Moi!
Onko kellään kokemusta kun lapsi ei osaa sanoa k-kirjainta?Meillä poika 4-vee, käyty vuosi puheterapeutilla ja puhe kehittynyt siitä mitä se on ollut, mutta k-kirjainta ei osaa sanoa ja korvaa sen t-kirjaimella...
vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan!!
K-kirjain
7
1739
Vastaukset
- harjoittelua
vaan eikä mitään paniikkia. Kaverini skidi löysi k:n vasta ekaluokalla.
- sai...
puheterapeutilta semmosen tikun, millä kurkkuunkin kurkitaan. Sanoi sitä K-tikuksi. Sillä piti painaa kieltä alas, kun sanoi K:oon ja kas kummaa, T muuttuikin K:ksi :)
Meidän pojalla oli ilmeisesti se vika, että nosti kielen kitalakeen, vaikka olis pitäny pitää alhaalla. Nopeasti sitten kieli oppi oikean paikan ilman tikkuakin :)- tenustin
Kiitos vinkistä:)
Kysynkin moisesta tikusta kun menemme seuraavalle käynnille.
- stadilainen
Olipa "hauska" kuulla, että jollain muullakin on sama ongelma kuin meidän 4-vuotiaalla tytöllä. Tuo tikku-vinkki oli hyvä, täytyykin kokeilla. Meille puheterapeutti ei ole sanonut mitään että pitäisi olla huolissaan vielä, tilannetta vain tarkkaillaan kerran vuodessa.
- luokanope
Taannoin ekaluokalleni luli poika, joka korvasi puheessaan kaikki K-kirjaimet T-kirjaimella. Ei mennyt kauaakaan, kun koulumme erityisopettaja puheopetuksellaan sai asian korjattua. Eli pienestä on kiinni!
- kohta viisi vuotias
poikamme, joka on kohta viisi, sanoo myös aina K:n T:ksi. Neljävuotis neuvolassa sanottiin että katsotaan sitten vuoden päästä, että jos ei osaa niin mennään puheterapeutille.
Itse en ole huolissaan ollut, mutta todella ärsyttävää käytöstä olemme kohdanneet joiltain aikuisilta, jotka aina huomauttaa pojalle virheestä. Pojalle tulee välittömästi stoppi puhumiselle ja hän alkaa etsiä sellaisia sanoja joissa ei ole K-kirjainta. Ilmiselvästi poikamme silloin häpeää ettei kirjain tule oikein (sehän taitaa ollakin ärsyttävien aikuisten tarkoitus, saada poika häpeämään).
Nyt yritän tuota tikkuharjoitusta kokeilla, jos kirjainvirhe siten helposti korjaantusi. - aksu12
Moro itse olen 13 v ja en osaa k ja se harmittaa sillä jos sanon koulu niin pojat sanoo koulussa aia ai oulu sitten sanovat ollaanko oulussa? miten saan sanottua k ? kiitos jos autatte :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059