Paluumuuttajien sopeutuminen työelämään

expatti

Hei! Olen aloittamassa laajaa tutkimusta paluumuuttajien sopeutumisesta suomeen ja työelämään.
Olen itse asunut noin 10 vuotta ulkomailla (4 vuotta kaakkois-aasiassa, 2 vuotta lähi-idässä ja 4 vuotta etelä-amerikassa) ja palatessani suomeen huomasin, että sopeutuminen on erittäin haasteellista niin yksityiselämän kuin työelämän suhteen.
Haluaisinkin aloittaa keskustelun todellisista työelämän haasteista, joita olemme kohdanneet.

Onko todellakin niin, että saavuttuamamme Suomeen vaikkapa 4 vuoden kommennukselta; ansaittu asema ulkomailla haihtuu samantien palattuamme organisaatioomme?

T: Entinen expatti

3

1044

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä kielitaito

Jos et ole ollut maailmalla vain toisten suomalaisten kanssa. Kielitaitoahan nyky-Suomessa tarvitaan.

Ongelmana lienee sopeutiminen "suorien" suomalaisten kanssa taas, joita on organisaatiosi ulkopuolellakin, kaduilla ja kaikkialla.

Olen käynyt aika läheltä lomilla Suomessa. Helsingissä en mielelläni ajele bussilla tai raitiovaunulla. Ainakaan ennen supisuomalaiset bussikuskit eivät vastanneet kysymyksiin j.n.e. Ystävällisyyttä lienee tullut kuvaan, kun maahanmuuttajat ajavat busseja ja rahastavat.

• Suomalainen..

En usko että kielitaito ratkaisee. En tosin ole ulkomailta käsin etsinyt vielä töitä. Jos etsin, etsin varmaan suoraan soittamalla työnantajani suomen konttorin henkilöstöpäällikölle.

Suurin osa ulkomailla asuneista osaavat uskoakseni puhua sujuvaa englantia ja mielestäni tämä riittää, suomen lisäksi, kyllä mainiosti Suomessa työskentelyyn. Tankeroenglanti/englannittomuus on edelleen todella yleistä ja ei sillä kyllä eteenpäin päästä. Eikä vielä se itse englannin osaaminen, mutta se small talk.

Mitä tulee bussikuskeihin; tämä on mielestäni omasta asenteestasi kiinni. Katsos, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Ainakin 10 vuotta sitten Helsingissä asuessani ilta/yölinjojen kuskit, joiden kanssa juttelin, olivat "maakunnista" kuten minäkin ja mielellään tarinoivat.

Ja ihan pystyn myös heittämään juttua/kuuntelemaan muita bussimatkustajia, että älä yleistä. Minulle Helsinki oli ja on edelleen ystävällisten ihmisten kaupunki (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) ja mielelläni lomailen tänä kesänä sekä pääkaupunkiseudulla että Etelä-Karjalassa.

• Paluumuuttaja 555
        Suomalainen.. kirjoitti:

En usko että kielitaito ratkaisee. En tosin ole ulkomailta käsin etsinyt vielä töitä. Jos etsin, etsin varmaan suoraan soittamalla työnantajani suomen konttorin henkilöstöpäällikölle.

Suurin osa ulkomailla asuneista osaavat uskoakseni puhua sujuvaa englantia ja mielestäni tämä riittää, suomen lisäksi, kyllä mainiosti Suomessa työskentelyyn. Tankeroenglanti/englannittomuus on edelleen todella yleistä ja ei sillä kyllä eteenpäin päästä. Eikä vielä se itse englannin osaaminen, mutta se small talk.

Mitä tulee bussikuskeihin; tämä on mielestäni omasta asenteestasi kiinni. Katsos, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Ainakin 10 vuotta sitten Helsingissä asuessani ilta/yölinjojen kuskit, joiden kanssa juttelin, olivat "maakunnista" kuten minäkin ja mielellään tarinoivat.

Ja ihan pystyn myös heittämään juttua/kuuntelemaan muita bussimatkustajia, että älä yleistä. Minulle Helsinki oli ja on edelleen ystävällisten ihmisten kaupunki (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) ja mielelläni lomailen tänä kesänä sekä pääkaupunkiseudulla että Etelä-Karjalassa.

Mielipiteeseesi, mitä tulee Helsingin bussikuskien käytökseen.
        Olen hiljattain palannut takaisin Helsinkiin, vuosikymmenten jälkeen.Olen kylläkin vieraillut useitakin kertoja sukulaisissa, joten bussikuskien käyttäyminen on minulle tuttua jo.
        On aivan uskomatatonta kuinka töykeitä heidän joukostaan löytyykin.

Eikä johdu siitä, että olisin itse ollut epäystävällinen, sillä olen iloinen ja sosiaalinen luonteeltani, enkä paljoa narise turhista.

On kysymys aivan tavallisista neuvoista, mitä on ollut pakko kuljettajilta kysellä.

En kysele enää, sillä vastaukset ovat olleet aivan uskomattoman röyhkeitä ja sivistymättömiä, että en edes jaksa toistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      250
      4526
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      124
      2961
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2722
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1700
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1543
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      17
      1437
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      52
      1285
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      202
      1067
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1055
    Aihe