K-kirjain

tenustin

Moi!
Onko kellään kokemusta kun lapsi ei osaa sanoa k-kirjainta?Meillä poika 4-vee, käyty vuosi puheterapeutilla ja puhe kehittynyt siitä mitä se on ollut, mutta k-kirjainta ei osaa sanoa ja korvaa sen t-kirjaimella...

vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan!!

7

1739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harjoittelua

vaan eikä mitään paniikkia. Kaverini skidi löysi k:n vasta ekaluokalla.

• sai...

puheterapeutilta semmosen tikun, millä kurkkuunkin kurkitaan. Sanoi sitä K-tikuksi. Sillä piti painaa kieltä alas, kun sanoi K:oon ja kas kummaa, T muuttuikin K:ksi :)

Meidän pojalla oli ilmeisesti se vika, että nosti kielen kitalakeen, vaikka olis pitäny pitää alhaalla. Nopeasti sitten kieli oppi oikean paikan ilman tikkuakin :)

• tenustin

Kiitos vinkistä:)
        Kysynkin moisesta tikusta kun menemme seuraavalle käynnille.

• stadilainen

Olipa "hauska" kuulla, että jollain muullakin on sama ongelma kuin meidän 4-vuotiaalla tytöllä. Tuo tikku-vinkki oli hyvä, täytyykin kokeilla. Meille puheterapeutti ei ole sanonut mitään että pitäisi olla huolissaan vielä, tilannetta vain tarkkaillaan kerran vuodessa.

• luokanope

Taannoin ekaluokalleni luli poika, joka korvasi puheessaan kaikki K-kirjaimet T-kirjaimella. Ei mennyt kauaakaan, kun koulumme erityisopettaja puheopetuksellaan sai asian korjattua. Eli pienestä on kiinni!

• kohta viisi vuotias

poikamme, joka on kohta viisi, sanoo myös aina K:n T:ksi. Neljävuotis neuvolassa sanottiin että katsotaan sitten vuoden päästä, että jos ei osaa niin mennään puheterapeutille.

Itse en ole huolissaan ollut, mutta todella ärsyttävää käytöstä olemme kohdanneet joiltain aikuisilta, jotka aina huomauttaa pojalle virheestä. Pojalle tulee välittömästi stoppi puhumiselle ja hän alkaa etsiä sellaisia sanoja joissa ei ole K-kirjainta. Ilmiselvästi poikamme silloin häpeää ettei kirjain tule oikein (sehän taitaa ollakin ärsyttävien aikuisten tarkoitus, saada poika häpeämään).
      Nyt yritän tuota tikkuharjoitusta kokeilla, jos kirjainvirhe siten helposti korjaantusi.

• aksu12

Moro itse olen 13 v ja en osaa k ja se harmittaa sillä jos sanon koulu niin pojat sanoo koulussa aia ai oulu sitten sanovat ollaanko oulussa? miten saan sanottua k ? kiitos jos autatte :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe