Ratsastus?

Ihmettelevä äiti

8 v. haluaa ratsastukseen alkeiskurssille ensi syksynä. Itsellä ei ole siitä mitään kokemusta ja se tuntuu hirveän kalliilta (tallien nettisivuja katselin).

Mitä iloa ja/tai hyötyä ratsastusharrastuksesta on? Onko sillä ollut jotain vaikutusta lapsiinne hyvää/huonoa?

Onko se yhtään raskasta ts. pitäisikö silti olla lisäksi joku liikuntaharrastus, että tulisi liikuntaakin ja esim. koordinaation harjoitusta ym. mitä jumpassa/yleisurheilussa/tanssista/uinnista ym. minulle tutuista lajeista saa. Yleiskuntoahan lapsi kuitenkin aina tarvitsee ja vaikka leikkiikin ulkona, niin nykyään liikunta jää vähemmälle kuin aiemmin. Tieenkin jos luo lantaa tai tekee muuta raskasta, saa siitä kuntoa, mutta ei kai vielä 8 v. aloittelija sellaista tee?

Kiitos, jos joku kertoisi tästä lajista jotain lisää!

47

8696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä..

      ..on monipuolinen, sekä lihaskuntoa että myös koordinaatiokykyä kehittävä urheilulaji. Huomaat sen itse, jos kiipeät hevosen selkään; kropasta löytyy lihaksia, joita ei tiennyt olevan olemassakaan =). Vaatii käsien ja jalkojen sun muiden ruumiinosien sekä painon yhteistoimintaa, lisäksi ratsastaja usein kokee myös valtaisan elämyksen, kun lajin pariin hieman perehdyttyään saa suuren eläimen toimimaan halutulla tavalla vain pieniä, tuskin huomattavia liikkeitä apuna käyttäen.

      Omat lapseni ratsastavat sekä touhuavat muutenkin hevosten parissa. Näyttävät saavan paljon toisiltaan, lapset ja hevoset, edellyttäen että hevoset ovat hyväluonteisia ja koulutettuja. Lapsille hoiva ja huolenpito on tärkeää ja tässä oppivat ottamaan vastuuta elävästä olennosta.

      Suosittelen ehdottomasti, kannattaa aloittaa, kunnon tallilla, ja ehdottomasti aikuisen valvonnassa!

    • Pariton Isä

      Tosiaan. On yleinen harhaluulo ettei ratsastaminen olisi raskasta, sillä sitä se todella on.

      Ihan julkkisesimerkkinä voisin kertoa tapauksesta Sievinen: Janin ja Susannan seurustelun alussa Jani oli kysynyt harrastaako Susanna jotain urheilua. Saatuaan vastaukseksi "ratsastusta", toinen oli kysellyt että entä OIKEAA urheilua.
      No, kun huippu-urheilija oli sitten koittanut ratsastusta hänen oli pakko tunnustaa että kyseessä todellakin on URHEILUlaji.
      Herra Sievinen oli tällöin tuskin kovin huonossa fyysisessä kunnossa :)


      Hintavaahan ratsastus tietenkin on, taitaa olla ns. normaaliharrastuksista kallein. Varmaankin samassa hintaluokassa jääkiekon kanssa.

      Lannanluonti on oikeastaan aika kevyttä puuhaa ratsastukseen verrattuna.

    • juupa

      Ratsastuskoulussa/kurssilla opitaan ratsastamaan. Lantaa luo henkilökunta ei maksavat lapset.

      Monipuolinen liikkuminen lapsena on rikkaus. Hevosen kanssa tulee monia eri taitoja. Myös sosiaallisia taitoja liikunnalisten lisäksi.

      Ratsastustunnit voivat tuntua kallilta koska suomessa tallit ovat yrittäjän omia tiloja. He ovat itse rahoittaneet koko jutun. Esim, jääkiekko harrastusta tukee valtio (jäähallit) Ratsastuskentät ja maneesin rahoittaa yrittäjä itse ja jollain hänenkin täytyy elää. Hevosala on kutsumusammatti.

      • Nyt 14v

        Meidän tallilla vaan minä 7vuotiaana loin jo lantaa ja siivosin karsinoita kun ei oo tallil henkilökuntaa Ja jos et usko niin talli on Sinitorpan talli


    • Nimetön

      Ratsastuksesta on paljon iloa. Kun opii hallitsemaan sellaista eläintä, se tuntuu upealta. Maastossa ratsastuskin on upea elämys ja siitä innostuu. samalla myös reaktiokyky paranee. Itse täytän 12 ja omistan oman hevosen.(aloitin ratsastuksen 6vuotiaana)

      • Forever Horse Girl<3

        Minä itse aloitin ratsastuksen 8vuotiaana ja siihen alkuun mahtui paljon itkuja ja herkkyyttä kun opettaja huusi että pysäytä se hevonen enkä saanut pysäytettyä!mutta kun alkeiskurssi oli puolessa välissä ja oli jo jotain tullut opittua niin itseluottamus kasvoi hurjasti ja löysin yhteyden hevosiin ja kuvioihin tuli hoitoponit..jne vanhempani myöskin kannustivat ja rohkaisivat takaisin selkään kun tipahdin.hevosten kanssa ollaan aivan omia itsejään ja hevonen huomaa niin huonon kuin hyvänkin päivän:)nyt kun olen ratsatanut 15vuotta ja saanut oman lapsen niin kyllähän sitä salaa itsekseen toivoisi että oma lapsi löytäisi sen yhteyden ja rakkauden hevosiin sillä päivääkään en ole katunut koko harrastusta se kehittää tasapainoa reagointi kykyä pidentää pinnaa:Dja opit hevosen kautta itsestäsi enemmän..minulle hevoset ovat olleet se henkireikä mistä en koskaan luovu!olen aina ollut hevostyttö ja tulen aina olemaan


    • ...ihmettelevä äiti

      Yhdyn näiden muiden kanssa täysin samaan! Ylös ja ratsaille! (jos vain varallisesti kykenee)
      Itse päästyäni junnuna aloittamaan ratsastus harrastuksen, oli se unelmieni täyttymys, ja kun hevostelusta tuli sitten "elämäntapa", olivat vanhempanikin varmasti ikikiitollisia, kun ei minua päihteet tai muu kartsalla hengailu edes kiinnostanut! Nykyäänkin jo aikuisiällä viikottainen tunneilla käynti ja hevosen kanssa touhustelu on kaiken kiiren keskellä pelkkää mielenrauhaa ja kuin terapiaa. Suosittelen ehdottomasti äippääkin kokeilemaan ;)

    • älä ihmettele

      Itse olen ratsastanut pian 20 vuotta ja se on harratuksistani kaikken antoisin. Lisäksi juoksen ja spinnaan ja snoukkaan ja uin. Kun teen tunnin lenkin eli juoksen siinä 10km, näyttää sykemittari kilokaloreita kuluneen 400-450. Kun ratsastan kunnon tunnin ihan valmennusmielessä, kilokaloreita kuluu ainakin 500. Siis tehokasta se totisesti on!

      Lisäksi hevosten kanssa toimiessa oppii kunnioittamaan eläimiä ja siitä saa valtavia onnistumisen kokemuksia, kun saa ison hevosen toimimaan kuten haluaa. Ratsastus on myös hyvin monipuolista, perinteisen kouluratsastuksen lisäksi voi hypätä esteitä, westerniä, maastoratsastusta...

      Itselläni on reilu kaksivuotias tyttö, jonka vien poniratsastukseen ensi kesänä ja mikäli hän siitä tykkää, voi aloittaa ratsastusharrastuksen jo tuolloin.

      Riski ajautua talleilla päihteiden käyttöön tai vaikkapa rikolliseen toimintaan lienee melko pieni, että siinäkin mielessä hyvä ympäristö viettää aikaa ja harrastaa.

      • Ihmettelevä äiti

        Voi kiitos kaikille vastanneille! Sain paljon lisää tietoa ja ajateltavaa. En taida olla enää sitä alkeiskurssia vastaan... :)


      • tallilla asunut
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Voi kiitos kaikille vastanneille! Sain paljon lisää tietoa ja ajateltavaa. En taida olla enää sitä alkeiskurssia vastaan... :)

        Lisään vielä edellisten vastaajien hyviin kommentteihin, että itse vietin käytännössä koko teini-ikäni talleilla, ja varsinkin nyt aikuisena ajattelen että mahdoinpa olla vanhemmilleni helppo lapsi!

        Minä olin aina tallilla, oli hoitohevosta ja tallihommia (siihen aikaan lapset ja nuoret varmaan tekivät enemmän tallitöitä kuin nykyään) joilla osaltaan rahoitettiin ylimääräisiä ratsastustunteja. Ei olisi voinut vähempää kiinnostaa torilla pyöriminen ja pussikaljan juonti. Tavallaan olin vähän ulkopuolinen koulukavereiden joukossa, kun en ryypännyt joka perjantai niin kuin muut, mutta tallilla minulla oli oma tosi kiva kaveriporukka ja se kyllä korvasi sen mistä koulussa jäin paitsi.

        Jäi siitä sitten elinikäinen harrastus, muutaman vuoden taukoja lukuunottamatta. Nyt päälle kolmekymppisenä minulla on ensimmäinen oma hevonen, ja kyllä toivon että lapset jatkavat harrastusta sitten kun ovat tarpeeksi isoja.


    • TiinaHelsinki-88

      Ratsastus on tosi hyvä laji ja se on hyvä aloittaa jo pienestä! itse rupesin ratsastamaan jo 6.v ja siitä asti ollu jo oma poni ja nyt on jo hevonen :) Ratsastus on tosi vaarallinen laji sinänsä, mutta siinä kaikki hallitseminen, tasapaino,kunto kasvaa! Kannatan itse tuota lajia. Ja sitten kun tyttö (?) on 10.v niin eikun ponikortti vaan hankkimaan ja kilpaa kärryillä, että montessa :) Tosi kiva laji hevosten kanssa ( P-kortilla voi vaan poneilla ajaa kilpaa)

      Tässä muutama kuva "suurimmista ponikuskeista."!

      Liisa Ihamuotila: http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=3&image=107603

      Jenna Moilanen:
      http://i269.photobucket.com/albums/jj70/jumpura0/ravi060408/tickety_boo1.jpg

      • ratsastuksen puolesta,

        mutta näiden hyvien asioiden lisäksi haluan sanoa pari huonoakin. Ratsastus on kallista. Ja se vie totaalisesti mukaansa eli et voi ponitytölle vuoden päästä sanoa, että mitä jos alkaisitkin harrastamaan partiota.
        Ratsastamisenn tulee himo ja siinä yleensä halutaan kehittyä aina vaan paremmaksi, sitten jo aletaankin kilpailemaan...

        Mutta silti niin ihanaa. Oma tytär aloitti 8 vuotiaana ja nyt neljä vuotta myöhemmin tämä äitikin ratsastaa ja ponikin on pilttuussa (se vasta kallista onkin!!!) Puuhailu eläinten kanssa on hyvin palkitsevaa ja todellakin, eläintä oppii myös kunnioittamaan ihan erilailla.


    • -Kati-

      Ratsastus on kyllä kovin kallis harrastus (varsinkin pääkaupunkiseudulla), mutta jos siitä kiinnostuu nin se on aivan varmasti "hintansa väärtti".
      Ratsastus on urheilua siinä missä muutkin urheilulajit mutta jos aloitta alkeiskurssilla (alkeiskurssi yleensä 1h/vko) niin se ei riitä pelkästään liikunnaksi.
      Lajia pidetään jopa vaarallisena vaikka oneetomuuksia tapahtuu nykyään erittäin harvoin..Ratsastus onnettomuudet tapahtuvat vain ihmisten omasta huolimattomuudesta ja yleensä jos onnettomuuksia tapatuu ne tapahtuvat kokeneimmille harrastajile ja "vauhdikkaammassa menossa". Esim. Esteratsatuksessa, ( esteitä ei missään nimessä alkeiskurssila hypätä.)
      Kannattaa valita SuomenRatsastajanLiiton (SRL) hyväksymä ratsastuskoulu koska siellä henkilökunta on osaavaa (hevosalalla opiskelleita) ja tallit asianmukaiset & huipputurvalliset. SRL:n Hyväksymällä ratsastuskoullulla on aivan takuu varmasti tottuneet ponit ja ammattitaitoiset ratsastuksen ohjaajat. Kypärä on ratsastajan tärkein varuste, niitä ei tarvitse heti itse hankkia vaan ratsastuskoululta saa ratsastustunnin ajaksi lainattua kypärää. Olisi hyvä olla kengät joissa on kanta ja turvaliivinkin pitämistä suositellaan, niitäkin lainataan ratsastuskouluilla.
      Itse aloitin ratsastuksen 7 vuotiaana. 11v. tulin tallitytöksi ja nyt 14v pyörinkin tallilla jo monta kertaa viikossa. Kun aloitin ratsastuksen harrastin myös kilpauintia mutta uinti tippui pois pari vuotta sitten.
      Olen tippunut hevosen selästä kerran jos toisenkin ja aina olen noussut heti takaisin satulaan, ei ole koskaan mustelmaa suurempaa haaveria tullut hevosten kanssa pyöriessäni.
      Ihan huoletta tytär vain ratsaille jos hän itse haluaa, jos se ei olekkaan se "mun juttu" niin kokeillaan toista lajia vaan..
      Muuten jos lapsesi heti innostuu hevosharrastuksesta tosi paljon älä missään nimessä osta omaa hevosta, kokemus on hevosen omistajuudessa kaiken a ja o.

      Minulla on aina ollut hevosten parissa kivaa. Toivottavasti teilläkin! :)

    • ...

      Yhden ratsastuskerran on todettu kuluttavan yhtä paljon kuin raskaan lenkin, joten kyllä siinä kuntoa saa! Ratsastuksessa reisit ja ryhti pysyy hyvänä!

      • tyttimyky

        Moi tietääkö joku onko Aitolahdella mahdollisesti joku talli missä yleensä voi rasastaa??


    • kiirastulenkerubi

      tyttäreni aloitti ratsastustunnit 9 vuotiaana ja se johtikin siihen että 10 vuotiaana ostettiin oma heppa.ja sitten se veikin koko perheen mennessään nyt kaikki ratsastamme ja elämme oikeastaan vaan hevosten kanssa.lajina tosi raskas säännöllisesti kun ratsastaa lihakset eivät tule kipeäksi mutta jo pienen tauon jälkeen huomaa taas kyllä ratsastaneensa.spekuloimme eilen lajin vaarallisuutta koska on tullut nähtyä paljon tippumisia ja googletin kuinka monta ihmistä esim kuolee vuosittain ja se oli korkeintaan muutama tässä lajissa.liikenneonnettomuuksissa kuolee vuosittain noin 400 ihmistä ja täää oikea jymy yllätys alle 25 vuotiaita kuolee vuosittain noin 300 ja sairaalaan joutuu noin 14000 ihmistä vuosittain ja arvatkaapa mikä on laji kyllä arvasit oikein se on liukastuminen talvella eli kun yli 25 vuotiaat lasketaan mukaan luku on huima.sinun ei tarvitse enään muuta kuin miettiä ajaako tai matkustaako moottoriajoneuvolla tai eikö talvella voi mennä ulos

    • verronica

      no itse olen 14-vuotias tyttö joka on juuri lopettanut ratsastamisen selkä leikkauksen takia. ratsastaminen on hyväksi kropalle ja mielelle. itse aina olin iloisempi tallipäivien jälkeen. olisi ihan hyvä että liikkuisi myös jollain muulla tavalla vastapainoksi ratsastamiselle. itse kävin jumpassa ja pilateksessa. joillain talleilla aloittelijatkin joutuvat tekemään todella raskaita töitä kutenminä jouduin mutta niissä on sitten yleensä joku auttamassa. lapsi oppii työskentelemään muiden ihmisten kanssa ja saa kokemusta eläinten kanssa työskentelyssä mikä voi olla vanhempana hyödyksi. suosittelen ehdottomasti ratsastusta. mutta kannattaa varmistaa että opetus on oikeaa ja laadukasta sillä itse sain huonoa opetusta ja asentoni oli esteitä hypätessä vääärä jonka takia jouduin siihen leikkaukseen. mutta muuten olen todella onnellinen ja tyytyväinen että sain ratsastaa sen 2½ vuotta.

    • ratsimaikka

      Aloitin ratsastuksen 3-vuotiaana ja tähän päivään asti on kokemusta karttunut mukavasti. Opetin ratsastusta aikoinani.

      Ratsastus on upea harrastus, joka on hyvin kehittävää niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ratsastus on todellisuudessa hyvinkin raskasta, varsinkin lapselle; kyseessä on sentään monta sataa kiloa painavan eläimen hallinta. Ratsastus kehittää koordinaatiota, tasapainoa, lihaksistoa, paineensietokykyä ja monia muita henkisiä ja fyysisiä taitoja. Paras tapa aloittaa on mennä ratsastuskouluun, jossa ammattilaisen johdolla tutustutaan ratsastuksen alkeisiin ja yleisesti hevosiin.

      Aloittaa kannattaa ratsastuskoulun valinnasta; se lähin tai/ja halvin talli ei välttämättä ole paras mahdollinen vaihtoehto. Ja kyllä, ratsastus on kallis harrastus, sillä hevosen ruoka maksaa ja hevonenhan syö melko paljon jo massansa puollesta. Kun on sopiva talli löytynyt, lähdetään paikan päälle katselemaan puitteita. Jos tallilla on maneesi, on se parempi vaihtoehto kuin maneesiton talli, sillä Suomen sää on mikä on ja kaatosateessa tai liukkaalla kelillä ratsastaminen voi olla haastavaa, vaikka sekin opettavaa. Kannattaa kysellä sopivaa tuntia, hintoja ja ehdottomasti tiedustella asiakkaiden vakuutuksesta, sekä kysellä, saako tallilta lainaksi kypärän ja raipan, ettei heti alkuun tarvitse itse ostaa.

      Yleensä aluksi käydään alkeiskurssi, jolla tutustutaan hevoseen ja ratsastuksen alkeisiin. Myöhemmin edetään jatkokursseille. Lasten kanssa edetään yleensä hyvin rauhallista tahtia, joten ne vaativammat asiat käsitellään ammattimaisessa ratsastuskoulussa myöhemmin.

      Kun perusasiat ja hieman vaativammatkin asiat on opittu ja ikääkin on kertynyt mukavasti, voidaan harkita hoitohevosta. Tämä tarkoittaa, että lapsesi saa käydä tallilla yleensä ilman palkkiota hoitamassa hoitohevostaan ja auttamassa muita ratsastajia. Tämä on erinomainen tapa opettaa lapselle vastuuta ja ehkäpä hieman alustaa tulevaa työelämää. Hoitohevonen on yleensä pitkäaikainen, ilmainen harrastus, joka on monet nuoret pitänyt teini-iässä poissa kaduilta. Mitä kokeneemmaksi lapsesi kehittyy, sitän enemmän hän saa vastuuta ja oppii uutta harrastuksestaan.

      Varoituksen sanana haluaisin äidille kuitenkin mainita, että lapsi on usein miten aivan haltioissaan hoitohevosestaan ja tekee ilmaiseksi periaatteessa paikoin raskasta työtä. Tästä syystä on vanhemman vastuulla vahtia, ettei lapsi ylitä kykyjään. Olen nähnyt paljon lapsia, jotka hoitohevosen haltioissaan ovat nostelleet useita kiloja painavia juomaämpäreitä ja viettäneet kaikki viikonloppunsa tallilla. Myös taskurahojen kulutus hoitohevosen varusteisiin on tavallista. Liian raskaan työn tekeminen haittaa lapsen kehitystä mm. paino putoaa, väsymyksen takia koulunkäynti kärsii, yms. Vanhemman vastuulla on asettaa lapselle selkeät rajat, että joskus pidetään vapaapäiviä, nukutaan tarpeeksi ja syömistäkään ei unohdeta. Ratsatuskouluilla on useita asiakkaita ja paljon hevosten hoitajia, joten hoitajia ei pääasiassa valvota, vaan joskus jopa suoranaisesti vaaditaan "hevosen hoitovelvoitteen täyttämistä". Jos huomaat tällaista, niin sinun vastuullasi on puuttua tilanteeseen välittömästi.

      Yleisesti ottaen ratsastus on erinomainen harrastus, josta vanhemmatkin saattavat innostua.

    • oooaaa

      Onko ratsastus yhtään raskasta?? Et ole tainnut itse koskaan oikeasti ratsastaa kun tuollaista kysyt. Kehnolla kunnolla ei edes voi ratsastaa!! Itse ratsastin vuosia mutta lastani en aio ratsastuskouluun laittaa ennen kuin saan osaomistuksen jostain hyvästä ja luotettavasta hevosesta. Täysomistusta ei suositella harrastajaratsastajalle koska hevonen äkkiä oppii onko ratsastaja taitava vai ei ja on tärkeää että hevonen saa myös kokemusta taitavasta ratsastajasta ettei siitä tule vikuria tai jukuripäätä.

    • 2.hepan omistaja

      Hei! Itse olen halunnut mennä myös nuorempana ratsastusleireille, mutta rahasta se on kiinni. Ratsastus on mukava harrastus, itselläni on kaksi hevosta. Ratsastaminen on mukavaa. Olen harrastanut 9.vuotta ratsastusta, ja kokemusta on. Hevoset ovat kilttejä, useimmiten. Hevonen on kiltisti jos luottaa ratsastajaansa/hoitajaansa. Ensimmäisenä on järkevintä hankkia hoitohevonen, tai käydä pienillä ratsatustunneilla, jotka kestävät puoli tuntia tai enemmän. Siinä saa ratsastuksen tuntua. Esim; Jos lapsi ei saa hoitohevosta, tai vastaavaa, voi hänelle ostaa/tehdä keppihevosen. Itsellänikin on keppihevosia, ja ne toivat iloa paljonkin. Mutta nyt kun on omat hevoset, ei riitä aikaa kovinkaan paljon muuhun. Ratsastusta voi harrastaa niin nuoret kuin aikuiset. Äitini harrasti ratsastusta, monet tätini harrastavat ratsastusta ja itse harrastan ratsastusta. Alottelijoille suosittelen ensin sellaista pientä ponia, esim. Islanninhevosta(ne ovat hevosia mutta ponin kokoisia, pieniä), Shettlanninponia(ne ovat sopivan kokoisia, ihan pieniä) ja vaikkapa sekarotuisia poneja, ne ovat sopivan kokoisia kaiken ikäisille. Ja myös suosittelen pehmeä-askelisia hevosia/poneja. Islanninhevosellani on todella pehmeät askeleet, ja toisella pomppivat! :) Jos on vielä kysyttävää laita tänne viestiä. Vastailen piakkoin! :D

      • TUNTEMATON ( :

        Pikkusiskoni käy talutus ratsastuksessa ja olen usein katsomassa. Mutta nyt kun näin tallilla ihanan hevosen ja tallitytöt, on ratsastus alkanut kiinnostaa minuakin joten luin vähän alkeiskursseista. Sain selville, että alkeiskurssille voi mennä kuka tahansa vaikka ei olisi koskaan hevosten kanssa tekemisissä ollutkaan. Olen ajatellut kysyä vanhemmiltani saisinko aloittaa ratsastuksen. Mutta sitten onkin vielä pari kysymystä...
        1. Pitäisikö ratsastus aloittaa nuorempana? (Olen 12)
        2. JOS menisin alkeiskurssille ja harrastus vielä kiinnostaisi, niin missä vaiheessa minun olisi mahdollista saada hoitsu?
        3. Millä tallilla minun kannattaisi aloittaa ratsastus? (En halua samalle tallille siskoni kanssa. Siskoni käy Poni-haassa.)


      • 12-vuotias tyttö
        TUNTEMATON ( : kirjoitti:

        Pikkusiskoni käy talutus ratsastuksessa ja olen usein katsomassa. Mutta nyt kun näin tallilla ihanan hevosen ja tallitytöt, on ratsastus alkanut kiinnostaa minuakin joten luin vähän alkeiskursseista. Sain selville, että alkeiskurssille voi mennä kuka tahansa vaikka ei olisi koskaan hevosten kanssa tekemisissä ollutkaan. Olen ajatellut kysyä vanhemmiltani saisinko aloittaa ratsastuksen. Mutta sitten onkin vielä pari kysymystä...
        1. Pitäisikö ratsastus aloittaa nuorempana? (Olen 12)
        2. JOS menisin alkeiskurssille ja harrastus vielä kiinnostaisi, niin missä vaiheessa minun olisi mahdollista saada hoitsu?
        3. Millä tallilla minun kannattaisi aloittaa ratsastus? (En halua samalle tallille siskoni kanssa. Siskoni käy Poni-haassa.)

        Tietenkään ei "pidä" aloittaa ratsastusta nuorena. Itse kyllä aloitin ratsastuksen 7-vuotiaana, mutta useat menestyneet ratsastajat ovat aloittaneen ratsastuksen jo vähän vanhemmalla iällä. Hoitsua voit pyytää kun koet itse olevasi valmis siihen. Huomioithan että varusteiden peseminen, tarvittaessa liikuttaminen, tarhasta haku yms. Kuuluu asiaan. Yritä etsiä itsellesi sopiva talli läheltä, missä hevoset ovat hyvin koulutettuja, mieluiten maneesitalli ja SRLn hyväksymä.


    • kokemusta on

      olen itse ratsastanut 3 vuotta ja äitini n.10 (olen siis itse tammikuussa 12v) hyvinkäällä on hyviä talleja itse vaihdoin parempaan piolivuotta sitten mutta nykyinen vähän kalliimpi kuin vanha, nyt maksaa 1000e koko vuosi tietysti varusteet, irtotunti on 25e/kerta ja yleensä saa tallilla alennusta tunnilla jos on jonkun seuran esim suomen ratsastajainliiton jäsen, LAADUKKAALLA RATSASTUSKOULULLA ON TURVALLISTA RATSASTAA HYVIN KOULUTETUILLA PONEILLA/HEVOSILLA!!! aluksi kannattaa kokeilla poneilla muutaman kerran ilman että ostaa mitään varusteita( noin 10 ekaa kertaa pärjää sormikkailla verkkareilla paidalla ja kumisaappailla) yleensä kypärän saa lainattua tallilta,HUOM! kokeilkaa ratsastusta pari kertaa taluttajan kanssa se on turvallisempaa joskus voi käydä niin että on ostettu kalliit varusteet ja sitten lapsi ei jaksa ratsastaa enään kun on ratsastanut noin kuukauden,ratsastus kehittää tasapainoa ja on hauskaa lisäksi siinä opetellaan tulemaan toimeen eläimen kanssa ja hevosia/poneja pelkäävän ihmisen hevonen aistii todellahyvin jolloin hevonen itsekkin pelkää, eli hirveästi hevosta/ponia pelkäävän lapsen/aikuisen ei kannata ratsastaa, on tietenkin normaalia että aluksi jännittää ja saattaa käydä niin ettei ratsastus tunnu hyvältä ja joutuu lähtemään kesken tunnin pois, itse olen aina kokenut ratsastuksen turvalliseksi ja hauskaksi enkä ole koskaan pelännyt mitään eläimiä, tuntihevoset ovat lemmikkejä siinä missä koirat ja kissatkin mutt vain isompia.

    • kokemusta on

      kun aloittaa ratsastuksen menee helposti 5v kunnes pääsee edes hakemaan hevosen tarhasta talliin saatika sitten tallityöt lukuun ottaen lannanluonnin ja ruokinnan!

    • Zilpa

      Meidän tyttö harrastaa ratsastamista tuolla söörmarkun Zilpassa upea paikka on! ystävällisiä ihmisiäkin! ja ei kauhean kallista.

    • tamatyttovaan

      Ratsastus ei olekkaan niin helppoa kuten monet väittävät!
      Ratsastuksen opetteleminen on kuin opettelisi kävelemään! Se ei ole helppoa!
      Jotta haluaa menestyä, siihen tarvii paljon taitoa ja siihen pitää panostaa, saada hyvä hevonen allensa. Sekään ei ole ihan helppoa! Hyviä hevosia ei ole maailma pullollaan!
      Ratsastus on toisiksi vaarallisin harrastus! Siinä voit menettää jopa oman hengen.
      Hevosella on oma tahto!
      Se on sinua 10 kertaa isompi!
      Elikkäs, ennen kuin arvostelet harrastustani!
      Tee kaikki samat virheet jotka minä olen hevosen kanssa tehnyt!
      Tipahda yhtä pahasti, kun minä olen tippunut!
      Makaa sairaalassa, mutta silti nouse takaisin hevosen selkään!
      Ratsasta nopeaa, mutta hillitysti radan läpi, jossa esteet on sinua korkeampia!
      Itke ja huuda silloin, kun mikään ei onnistu itsepäisen hevosen kanssa, mutta hypi ilosta silloin, kun se onnistuu!
      Hoida hevosesi hyvin ratsastuksen jälkeen ja ennen sitä!
      Siivoa joka ikinen aamu hevosesi karsina!
      Ruoki se säännöllisesti aamuin illoin!
      Katso, että se saa tarpeeksi vettä!
      Lysähdä joka ilta rättiväyneenä sänkyysi makaamaan!
      :) Näin vaan asia on !(: Lihakset pääsevät töihin ratsastuksen parissa!

    • Ratsastaja 12v.

      Kannattaa aloittaa ehdottomasti!! Pärjää paljon paremmin kulussa liikunnassa ja muissa lajeissa. Vaikka ratsastus on vaarallinen laji. (tulin alas = solisluu murtu) kehittää se lihaskuntoa, rohkeutta?, vastuuntuntoa isosta eläimestä, ja paljon muita taitoja kuten koordinaatiokykyä. Turvallisilla ja oikeilla varusteilla ratsastus on hieno laji!

    • ratsastuksenopekin
    • 12-v ratsastaja:)

      Ratsastus on tosi mukavaa ja itse aloitin seitsemän vuotiaana:))

      Nyt olin kesällä viikon leiriavustajana,mutta se aika raskasta, 4h juoksua kentällä vajaan kahdenkymmenen hevosen ruokinta ympäri suurta tilaa. Ja omalla leirillä poni säikähti traktorin pudottamaa heinäpaalia ja laukattiin kärryillä ympäri kenttää,niin että treenikärrit meni sököks, mutta oli kiva kuulla opettajan suusta että olin ensimmäinen joka rauhallisesti pysyi kyydissä,eikä kiljunut ja kirkunut.

      Ps:Kannattaa maastoilla islanninhevosilla ruskan aikaan:)

    • Terttu

      Meillä ratsastusharrastus alkoi tyttären ollessa 7v, siis aika samaan aikaan kuin teillä nyt on haaveena. Toki kiire ei ole, voihan hevosia harrastaa muutoinkin, esim lukemalla hyviä kirjoja, kepparitouhut. Suosittelen ensin osallistumaan jollekkin hoitokurssille että tytölle syntyy varmuus olla hevosten parissa.

      Ratsastus ei ole se ainut oikea asia, vaan hevonen on kokonaisuus.

      Meillä on suokkikijoina Hekla kirjat. Ne avaavat ovia hevoselämään.
      Suosittelen!
      Tässä on muuten kirjoista kivat videot.
      Kivaa tieto myös äidille ja isälle.

      http://www.youtube.com/watch?v=sLZilAGyzxs&feature=relmfu

      http://www.youtube.com/watch?v=sLZilAGyzxs&feature=relmfu

    • apuaa autakaa

      olen 12 vuotias poika ja haluan ratsastukseen mutta isä sanoo että et saa harrastaa!! minä ennen harrastin jalkapalloa mutta tapahtui riitoja ja isä sanoi mene pois joukuestasi ja etsi toinen joukue ja kun kävin netissä näin ratsastuksen
      ja aloin etsiä ratsastuksenkoulun. ja kun näytin isällenini hän sanoi et saa siinä ei ole järkeä. et saa liikuntaa ja nyt etsin mitä sanon isäleni

    • cavallo

      apuaa auttakaa: Näytä tämä viestiketju isällesi!

      Ratsastus todellakin on liikuntaa ja kehittää sekä lihaskuntoa, tasapainoa, koordinaatiokykyä, keskittymiskykyä, rektiokykyä että itsehillintää.

      Voi ratsastuksen ohessa muitakin lajeja harrastaa jos tahtoo, mutta kuntoiluna ratsastus on yhtä tehokasta kuin muutkin lajit.

      Vaikka ratsastus näyttää päällepäin vain matkustamiselle, ei se hevonen itsestään kulje - ratsastaja ohjaa sitä ja säätelee sen vauhtia omalla kehollaan, lihaksillaan ja painollaan. Ratsastustunneille opetellaan myös kouluratsastusliikkeitä, niihinkin tarvitaan ratsastajan ja hevosen yhteistyötä.

      Älä anna periksi vaan vaadi päästä kokeilemaan ratsastusta! Kaikilla talleilla missä itse käyn on myös eri-ikäisiä poikia ja miehiä mukana harrastuksessa. Monet innostuvat myös kilpailemaan ratsastuskoulun järjestämissä ratsastuskilpailuissa taitojen karttuessa.

      Eräs poika aloitti ratsastuksen sinun iässäsi. Nyt vuotta myöhemmin hänelle on ostettu jo oma poni, jolla poika hyppää esteitä ja kilpailee. Koko perhe on nyt innostunut harrastuksesta.

      Jos asut Pirkanmaalla tai lähettyvillä, ehdotan että houkuttelet isäsi mukaan kokeilemaan ratsastusta. Viljakkalassa sijaitseva islanninhevostalli Tuulensillan talli tarjoaa pieniä maastoretkiä ihan ensikertalaisillekin, luotettavilla ja kilteillä islanninhevosilla. Siinä pääsee kokemaan itse millaista ratsastus on, eikä aiempaa kokemusta tarvita sillä ohjaaja neuvoo ennen retkeä perusohjeet ja hevoset kulkevat rauhallisesti jonossa tutun reitin.

      Monet ovat huomanneet miten mielenkiintoinen harrastus onkaan, sillä siihen kuuluu myös yhteys eläviin eläimiin ja luontoon.

      Jos et saa isääsi puhuttua ympäri, tee kuten minä tein lapsena. Säästä kaikista saamistasi rahoista (viikkorahat tai lahjaksi saadut) yhden ratsastustunnin hinta ja varaa irtotunti itsellesi/pyydä vanhempiasi varaamaan, kun sinulla on rahatkin omasta takaa. Näin pääset ratsaille! :)

    • Ei ratsastukselle

      En haluaisi, että 12 v tyttöni aloittaa ratsastuksen, koska harrastus on todella kallis ja vaarallinen. Kuinka moni on katkaissut jäseniään pudotessaan hepan selästä.
      Tyttö oli talleilla kuitenkin kokeilemassa ratsastusta, ja se ei sujunut hyvin. Toisen tytön heppa oli potkaissut tyttöni hevosta, ja tyttöni heppa oli hermostunut ja potkaissut takaisin ja heppa noussut ylös takajaloilleen, ja tyttöni oli pudonnut suuren hevosen alle (!), oli voinut vaikka kuolla, mutta onneksi selvisi säikähdyksellä.
      Tämän jälkeen ratsastushaaveet onneksi unohtuivat...
      älkää suuttuko heppaihmiset, ratsastus on varmasti kivaakin, ja siinä on hyvin puolia, mutta onneksi ei meidän perheelle...

    • Keijo Kullinen

      Heppatytöt tekee sen paremmin ;__)

    • viidenipananmama

      Meidän 8-vuotias aloitti tänä vuonna ratsastuksen ja on nauttinut! Jään silloin tällöin katsomaan tuntia ja pakko sanoa että nopeasti on oppinut pieni tyttö ratsastamaan! Kallistahan se on, mutta tyttö rakastaa ja ei koe harrastusta väsyttävänä ja rankkana. Kannattaa!

    • titisidieeed

      Ei ei ja ei ratsastus on 8 vuotiaalle liian vaarallista. Ratsastus kuuluu aloittaa noin 14 vuotiaana.

    • pö,mkiujnbbhytgvcfre

      Mun tyttö on kanssa halunnut ratsastaa
      jo pari vuotta. Viime kesällä sitten meni poniratsastuksen alkeiskurssille, joka kesti viikon. Joka päivä oli 2 tuntia ratsastusta... Siitä se kipinä sitten lähti... Nyt neiti käy kerran viikossa ratsastamassa ja hallitsee hevosen (ponin) jo todella hienosti. Alkuun hänellä oli taluttaja vierellä, mutta enää ei sitäkään ole. loistava harrastus 7-vuotiaalle, hiukan aralle tytölle. Ratsastuksen lisäksi harrastaa luistelua ja balettia ja uintia.

      Mä olen aina kun vaan mahdollista, katsomassa tuntej ja pieni kipinä on itelläkin herännyt ratsastukseeen...

    • HeppaHobbies

      Ratsastus on juuri noita taitoja vaativa laji. Itselläni tulee hiki jo pelkästä ravaamisesta. Ja olen salitreenit ratsastukseen vaihtanut aikuinen.

    • Hevosharrastus opettaa pitkälti muutakin, kuin itse ratsastuksen tuomat hyödyt, joita on jo iso liuta mainittu keskustelussa. Ratsastukseen kuuluu myös hevosen huolto ja hoito, vastuun ottaminen ja työnteon palkitsevuus niin tallin töissä, kuin hevosen kanssa toimiessakin.

      Tallilta saa äkkiä saman henkisiä kavereita, ja ainakin omien lasten kohdalla mieluummin viettäköön aikaansa siellä, kuin kaupungilla ja kauppakeskuksissa norkoillen, vaikka tosin, taidan itse viettää siellä lapsiakin enemmän aikaa.

      Hevostelu antaa uskottaman paljon, mutta kuluttaa kyllä rahapussin aivan tyhjäksi saakka vaikka halutessaan, mutta varusteista ei kannata tinkiä, sillä oikeanlaisten ja laadukkaiden varusteiden ansiosta (kypärä,turvaliivi,oikeanlaiset kengät, turvajalustimet jne.) onnettomuuksien tasoa saadaan usein lievennettyä, vaikka tekevälle sattuu, aina, eikä sitä kannata pelätä.

      Meillä pahin onnettomuus on käynyt minulle itselleni, polven ja olkapään vamma pudotessani esteen päälle, mutta lapset ovat onneksi säästyneet vain mustelmilla, naarmuilla ja muutamalla tikillä.

    • nomorovaa

      "Ei ei ja ei ratsastus on 8 vuotiaalle liian vaarallista. Ratsastus kuuluu aloittaa noin 14 vuotiaana."

      Voi miten mä naurankaan tälle kommentille :'D!!

    • Sellanen vaan

      Harrastan itse ratsastusta ja pidän siitä tosi paljon olen kumminkin "vähän" vanhempi ratsastus on kyllä aika riskeerava harrastus ta siinä sattuu ja tapahtuu mutta eikös se näin ole että kaikki rakastavat vauhtia ja vaarallisia tilanteita ja jos kurssi on kerta alkeiskurssi niin mikäpä siinä antaaplaa rauta mimmit!

    • Maajussipussi

      Mutta herraisä, eihän se ratsun tarvitse olla hevonen! Ratsastaminen onnistuu hyvin myös esim. lehmällä tai porsaalla!

    • Ikuinenheppatyttö

      Mielummin kuolen hevosten kanssa kuin yksin <3

    • mietikahdesti

      Minusta ratsastus ei ole hyvä harrastus.
      Ponin selässä riippumisesta ei ole mitään hyötyä.
      Maksat tyhjästä ja lapsesi loukkaantuu ennenkuin edes ehtii aloittaa kilpailun(luokkakaverini putosi ponin selästä ja ei pystynyt kävelemään kunnolla moneen viikkoon, koska selkään sattui ja tämäkin on vain pientä......)
      Lapsesi pahimmassa tapauksessa alkaa kiusata henkilöitä jotka eivät harrasta ratsastusta( minua kiusaavat koska en mennyt valtavirran mukana ja aloittanut silloin kuin muut(olen jo lopettanut))
      Lapsesi ei välttämättä nauti siitä (tai ei nautikaan) vaan valittaa aina kuinka .....(putosi, jäsenet ovat kipeänä tallitöistä, sai ns. "huonon" hevosen tunnille, vihaa tunteja/kilpailuja koska ei menesty/jaksa......yms......yms....)
      Tallit teettävät vain maksavilla asiakkailla tallityöt.(joissa vaatteet menevät lantaan yms...)
      PUHUMATTAKAAN MAKSUSTA JOKA ON TÖRKEÄ!!!!!!!!
      Jos olet järkevä vanhempi koita ymmärtää:
      RATSASTUS EI OLE JÄRKEVÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Edellinen kirjoittaja ei selvästikään tiedä MITÄÄN tästä lajista tai perustaa tietämättömyyteensä perustuvan väitteensä silkkaan tyhmyyteen. Poneja ja hevosia ja ratsutalleja on erilaisia. Toiset panostavat turvallisuuteen ja toiset eivät. Ja jokin halpa/ilmainen liikuntalaji olisi hyvä ottaa ratsastuksen rinnalle, ilman niitä ratsastus saattaa tuntua turhan raskaalta aloittelijalle.

      T: StadinC

    • Anonyymi

      Ratsastuksessa on hyötyä! Se on todella ihana ja rento laji.☺️ Suosittelen teidän tytölle.😊 Ei tarvi olla kokenut ratsastaja oikeasti.😀 Pitää vaan muistaa olla rohkea.🙂 Hevonen/poni vaistoaa jos et ole tarpeeksi rohkea🤍

      • Anonyymi

        Toisaalta varsinkin aralle aloittelijalle sopii SRL:n valvoma talli, jossa osataan ottaa huomioon tulevan ratsastajan henkilökohtaiset asiat kuten koko, paino ja mahdollinen arkuus. En tässä tarkoita pelotella vaan yritän kertoa tosiasioita, hevosia on erilaisia - kiltti ja hyvin koulutettu hevonen on useimmiten turvallinen. Tallin säännöt on hyvä lukea tarkkaan ja kuunnella tarkkaan ratsastuksenopettajan ohjeet, neuvot ja käskyt. Onnea ja tsemppiä kaikille jotka miettivät harrastuksen aloittamista. Valitettavasti se ei ole kovin halpaa, varsinkaan täällä pääkaupunkiseudulla - osasyynä on tolkuton arvonlisävero.

        T: Stadin C


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe