Paluumuuttajien sopeutuminen työelämään

expatti

Hei! Olen aloittamassa laajaa tutkimusta paluumuuttajien sopeutumisesta suomeen ja työelämään.
Olen itse asunut noin 10 vuotta ulkomailla (4 vuotta kaakkois-aasiassa, 2 vuotta lähi-idässä ja 4 vuotta etelä-amerikassa) ja palatessani suomeen huomasin, että sopeutuminen on erittäin haasteellista niin yksityiselämän kuin työelämän suhteen.
Haluaisinkin aloittaa keskustelun todellisista työelämän haasteista, joita olemme kohdanneet.

Onko todellakin niin, että saavuttuamamme Suomeen vaikkapa 4 vuoden kommennukselta; ansaittu asema ulkomailla haihtuu samantien palattuamme organisaatioomme?

T: Entinen expatti

3

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä kielitaito

      Jos et ole ollut maailmalla vain toisten suomalaisten kanssa. Kielitaitoahan nyky-Suomessa tarvitaan.

      Ongelmana lienee sopeutiminen "suorien" suomalaisten kanssa taas, joita on organisaatiosi ulkopuolellakin, kaduilla ja kaikkialla.

      Olen käynyt aika läheltä lomilla Suomessa. Helsingissä en mielelläni ajele bussilla tai raitiovaunulla. Ainakaan ennen supisuomalaiset bussikuskit eivät vastanneet kysymyksiin j.n.e. Ystävällisyyttä lienee tullut kuvaan, kun maahanmuuttajat ajavat busseja ja rahastavat.

      • Suomalainen..

        En usko että kielitaito ratkaisee. En tosin ole ulkomailta käsin etsinyt vielä töitä. Jos etsin, etsin varmaan suoraan soittamalla työnantajani suomen konttorin henkilöstöpäällikölle.

        Suurin osa ulkomailla asuneista osaavat uskoakseni puhua sujuvaa englantia ja mielestäni tämä riittää, suomen lisäksi, kyllä mainiosti Suomessa työskentelyyn. Tankeroenglanti/englannittomuus on edelleen todella yleistä ja ei sillä kyllä eteenpäin päästä. Eikä vielä se itse englannin osaaminen, mutta se small talk.

        Mitä tulee bussikuskeihin; tämä on mielestäni omasta asenteestasi kiinni. Katsos, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Ainakin 10 vuotta sitten Helsingissä asuessani ilta/yölinjojen kuskit, joiden kanssa juttelin, olivat "maakunnista" kuten minäkin ja mielellään tarinoivat.

        Ja ihan pystyn myös heittämään juttua/kuuntelemaan muita bussimatkustajia, että älä yleistä. Minulle Helsinki oli ja on edelleen ystävällisten ihmisten kaupunki (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) ja mielelläni lomailen tänä kesänä sekä pääkaupunkiseudulla että Etelä-Karjalassa.


      • Paluumuuttaja 555
        Suomalainen.. kirjoitti:

        En usko että kielitaito ratkaisee. En tosin ole ulkomailta käsin etsinyt vielä töitä. Jos etsin, etsin varmaan suoraan soittamalla työnantajani suomen konttorin henkilöstöpäällikölle.

        Suurin osa ulkomailla asuneista osaavat uskoakseni puhua sujuvaa englantia ja mielestäni tämä riittää, suomen lisäksi, kyllä mainiosti Suomessa työskentelyyn. Tankeroenglanti/englannittomuus on edelleen todella yleistä ja ei sillä kyllä eteenpäin päästä. Eikä vielä se itse englannin osaaminen, mutta se small talk.

        Mitä tulee bussikuskeihin; tämä on mielestäni omasta asenteestasi kiinni. Katsos, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Ainakin 10 vuotta sitten Helsingissä asuessani ilta/yölinjojen kuskit, joiden kanssa juttelin, olivat "maakunnista" kuten minäkin ja mielellään tarinoivat.

        Ja ihan pystyn myös heittämään juttua/kuuntelemaan muita bussimatkustajia, että älä yleistä. Minulle Helsinki oli ja on edelleen ystävällisten ihmisten kaupunki (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) ja mielelläni lomailen tänä kesänä sekä pääkaupunkiseudulla että Etelä-Karjalassa.

        Mielipiteeseesi, mitä tulee Helsingin bussikuskien käytökseen.
        Olen hiljattain palannut takaisin Helsinkiin, vuosikymmenten jälkeen.Olen kylläkin vieraillut useitakin kertoja sukulaisissa, joten bussikuskien käyttäyminen on minulle tuttua jo.
        On aivan uskomatatonta kuinka töykeitä heidän joukostaan löytyykin.

        Eikä johdu siitä, että olisin itse ollut epäystävällinen, sillä olen iloinen ja sosiaalinen luonteeltani, enkä paljoa narise turhista.

        On kysymys aivan tavallisista neuvoista, mitä on ollut pakko kuljettajilta kysellä.

        En kysele enää, sillä vastaukset ovat olleet aivan uskomattoman röyhkeitä ja sivistymättömiä, että en edes jaksa toistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe