Paluumuuttajien sopeutuminen työelämään

expatti

Hei! Olen aloittamassa laajaa tutkimusta paluumuuttajien sopeutumisesta suomeen ja työelämään.
Olen itse asunut noin 10 vuotta ulkomailla (4 vuotta kaakkois-aasiassa, 2 vuotta lähi-idässä ja 4 vuotta etelä-amerikassa) ja palatessani suomeen huomasin, että sopeutuminen on erittäin haasteellista niin yksityiselämän kuin työelämän suhteen.
Haluaisinkin aloittaa keskustelun todellisista työelämän haasteista, joita olemme kohdanneet.

Onko todellakin niin, että saavuttuamamme Suomeen vaikkapa 4 vuoden kommennukselta; ansaittu asema ulkomailla haihtuu samantien palattuamme organisaatioomme?

T: Entinen expatti

3

982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä kielitaito

Jos et ole ollut maailmalla vain toisten suomalaisten kanssa. Kielitaitoahan nyky-Suomessa tarvitaan.

Ongelmana lienee sopeutiminen "suorien" suomalaisten kanssa taas, joita on organisaatiosi ulkopuolellakin, kaduilla ja kaikkialla.

Olen käynyt aika läheltä lomilla Suomessa. Helsingissä en mielelläni ajele bussilla tai raitiovaunulla. Ainakaan ennen supisuomalaiset bussikuskit eivät vastanneet kysymyksiin j.n.e. Ystävällisyyttä lienee tullut kuvaan, kun maahanmuuttajat ajavat busseja ja rahastavat.

• Suomalainen..

En usko että kielitaito ratkaisee. En tosin ole ulkomailta käsin etsinyt vielä töitä. Jos etsin, etsin varmaan suoraan soittamalla työnantajani suomen konttorin henkilöstöpäällikölle.

Suurin osa ulkomailla asuneista osaavat uskoakseni puhua sujuvaa englantia ja mielestäni tämä riittää, suomen lisäksi, kyllä mainiosti Suomessa työskentelyyn. Tankeroenglanti/englannittomuus on edelleen todella yleistä ja ei sillä kyllä eteenpäin päästä. Eikä vielä se itse englannin osaaminen, mutta se small talk.

Mitä tulee bussikuskeihin; tämä on mielestäni omasta asenteestasi kiinni. Katsos, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Ainakin 10 vuotta sitten Helsingissä asuessani ilta/yölinjojen kuskit, joiden kanssa juttelin, olivat "maakunnista" kuten minäkin ja mielellään tarinoivat.

Ja ihan pystyn myös heittämään juttua/kuuntelemaan muita bussimatkustajia, että älä yleistä. Minulle Helsinki oli ja on edelleen ystävällisten ihmisten kaupunki (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) ja mielelläni lomailen tänä kesänä sekä pääkaupunkiseudulla että Etelä-Karjalassa.

• Paluumuuttaja 555
        Suomalainen.. kirjoitti:

En usko että kielitaito ratkaisee. En tosin ole ulkomailta käsin etsinyt vielä töitä. Jos etsin, etsin varmaan suoraan soittamalla työnantajani suomen konttorin henkilöstöpäällikölle.

Suurin osa ulkomailla asuneista osaavat uskoakseni puhua sujuvaa englantia ja mielestäni tämä riittää, suomen lisäksi, kyllä mainiosti Suomessa työskentelyyn. Tankeroenglanti/englannittomuus on edelleen todella yleistä ja ei sillä kyllä eteenpäin päästä. Eikä vielä se itse englannin osaaminen, mutta se small talk.

Mitä tulee bussikuskeihin; tämä on mielestäni omasta asenteestasi kiinni. Katsos, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Ainakin 10 vuotta sitten Helsingissä asuessani ilta/yölinjojen kuskit, joiden kanssa juttelin, olivat "maakunnista" kuten minäkin ja mielellään tarinoivat.

Ja ihan pystyn myös heittämään juttua/kuuntelemaan muita bussimatkustajia, että älä yleistä. Minulle Helsinki oli ja on edelleen ystävällisten ihmisten kaupunki (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) ja mielelläni lomailen tänä kesänä sekä pääkaupunkiseudulla että Etelä-Karjalassa.

Mielipiteeseesi, mitä tulee Helsingin bussikuskien käytökseen.
        Olen hiljattain palannut takaisin Helsinkiin, vuosikymmenten jälkeen.Olen kylläkin vieraillut useitakin kertoja sukulaisissa, joten bussikuskien käyttäyminen on minulle tuttua jo.
        On aivan uskomatatonta kuinka töykeitä heidän joukostaan löytyykin.

Eikä johdu siitä, että olisin itse ollut epäystävällinen, sillä olen iloinen ja sosiaalinen luonteeltani, enkä paljoa narise turhista.

On kysymys aivan tavallisista neuvoista, mitä on ollut pakko kuljettajilta kysellä.

En kysele enää, sillä vastaukset ovat olleet aivan uskomattoman röyhkeitä ja sivistymättömiä, että en edes jaksa toistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      64
      2116
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1722
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1186
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      357
      1126
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      329
      1103
    Aihe