Lämmönsäätö autom.

mond01

Onko tämä mondeon lämmönsäädön ominaisuus vai vika, kun tuo sisätilan lämpötila ei tahdo pysyä/asettua oikeaksi oikein millään, varsinkin jos pysäyttää/sammuttaa auton vaikka 5min:ksi ja lähtee taas ajoon alkaa kylmän työntäminen joka KESTÄÄ kauan (en ole edes tarennut kokeilla kuinka kauan) niin pakko säätää hetkeksi lämpöä ylöspäin jottä säätö herää. Muutenkin kaupunkiajossa lyhyttä ajoa, ei edes kannata käyttää "auto" asentoa, kun lämpötila ei ikinä ole oikea. Kyseessä mondeo -01 ghia 2.5l

11

4273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2001...

      Itselläni on ollut manuaalisessa lämmönsäädössä säätövikaa. Lämmintä tulee sisään jos säätövipu on täysillä lämmöillä. Heti kun vähänkin pienentää lämpöä, niin rupeaa puhaltamaan aivan kylmää. Jos puhallinta pitää täysillä, niin silloin lämpötila pysyy paremmin paikoillaan.
      Välillä kun rumppaa säädintä kuumalle ja kylmälle edestakaisin, niin silloinkin lämpötilan säätö toimii paremmin. Taitaa olla tyyppivika??

      • mond01

        Niin tuo tuntuu tekevän minullakin hieman manuaalilla, ei niin pahasti kuin auto as. oliskohan vikana säätöventiilin kiinni takertelu, kun siihen tuntuu auttavan tuo lämmön nosto hetkeksi.


      • 2001...
        mond01 kirjoitti:

        Niin tuo tuntuu tekevän minullakin hieman manuaalilla, ei niin pahasti kuin auto as. oliskohan vikana säätöventiilin kiinni takertelu, kun siihen tuntuu auttavan tuo lämmön nosto hetkeksi.

        Ko. säätövika ilmeni tänä talvena. Säädintä tosiaan pitää useita kertoja rumpata edestakaisin, niin sitten lämpötila rupeaa pysymään oikeana.
        Sitten kun lämpötila pysyy oikeana, niin silloin vasta puhaltimen nopeutta voi pienentää. Jos liian aikaisin pienentää puhallinta niin rupeaa kylmää puhaltamaan. Lämpötilan ollessa kuumassa asennossa ei kylmää puhalla milloinkaan vaikka puhallin olisi aivan pienellä, mutta kun säädintä nykäisee vähän viileämmälle, niin silloin heti rupeaa tulemaan kylmää ilmaan.


      • mond01
        2001... kirjoitti:

        Ko. säätövika ilmeni tänä talvena. Säädintä tosiaan pitää useita kertoja rumpata edestakaisin, niin sitten lämpötila rupeaa pysymään oikeana.
        Sitten kun lämpötila pysyy oikeana, niin silloin vasta puhaltimen nopeutta voi pienentää. Jos liian aikaisin pienentää puhallinta niin rupeaa kylmää puhaltamaan. Lämpötilan ollessa kuumassa asennossa ei kylmää puhalla milloinkaan vaikka puhallin olisi aivan pienellä, mutta kun säädintä nykäisee vähän viileämmälle, niin silloin heti rupeaa tulemaan kylmää ilmaan.

        Pitäis vissiin kysyä Fordilta kun tuo piirikaavio näyttäisi että lämmitysautomatiikassa olisi testipistoke, josko pystyisivät lukee onko ok.


    • harvoin tulee koskettua

      2006 mallisessa en ole huomannut ongelmia. Lämmitin on aina automaatilla ja hyvin harvoin edes kosken siihen. Lähinnä säädön tarvetta voi tulla pitkällä matkalla, jolloin auton lämpötila tasaantuu ja voi tulla tarve säätää aste tai pari suuntaa tai toiseen. Tietysti sekin vaikuttaa että onko talvitakki päällä vai ei.

    • Haruger

      Ainakin itse olen huomannut (mondeo -07 autom.ilmast.) että automaatilla ollessaan lämmönsäätö toimii huonosti keväisin ja syksyllä. Ilmeisesti kun ulkona lämpö on nollan tienoilla (ei lähde ilmastointi kompura päälle) ja auton sisälämpö saattaa auringon vaikutuksesta olla hyvinkin korkea ei automatiikka hallitse tilannetta. Kesällä toimii hyvin ja pitää lämmön tasaisena. Lisäksi hassu piirre laitteessa on myös kompuran toiminta eli on joko aina päällä (jos ulkolämpötila sallii, AUTO-asento) tai sitten pois (eco-asento). Automaattisesti ei Mondeossa kompura mene pois/päälle riippuen viilennys tarpeesta!

      Toinen ongelma laitteessa on talvella ilman ohjauksen toiminta eli ikkunat huurtuu helposti jos ei "pakota" ilmavirtaa ikkunoille. Ts. puhaltaa automaatilla ollessaan liiaksi jaloille.

      Omat ajoni kuitenkin lähes täysin maantieajoa jolloin lämmöillä on varmasti ollut mahdollisuus tasaantua.

      Kysyin noista ominaisuuksista merkkihuollosta ja siellä totesivat että vaikka Mondeossa on automaatti-ilmastointi pitää ilmanjakoa ohjata käsin!?!. Mielestäni täysin väärää tietoa! Kyllä ilman ohjaus on tarkoitettu toimivan automaattisesti. Aikaisemmassa ranskalaisessa autossani lähes ainoita hyviä puolia oli juuri automaatti-ilmastoinnin toiminta.

      • mond01

        Taitaa voorti haistaa kevään kun eilen lämmönsäätö ei totellut sitten ollenkaan, sai vain kuumaa ja vähän haaleampaa, alko tulla pikkasen hiki, onneksi ei ollut pitkä ajomatka, ulkona oli kymmenkunta astetta lämmintä, ilmastointi päällä, lämmönsäätö manuaalilla LO asennossa silti puski lämmintä ohjaamoon, ilmastointi putket kyllä kylmiä, no tänään taas toimi.


    • korjattu

      Lieneekö moottorin lämmöt normaalit?
      Esiintyy vikaa jossa moottorin termostaatti hirttää kiinni, yleensä aukiasentoon ja sillon ei lämpene auto.

      • mond01

        Ongelmanahan ei ple etteikö auto lämpiäisi, vaan tuo säädön toimimattomuus, en usko että moottorin lämpö laskee 5min. aikana auto sammutettuna niin paljon että vaikuttaisi lämpötilan säätöön, sisäanturihan mittaa automatiikalle lämpötilaa moottorin lämpötilasta riippumatta (tietääkseni).


    • Mondeo '02

      Takkuaa ne karvahattumallitkin. Säätimen kun kääntää kuumimmalle, alkaa kylmän puhallus:) Täytyy vääntää takaisin jonkun verran, että saa lämmintä. Muutenkin puolen millin säätö voi merkitä ~5 astetta. Hyvä hinta/laatu kaikesta huolimatta.

      • pikkuvikoja

        Minulla täsmälleen sama oire, Mistä mahtaisi johtua??? Täysillä tulee kylmää ja piiru takaisin säätämällä tuleekin sitten jo kuumaa ilmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10934
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5220
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2433
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2133
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1701
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1544
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1241
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1166
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      892
    Aihe