Miten kerron

Amman

Miten kerron ystävälleni ( ei mikään sydän ystävä) että hänen nykyinen ei ole uskollinen hänelle?Tilanteen tekee vaikeaksi se että tämä petetty osapuoli on erittäin herkästi pettyvä ja herkkä tunteellinen ihminen jota elämä on koetellut jo aivan tarpeeksi.Uskoton osapuoli vaatii olemaan tervehtimästä tuttuja samaa skupuolta olevia ystäviä liian tuttavallisesti, ja itse samaan aikaan kulkee useammankin luona ja soittelee mailailee ja viestailee useampaankin kohteeseen.
Kertokaa edes yksi fiksu tapa tai ottakaa kantaa kerronko ollenkaan.
Molempien kanssa olen puheissa melkein päivittäin.

19

1224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klaudia

Tiedätkö, että ystäväsi nykyinen todella pettää? Voihan niitä ystäviä olla enemmänkin ja ystäviin yleensä pidetään yhteyttä. Pettäminen on jo isomman luokan kysymys.

Itse ainakin haluaisin tietää. Pettäminen tulee varmaan kuitenkin tietoon ennemmin tai myöhemmin. Minä tuntisin, että toisetkin ovat olleet mukana pettämässä, jos he eivät kertoisi totuutta vaikka tietävät. Se olisi vielä isompi pettymys herkälle ja tunteelliselle ihmiselle, kenelle vaan.

Minä yrittäisin kertoa asiasta varovasti. Jos välität yhtään, autat ja olet tukena.

• Jennifer

..sillä minäkin olen herkkä ihminen, mutta en haluaisi rakastettuni pettämistä kuulla toisten suusta. Se ei olisi mikään helpotus, vaan päin vastoin.

Ymmärtäisin vallan hyvin, jos ystävät eivät sotkeutuisi elämäämme. En todellakaan laajentaisi pettämisajatusta koko klaaniin..

Ja välittäminen on juuri sitä, että antaa ihmisen hoitaa itsen omat asiansa. Me emme ole veljemme tai sisariemme vartijoita.

Tietenkin jollain tavalla voi ystävää kehottaa huolehtimaan itsestään ja asioistaan. Pitämään puoliaan jne..

Olen itsekin joskus nuoruudessani puuttunut toisten suhteisiin ja polttanut pettäjiä. Mitä olen siitä saanut itselleni? Pahan mielen, syytökset. Minusta on tullut parin yhteinen syntipukki ja myös lähipiiri, joka asiaan on liittynyt, on hylännyt minut.
        Kukaan ei ole ymmärtänyt, että alunperäinen tarkoitukseni on ollut huolehtiva ja hyvää tarkoittava.

Mutta tuo olikin sitä tyhmää nuoruuttani:)

• Klaudia
        Jennifer kirjoitti:

..sillä minäkin olen herkkä ihminen, mutta en haluaisi rakastettuni pettämistä kuulla toisten suusta. Se ei olisi mikään helpotus, vaan päin vastoin.

Ymmärtäisin vallan hyvin, jos ystävät eivät sotkeutuisi elämäämme. En todellakaan laajentaisi pettämisajatusta koko klaaniin..

Ja välittäminen on juuri sitä, että antaa ihmisen hoitaa itsen omat asiansa. Me emme ole veljemme tai sisariemme vartijoita.

Tietenkin jollain tavalla voi ystävää kehottaa huolehtimaan itsestään ja asioistaan. Pitämään puoliaan jne..

Olen itsekin joskus nuoruudessani puuttunut toisten suhteisiin ja polttanut pettäjiä. Mitä olen siitä saanut itselleni? Pahan mielen, syytökset. Minusta on tullut parin yhteinen syntipukki ja myös lähipiiri, joka asiaan on liittynyt, on hylännyt minut.
        Kukaan ei ole ymmärtänyt, että alunperäinen tarkoitukseni on ollut huolehtiva ja hyvää tarkoittava.

Mutta tuo olikin sitä tyhmää nuoruuttani:)

Välinpitämättömyys ei ole välittämistä.

Minä ainakin haluaisin ihan ehdottomasti tietää asiasta, sama se, kuka kertoo. Oikeastaan voisi kertoa jo pelkistä epäilyksistä, mitään varmaa näyttöäkään ei tarvita. Enkä varmasti hyökkäisi sitä ihmistä vastaan, joka minulle kertoisi tällaisen asian.

• Jennifer
        Klaudia kirjoitti:

Välinpitämättömyys ei ole välittämistä.

Minä ainakin haluaisin ihan ehdottomasti tietää asiasta, sama se, kuka kertoo. Oikeastaan voisi kertoa jo pelkistä epäilyksistä, mitään varmaa näyttöäkään ei tarvita. Enkä varmasti hyökkäisi sitä ihmistä vastaan, joka minulle kertoisi tällaisen asian.

..että ihminen toimii omista lähtökohdistaan.

Mutta toden totta tuo toisten elämään sotkeutuminen ei ole viisasta, sillä emme millään voi nähdä kuin pintaraapaisun siitä..

Ettei vaan meissä olisi moraalin vartijan vikaa.?

• Klaudia
        Jennifer kirjoitti:

..että ihminen toimii omista lähtökohdistaan.

Mutta toden totta tuo toisten elämään sotkeutuminen ei ole viisasta, sillä emme millään voi nähdä kuin pintaraapaisun siitä..

Ettei vaan meissä olisi moraalin vartijan vikaa.?

Mitäs vikaa moraalin vartijoissa on?

En itsekään ole herkästi puuttumassa tai sotkeutumassa toisten ihmisten elämään. On kuitenkin joitakin asioita, joiden takia saattaisin menettää oman mielenrauhani, ellen tekisi jotakin. Vikahan siis saattaa olla minussa. Ihmisillä on minun kokemukseni mukaan yleensä sen verran ymmärrystä, että osaavat ottaa huomioon tämänkin puolen. Jos minä joudun syntipukiksi tai narriksi turhan takia, ei kai se niin vaarallista ole.

Minusta pettäminen on rinnastettavissa varastamiseen. Haluaisin kyllä tietää, jos minua petetään tai minulta varastetaan.

• Mimi

Ota ensin selville varmasti, että puoliso pettää. Pitää olla jotain konkrettisia todisteita esim.olet itse nähnyt. Muuten voi käydä niin, että on sinun sanasi ystäväsi puolison sanaa vastaan ja jos ystäväsi on huonolla itsetunnolla varustettu, hän ei halua uskoa sinua.

Mutta mielestäni kyllä kannattaa kertoa.Kokemuksesta voin sanoa, että on niin inhottavaa tietää itse viimeisenä:( Voisit ensin hienovaraisesti tiedustella onko ystäväsi havainnut itse mitään. Jos hänellä on ollut jotain epäilyksiä, asia on jo helpompi kertoa.

• nakki

Mikä siinä onkin että nykysin kaikki pettää, ja kaikkia on petetty. Mikä h**vetti tätä maailmaa oikein vaivaa? Miksei osata arvostaa sitä mitä on saatu? Miksi halutaan aina vaan lisää ja lisää? Ei paljoa tee mieli alottaa mitään suhdetta kun tiedossa on vähintäänkin kolmiodraama.. :(

• Jennifer
        nakki kirjoitti:

Mikä siinä onkin että nykysin kaikki pettää, ja kaikkia on petetty. Mikä h**vetti tätä maailmaa oikein vaivaa? Miksei osata arvostaa sitä mitä on saatu? Miksi halutaan aina vaan lisää ja lisää? Ei paljoa tee mieli alottaa mitään suhdetta kun tiedossa on vähintäänkin kolmiodraama.. :(

No mutta. Kun tuon tietää heti suhdetta aloittaessa, niin siihenhän osaa sitten varautua..:)

Niillä palikoilla on rakennettava, jotka kukin on saanut:) Nimimerkillä Kokemusta on

• nakki
        Jennifer kirjoitti:

No mutta. Kun tuon tietää heti suhdetta aloittaessa, niin siihenhän osaa sitten varautua..:)

Niillä palikoilla on rakennettava, jotka kukin on saanut:) Nimimerkillä Kokemusta on

VÄÄRIN... pettämiseen ei pysty koskaan varautumaan!

• Jennifer
        nakki kirjoitti:

VÄÄRIN... pettämiseen ei pysty koskaan varautumaan!

Itsehän kirjoitit edellisessä viestissä, että kaikki pettää jne..

Tästä on johtopäätökseni, että voisit siihen varautua, kun sen kerran tiedät.

Minä muuten en vaadi yksinoikeutta kumppaniini. Se ei ole mielestäni oleellista. Vaadin, että hän kohtelee minua hyvin ja kunnioittavasti. Nämä ovat mielestäni kaksi eri asiaa.

Mitä tekisin kumppanilla, joka olisi uskollinen, mutta vetäisi minua esim. turpaan aina sopivan tilaisuuden tullen??;)

• nakki
        Jennifer kirjoitti:

Itsehän kirjoitit edellisessä viestissä, että kaikki pettää jne..

Tästä on johtopäätökseni, että voisit siihen varautua, kun sen kerran tiedät.

Minä muuten en vaadi yksinoikeutta kumppaniini. Se ei ole mielestäni oleellista. Vaadin, että hän kohtelee minua hyvin ja kunnioittavasti. Nämä ovat mielestäni kaksi eri asiaa.

Mitä tekisin kumppanilla, joka olisi uskollinen, mutta vetäisi minua esim. turpaan aina sopivan tilaisuuden tullen??;)

mutta... kerropa sitten minkälainen suhde siitä oikein tulee kun koko ajan on varuillaan? se ei mielestäni vastaa kuvaa tasapainoisesta ja onnellisesta suhteesta! Pettää ei saa, EI!

• Mimi
        nakki kirjoitti:

mutta... kerropa sitten minkälainen suhde siitä oikein tulee kun koko ajan on varuillaan? se ei mielestäni vastaa kuvaa tasapainoisesta ja onnellisesta suhteesta! Pettää ei saa, EI!

Ei toista saisi pettää. Kyllä aina pitäisi pyrkiä olemaan toisen luottamuksen arvoinen ja jokainen vetää itse omat rajansa, että mikä on pettämistä.

MUTTA, ei pidä myöskään tulla katkeraksi. Kyllä niitä uskollisiakin ihmisiä on. Jos ei avaa sydäntään, niin ei kukaan voi satuttaa, mutta ei silloin saa itse rakastaakaan...

• Jennifer
        nakki kirjoitti:

..samoihin sanoihini, jotka niin usein olen täällä kirjoittanut, että ei voi antaa yksinoikeutta omaan ruumiiseensa kenellekään. Se on väärin, turhauttavaa ja lopulta tunteitakin tappavaa. Ymmärrän, jos ajatus kuulostaa vieraalta, koska olemme niin perin juurtuneet ajatukseen yksiavioisuudesta.

Se ettei anna yksinoikeutta kenellekään tarkoittaa vapautta, henkistä vapautta, vaikka sitä ei konkreettisesti koskaan toteuttaisikaan.
        Enhän minäkään ole sitä toteuttanut suhteissani.
        Silti en enää koskaan vanno kenellekään, olen sinulle uskollinen, koska se on mielestäni tarpeetonta ja elämää kaventavaa.

Emmehän me näe tulevaisuuteen. Miten suhteemme kehittyy? Joudummeko työmme vuoksi vaikkapa vuodeksi ulkomaille jne..

Kun emme lupaa liikoja, rakenna pilvilinnoja, emme petä kenenkään luottamustakaan.

Eikö tärkeintä ole luottaa, että toinen ihminen on ja pysyy, tapahtuipa mitä tahansa kuin se, että hänen kehonsa on ehdottomasti yksin meidän käytettävissämme.

Tämä käyttöaika saattaa nimittäin olla lyhyt ilo!

• nakki
        Jennifer kirjoitti:

..samoihin sanoihini, jotka niin usein olen täällä kirjoittanut, että ei voi antaa yksinoikeutta omaan ruumiiseensa kenellekään. Se on väärin, turhauttavaa ja lopulta tunteitakin tappavaa. Ymmärrän, jos ajatus kuulostaa vieraalta, koska olemme niin perin juurtuneet ajatukseen yksiavioisuudesta.

Se ettei anna yksinoikeutta kenellekään tarkoittaa vapautta, henkistä vapautta, vaikka sitä ei konkreettisesti koskaan toteuttaisikaan.
        Enhän minäkään ole sitä toteuttanut suhteissani.
        Silti en enää koskaan vanno kenellekään, olen sinulle uskollinen, koska se on mielestäni tarpeetonta ja elämää kaventavaa.

Emmehän me näe tulevaisuuteen. Miten suhteemme kehittyy? Joudummeko työmme vuoksi vaikkapa vuodeksi ulkomaille jne..

Kun emme lupaa liikoja, rakenna pilvilinnoja, emme petä kenenkään luottamustakaan.

Eikö tärkeintä ole luottaa, että toinen ihminen on ja pysyy, tapahtuipa mitä tahansa kuin se, että hänen kehonsa on ehdottomasti yksin meidän käytettävissämme.

Tämä käyttöaika saattaa nimittäin olla lyhyt ilo!

niin, no näkemyksensä kullakin...

• Hapsu

.. tuollaisen asian kertominen ei ole mikään ohimennen sanottava juttu, joten oletko sellainen ystävä, että katsot aiheelliseksi olla se, joka kertoo?

Sanoit olevasi ystävä heille, mutta oletko hyvä ystävä vai tuttu? Jos olet vain tuttu, niin sinun tehtävä ei ole kertoa asiasta. Se ei nimittäin mielestäni kuulu sinulle.

Mutta sitten, jos kyseessä on hyväkin ystäväsi, jota todella arvostat ja kunnioitat ihmisenä enemmänkin, niin silloin voisi ajatella, että ystävän "velvollisuus" on auttaa.. tässä tapauksessa se olisi asiaan puuttumista.

Mutta sitäkin ennnen, kuin menisin suoraan petetylle puhumaan, niin ehdottomasti puhuisin ensin pettäjän kanssa.
      Hänelle voisi valaista asiaa myös petetyn näkökulmasta ja siinä oikea ystävyys tulee esille, että herättelet pettäjän hetkeksi miettimään puolisonsa tunteita. Parhainta tälläisen keskustelutuokion jälkeen olisikin, että pettäjä ymmärtäisi itse, että hänen tehtävänsä on ensisijaisesti kertoa asia eikä kenenkään muun...

• memory

Olen samoilla linjoilla.

Jotta itse ei joutuisi siihen tilanteeseen että petetty alkaisi syyttämään sinua, olisi kenties aiheellista ensin jutella pettäjän kanssa. Sekin jo saattaa saada lopettamaan pettäjän "retket". Hän pelästyy koska joku on sen jo huomannut ja alkaa miettimään; milloin huomaa petetty-osapuoli?

Harvoinhan se silleen menee, miten sen luulee ite menevän..mutta suosittelisin ensin vihjailua pettäjän puoleen, ennenkuin sitten petetylle puhumista.

Toivottavasti pettäjä itse menee ja kertoo..

Asioilla on kuitenkin tapana selvitä itsestäänkin!

• Jennifer

Anna ihmiset hoitavat omat asiansa itse. Pettäminen tai uskollisuus eivät kuulu ulkopuolisille. Me emme voi tietää syitä. Me emme ole niin viisaita, että voimme neuvoa muita ihmisiä tai sotkeutua heidän elämäänsä.

Kertomisesta saattaisi tulla aikamoinen soppa. Turhaa riitaa ja pettymystä.
      Voi myös käydä niin, että itse kantelija joutuu molempien osapuolten vihan kohteeksi..

Meillä ihmisillä on perustavaa laatua oleva tarve tuoda oma käsityksemme oikeudenmukaisuudesta joka paikkaan. Unohdamme vaan, mitä itse ajattelisimme, jos meidän elämäämme muut sotkeutuisivat tavalla tai toisella. Älä vertaa suoraan pettämistä, josta olet ilmeisesti tiettyä mieltä, vaan ajattele esim. jos joku ottaisi oikeudekseen arvostella rahan käyttöäsi, puhetyyliäsi tai reagointitapaasi negatiiviseksi kokemiisi asioihin jne..

• tipunen

Samaa mieltä olen jennifer kanssasi. Vaikka sitä kuvittelee tekevänsä oikein kertoessaan, niin aika suurella todennäköisyydellä joudut itse pahaan rakoon. Varsinkin jos et ole mikään sydänystävä, niin asia ei kuulu sulle. Antaa ihmisten hoitaa itse omat sotkunsa. Ja ehkäpä tämä herkkä ja haavoittuva petetty siitä vahvistuu ja muuttuu paremmaksi ihmiseksi!?

• Amman

Siis näinhän ei ole että omassa suhteessani, voisin edes toisen olevan minulle uskoton. Perustelen sen sillä että vaikka olemme yhdessä niin silti olemme kaksi eri henkilöä ja meillä molemmilla on omat tarpeemme ja erilaiset tavat elää. Olemme sopineet että jos tuntee tarvetta mennä jossain vaiheessa muiden mukaan niin sen voi tehdä rauhallisin mielin, koska toista ei voi omistaa ja joskus on viisaampaa antaa se vapaus kuin sitoa liikaa. Että näin meillä, mutta tämä sivusikin jo alkuperäistä kysymystäni oikeastaan aika kaukaa.
        Minulla on varmat faktat siitä että kyseessä tässä tapauksessa ei ole vain ystävät siellä ystävät täällä vaan silminhavittavia jälkiä silloinkin kun "oma" on ollut toisaalla. Kuullut vahingossa öisiä puheluita toisille ym ym.
        Toisaalta olen kallistumassa Jeniferin mielipiteen puoleen siitä että selvittäkööt itse sotkunsa kunhan tämä toinen ystäväni ei sitten syyllistä minua jos paljastuu että olen tiennyt häntä petettävän. Nämä piirit nyt kuitenkin on niin kovin pienet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2541
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe