K-kirjain

tenustin

Moi!
Onko kellään kokemusta kun lapsi ei osaa sanoa k-kirjainta?Meillä poika 4-vee, käyty vuosi puheterapeutilla ja puhe kehittynyt siitä mitä se on ollut, mutta k-kirjainta ei osaa sanoa ja korvaa sen t-kirjaimella...

vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan!!

7

1699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harjoittelua

      vaan eikä mitään paniikkia. Kaverini skidi löysi k:n vasta ekaluokalla.

    • sai...

      puheterapeutilta semmosen tikun, millä kurkkuunkin kurkitaan. Sanoi sitä K-tikuksi. Sillä piti painaa kieltä alas, kun sanoi K:oon ja kas kummaa, T muuttuikin K:ksi :)

      Meidän pojalla oli ilmeisesti se vika, että nosti kielen kitalakeen, vaikka olis pitäny pitää alhaalla. Nopeasti sitten kieli oppi oikean paikan ilman tikkuakin :)

      • tenustin

        Kiitos vinkistä:)
        Kysynkin moisesta tikusta kun menemme seuraavalle käynnille.


    • stadilainen

      Olipa "hauska" kuulla, että jollain muullakin on sama ongelma kuin meidän 4-vuotiaalla tytöllä. Tuo tikku-vinkki oli hyvä, täytyykin kokeilla. Meille puheterapeutti ei ole sanonut mitään että pitäisi olla huolissaan vielä, tilannetta vain tarkkaillaan kerran vuodessa.

    • luokanope

      Taannoin ekaluokalleni luli poika, joka korvasi puheessaan kaikki K-kirjaimet T-kirjaimella. Ei mennyt kauaakaan, kun koulumme erityisopettaja puheopetuksellaan sai asian korjattua. Eli pienestä on kiinni!

    • kohta viisi vuotias

      poikamme, joka on kohta viisi, sanoo myös aina K:n T:ksi. Neljävuotis neuvolassa sanottiin että katsotaan sitten vuoden päästä, että jos ei osaa niin mennään puheterapeutille.

      Itse en ole huolissaan ollut, mutta todella ärsyttävää käytöstä olemme kohdanneet joiltain aikuisilta, jotka aina huomauttaa pojalle virheestä. Pojalle tulee välittömästi stoppi puhumiselle ja hän alkaa etsiä sellaisia sanoja joissa ei ole K-kirjainta. Ilmiselvästi poikamme silloin häpeää ettei kirjain tule oikein (sehän taitaa ollakin ärsyttävien aikuisten tarkoitus, saada poika häpeämään).
      Nyt yritän tuota tikkuharjoitusta kokeilla, jos kirjainvirhe siten helposti korjaantusi.

    • aksu12

      Moro itse olen 13 v ja en osaa k ja se harmittaa sillä jos sanon koulu niin pojat sanoo koulussa aia ai oulu sitten sanovat ollaanko oulussa? miten saan sanottua k ? kiitos jos autatte :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe