Tarrapohjan kytkeminen osoiterekisteriin

makv

Osoiterekisteri tehdään esimerkiksi Calc-laskentataulukkoon, csv-tekstitiedostoon tai tietokantaan. Kirjepohja, tarrapohja tai kirjekuoripohja laaditaan Writerissa ja kytketään se osoiterekisteriin. Tulostuksen yhteydessä voidaan vielä erikseen valita ne rekisterin osoitteet, joista paperituloste halutaan.

Voisiko joku suomentaa kyseisiä lauseita? Oon päässyt siihen vaiheeseen että mulla on Calcissa tehty rekisteri, joka on muutettu tietokannaksi (base). Mutta miten saan kytkettyä sen tarrapohjiin? Löysin täältä foorumilta jonkun ohjeen, mutta sen mukaan osoitetarrat pitää synkronoida, ja sellainen vaihtoehto ei tule näkyviin. Onko jotain muuta keinoa saada calcissa oleva rekisteri osoitetarroiksi writeriin (tarrapohjat on valmiina writerin tiedostossa)?

7

2213

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun Calcissa tehty taulukko (Tiedot/Määritä alue ... nimetty kentät ) on siirretty Baseen niin, että se näkyy muille (rekisteröity) ja talletettu, niin sitten pitäisi varmaan alkaa tekemään osoitetarroja valitsemalla Officessa (missä ohjelmaosiossa tahansa, luulisin) Tiedosto/Uusi/Osoitetarrat. Lomakeikkunassa olisi nyt varmaan valittava se Basen kanta ja sieltä vielä oikea (ainoa?) taulu. Taulun kenttiä saa sitten klikkaamalla siihen tarrapohjan tapaiseen ruutuun. Tekstiä saa sekaan, jos haluaa.

Enterin kanssa lienee syytä olla varovainen, jos ei tiedä (niinkuin minäkään en), miten jatkossa saa vaihdettua sitä tarra-arkkia. Sen valinnan voi kuitenkin tehdä tässä vaiheessa.

Osoitetarrat-lomakkeella, tosin melko sokkona, jos ei satu tietämään, mitä merkkiä on käyttämäsi tarra-arkki. Eli en tiedä, miten voisi määrittää tarran ja arkin ominaisuudet. Sitten kun on valinnut jonkun tarra-arkin listasta, siinä Osoitetarrat-ikkunassa näkyy vähän niitä mittojakin, esim. montako tarraa arkilla. Tätä tietoa ei vain ole näkyvissä valintalistassa.

Kun sitten kuvittelee tehneensä tarvittavat määritykset, voi klikata "Uusi asiakirja" -painiketta. Näytölle tulee tarra-arkki (jos on valinnut 1x1 -arkin, vain yksi tarra). Periaatteessa tässä voi tehdä muutoksia, mutta kait enemmän tarrakohtaisesti kuin kaikkiin yhtä aikaa? Esim. tietokantatalu näkyy Näytä/Tietolähteet -valinnalla ja siitä saa tiputettua kenttiä tarroihin.

Tulostuksen saa menemään joukkokirjetulostuksen kautta, kun valitsee Tiedosto/tulosta.

Ehkä toimii, ehkä ei. En ole käyttänyt tuota itse mihinkään.

• tätä
        tuttumies kirjoitti:

Edellinen ohje tuli vain kertayritys-erehdys -kokeilulla.
        Tässä lienee paremmat ohjeet:
        http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Writer_Guide/Printing_envelopes#Setting_up_envelope_details_from_a_database

Ja sitten löyty ne asetuksetkin, ettei tarttekaan sokkona:
        http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Writer_Guide/Printing_labels

Ainakin uusimmassa 2.4- versiossa näyttäisi olevan

Avaa tekstinkäsittelyohjelma Writer.

Valitse: Tiedosto -> Uusi -> Osoitetarrat

Valitse Muotoilu-välilehti ja laita asetukset tarra-arkkisi koon mukaan.

Tallenna asetukset ja anna nimi. Tämän jälkeen sinulla on aina käytössäsi nämä asetukset antamallasi nimellä.

Mene Osoitetarrat-välilehdelle.

Ota mahdollinen ruksi pois kohdasta: Osoite.

Avaa tietokanta-alasvetovalikko ja valitse sieltä tietokanta, jossa osoitteet ovat.

Valitse Taulukko-alasvetovalikosta Taulukko 1.

Avaa Tietokannan kenttä-valikko. Klikkaa Etunimi ja klikkaa nuolta, jolloin kenttä siirtyy Tarran teksti-laatikkoon. Paina välilyönti ja valitse Sukunimi, klikkaa nuolta. Paina enter ja valitse Osoite jne. Välilyönti siis etu- ja sukunimen väliin sekä postinumeron ja postitoimipaikan väliin.

Valitse tuotemerkki-alasvetovalikosta tallentamasi tarra-asetukset.

Muotoiluun valinta: Jatkuva

Klikkaa Uusi asiakirja.
        Saat osoitetarrapohjan näkyviin.

Jatka valitsemalla:
        Työkalut -> Joukkokirjeen ohjattu luonti

Klikkaa kohtaa: 8. Tallenna, tulosta tai lähetä

Saat osoitetarroihin tiedot.

Valitse, jos haluat tallentaa seuraavaa käyttöä varten tarrapohjamallin (pohjan, johon ei ole haettu vielä nimiä) ja klikkaa Tallenna pohjana oleva asiakirja

Valitse, jos haluat tallentaa osoitetarrat, joihin on haettu osoitteet (valmiit tarrat)

Valitse: Tallenna yksittäinen asiakirja ja klikkaa Tallenna asiakirja.

Tallentaa jokaisen tarrasivun erikseen.

Tallenna ja klikkaa Valmis.

• otuma
        tätä kirjoitti:

Avaa tekstinkäsittelyohjelma Writer.

Valitse: Tiedosto -> Uusi -> Osoitetarrat

Valitse Muotoilu-välilehti ja laita asetukset tarra-arkkisi koon mukaan.

Tallenna asetukset ja anna nimi. Tämän jälkeen sinulla on aina käytössäsi nämä asetukset antamallasi nimellä.

Mene Osoitetarrat-välilehdelle.

Ota mahdollinen ruksi pois kohdasta: Osoite.

Avaa tietokanta-alasvetovalikko ja valitse sieltä tietokanta, jossa osoitteet ovat.

Valitse Taulukko-alasvetovalikosta Taulukko 1.

Avaa Tietokannan kenttä-valikko. Klikkaa Etunimi ja klikkaa nuolta, jolloin kenttä siirtyy Tarran teksti-laatikkoon. Paina välilyönti ja valitse Sukunimi, klikkaa nuolta. Paina enter ja valitse Osoite jne. Välilyönti siis etu- ja sukunimen väliin sekä postinumeron ja postitoimipaikan väliin.

Valitse tuotemerkki-alasvetovalikosta tallentamasi tarra-asetukset.

Muotoiluun valinta: Jatkuva

Klikkaa Uusi asiakirja.
        Saat osoitetarrapohjan näkyviin.

Jatka valitsemalla:
        Työkalut -> Joukkokirjeen ohjattu luonti

Klikkaa kohtaa: 8. Tallenna, tulosta tai lähetä

Saat osoitetarroihin tiedot.

Valitse, jos haluat tallentaa seuraavaa käyttöä varten tarrapohjamallin (pohjan, johon ei ole haettu vielä nimiä) ja klikkaa Tallenna pohjana oleva asiakirja

Valitse, jos haluat tallentaa osoitetarrat, joihin on haettu osoitteet (valmiit tarrat)

Valitse: Tallenna yksittäinen asiakirja ja klikkaa Tallenna asiakirja.

Tallentaa jokaisen tarrasivun erikseen.

Tallenna ja klikkaa Valmis.

Kiitos tästä "rautalankaohjeesta". Minäkin onnistuin!

• winuser

Enpä viitsisi ruveta taulukkolaskentaohjelmalla mitään rekistereitä pitämään. Accesilla hommat hoituu hienosti. http://aijaa.com/kbcjeK

• Winluuserille

Tai Open- / LibreOfficeen kuuluvalla Base tietokannalla, vastaa MS:n Accessia. Tai jonkun muun toimisto-ohjelmistopaketin tietokantatyökaluilla.

Microsoftille löytyy useita (yleensä myös parempia) vaihtoehtoja.

• winuser
        Winluuserille kirjoitti:

Tai Open- / LibreOfficeen kuuluvalla Base tietokannalla, vastaa MS:n Accessia. Tai jonkun muun toimisto-ohjelmistopaketin tietokantatyökaluilla.

Microsoftille löytyy useita (yleensä myös parempia) vaihtoehtoja.

No kun nyt sitten tälle linjalle ajauduttiin, niin kyllä se Base on tietokannan irvikuva. Enkä minä ole luuseri!

Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      134
      744
    2. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      622
    3. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      70
      619
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      561
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      529
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      500
    7. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      489
    8. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      36
      465
    9. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      458
    10. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      261
      449
    11. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      90
      407
    12. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      25
      397
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      36
      391
    14. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      385
    15. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      32
      376
    16. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      84
      375
    17. Mikä on ollut ihanin

Kohtaaminen kaivattusi kanssa? Mistä haaveilet hänen kanssaan?
      Ikävä
      13
      375
    18. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    19. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      63
      362
    20. 20
      357
    Aihe