mutta vain mikäli löydän uudehkon (kilometreiltään). Ihanne olisi euro 4:n laite, parisen vuotta vanha, ja tosi vähän ajettu.
Eli otit suoraa pankkilainaa, ajoneuvorahoituksen sijaan?
Saitko muuten ajot auton mukana? Monta kertaa näkee jo näitäkin. Eläkkeelle siirtyvä yrittäjä myy ajoineen päivineen. Ja ihan mukavaa se on, etenkin jos sopimus on hyvä ja pariksi vuodeksi eteenpäin.
Kuinka pitkän rahoitusajan otit? Jos siis haluat sanoa... Kun tulee pohdittua tuotakin. Auton taloudellisen käyttöiän raja tulee käytetyllä aikaisemmin vastaan myös.
Ja kiitos hyvistä kommenteista! - hyvä suunta
Beetawix kirjoitti:
Asiallista pohdintaa, samanlaista kun olen itsekin käynyt. Ajattelen että tuo Finnveran pientakaus on ennen talonpanttausta mun juttuni, mutta katsotaan.
Muistaakseni Finnvera takaa maks. 100.000 e. Omaa osuutta tosin vaaditaan kuten aina (tosin sekin vaan järjestelykysymys, mistä se "oma" tulee.) Takaajia on tietty muitakin, esim. pankit takaavat vastaavasti.
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen on hommansa, tiedetään, mutta olen tehnyt noita sattuneesta syistä muille yrityksille joitakin, joten onnistuu itsellekin... Arvioitahan ne tuloista ja menoista vaan vaatii, eipä niiden paikkaansapitävyydestä kukaan voi mennä takuita antamaan.
No, tuon kympin saan luvan vakuudeksi perstaskusta, samoin vähän päälle tarvittaessa. Siinä ne takametät on kymmentä puunriukua lukuunottamatta. ;)
Tuo olikin hyvä tieto, että tuon kympin saa vapautettua ekan tilikauden jälkeen, kun asiat ok!
Olen ajatellut kyllä kääntyväni käytettyyn, mutta vain mikäli löydän uudehkon (kilometreiltään). Ihanne olisi euro 4:n laite, parisen vuotta vanha, ja tosi vähän ajettu.
Eli otit suoraa pankkilainaa, ajoneuvorahoituksen sijaan?
Saitko muuten ajot auton mukana? Monta kertaa näkee jo näitäkin. Eläkkeelle siirtyvä yrittäjä myy ajoineen päivineen. Ja ihan mukavaa se on, etenkin jos sopimus on hyvä ja pariksi vuodeksi eteenpäin.
Kuinka pitkän rahoitusajan otit? Jos siis haluat sanoa... Kun tulee pohdittua tuotakin. Auton taloudellisen käyttöiän raja tulee käytetyllä aikaisemmin vastaan myös.
Ja kiitos hyvistä kommenteista!100.000e Finnveralta kuullostaa jo kovalta, muistelin ylärajojen olevan pienempiä. Mitään edullista takausta se ei sitten enää ole noissa summissa.
Uudehkoa tosiaan katselin minäkin, mutta vähissä ovat tai sitten tuntuu että myyjät ovat silmittömästi rakastuneita niihin vehkeisiin kun tosiaan hinnat eivät ole kovinkaan kaukana uudesta. Kullallako ne on sivelty, kävi monesti mielessä...
Otin kyllä rahoitusyhtiön kautta pankkilainaa, koska jostain syystä kalustolla on parempi vakuusarvo rahoitusyhtiön kautta. Kaluston maksuajan olen laskenut niin, että kun auto on maksettu, sen voi vaihtaa ilman että se on vielä ikäloppu (alle miljoonassa kilometrissä), sitten tavallaan maksetaan vielä vuosi kärryjä koska ne tulevat kohtuullisin ylläpitokuluin perässä vielä monta vuotta. Erät ovat tosin aika kohtuulliset, joten jos hyvältä näyttää niin maksellaan pois nopeammin tai säästetään siihen seuraavaan, on sitten vähemmän velkaa siitä. Ajopaikassa olisi saanut jatkaa mutta kun ei kahteen paikkaan ehdi, oli oma jo ennestään tiedossa.
Lykkyä tykö vain! - Beetawix
hyvä suunta kirjoitti:
100.000e Finnveralta kuullostaa jo kovalta, muistelin ylärajojen olevan pienempiä. Mitään edullista takausta se ei sitten enää ole noissa summissa.
Uudehkoa tosiaan katselin minäkin, mutta vähissä ovat tai sitten tuntuu että myyjät ovat silmittömästi rakastuneita niihin vehkeisiin kun tosiaan hinnat eivät ole kovinkaan kaukana uudesta. Kullallako ne on sivelty, kävi monesti mielessä...
Otin kyllä rahoitusyhtiön kautta pankkilainaa, koska jostain syystä kalustolla on parempi vakuusarvo rahoitusyhtiön kautta. Kaluston maksuajan olen laskenut niin, että kun auto on maksettu, sen voi vaihtaa ilman että se on vielä ikäloppu (alle miljoonassa kilometrissä), sitten tavallaan maksetaan vielä vuosi kärryjä koska ne tulevat kohtuullisin ylläpitokuluin perässä vielä monta vuotta. Erät ovat tosin aika kohtuulliset, joten jos hyvältä näyttää niin maksellaan pois nopeammin tai säästetään siihen seuraavaan, on sitten vähemmän velkaa siitä. Ajopaikassa olisi saanut jatkaa mutta kun ei kahteen paikkaan ehdi, oli oma jo ennestään tiedossa.
Lykkyä tykö vain!Järkevä ajatus. Eli teit suurinpiirtein näin:
- Ajoneuvorahoitusyhtiöltä 70 %
- Loput tarvittavat pankista omin vakuuksin.
Samaa voisin soveltaa itsekin, ehkä kuitenkin ulkopuolisella takauksella mielen rauhoittamiseksi. Jos löytäisin käytetyn takaussumma ei nousisi kovin korkeaksi, muussa tapauksessa liikuttaisiin kaikkineen lähellä sataatuhatta.
Noin minäkin asian ajattelen, auto pitää saada kiertoon ennen kuin taloudellinen käyttöikä on päätöksessään, eli näillä laatumerkeillä sitten se miljoona rajana. Ajosuoritteen arviointi on vaan hieman vaikeaa, mutta jotain suuntaa voi tietty hahmotella. Kaikista vittumaisinta olisi maksella autoa, jota ei enää ole, eikä päällekkäistä velkaa passaa laittaa kasaantumaan, vara ei ole ottaa yhtään pakollista enempää.
Ajoja tuntuu olevan, mutta taksat on monessa sitä luokkaa ettei niillä juhlita. Mulla on ajatus hyväkatteisista ajoista, mutta silloin olisin tasan oman markkinoinnin varassa. Tiedän, että niitä ajoja on, mutta onko riittävästi?
Tässä kiehtoisi myös tietty "vapaus".
Ajosopimus antaisi alkuun varmuutta, ja itselle ei jäisi kuin tekeminen. Yksi mulle tarjottu ajopaikka olisi ihan kannattavan puolella, mutta työnä ei aivan sitä mitä haluaisin.
Ajoja pitää vielä miettiä, ja kysellä tottakai...
Ajosopimus auttaa tottakai rahoitusneuvotteluissa. - saksanseisojavoimaa
Beetawix kirjoitti:
Siinä raja täälläkin, kotia ei pantata autojen takia.
Käytettyyn saatan lähteä, mutta hyvin vähän käytettyyn. Yhden auton yrittäjälle kaikkein suurin riski on auton laukeaminen totaalisesti, joten kalusto on syytä olla kunnollista.
Ja tänä päivänä monissa ajoissa se nykyaikaisuus on kilpailutekijä. Vaaditaan Euro 4:n tai Euro 5:n tekniikkaa, että saa määrättyjä töitä -maailma on mennyt tähän.
Leasing-autot on mun mielestä kohtuuttoman kalliita, mutta siinä on tuo huolettomuus täysin totta! Ja se on myös ongelma, ettei se kerry sun taseeseen omaisuudeksi, joten siitä ei ole apua myöhempiin autonostoihin, tallinostoihin jne.
Ja toimitusjohtajat on erikseen. Rekkamies on rekkamies, oli auto oma tai ei.Voit ajaa vaikka Euro 1 ,kunhan päästelet riittävän halvalla,töitä on kunhan muistat ajaa paljon muita halvemmalla.
- seisoo ja seisoo
saksanseisojavoimaa kirjoitti:
Voit ajaa vaikka Euro 1 ,kunhan päästelet riittävän halvalla,töitä on kunhan muistat ajaa paljon muita halvemmalla.
sinähän se sakujaakko tiedät aina kaiken... Kato niitä töitä on vaikka ei ajakkaan halvimmalla. Koska jos vain halvimmalla ajava saisi töitä, ei tässä maassa olisi kuin yksi kuljetusliike...eli se joka ei nykyään erota maantietä ja rautatietä toisistaan
- parin auton yrttäjä
Yleensä uutta jotta saisi sellaisen kun haluaa ja käteisellää maksu kun korot ovat niin mahdottomia
- Beetawix
Kiitos tiedosta mutta firmani on ollut toiminnassa jo yli kolme ja puoli vuotta!!
- ehkä yrittäjäksi
Beetawix, mitenkäs laitoit firman alulle(rahoitus asiat lähinnä) ja löysitkö mieleisesi kaluston?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080