Kunnan toimittamat apuvälineet

Isä maaseudulta

Kunnan toimittamat apuvälineet

Onkohan jossain säädetty miten sosiaalitoimen on apuvälineitä toimitettava?

Muutimme perheen kanssa uudelle pienelle paikkakunnalle ja kaikki tuntuu entistä vaikeammalle.

Entisessä kunnassa sai mutkattomasti pyörätuolin sisä- ja ulkokäyttöön. Avustajan saaminen kolme kertaa päivässä onnistui yleensä. Öisin käytetyt vaipat saimme valita.

Uudessa kunnassa näistä on nyt tapeltu 3kk. Hulluinta on se, että sosiaalitoimen virkamies kutsuu vuodesuojia ja vaippoja "eduiksi", joita ei saa määrättömästi.

Olen kyllä yrittänyt sanoa, että harva suomalainen 12-vuotias pitää vaippoja etuna.

En nyt kerro mistä kunnasta on kyse, ettemme saa sossun vihoja päällemme. Kyse on pienestä ja vähävaraisesta paikasta.

Taidamme muuttaa tätä menoa takaisn ex-kotipaikkakunnalle, jos pääsemme takaisin.

21

2034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äityli*

      Me asutaan kaupungissa ja kyllä meillä on määritelty ja tarkkaan laskettu esim. vaipat, kuinka paljon niitä saa. Apuvälineet on "kortilla" ... vain yksi pyörätuoli... avustajia ei vain niin saa...toki varmaankin kotipalvelusta joku tulee jos tarvitsee. Kaikki on budjetoitu, eikä mikään tule kuin "Manulle illallinen". Hakea pitää ja vielä riidellä niistä ns. oikeuksista ja eduista. Ei se ole helppoa muuallakaan.

      Missäs te ootte aiemmin asuneet, mekin muutetaan sinne. :)

    • puhuttavan jostain lakisääteisestä palvelu/kuntoutussuunnitelmasta.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870759?search[all]=asumiseen&search[kohdista]=koko&search[type]=tekstihaku
      jossa määritellään avun ja apuvälineiden tarve. Haastakaan kunnat päivätansseille, jos ei laki noudateta, ja rahan vähyys ei ole mikään syy lain noudattamatta jättämiselle.

      • Mä vaan

        Hei,
        Niin, kannattaa ottaa yhteyttä kunnan vammaispalvelu-yksikköön, jossa yleensä sossu, toimintaterapeutti ja ehkä jokin fysioterapeutti.
        Ja tietysti kunnan omalääkäri.

        Valitettavasti palvelusuunnitelma ei velvoita sinänsä kuntaa tekemään asian hyväksi mitään ainakaan ensi alkuun periaatteessa.
        Mutta kun tuon tekee, se on huomioitava seuraavan vuoden budjetissa, mutta jos rahaa ei ole kunnassa, sitä ei ole.

        Huomioitavaa on, että kaikki asiat kannattaa hakea kirjallisesti. Kirjallisesti haettuihin asioihin pitäisi kunnan ottaa kantaa päätöksellä. Ja sen jälkeen on ne valitustiet käytettävissä.

        Harmi, että jokainen kunta tekee omat päätöksensä, eikä mitään "takuuta" ole, että samat systeemit jatkuvat kuntarajan toisella puolella. Onnea teille, toivottavasti kaikki järjestyy nopeasti!


    • Maria-kaisa

      Hoidan miestäni omaishoitajana. Hän vammautui liikenteessä.

      Kotiin olemme saaneet ongelmitta pyörätuolin, nostolaitteen ja remontin esteiden poistamiseksi sekä keittön laskemiseksi alemmas.

      Puolisoni pääsee vessaan avun kanssa. Kun olen kotona, pystyn auttamaan. Muuten hän pissaa pulloon. ;)

      Kunta ei siis suostu lähettämään avustajaa niin pitkäksi aikaa, että voisin käydä koko päivän töissä. Teen siis osa aikaisesti töitä.

      Ratkaisuksi sosiaalihuoltaja ehdotti, että käytämme vaippoja, niin ei tarvitsekaan päästä vessaan. Haistatin ämmälle paskat.

    • löytyy

      Täältä löytyy vastauksia miten pitäisi asioiden olla... http://www.kynnys.fi/lakinetti.html

    • P-tuoli

      Nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin. Ei kunta hoida apuvälineitä eikä vaippoja, vaan ne hoitaa sairaanhoitopiiri. Kunta hoitaa taas vammaispalveluasioita, kuten avustaja, apuväineet kotiin tai autoon, tekee palvelusuunnitelmat ym. On olemassa KHO.n päätös, jossa asiakkaan kuuluu saada ilmaiseksi ja riittävästi kaikki sairaanhoidolliset tarvikkeet ilmaiseksi. Nämä löytyy kyllä kaikki netistä Finlexin sivustoilta.

      • Isä maaseudutta

        Nykyisessä ja edellisessä kotikunnassamme vaipat on saatu terveyskeskuksen kautta, ja muiden apuvälineiden nouto- ja tilauspiste on kunnan sosiaalitoimiston yhteydessä.

        On siis hallinnollinen muotoseikka, jos niistä vastaakin sairaanhoitopiiri.

        Tällaiset yhteystiedot ex-asuinpaikkamme Espoo antoi:

        http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11884;37771;8710

        Siellä viitataan aika selvästi kunnan palveluihin.


      • P-tuoli
        Isä maaseudutta kirjoitti:

        Nykyisessä ja edellisessä kotikunnassamme vaipat on saatu terveyskeskuksen kautta, ja muiden apuvälineiden nouto- ja tilauspiste on kunnan sosiaalitoimiston yhteydessä.

        On siis hallinnollinen muotoseikka, jos niistä vastaakin sairaanhoitopiiri.

        Tällaiset yhteystiedot ex-asuinpaikkamme Espoo antoi:

        http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11884;37771;8710

        Siellä viitataan aika selvästi kunnan palveluihin.

        Hoitovälineet

        Espoon kaupungin sosiaali- ja terveystoimi jakaa asukkaiden kotihoitoa tukevana toimintana espoolaisille pitkäaikaissairaille henkilöille maksutta hoitovälineitä. Maksuttomiin hoitovälineisiin ja -tarvikkeisiin kuuluvat esimerkiksi: diabetes-, vaippa-, avanne-, katetri- hoitovälineet muut sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymän ohjeen mukaiset hoitotarvikkeet.

        Kansanterveyslaki 66/1992

        Lisätiedot: Omalta terveysasemalta

        Hallinnollinen muotoseikka tai ei tuossahan nuo luvataan antaa ilmaiseksi. Nostappas pikkasen volyymia puheeseen, alkavat ymmärtämään paljon paremmin.


      • ATDT'2
        P-tuoli kirjoitti:

        Hoitovälineet

        Espoon kaupungin sosiaali- ja terveystoimi jakaa asukkaiden kotihoitoa tukevana toimintana espoolaisille pitkäaikaissairaille henkilöille maksutta hoitovälineitä. Maksuttomiin hoitovälineisiin ja -tarvikkeisiin kuuluvat esimerkiksi: diabetes-, vaippa-, avanne-, katetri- hoitovälineet muut sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymän ohjeen mukaiset hoitotarvikkeet.

        Kansanterveyslaki 66/1992

        Lisätiedot: Omalta terveysasemalta

        Hallinnollinen muotoseikka tai ei tuossahan nuo luvataan antaa ilmaiseksi. Nostappas pikkasen volyymia puheeseen, alkavat ymmärtämään paljon paremmin.

        ... ei siis meidän perheellämme ollut Espoon kanssa, josta muutimme pois. Usein Espoota haukutaan näissä palveluissa, mutta kai se on tuurista kiinni, millainen sosiaalityöntekijä, terveyskeskus ym. osuvat kohdalle.

        Tämä uusi kotipaikkakuntamme on pieni ja vähävarainen, ja siksi palveluista saa taistella heti.


      • Isä maaseudutta
        ATDT'2 kirjoitti:

        ... ei siis meidän perheellämme ollut Espoon kanssa, josta muutimme pois. Usein Espoota haukutaan näissä palveluissa, mutta kai se on tuurista kiinni, millainen sosiaalityöntekijä, terveyskeskus ym. osuvat kohdalle.

        Tämä uusi kotipaikkakuntamme on pieni ja vähävarainen, ja siksi palveluista saa taistella heti.

        Tarkoitus ei ollut varastaa toisen keskustelijan nimimerkkiä. En ymmärrä miten se kopioitui tuohon.

        Olen siis se nimimerkki Isä maaseudulta.


      • Kauan palveun piiris

        No meillä apuvälinejakelu on samassa paikassa TK:ssa, missä se on ollut viimeisen 20 vuotta ainakin. Kunta liittyi pari vuotta sitten tähän mikä yhteistyö....organisaatio se nyt onkaan, mutta edelleen kun sieltä haen apuvälineitä, niin sanovat, että kotikuntasi nämä kuitenkin kustantaa, heitä laskutetaan sen mukaan, kuinka paljon on sen kunnan asiakkaille apuvälineitä mennyt.

        Olen saanut todella hyvin apuvälineitä. Tänäänkin kävin hakemassa pyörätuolin, ja laittoi pitkäaikaislainaan. Sanoi, että hae sitten uusi pyörätuoli, jos tarvitset itse kelattavaa, niin laitetaan sulle sitten kevyempi tuoli. Nyt tämä tuli avustajan "pukattava" tuoli.

        Ainoastaan hoitosänkyä en saanut, vaikka erikoissairaanhoidon yliopistollisessa sairaalassa ihmeteltiinkin, ettei sitä ole minulle annettu, että heillä sen saa parempikuntoisetkin hyvin herkästi.

        Ehdin saada ainakin 3 kielteistä päätöstä hoitosängystä, mutta sitten kun kunta liittyi siihen yhteistyöalueeseen, jonka nimeä en ikinä opi muistamaan. Siellä tytöt sanoivat, että odotas, kun tulee vuodenvaihde, saat sängyn täältä, eikä kotikuntasi mahda asialle mitään ja niin tapahtui.

        Edelleen apuvälineitä jaellaan sekä TK:ssa, että sitten siellä Keskussairaalapiirin yhteisjakelupisteessä (sairaalassa). Ensisijaisesti mun täytyy kysyä aina täältä paikallisesta TK:sta, ja sitten näiden tulee kysyä sieltä, mutta olen saanut yhtä hyvin sieltäkin, kun olen kävellyt sinne ja kysynyt, onko sitä tai tätä. Siellä on paljon enemmän niitä kuin paikallisessa TK:ssa


    • isä länsi-Suomesta

      Jatkanpa vanhaa aihetta. Meidän pikkukunnassa täällä Varsinais-Suomessa (en kerro missä ettei sossutäti kosta) ei enää jaella vammaisille housumaisia inkontinenssisuojia. Nyt on siis meidän CP ja liikuntavammaisella pojalla (14v) Attendsin teippivaipat. Ne ovat kyllä tosi huonot verrattuna entisiin.

      Ensinnäkin noi Attendsit jopa pitävät housusuojia heikommin joten pienikin vahinko voi vuotaa pöksyihin tai pyörätuoliin asti. Toiseksi ne on niin paksut että poika ainakin epäilee kaikkien näkevän vaipat.

      Onkohan sitä ohuita ja hyvin toimivia teippivaippoja Attendsilla tai muilla jotka kunnan kotisairaanhoitoa voisi suostutella toimittamaan?

      Öisin käytössä on se Attendsin paksumpi teippivailppa, mutta se on iso ja paksu

      • hoitajamies -78

        Laita vaikka Tena Slip Plus, se on ohut vaippa eikä haise. Noi on ollut meidän asukeilla verkkareiden alla eikä niitä huomaa.

        Tai jos riittää niin Tenan Contour kangas- tai fix-housut pitämään paikoillaan.


    • Kauan palveun piiris

      Nyt olen saanut lisäksi vielä moottoroidun työtuolin, jossa sähkömoottorilla korkeuden säätö. Nyt tulee pientä remonttia kotiin, kynnyksiin, sekä WC:n, ja taitaa tulla myös keittikaappien laskuremontti kunnan Vammaispalvelun puolesta. Ja pesevä WC pönttö.

    • omaishoitajaäiti

      Meillä on käytössä down-pojalla (17 v.) päivisin Tena Pantsit eli housuvaipat. Yövaippana on Tena Slipit eli teipparit ja poikkari, jos pääsee vuotamaan ohi.

      Aiemmin oli päivisinkin teipparit, mutta kun pojalla ei tule enää ulostevahinkoja ja kastelukin on vähentynyt satunnaisiin vahinkoihin, voitiin siirtyä housuvaippoihin.

      Sitten kun puolisoni kanssa lomailemme, asuu poika palvelutalossa. Siellä ne eivät oikein ehdi muistuttaa vessa-asioista ja tuppaa tulemaan takapakkia näissä asioissa.

      Viimeksikin oli viikonlopun jälkeen pöksyissä paksuin mahdollinen teippari, ja oli vain käsketty pissata vaippaan. Hoitajilla riitti aikaa katsella Salkkareita ja surffata Facebookissa.

    • surullistaloukata.,.

      Höpö höpö muka fascepuukissa työaikana??
      Täytyy sanoa miten omaiset on kiitämättömiä kun saavat kuitenkin tollaisen edun jota yhteiskunta maksaa..

      On erittäin loukkaavaa väittää ettei hoitajat työtään tekisi?

      Kukahan se kohta sinunkin lapsesi hoitaa?

      Tee ihmeessä valitus huonosta hoidosta jos on aihetta mutta älä täällä nurkan takana ruikuta vai pelkäätkö että et saa lapsellesi hoitoa ja joudut itse vastaamaan teoistasi ?

    • hoitajan puoliso

      Luepa joskus hoitajat.netin keskusteluita. Kyllä ne hoitsut itsekin myöntävät, että joskus on helpompaa sanoa asiakkaalla "pissaa vaippaan, kun sulla sellainen on" kuin lopettaa surffailu netissä.

      Ei ihan jokainen hoitoalallakaan tee työtä suurella kutsumuksella.

      Asiaan voi toki vaikuttaa työstä maksettava surkea palkka. Sehän on melkein yhtä huono kuin vaippapöksypotilaiden eläke.

    • hoitaja vm. 1979

      Minä toivoisin, että olisi enemmän aikaa hoitaa ja auttaa. Mutta ainakin vanhusten ja kehitysvammahuolloissa, joissa olen työskennellyt on resurssit liian tiukoilla.

      Eli se "onko sulla vaippa, no pissaa vaan vaippaan" on valitettavasti arkitodellisuutta.

    • hoitaja2 Tampereelta

      minusta ongelmaa liioitellaan.
      on parempi olla vaipassa kuin pissat pöksyissä.
      nykyisin vaipat ovat pintakuivia eli niissä on mukava olla, vaikka olisi tullut jo pissat vaippaan 3-5 tuntia sitten.

      jos on tullut kakat vaippaan, sitten pitää kyllä vaihtaa aika nopeasti.

    • hoitaja4-Kuopio

      Meillä on laskettu, että korkeintaan 8 tuntia saa olla samassa vaipassa. Joillakin asukkailla se tarkoittaa, että vaippa on jo aika täynnä pissaa. Näille on laitettu sitten paksumpaa teippivaippaa ja suojat sänkyihin.

      Minustakin vaippa on parempi kuin olla pissat housuissa. Nykyisin vaipat ovat pintakuivia, joten ei vammainen tai vanhus välttämättä edes huomaa, että pissat ovat vaipassa.

      • Anonyymi

        Kyllä nämä on tosi pintakuivia ja mukavan tuntuisia käyttää. Olen tosi kiitollinen saamistani hoitotarvikkeista. Minä ainakin käytän näitä tenan teippivaippoja ja ei tunnu ollenkaan märjäntuntuisilta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe