Osoiterekisteri tehdään esimerkiksi Calc-laskentataulukkoon, csv-tekstitiedostoon tai tietokantaan. Kirjepohja, tarrapohja tai kirjekuoripohja laaditaan Writerissa ja kytketään se osoiterekisteriin. Tulostuksen yhteydessä voidaan vielä erikseen valita ne rekisterin osoitteet, joista paperituloste halutaan.
Voisiko joku suomentaa kyseisiä lauseita? Oon päässyt siihen vaiheeseen että mulla on Calcissa tehty rekisteri, joka on muutettu tietokannaksi (base). Mutta miten saan kytkettyä sen tarrapohjiin? Löysin täältä foorumilta jonkun ohjeen, mutta sen mukaan osoitetarrat pitää synkronoida, ja sellainen vaihtoehto ei tule näkyviin. Onko jotain muuta keinoa saada calcissa oleva rekisteri osoitetarroiksi writeriin (tarrapohjat on valmiina writerin tiedostossa)?
Tarrapohjan kytkeminen osoiterekisteriin
7
2095
Vastaukset
Kun Calcissa tehty taulukko (Tiedot/Määritä alue ... nimetty kentät ) on siirretty Baseen niin, että se näkyy muille (rekisteröity) ja talletettu, niin sitten pitäisi varmaan alkaa tekemään osoitetarroja valitsemalla Officessa (missä ohjelmaosiossa tahansa, luulisin) Tiedosto/Uusi/Osoitetarrat. Lomakeikkunassa olisi nyt varmaan valittava se Basen kanta ja sieltä vielä oikea (ainoa?) taulu. Taulun kenttiä saa sitten klikkaamalla siihen tarrapohjan tapaiseen ruutuun. Tekstiä saa sekaan, jos haluaa.
Enterin kanssa lienee syytä olla varovainen, jos ei tiedä (niinkuin minäkään en), miten jatkossa saa vaihdettua sitä tarra-arkkia. Sen valinnan voi kuitenkin tehdä tässä vaiheessa.
Osoitetarrat-lomakkeella, tosin melko sokkona, jos ei satu tietämään, mitä merkkiä on käyttämäsi tarra-arkki. Eli en tiedä, miten voisi määrittää tarran ja arkin ominaisuudet. Sitten kun on valinnut jonkun tarra-arkin listasta, siinä Osoitetarrat-ikkunassa näkyy vähän niitä mittojakin, esim. montako tarraa arkilla. Tätä tietoa ei vain ole näkyvissä valintalistassa.
Kun sitten kuvittelee tehneensä tarvittavat määritykset, voi klikata "Uusi asiakirja" -painiketta. Näytölle tulee tarra-arkki (jos on valinnut 1x1 -arkin, vain yksi tarra). Periaatteessa tässä voi tehdä muutoksia, mutta kait enemmän tarrakohtaisesti kuin kaikkiin yhtä aikaa? Esim. tietokantatalu näkyy Näytä/Tietolähteet -valinnalla ja siitä saa tiputettua kenttiä tarroihin.
Tulostuksen saa menemään joukkokirjetulostuksen kautta, kun valitsee Tiedosto/tulosta.
Ehkä toimii, ehkä ei. En ole käyttänyt tuota itse mihinkään.Edellinen ohje tuli vain kertayritys-erehdys -kokeilulla.
Tässä lienee paremmat ohjeet:
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Writer_Guide/Printing_envelopes#Setting_up_envelope_details_from_a_database
Ja sitten löyty ne asetuksetkin, ettei tarttekaan sokkona:
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Writer_Guide/Printing_labels
Ainakin uusimmassa 2.4- versiossa näyttäisi olevan- tätä
tuttumies kirjoitti:
Edellinen ohje tuli vain kertayritys-erehdys -kokeilulla.
Tässä lienee paremmat ohjeet:
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Writer_Guide/Printing_envelopes#Setting_up_envelope_details_from_a_database
Ja sitten löyty ne asetuksetkin, ettei tarttekaan sokkona:
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Writer_Guide/Printing_labels
Ainakin uusimmassa 2.4- versiossa näyttäisi olevanAvaa tekstinkäsittelyohjelma Writer.
Valitse: Tiedosto -> Uusi -> Osoitetarrat
Valitse Muotoilu-välilehti ja laita asetukset tarra-arkkisi koon mukaan.
Tallenna asetukset ja anna nimi. Tämän jälkeen sinulla on aina käytössäsi nämä asetukset antamallasi nimellä.
Mene Osoitetarrat-välilehdelle.
Ota mahdollinen ruksi pois kohdasta: Osoite.
Avaa tietokanta-alasvetovalikko ja valitse sieltä tietokanta, jossa osoitteet ovat.
Valitse Taulukko-alasvetovalikosta Taulukko 1.
Avaa Tietokannan kenttä-valikko. Klikkaa Etunimi ja klikkaa nuolta, jolloin kenttä siirtyy Tarran teksti-laatikkoon. Paina välilyönti ja valitse Sukunimi, klikkaa nuolta. Paina enter ja valitse Osoite jne. Välilyönti siis etu- ja sukunimen väliin sekä postinumeron ja postitoimipaikan väliin.
Valitse tuotemerkki-alasvetovalikosta tallentamasi tarra-asetukset.
Muotoiluun valinta: Jatkuva
Klikkaa Uusi asiakirja.
Saat osoitetarrapohjan näkyviin.
Jatka valitsemalla:
Työkalut -> Joukkokirjeen ohjattu luonti
Klikkaa kohtaa: 8. Tallenna, tulosta tai lähetä
Saat osoitetarroihin tiedot.
Valitse, jos haluat tallentaa seuraavaa käyttöä varten tarrapohjamallin (pohjan, johon ei ole haettu vielä nimiä) ja klikkaa Tallenna pohjana oleva asiakirja
Valitse, jos haluat tallentaa osoitetarrat, joihin on haettu osoitteet (valmiit tarrat)
Valitse: Tallenna yksittäinen asiakirja ja klikkaa Tallenna asiakirja.
Tallentaa jokaisen tarrasivun erikseen.
Tallenna ja klikkaa Valmis. - otuma
tätä kirjoitti:
Avaa tekstinkäsittelyohjelma Writer.
Valitse: Tiedosto -> Uusi -> Osoitetarrat
Valitse Muotoilu-välilehti ja laita asetukset tarra-arkkisi koon mukaan.
Tallenna asetukset ja anna nimi. Tämän jälkeen sinulla on aina käytössäsi nämä asetukset antamallasi nimellä.
Mene Osoitetarrat-välilehdelle.
Ota mahdollinen ruksi pois kohdasta: Osoite.
Avaa tietokanta-alasvetovalikko ja valitse sieltä tietokanta, jossa osoitteet ovat.
Valitse Taulukko-alasvetovalikosta Taulukko 1.
Avaa Tietokannan kenttä-valikko. Klikkaa Etunimi ja klikkaa nuolta, jolloin kenttä siirtyy Tarran teksti-laatikkoon. Paina välilyönti ja valitse Sukunimi, klikkaa nuolta. Paina enter ja valitse Osoite jne. Välilyönti siis etu- ja sukunimen väliin sekä postinumeron ja postitoimipaikan väliin.
Valitse tuotemerkki-alasvetovalikosta tallentamasi tarra-asetukset.
Muotoiluun valinta: Jatkuva
Klikkaa Uusi asiakirja.
Saat osoitetarrapohjan näkyviin.
Jatka valitsemalla:
Työkalut -> Joukkokirjeen ohjattu luonti
Klikkaa kohtaa: 8. Tallenna, tulosta tai lähetä
Saat osoitetarroihin tiedot.
Valitse, jos haluat tallentaa seuraavaa käyttöä varten tarrapohjamallin (pohjan, johon ei ole haettu vielä nimiä) ja klikkaa Tallenna pohjana oleva asiakirja
Valitse, jos haluat tallentaa osoitetarrat, joihin on haettu osoitteet (valmiit tarrat)
Valitse: Tallenna yksittäinen asiakirja ja klikkaa Tallenna asiakirja.
Tallentaa jokaisen tarrasivun erikseen.
Tallenna ja klikkaa Valmis.Kiitos tästä "rautalankaohjeesta". Minäkin onnistuin!
- winuser
Enpä viitsisi ruveta taulukkolaskentaohjelmalla mitään rekistereitä pitämään. Accesilla hommat hoituu hienosti. http://aijaa.com/kbcjeK
- Winluuserille
Tai Open- / LibreOfficeen kuuluvalla Base tietokannalla, vastaa MS:n Accessia. Tai jonkun muun toimisto-ohjelmistopaketin tietokantatyökaluilla.
Microsoftille löytyy useita (yleensä myös parempia) vaihtoehtoja. - winuser
Winluuserille kirjoitti:
Tai Open- / LibreOfficeen kuuluvalla Base tietokannalla, vastaa MS:n Accessia. Tai jonkun muun toimisto-ohjelmistopaketin tietokantatyökaluilla.
Microsoftille löytyy useita (yleensä myös parempia) vaihtoehtoja.No kun nyt sitten tälle linjalle ajauduttiin, niin kyllä se Base on tietokannan irvikuva. Enkä minä ole luuseri!
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167220- 1992607
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1102241En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761628Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911129- 441029
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va461009- 99961
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6763- 46763