K-kirjain

tenustin

Moi!
Onko kellään kokemusta kun lapsi ei osaa sanoa k-kirjainta?Meillä poika 4-vee, käyty vuosi puheterapeutilla ja puhe kehittynyt siitä mitä se on ollut, mutta k-kirjainta ei osaa sanoa ja korvaa sen t-kirjaimella...

vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan!!

7

1909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harjoittelua

vaan eikä mitään paniikkia. Kaverini skidi löysi k:n vasta ekaluokalla.

• sai...

puheterapeutilta semmosen tikun, millä kurkkuunkin kurkitaan. Sanoi sitä K-tikuksi. Sillä piti painaa kieltä alas, kun sanoi K:oon ja kas kummaa, T muuttuikin K:ksi :)

Meidän pojalla oli ilmeisesti se vika, että nosti kielen kitalakeen, vaikka olis pitäny pitää alhaalla. Nopeasti sitten kieli oppi oikean paikan ilman tikkuakin :)

• tenustin

Kiitos vinkistä:)
        Kysynkin moisesta tikusta kun menemme seuraavalle käynnille.

• stadilainen

Olipa "hauska" kuulla, että jollain muullakin on sama ongelma kuin meidän 4-vuotiaalla tytöllä. Tuo tikku-vinkki oli hyvä, täytyykin kokeilla. Meille puheterapeutti ei ole sanonut mitään että pitäisi olla huolissaan vielä, tilannetta vain tarkkaillaan kerran vuodessa.

• luokanope

Taannoin ekaluokalleni luli poika, joka korvasi puheessaan kaikki K-kirjaimet T-kirjaimella. Ei mennyt kauaakaan, kun koulumme erityisopettaja puheopetuksellaan sai asian korjattua. Eli pienestä on kiinni!

• kohta viisi vuotias

poikamme, joka on kohta viisi, sanoo myös aina K:n T:ksi. Neljävuotis neuvolassa sanottiin että katsotaan sitten vuoden päästä, että jos ei osaa niin mennään puheterapeutille.

Itse en ole huolissaan ollut, mutta todella ärsyttävää käytöstä olemme kohdanneet joiltain aikuisilta, jotka aina huomauttaa pojalle virheestä. Pojalle tulee välittömästi stoppi puhumiselle ja hän alkaa etsiä sellaisia sanoja joissa ei ole K-kirjainta. Ilmiselvästi poikamme silloin häpeää ettei kirjain tule oikein (sehän taitaa ollakin ärsyttävien aikuisten tarkoitus, saada poika häpeämään).
      Nyt yritän tuota tikkuharjoitusta kokeilla, jos kirjainvirhe siten helposti korjaantusi.

• aksu12

Moro itse olen 13 v ja en osaa k ja se harmittaa sillä jos sanon koulu niin pojat sanoo koulussa aia ai oulu sitten sanovat ollaanko oulussa? miten saan sanottua k ? kiitos jos autatte :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      372
      2328
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      61
      1796
    3. 154
      1365
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1192
    5. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1181
    6. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      915
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      90
      834
    8. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      802
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      41
      777
    10. Alavuden Ähtärin kylä 1.1.2028

Ketä saamme kiittää tästä?
      Ähtäri
      28
      773
    Aihe