Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kortti pois asiakkaalta?

Tuskin ohjeissa noin

Tuntuu pelottavalle että opastatatte uusia myyjiä ottamaan kortin pois asiakkaalta, ellei takana ole nimeä tai epäilette henkilöllisyyttä.
Uutena myyjänäkin voi olla kuka tahansa ja
henkilö todella pulassa, jos kortti viedään lyhyeksikin aikaa. Monen kaksikymppisen elämankokemus ja oma luotettavuuskin on epävarmaa. Nimen voitte vaatia ja henkilöllisyyden todistamista, mutta soittakaa poliisi asiakka perään, jos epäilette korttia varastetuksi. Antakaa tuntomerkit ja varmistukaa henkilöllisyydestä. MUTTA EI TEILLÄ OLE OIKEUTTA KORTIN OTTAMISEEN ELLEI SE OLE KADONNEITTEN TAI VARASTETTUJEN LUETTELOSSA.

Omaani en ainakaan luovuttaisi kuin poliisille ko. tilanteessa.
Minä epäilen neuvonantajan rehellisyyttä.

29

7694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei nimeä

      jos korttia ei ole allekirjoitettu, se kuuluu allekirjoittaa siinä paikanpäällä. kun kortin allekirjoittaa, kassan pitää myydä ostokset. lienee jossain eri ohjeistusta jos joku todella noin on tehnyt että nimettömän kortin ottanut pois.
      asiakas voi toki pyytää poliisin halutessaan paikalle, jos kassa on korttia ottamassa pois. mutta poliisista ei ole mitään hyötyä periaatteessa, jos kassa on toiminut oikein ottaessaan sen pois(toisen henkilön kortti/kortti on varolistalla). mutta tuleepa asiakkaalle itselle parempi olo

      • Lukekaa ne ohjeet

        Kyllä poliisi on juuri se joka päättää kenen se kortti viimekädessä on ja kenelle se annetaan ja se on kortin omistaja ja haltija. Ette te voi lapseltakaan ottaa pois äidin korttia. SE ON RIKOS. Itselleni ainakin tarjottiin rinnakkaiskortteja perheenjäsenille esim. Sokoksen asiakkaana, luotollista Sokos- korttia. Myymättä voitte olla, mutta ette ottaa korttia pois SE ON RIKOS, ellei kortti ole julistettu kadonneekis tai varastetuksi.

        Ei allekirjoitusta ole edes kovin montaa vuotta vaadittu, eivätkä kaikki korrtien käyttäjät sitä pakolliseksi edes tiedä. Itse en mielelläni allekirjoittanut korttejani syystä, että jos kortti katoaa, nimi on tiedossa ja hyvä jäjentäjä kirjoittaa nimeni sujuvasti kassalla, joku on myös voinut salaa saada selville tunnusluvun ja käyttää korttia pankkiautomaatilla VAIKKA KASSASIJAINEN ELI TE.


      • Myydä ei tarvitse
        Lukekaa ne ohjeet kirjoitti:

        Kyllä poliisi on juuri se joka päättää kenen se kortti viimekädessä on ja kenelle se annetaan ja se on kortin omistaja ja haltija. Ette te voi lapseltakaan ottaa pois äidin korttia. SE ON RIKOS. Itselleni ainakin tarjottiin rinnakkaiskortteja perheenjäsenille esim. Sokoksen asiakkaana, luotollista Sokos- korttia. Myymättä voitte olla, mutta ette ottaa korttia pois SE ON RIKOS, ellei kortti ole julistettu kadonneekis tai varastetuksi.

        Ei allekirjoitusta ole edes kovin montaa vuotta vaadittu, eivätkä kaikki korrtien käyttäjät sitä pakolliseksi edes tiedä. Itse en mielelläni allekirjoittanut korttejani syystä, että jos kortti katoaa, nimi on tiedossa ja hyvä jäjentäjä kirjoittaa nimeni sujuvasti kassalla, joku on myös voinut salaa saada selville tunnusluvun ja käyttää korttia pankkiautomaatilla VAIKKA KASSASIJAINEN ELI TE.

        Myydä ei tarvitse, mutta kortin otto omistajalta pois on RIKOS.


      • Että se on väärin

        Tuntuu todella jo pelottavalle se mitä opetatte muille uusille myyjille. Olen käryttänyt monta nuorta uutta kassaneitia vilpistä asiakasvuosinani. Tosin onneksi harvakseen. Usein ostoksissa on kaksi samaa tuotetta jne. Toinen otetaan kotiin lähtiessä itselle, tuote on juuri useimmiten nuorten suosikki. Joskus laskussa on tuotteita, joita ei lainkaan itse osta jne., tai tarjoushinta on unohdettu. Kun sama toistuu saman henkilön kohdalla ja useiden asiakkaiden, vilpillinen kassa jää yleensä kiinni. Olen monesti ajatellut että kuinkahan kauan yleensä kassoille voi korttinsa antaa. Teidän ohjeista päätellen korttien käyttö loppuu pian, vaikka pankeilla on toinen toive.
        On teillä uuden polven myyjillä omituiset luulot oikeuksistanne. TOSI MAHTAVAT.


      • kassaNEITI 19
        Lukekaa ne ohjeet kirjoitti:

        Kyllä poliisi on juuri se joka päättää kenen se kortti viimekädessä on ja kenelle se annetaan ja se on kortin omistaja ja haltija. Ette te voi lapseltakaan ottaa pois äidin korttia. SE ON RIKOS. Itselleni ainakin tarjottiin rinnakkaiskortteja perheenjäsenille esim. Sokoksen asiakkaana, luotollista Sokos- korttia. Myymättä voitte olla, mutta ette ottaa korttia pois SE ON RIKOS, ellei kortti ole julistettu kadonneekis tai varastetuksi.

        Ei allekirjoitusta ole edes kovin montaa vuotta vaadittu, eivätkä kaikki korrtien käyttäjät sitä pakolliseksi edes tiedä. Itse en mielelläni allekirjoittanut korttejani syystä, että jos kortti katoaa, nimi on tiedossa ja hyvä jäjentäjä kirjoittaa nimeni sujuvasti kassalla, joku on myös voinut salaa saada selville tunnusluvun ja käyttää korttia pankkiautomaatilla VAIKKA KASSASIJAINEN ELI TE.

        HUH HUH. Äidin pankkikortin ottaminen lapselta pois ei ole mikään rikos.

        Ja jos hankit esim. sokoksen rinnakkaiskortin perheenjäsenellesi niin hänelle annetaan silloin - TATTADAA- ihan ikioma henkilökohtanen kortti omalla nimellään -> mikä on täysin eri asia kuin se että joku perheenjäsenes maksais sun henk. kohtasella kortillas.

        Ja etkö todellakaan tullut ajatelleeks kuinka paljon helpompaa sen varkaan on ihan itse omalla käsialallaan allekirjoittaa se tyhjä kortti sun nimelläs, kun ei edes tarvitse nähdä vaivaa että opettelis väärentämään sun nimmaris!

        että ihmiset on tyhmiä.


      • kassaNEITI 19
        Että se on väärin kirjoitti:

        Tuntuu todella jo pelottavalle se mitä opetatte muille uusille myyjille. Olen käryttänyt monta nuorta uutta kassaneitia vilpistä asiakasvuosinani. Tosin onneksi harvakseen. Usein ostoksissa on kaksi samaa tuotetta jne. Toinen otetaan kotiin lähtiessä itselle, tuote on juuri useimmiten nuorten suosikki. Joskus laskussa on tuotteita, joita ei lainkaan itse osta jne., tai tarjoushinta on unohdettu. Kun sama toistuu saman henkilön kohdalla ja useiden asiakkaiden, vilpillinen kassa jää yleensä kiinni. Olen monesti ajatellut että kuinkahan kauan yleensä kassoille voi korttinsa antaa. Teidän ohjeista päätellen korttien käyttö loppuu pian, vaikka pankeilla on toinen toive.
        On teillä uuden polven myyjillä omituiset luulot oikeuksistanne. TOSI MAHTAVAT.

        Tai sulla on vähän lähteny mielikuvitus lentämään. Kyllähän siellä kassalla sattuu ihan niitä inhimillisiä virheitä, kun kiireessä yritetään palvella asiakkaita jotka puuskuttaa niskaan.

        "Usein ostoksissa on kaksi samaa tuotetta jne. Toinen otetaan kotiin lähtiessä itselle, tuote on juuri useimmiten nuorten suosikki."
        Todennäköisesti huomaamattaan kassa laittanut tuotteen koneelle kahteen kertaan. Ja mitäs mää siitä hyötyisin että vien kotiin sun maksaman tuotteen, kun ei mulla siitä kuittia ole ja kassintarkastajat oottelee mua takaovella kun pääsen töistä. Samantien voin ottaa sen tuotteen ihan sieltä hyllystä jos sen meinaan varastaa. Ja peeässä tuotesaldoilla on yleensä muutenkin tapana heitellä.

        "Joskus laskussa on tuotteita, joita ei lainkaan itse osta jne.,"
        Vaikeempi juttu onkin saada kuitille olemattomia tuotteita, ellei sitten satu muistamaan niiden koodeja ulkomuistista ja näpyttele niitä kuumeisesti siinä sun nenän edessäs koneelle ja näin ollen kuitilles.

        "tai tarjoushinta on unohdettu."
        Joo uskomatonta että kassa unohtaa antaa sen tarjoushinnan siitä yhdestä tuotteesta, mikä on 30 muun tuotteen kanssa samaan aikaan tarjouksessa. (Yleensä niitä tarjoushintoja ei sitten ole päivitetty sinne koneelle niinkuin pitäis ja kassahan siitä syytteet saa vaikka ei mitenkään ole kassan vika)

        Ja vieläkin asiakkaille on epäselvää, että mä en niitä hintoja sinne kuiteille kirjota. Ettei ne vaan tulis itellään sinne kun vedän sen tuotteen koneesta läpi-


      • asdf
        kassaNEITI 19 kirjoitti:

        Tai sulla on vähän lähteny mielikuvitus lentämään. Kyllähän siellä kassalla sattuu ihan niitä inhimillisiä virheitä, kun kiireessä yritetään palvella asiakkaita jotka puuskuttaa niskaan.

        "Usein ostoksissa on kaksi samaa tuotetta jne. Toinen otetaan kotiin lähtiessä itselle, tuote on juuri useimmiten nuorten suosikki."
        Todennäköisesti huomaamattaan kassa laittanut tuotteen koneelle kahteen kertaan. Ja mitäs mää siitä hyötyisin että vien kotiin sun maksaman tuotteen, kun ei mulla siitä kuittia ole ja kassintarkastajat oottelee mua takaovella kun pääsen töistä. Samantien voin ottaa sen tuotteen ihan sieltä hyllystä jos sen meinaan varastaa. Ja peeässä tuotesaldoilla on yleensä muutenkin tapana heitellä.

        "Joskus laskussa on tuotteita, joita ei lainkaan itse osta jne.,"
        Vaikeempi juttu onkin saada kuitille olemattomia tuotteita, ellei sitten satu muistamaan niiden koodeja ulkomuistista ja näpyttele niitä kuumeisesti siinä sun nenän edessäs koneelle ja näin ollen kuitilles.

        "tai tarjoushinta on unohdettu."
        Joo uskomatonta että kassa unohtaa antaa sen tarjoushinnan siitä yhdestä tuotteesta, mikä on 30 muun tuotteen kanssa samaan aikaan tarjouksessa. (Yleensä niitä tarjoushintoja ei sitten ole päivitetty sinne koneelle niinkuin pitäis ja kassahan siitä syytteet saa vaikka ei mitenkään ole kassan vika)

        Ja vieläkin asiakkaille on epäselvää, että mä en niitä hintoja sinne kuiteille kirjota. Ettei ne vaan tulis itellään sinne kun vedän sen tuotteen koneesta läpi-

        Kirjoitit että teillä on takaovella henkilö tarkastamassa kassin sisällön kun poistutte töistä. Tämä on laitonta, sillä kassin saa tutkia vain poliisi mikäli on syytä epäillä varkauksesta. Edes vartija ei saa kassia tutkia jos henkilö sen kieltää.

        Kerrot vain "kassintarkastajalle" että kassiini et katso. Siinäpä hälyttävät poliisin paikalle varkausepäilyn myötä vain huomatakseen että mitään ei ole varastettu.


      • Ei enää näin
        asdf kirjoitti:

        Kirjoitit että teillä on takaovella henkilö tarkastamassa kassin sisällön kun poistutte töistä. Tämä on laitonta, sillä kassin saa tutkia vain poliisi mikäli on syytä epäillä varkauksesta. Edes vartija ei saa kassia tutkia jos henkilö sen kieltää.

        Kerrot vain "kassintarkastajalle" että kassiini et katso. Siinäpä hälyttävät poliisin paikalle varkausepäilyn myötä vain huomatakseen että mitään ei ole varastettu.

        Itse asiassa vartijoilla on nykyään oikeus tutkia henkilön taskut ja laukut vaikka henkilö sen kieltäisi (ei ollut vielä vähän aikaa sitten). Helpottaa poliisienkin työtä että tarkastus on jo tehty kun he saapuvat paikalle. Siispä ihan laillista tämä on nykyään.


      • tyyppi88
        asdf kirjoitti:

        Kirjoitit että teillä on takaovella henkilö tarkastamassa kassin sisällön kun poistutte töistä. Tämä on laitonta, sillä kassin saa tutkia vain poliisi mikäli on syytä epäillä varkauksesta. Edes vartija ei saa kassia tutkia jos henkilö sen kieltää.

        Kerrot vain "kassintarkastajalle" että kassiini et katso. Siinäpä hälyttävät poliisin paikalle varkausepäilyn myötä vain huomatakseen että mitään ei ole varastettu.

        Työsopimuksessa on nykyään kohta, missä suostutaan poistumistarkastuksiin. Tällöin ihan turha kitistä kun on itse suostunut.


      • ....
        Ei enää näin kirjoitti:

        Itse asiassa vartijoilla on nykyään oikeus tutkia henkilön taskut ja laukut vaikka henkilö sen kieltäisi (ei ollut vielä vähän aikaa sitten). Helpottaa poliisienkin työtä että tarkastus on jo tehty kun he saapuvat paikalle. Siispä ihan laillista tämä on nykyään.

        Kiitos tiedosta!

        Voisitko vielä laittaa linkin mistä tuo muuttunut säädös löytyy? Yritin katsoa pakkokeinolaista ja vartiointiliikkeisiin kohdistuvasta laista ja asetuksesta, mutta en onnistunut huomaamaan tätä muutosta.


      • Ei enää näin
        .... kirjoitti:

        Kiitos tiedosta!

        Voisitko vielä laittaa linkin mistä tuo muuttunut säädös löytyy? Yritin katsoa pakkokeinolaista ja vartiointiliikkeisiin kohdistuvasta laista ja asetuksesta, mutta en onnistunut huomaamaan tätä muutosta.

        Linkkiä mulla ei ole tuohon asiaan antaa, mutta näin olen meidän kaupan vartijoilta kuullut (itse kassalla töissä).


      • ....
        Ei enää näin kirjoitti:

        Linkkiä mulla ei ole tuohon asiaan antaa, mutta näin olen meidän kaupan vartijoilta kuullut (itse kassalla töissä).

        Niin kauan kun vahvistusta ei tuolle väittämälle ole, emme voi olla varmoja. Valtioneuvoston sivuilta löytyy dokumentti parin vuoden takaa, jossa mainitaan nimenomaisesti että vartija ei saa tutkia laukun sisältöä. PAM:n sivuilta löytyy samanlainen ohje. Tosin aivan uutta materiaalia asiasta en löytänyt.

        Voisitko kysyä niiltä vartijoilta mistä tuo sääntö löytyisi?

        Kuten aikaisemmin kirjoitin, laista en löytänyt kohtaa minkä mukaan vartijalla nykyään olisi oikeus suorittaa henkilötarkastuksia.


      • ....
        tyyppi88 kirjoitti:

        Työsopimuksessa on nykyään kohta, missä suostutaan poistumistarkastuksiin. Tällöin ihan turha kitistä kun on itse suostunut.

        Vaikka työsopimuksessasi olisikin tuollainen kohta ja olet allekirjoittanut tuollaisen sopimuksen, se saattaa olla pätemätön sillä se on ristiriidassa tuntemani lain kanssa.

        Pamin sivuilla tästä on melko selkeä kommentti:
        "
        Henkilöön käyvän tarkastuksen saa tehdä vain poliisi ja silloinkin vain, jos on syytä epäillä tarkastuksesta kieltäytyvän työntekijän syyllistyneen rikokseen. Vaikka epärehellisyyttä ei tule hyväksyäkään, työnantajan on kunnioitettava työntekijän perustuslaillisia oikeuksia.

        Jos työnantajat pitävät tällaisia tarkastuksia välttämättöminä, työntekijöiden oikeuksien turvaaminen edellyttää siinä tapauksessa lain säätämistä näistä tarkastuksista.
        "


      • ....
        tyyppi88 kirjoitti:

        Työsopimuksessa on nykyään kohta, missä suostutaan poistumistarkastuksiin. Tällöin ihan turha kitistä kun on itse suostunut.

        Vaikka työsopimuksessasi olisikin tuollainen kohta ja olet allekirjoittanut tuollaisen sopimuksen, se saattaa olla pätemätön sillä se on ristiriidassa tuntemani lain kanssa.

        Pamin sivuilla tästä on melko selkeä kommentti:
        "
        Henkilöön käyvän tarkastuksen saa tehdä vain poliisi ja silloinkin vain, jos on syytä epäillä tarkastuksesta kieltäytyvän työntekijän syyllistyneen rikokseen. Vaikka epärehellisyyttä ei tule hyväksyäkään, työnantajan on kunnioitettava työntekijän perustuslaillisia oikeuksia.

        Jos työnantajat pitävät tällaisia tarkastuksia välttämättöminä, työntekijöiden oikeuksien turvaaminen edellyttää siinä tapauksessa lain säätämistä näistä tarkastuksista.
        "


      • ....
        .... kirjoitti:

        Vaikka työsopimuksessasi olisikin tuollainen kohta ja olet allekirjoittanut tuollaisen sopimuksen, se saattaa olla pätemätön sillä se on ristiriidassa tuntemani lain kanssa.

        Pamin sivuilla tästä on melko selkeä kommentti:
        "
        Henkilöön käyvän tarkastuksen saa tehdä vain poliisi ja silloinkin vain, jos on syytä epäillä tarkastuksesta kieltäytyvän työntekijän syyllistyneen rikokseen. Vaikka epärehellisyyttä ei tule hyväksyäkään, työnantajan on kunnioitettava työntekijän perustuslaillisia oikeuksia.

        Jos työnantajat pitävät tällaisia tarkastuksia välttämättöminä, työntekijöiden oikeuksien turvaaminen edellyttää siinä tapauksessa lain säätämistä näistä tarkastuksista.
        "

        Ja taas S24 näytti eri tilannetta kuin mikä oli todellisuus... Serverit jumittaa. Tuon aikaisemmin lähettämäni viestin aikana tuli "palvelu suljettu..." -viesti ja taas sivulle päästyäni ei vastaustani näkynyt lainkaan.

        Pahoittelen tuplaviestiä.


      • Lakia tunteva
        kassaNEITI 19 kirjoitti:

        HUH HUH. Äidin pankkikortin ottaminen lapselta pois ei ole mikään rikos.

        Ja jos hankit esim. sokoksen rinnakkaiskortin perheenjäsenellesi niin hänelle annetaan silloin - TATTADAA- ihan ikioma henkilökohtanen kortti omalla nimellään -> mikä on täysin eri asia kuin se että joku perheenjäsenes maksais sun henk. kohtasella kortillas.

        Ja etkö todellakaan tullut ajatelleeks kuinka paljon helpompaa sen varkaan on ihan itse omalla käsialallaan allekirjoittaa se tyhjä kortti sun nimelläs, kun ei edes tarvitse nähdä vaivaa että opettelis väärentämään sun nimmaris!

        että ihmiset on tyhmiä.

        Jos noin aiot toimia ja usein älä ihmettele jos asiakkaat kaikkoavat ja ostavat muualta ja saat etsiä toista työpaikkaa. Soitto äidille jos aikaa riittää voisi olla paikallaan. Periaatteessa se on perheen välinen asia kuka on ostanut luvatta ja mitä. Mutta perheelle voi olla katastrofi kun kortti ei olekkaan käytettävissä ja kotona esim. vaikka pieni sairas lapsi tai äiti itse sairaana.
        Eihän teiltä nykynuorilta riitä järjellistä näkemystä Te leikitte poliisia MITÄTTÖMINÄ MYYMÄLÄHARJOITTELIJOINAKIN ILMAN MINKÄÄNLAISTA KOULUTUSTA MIHINKÄÄN AMMATTIIN.
        Onneksi tunnen paljonkin amamttitaitoisia palvelualan ihmisiä, joilla on koulutusta, kokemusta ja eri mielipide asiasta.
        Sinullakin on koko ajattelun lähtökohta jo ihan väärä periaatteella MINÄ SUURI ja ostajat pieniä
        OLET PALVELUAMMATISSA , et saanut poliisi, etkä vartijakoulutusta, tuskin myyjänkään.


      • seurannut
        Lakia tunteva kirjoitti:

        Jos noin aiot toimia ja usein älä ihmettele jos asiakkaat kaikkoavat ja ostavat muualta ja saat etsiä toista työpaikkaa. Soitto äidille jos aikaa riittää voisi olla paikallaan. Periaatteessa se on perheen välinen asia kuka on ostanut luvatta ja mitä. Mutta perheelle voi olla katastrofi kun kortti ei olekkaan käytettävissä ja kotona esim. vaikka pieni sairas lapsi tai äiti itse sairaana.
        Eihän teiltä nykynuorilta riitä järjellistä näkemystä Te leikitte poliisia MITÄTTÖMINÄ MYYMÄLÄHARJOITTELIJOINAKIN ILMAN MINKÄÄNLAISTA KOULUTUSTA MIHINKÄÄN AMMATTIIN.
        Onneksi tunnen paljonkin amamttitaitoisia palvelualan ihmisiä, joilla on koulutusta, kokemusta ja eri mielipide asiasta.
        Sinullakin on koko ajattelun lähtökohta jo ihan väärä periaatteella MINÄ SUURI ja ostajat pieniä
        OLET PALVELUAMMATISSA , et saanut poliisi, etkä vartijakoulutusta, tuskin myyjänkään.

        Ihmettelen välinpitämättömyyttäsi ko asiaan. Voihan olla perheen välinen asia kuka korttia käyttää mutta siihen se sitten jääkin. Tiedätkö kauppojen ja pankin välisistä käytännöistä muuta kun "korttia voi käyttää kuka tahansa perheenjäsen"-joka ei pidä paikkaansa?Sieltä ei soitella kotiin ja kysellä vointia eikä ole kaupan vika jos kotonasi on katastrofi kauppaan pääsyn estymisestä. Mutta kaupalla on velvollisuuksia maksuvälineiden käytössä ja nimenomaan oikeassa käytössä. Antakaa sille muksulle tunnusluku mukaan ja sanokaa että käyvät nostamassa rahaa automaatista ni ei tule hankalaa tilannetta kassalla. Toivottavasti oma korttisi ei joudu koskaan vääriin käsiin jolloin voit kertoa tuon ihanan teoriasi" en päässyt itse kauppaan kun olin kipeänä niin poikani kävi kortillani ostoksilla kaupassa ja kortti hävisi" -oikeasti lakia tuntevalle henkilölle.Mutta lue sitä ennen kortin myöntämisperusteet pankin ohjeista.


      • terve järki
        seurannut kirjoitti:

        Ihmettelen välinpitämättömyyttäsi ko asiaan. Voihan olla perheen välinen asia kuka korttia käyttää mutta siihen se sitten jääkin. Tiedätkö kauppojen ja pankin välisistä käytännöistä muuta kun "korttia voi käyttää kuka tahansa perheenjäsen"-joka ei pidä paikkaansa?Sieltä ei soitella kotiin ja kysellä vointia eikä ole kaupan vika jos kotonasi on katastrofi kauppaan pääsyn estymisestä. Mutta kaupalla on velvollisuuksia maksuvälineiden käytössä ja nimenomaan oikeassa käytössä. Antakaa sille muksulle tunnusluku mukaan ja sanokaa että käyvät nostamassa rahaa automaatista ni ei tule hankalaa tilannetta kassalla. Toivottavasti oma korttisi ei joudu koskaan vääriin käsiin jolloin voit kertoa tuon ihanan teoriasi" en päässyt itse kauppaan kun olin kipeänä niin poikani kävi kortillani ostoksilla kaupassa ja kortti hävisi" -oikeasti lakia tuntevalle henkilölle.Mutta lue sitä ennen kortin myöntämisperusteet pankin ohjeista.

        Ootko vähä yksinkertainen? Elät MUSTA/VALKOISESSA maailmassa että kaikki on joko oikein tai väärin HALLOO!! oot väärällä planeetalla täällä ei oo kuu harmaa alue! Jos tilanne on hankalaa niin myyjän velvollisuus toimia asiakkaan etujen mukaisesti eikä vatvoa loputtomasti "pankkiohjeistus" ja tavoitelle palkkio hinnalla millä hyvänsä (mm. VISA 150 egeä!) ku joku vammainen robotti, tai pitää vaihtaa ala! ja ruveta pilkun"viilajaksi"!


    • minä vaan

      Johtunee siitä, että kortti ei ole "validi" ilman allekirjoitusta... Onko näin?

      Itsellä on kyllä nimmari joka kortissa...

    • Cajera

      Onneksi useimmassa liikkeessä on omat koulutuksensa, en minä ainakaan ole ketään opettamassa ottamaan kortteja pois ja muutenkaan leikkimään asiakkaiden kustannuksella. Kortti maksuvälineenä on henkilökohtainen ja kassalla on oikeus olla myymättä kun asiakkaan oikeudet kortin käyttämiseen ovat epäselvät. Jos tulee tilanne, jolloin täytyisi poistaa kortti asiakkaalta silloin syyt ovat seuraavat:
      -Kassakone ilmoittaa että kortti pois ja kytät paikalle (ei jää paljoa vaihtareita, pakko hälyttää tässä vaiheessa vartija)
      -Kortti ei selvästikään ole asiakkaan oma. Tämä on valitettavaa, mutta kassan velvollisuus on myös turvata korttiliikenne. Riippuu tietty kaupasta, kyllä mä uskon et jossai tarjoustalon kassalla lävistetty punkkarityttö ei voisi olla vähempää kiinnostunut koko asiasta, kunhan saa vaan liksaa.

      Enisvei. Jos nimi ei ole kortissa, on kassan huolehdittava siitä, että nimi ilmestyy korttiin tai hän tarkistaa henkilöllisyyden ennen myyntiä. Jos kumpikaan ei onnistu -> ei myyntiä. Tässä tapauksessa ei tietenkään oteta korttia pois koska ei ole varmaa asiakkaan henkilöllisyydestä ja tätä kautta kortin omistajuudesta (ellei kortissa lue miehen nimi ja asiakas onkin nainen esim.).

      Poliisi soitetaan tilanteen ollessa päällä. Yleensä asiakas on tässä vaiheessa lähtenyt luikkimaan pää kolmantena jalkana ja ei siinä kauaa ehdi nokka tutisemaan kun pitää pistää tuntomerkit mieleen ja jatkaa jonon purkamista kunnes tulee tilanteen purkaminen eteen. Eli kyllä sen ihmisestä huomaa, onko rehellisin aikein kaupassa.

    • kortin ottamisesta

      itse en oo koskaan vielä joutunut ottamaan korttia pois. aivan työn alkuaikoina tuli yhtäkkiä tilanne jossa kone ilmoitti että kortti pitäis ottaa pois eikä asiasta oltu kerrottu mitään, työkaverin pyysin avuksi ja se sano et anna vaan kortti takaisin, ei se sillä kuitenkaan voi ostaa mistään mitään.
      kuitenkin, muistan ettei siitä kovin kauan ole kun täällä palstoilla kerrottiin r-kioskeilla olevan suunnilleen projektina, että kuka saa eniten väärissä käsissä olevia kortteja pois(ja täten sen palkkion). eli he ottivat pois, jos korttia ei omistanut henkilö joka sillä yritti maksaa. nyt sitten toiset sanoo ettei näin saa tehdä?
      ohjeistuksia varmaan on monenlaisia, mutta mitä itse noista ohjekirjoista muistan niin mulle on jäänyt kutku että kortti pitäisi ottaa pois vääristä käsistä ja toimittaa pankkiin. voiko nämä ohjeet muuttua ajan kanssa? en varmaan ite uskaltais ottaa yhtäkkiä asiakkaan korttia pois, mut vois tulla pienet kyselyt kuka kortin omistaa ja onko luvattu käyttää. henkilötunnuksen loppuosa olis kait myös ihan hyvä kirjoittaa kuittiin.
      mutta miten kassat osaa tehdä oikein jos ohjeet on joka paikassa erit?
      mua itseä taas kyrsii suunnattomasti asiakkaan suunnalta se, että suunnilleen joka kolmannen kortti ei toimi. kortti on kulunut mutta asiakas ei viitsi tilata uutta, ja sitten vaan syytellään liikkeen kassapäätteitä. toinen asia on, että nykyään lähes kellään ei ole allekirjoitusta kortissa, koska kortti tulee kotiin eikä kukaan ole KÄSKEMÄSSÄ laittaan sitä allekirjoitusta. ne joilla se on, on allekirjoitus yhtä suttua, koska se on levinnyt siihen. asiakkaat myös suuttuvat jos käskee kirjoittaa nimensä siihen tai ovat vain ihmeissään et täh, pitääkö siinä olla allekirjoitus... eikö pankin papereissa asiaa mainita lainkaan?

      • Vaatemyyjä

        Tässä puhutaan kahdesta eri asiasta. Jos kassajärjestelmä kehottaa sinua ottamaan kortin pois, se tarkoittaa että kortti on sulkulistalla, ja sitä ei saa antaa takaisin asiakkaalle. Syitä voi olla esimerkiksi se, että kortti on varastettu tai että kortin omistajalla on toistuvia luotonylityksiä ja maksamattomia laskuja siihen pisteeseen asti, että pankki haluaa kortin pois käyttäjältään. Jos tässä tilanteessa teet oikein, saat kortin poisottopalkkion, joka vaihtelee korttityypin perusteella n.150-170€ välillä. Poisottopalkkion maksaa ensin luottokunta, mutta lopulta asiakas itse. Palkkio on verollista tuloa.

        Tämä keskustelu on ymmärtääkseni aloitettu sellaisesta aiheesta, että jos myyjä ottaa kortin pois ilman kassajärjestelmän ilmoitusta. Ainoat tapaukset joissa itse ottaisin pois kortin ja soittaisin vartijat olisivat: a) Jos asiakas on mies ja kortti naisen nimellä/ja sama toisinpäin b)Jos asiakas vaikuttaa hyvin epäilyttävältä, ja yrittää keplotellen maksaa erissä, aina alle 50e. (Tässä tilanteessa kysyisin ensin henkkarit).

        Muuten minulle riittää esimerkiksi kortin allekirjoitus ja henkilöpapereiden näyttö.

        Esimerkiksi S-kortit on sellaisia joita asiakkaat eivät tajua kuollettaa heti, meillä jäi kiinni romaniporukka joka oli varastetulla s-kortilla tekemässä ostoksia. Kassakone ei hälyttänyt vielä->ei oltu ilmoitettu varastetuksi. Mutta onneksi myyjällä hälytti päässä kellot :D Olivat varastaneet tuhansilla euroilla tavaraa, sekä auton.


      • ärräntäti

        Mikäli kortissa ei ole allekirjoitusta on pyydettävä henkkarit.

        Mikäli kortissa lukee Maija ja asiakas on selkeästi Matti on kortti otettava pois ja toimitettava kyseiseen pankkiin. (Kortin väärinkäytös)

        Mikäli epäilet ettei kortti ole oikealla omistajallaan (oltava todella selkeä syy epäilyyn) pyydät henkkarit. Esim. täysin erilainen nimikijoitus on syy pyytää henkkarit. Aina korttia ei ole ennätetty ilmoittaa varastetuksi ja vain sinulla myyjänä on tilaisuus ottaa varastettu kortti pois.

        Jos kassajärjestelmä ilmoittaa "Varastettu/väärin käytetty kortti, ota pois" silloinhan sinä otat sen pois ja toimitat pankkiin. Mikäli annat sen siinä vaiheessa takaisin ja sen käyttäminen jossain onnistuukin jostain syystä niin kenen luulet olevan vastuussa..?

        Ongelmahan on muun muassa se ettei nykyään pankissa puhuta näistä asioista jotka ovat kuitenkin ihan heidän ohjeistamiaan. Sekä se että kortteja lähetetään postitse kotiin, mukana on ehkä "käyttöohjeet" mutta kovinkaan moni ei niitä tunnu lukevan. Kortissa oltava allekirjoitus jonka on myös täsmättävä siihen jonka kirjoitat liikkeessä kuittiin. Ja yli 50 euron maksusta kuuluu pyytää henkkarit, tämä myös ihan väärinkäytösten estämiseksi. Suurin osa asiakkaista ei vain tunnu näitä asioita tietävän..

        R-kioskeilla ei ole minkäänlaista erikseen määrättyä projektia asiasta vaan meidät koulutetaan niin että mahdollisimman vähän tulisi väärinkäytetyllä kortilla ostoksia koska summat saattaa jäädä Rautakirjan tappioksi, riippuen nimenomaan myyjän toiminnasta.

        Erikoista jos todella tähän asiaan ei kiinnitetä huomiota alkukoulutuksessa esim. kaupoissa, huoltoasemilla.. Itse käynyt tulokaskoulutuksen 2002 ja silloin ainakin asia tehtiin hyvinkin selväksi.


      • tyyppi88
        ärräntäti kirjoitti:

        Mikäli kortissa ei ole allekirjoitusta on pyydettävä henkkarit.

        Mikäli kortissa lukee Maija ja asiakas on selkeästi Matti on kortti otettava pois ja toimitettava kyseiseen pankkiin. (Kortin väärinkäytös)

        Mikäli epäilet ettei kortti ole oikealla omistajallaan (oltava todella selkeä syy epäilyyn) pyydät henkkarit. Esim. täysin erilainen nimikijoitus on syy pyytää henkkarit. Aina korttia ei ole ennätetty ilmoittaa varastetuksi ja vain sinulla myyjänä on tilaisuus ottaa varastettu kortti pois.

        Jos kassajärjestelmä ilmoittaa "Varastettu/väärin käytetty kortti, ota pois" silloinhan sinä otat sen pois ja toimitat pankkiin. Mikäli annat sen siinä vaiheessa takaisin ja sen käyttäminen jossain onnistuukin jostain syystä niin kenen luulet olevan vastuussa..?

        Ongelmahan on muun muassa se ettei nykyään pankissa puhuta näistä asioista jotka ovat kuitenkin ihan heidän ohjeistamiaan. Sekä se että kortteja lähetetään postitse kotiin, mukana on ehkä "käyttöohjeet" mutta kovinkaan moni ei niitä tunnu lukevan. Kortissa oltava allekirjoitus jonka on myös täsmättävä siihen jonka kirjoitat liikkeessä kuittiin. Ja yli 50 euron maksusta kuuluu pyytää henkkarit, tämä myös ihan väärinkäytösten estämiseksi. Suurin osa asiakkaista ei vain tunnu näitä asioita tietävän..

        R-kioskeilla ei ole minkäänlaista erikseen määrättyä projektia asiasta vaan meidät koulutetaan niin että mahdollisimman vähän tulisi väärinkäytetyllä kortilla ostoksia koska summat saattaa jäädä Rautakirjan tappioksi, riippuen nimenomaan myyjän toiminnasta.

        Erikoista jos todella tähän asiaan ei kiinnitetä huomiota alkukoulutuksessa esim. kaupoissa, huoltoasemilla.. Itse käynyt tulokaskoulutuksen 2002 ja silloin ainakin asia tehtiin hyvinkin selväksi.

        Meikäläinen istahti kassalle ensimmäisen kerran 17-vuotiaana ja minkäänlaista "koulutusta" en saanut, vaan vanhempi myyjä seisoi vieressä. Ja eihän siinä sitten tietenkään tullut mitään kortinpoisto tilannetta niin asiaa ei käsitelty mitenkään... Tämä on varmasti erittäin yleistä..


    • Markus^^

      ... on niin turhaa. Parin vuoden kuluessa on sirukortit jokaikisessä taskussa.

      Meidän liikkeeseen tuli sirupäätteet noin kuukausi sitten ja sillon ei tartte toljotella henkkareita, ei allekirjotuksia eikä liiemmälti ottaa korttia pois. Sirupäätehän lukitsee sirun jos pin-koodin laittaa kolme kertaa väärin ja muissakin väärinkäytösmahdollisuuksissa. Tottakai magneettijuovakortteja vielä joutuu sillon tällöin perinteisellä tavalla kiskasemaan MUTTA siruttomien korttien määrä on muuten yllättävän vähäinen jo nyt. Ja sirukorttiahan järjestelmä ei hyväksy missään tilanteessa magneettijuovakoneen sijalle. PIN-koodia jos asiakas ei muista niin sen voi VIELÄ punaisella rastilla ohittaa ja ottaa perinteisen allekirjoituksen jolloin tietty henkkarit täytyy kattoa jnejne... mutta meidän koulutuksessa sanottiin, että muutaman kuukauden kuluttua ei enää "punainen rastikaan" siinä kysymyskohdassa auta vaan sitten jää kaupat tekemättä jos asiakas ei koodia muista.

      Tällöin jää tietysti kauppiaan vastuu pienemmäksi, mutta samalla menee tietty mahdolliset "saksimisbonukset" historiaan.

      Että aivan turhaa taistelua asiasta joka on jo katoavaa kansanperinnettä...

    • hinnottelija

      Mun mielestä on ihan hyvä,että henkkareita kysytään.Että myyjä vaivautuu tarkistamaan,että kortti on varmasti oma.En pidä yhtään pahana.

    • hinnottelija

      Mun mielestä on ihan hyvä,että henkkareita kysytään.Että myyjä vaivautuu tarkistamaan,että kortti on varmasti oma.En pidä yhtään pahana.

    • Kyyrä

      Nostelenpa 10v vanhaa ketjua kun kävi näin: olimme vaimon kanssa lähikaupassa, kerättiin koriin perus lähiökaksioasumiseen liittyvät syöpäeinekset ja kassajonossa (jossa olimme vain me) vaimo antoi minulle korttinsa (electron) että maksa sie minä pakkaan.

      No maksun hetki tuli, plussat sisään ja kappas sirun lukija ei toiminut,summa yli lähimaksurajan. Myyjä pyysi kortin että putsaa sitä. Katsoi korttia,katsoi minua, katsoi vaimoa, katsoi korttia. "Mä en voi myydä teille ja kortti jää tänne". Jaa että anteeks mitäpersettä? "Kortti ei ole teidän" joo ei ole se on vaimon joka tuossa pakkaa. "Onko henkkareita" No eipä tullut rouvalla matkaan kun ikää yli 30 minä ajan. "No ei voi mitään LAIN MUKAAN mun on otettava kortti".

      Ja siitä sitten tivaamaan. Onneksi ei asuttu kauempana,muuten olisin soittanut poliisin ja syyttänyt kassaneitiä varkaudesta. Tyydyttiin hakemaan rouvan henkkarit ja palattiin takaisin ja annettiin palaute. Kassaneidin työsuhde purettiin kuulemma sen viikon loppuun.(kaupassa töissä myös asukas samasta taloyhtiöstä).

      Myös tällaisia vatipäitä on siis kauppojen kassoilla. Osta siinä sitten maitoa ja margariinia..

      • Hahahahahah

        Ei kyllä ole ohjeiden mukaan toimiminen syy potkuihin, muuten ihan kiva tarina 😂

        Koska se lukee ihan niissä allekirjoitetuissa pankkikorttiehdoissa, että kortti on henkilökohtainen ja jos joku muu sitä käyttää, se otetaan pois ja pankki maksaa ottajalle 150e poisottopalkkion. Eli siis lyhyesti: ihan pankin määräys tuo poisotto.

        Eihän myyjä voinut tietää, että jos sinulla on jonkun naisen kortti, että se on vaimosi. Ja jos ei teitä henkilökohtaisesti tunne, ei voinut myöskään tietää, että se kortti on oikeasti sen vieressä olevan ihmisen eikä joltain randomilta keikattu. Koska arvaa mitä, niitä korttivarkauksia oikeasti tapahtuu ja arvaa myöntääkö varas kysyttäessä, että oletko varastanut kortin. Ei? Sitähän minäkin, se kortti on silloin vieressä olevan/kotona tai autossa ja tai pihassa odottavan 😉

        Mutta tosiaan, kuten jo sanoin, muuten ihan kiva tarina, mutta seuraukset täysin hölynpölyä. 😂😉


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe