Hyvä skanneri negatiivien skannaamiseen

Nina-Negatiivi

Mikä skanneri olisi hyvä tavallisten negatiivien skannaamiseen? Hintaluokka n. 100 eurosta alaspäin. Vai saako tuohon hintaa normikäyttöön kohtuullisen hyvää peliä? En siis tarvitse mitään alan huippua.

14

4497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiukan laajentaa

      ylöspäin, epäilen ettet saa 100 eurolla tai halvemmalla negan skannaukseen riittävää skanneria. Paperikuvien skannaukseen tuolla rahalla saa jo mainion laitteen mutta ei negojen. Negat skannataan niin korkealla tarkkuudella ettei halpislaitteiden tarkkuus riitä siihen. Siksi laita toinen satalappunen tai vaikka kaksikin lisää niin sitten saat kelvollisen skannerin myös negojen skannaukseen.

      Tarkkuus, nimenomaan optinen tarkkuus, pitää olla ainakin 3200*3200, minimissään 2400*2400 mutta ei tuota enää alempi. Paperikuvien skannaukseen toki riittää pienempikin. Ja muista että vain optinen tarkkuus on tärkeä, aivan sama mitä skannerissa luvataan ohjelmalliselle tarkkuudelle, niissä kuvan tarkkuutta nostetaan ohjelmallisesti eli sama homma kuin digikamerassa ja ohjelmallinen vain pilaa kuvan.

    • Jeepsh

      Hyvin on toiminut pari kuukautta CanoScan 8800F. Ainakin minä suosittelisin sitä.

    • ´Timo
    • Nega - Positiivi
      • Nega - Positiivi

        Huomasin juuri ap-viestin päivämäärän, on tainnut hankinta tullut tehtyä jo kauan sitten ;)

        Mutta tokihan asia on edelleen monelle ajankohtainen.


      • Nega - Positiivi kirjoitti:

        Huomasin juuri ap-viestin päivämäärän, on tainnut hankinta tullut tehtyä jo kauan sitten ;)

        Mutta tokihan asia on edelleen monelle ajankohtainen.

        Itsekin hankkimassa jonkunlaista skanneria, jolla voisi skannata mm. negojakin. Onkohan markkinatilanne muuttunut sitten noitten alkupään viestien kannalta? Nuo osoitteet kun eivät löytäneet mitään.
        Paljonko tilanne muuttuu, jos pitäisi olla sellainen kone jopa paitsi skannaa hyvällä kotilaadula negoja, myös aanelosia?


      • fIlnNc0gh2
        PenaL kirjoitti:

        Itsekin hankkimassa jonkunlaista skanneria, jolla voisi skannata mm. negojakin. Onkohan markkinatilanne muuttunut sitten noitten alkupään viestien kannalta? Nuo osoitteet kun eivät löytäneet mitään.
        Paljonko tilanne muuttuu, jos pitäisi olla sellainen kone jopa paitsi skannaa hyvällä kotilaadula negoja, myös aanelosia?

        Ostin tuollaisen. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=44140
        Paperilta ainakin skannaa hyvää jälkeä. Filmipuolta ei ole vielä ehditty kokeilla.
        Mukana tulee ohjelmaromppu, mutta sen sisältämistä ohjelmista ei ole kokemusta koska käytän Linuxia.


      • fIlnNc0gh2
        fIlnNc0gh2 kirjoitti:

        Ostin tuollaisen. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=44140
        Paperilta ainakin skannaa hyvää jälkeä. Filmipuolta ei ole vielä ehditty kokeilla.
        Mukana tulee ohjelmaromppu, mutta sen sisältämistä ohjelmista ei ole kokemusta koska käytän Linuxia.

        Kokeilin muutamalla negalla. Aivan hyvää jälkeä tulee. Filmikehystä täytyy kohdella hellävaraisesti. On sen verran heikon tuntuinen. Muuten OK satunnaiseen filmiskannaukseen.


      • väriä en tarvi
        fIlnNc0gh2 kirjoitti:

        Ostin tuollaisen. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=44140
        Paperilta ainakin skannaa hyvää jälkeä. Filmipuolta ei ole vielä ehditty kokeilla.
        Mukana tulee ohjelmaromppu, mutta sen sisältämistä ohjelmista ei ole kokemusta koska käytän Linuxia.

        -------->The Sims - Keskiaika (Medieval) PC-peli.


        eli mv monitoimilaitteita suositelkaa!


    • käytössä2
    • joojuujaa

      dealeksreemut tarjoaa cmos kameroita skannereina. Kuvalaatu on jotain muuta kuin skannereilla. Itse skannautin virmassa n. 2000 negaa...

    • Anonyymi

      Mulla on Epson Perfection V600. Olen skannannut dioja ja kinofilmejä, kaikki onnistuneet loistavasti. Vielä olisi vanhoja Kodak Instamatic -kameralla kuvattuja 126-koon negoja (neliönmuotoinen kuva), kun niitä yrittää skannata, skanneri skannaa kinofilmin muotoisena, joten kuvajako ei onnistu. Onko jollain antaa vinkkiä, miten 125-koon negojen skannaus onnistuu oikein?

      • Skannaa joka ruutu erikseen rajaten sen ensin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe