Aterioitko kotona vai ulkona?

Regina*

Olen ihmetellyt miksi ruokaloiden ja ravintoloiden ruuat usein maistuvat vedelle, ovat miltei kylmiä kun saa annoksen eteensä.

Tänää se sitten selvisi - käytetään puolivalmisteita siis pakasteita, ainoastaan pihvit nuijitaan, paistetaan tai valmiiksi paistettu lämmitetään mikrossa. Tähänkö on menty, aterian hinnat tosi korkeat jossakin lounas tai vanhuksille tarkoitetussa ruokalassa alle 10€.

Ruokapaikoissa se pakollinen salaattikaukalo ja ruuat samassa kaukalossa josta voi ammantaa sapuskansa.

Mistä saa hyvää kotiruokaa?

27

1046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvää kotiruokaa saa vain kotona.
      Pientä paneutumista asiaan ja se onnistuu meiltä miehiltäkin.
      Hintakin on paljon halvempi.
      Töissä ollessahan se ei aina ollut mahdollista, mutta nyt on aikaa.

      • "jopelien" kanssa samaa mieltä. Siis sitä hyvää kot,ruokoo saa Vain kotona!!
        Ja ihan miestenkin laittamana--kokemuksesta sanon.
        Kun eläkkeellä on aikaa,kapusta käteen ja puuhaan.
        Ohjeita pursuaa jokapaikka,ja mikä sen mukavampi ja kotoisampi harrastus kuin kokkaaminen.
        Entäs se huushollin nais-ihminen?
        Ilahtuu "ikihyviksi" kun pääsee valmiiseen pöytään.
        Ja meneehän siinä työstä saatu palkinto tekijälläkin suoraan omaankin suuhun.......

        emännät pois keittiöstä(aina joskun) ja isännille esiliina eteen...kannatetaan!!!!!


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        "jopelien" kanssa samaa mieltä. Siis sitä hyvää kot,ruokoo saa Vain kotona!!
        Ja ihan miestenkin laittamana--kokemuksesta sanon.
        Kun eläkkeellä on aikaa,kapusta käteen ja puuhaan.
        Ohjeita pursuaa jokapaikka,ja mikä sen mukavampi ja kotoisampi harrastus kuin kokkaaminen.
        Entäs se huushollin nais-ihminen?
        Ilahtuu "ikihyviksi" kun pääsee valmiiseen pöytään.
        Ja meneehän siinä työstä saatu palkinto tekijälläkin suoraan omaankin suuhun.......

        emännät pois keittiöstä(aina joskun) ja isännille esiliina eteen...kannatetaan!!!!!

        olla meri-kukka98:n kanssa samaa mieltä siinä että emäntä ei saa olla neuvomassa keittiössä silloin kun äijä kokkaa.

        Jos neuvoa pyydetään, niin neuvon tulee olla asiallinen eikä alentuva.


      • Jopel kirjoitti:

        olla meri-kukka98:n kanssa samaa mieltä siinä että emäntä ei saa olla neuvomassa keittiössä silloin kun äijä kokkaa.

        Jos neuvoa pyydetään, niin neuvon tulee olla asiallinen eikä alentuva.

        Yhtään mitään ,jos alkaa opastamaan. Kyllä ohjeissa sanotaan ,jos on lukutaitoinen kokki, ja semmoinen on.Paras emännän mennä kokonaan takavasemmalle, ja oottaa valmista. On olemassa paljon hyviä "mieskotikokkeja", kun annetaan heille mahdollisuus.
        Itsenäiseen tekemiseen ja kokeiluun,,,nam,nam,,


    • ruokinnassa

      Mistä tuo rauhallinen Jopel kerkesi sanomaan sen mitä itse ajattelin. Onkohan muuttumassa Hosu-Jopeliksi?

      Kotiruokaa saa siis, tosiaan, vain kotona, omassa tai "kylässä".

      Pirttihirmu voi pakottaa puolisonsa ulkoruokintaan, joka normaakitalvina (ei viime) toteutettuna voi tuntua hankalalta. 30-astetta pakkasta ja metri lunta. Ei maistu kotiruokakaan hanskat kädessä ja karvalakki päässä.

      Heikki Hidas ent. Kalle Kiiru

      • Regina*

        Eilen sitten otin kapustan käteeni ja keitin lohisoppaa. Kaapista löytyi Koskelaskijan loppu ja se sekaan, johan tuli maukas soppa. Näkkäri ja lohisoppa tekivät terää.
        Nyt pitää olla tarkkana mitä tarjouksia viikonloppuna löytyy, budjetti sanelee ostokset, törsäily on unohdettu täysin. Vanhanaikaiset selvät ruokareseptit kunniaan kun vain niitä löytyisi.


      • Regina* kirjoitti:

        Eilen sitten otin kapustan käteeni ja keitin lohisoppaa. Kaapista löytyi Koskelaskijan loppu ja se sekaan, johan tuli maukas soppa. Näkkäri ja lohisoppa tekivät terää.
        Nyt pitää olla tarkkana mitä tarjouksia viikonloppuna löytyy, budjetti sanelee ostokset, törsäily on unohdettu täysin. Vanhanaikaiset selvät ruokareseptit kunniaan kun vain niitä löytyisi.

        Maustessakin monenlaista,luulisi jokaisen makuun, olevan. Niillä saa ihmeitä aikaan.
        Lohikeitto ei suolan lisäksi ihmeitä kaipaa,maustepippuri ja sipuli-ainakin meillä ja hyvää on.Lohikin ihan kohtuuhinnoissa.
        Lapsuuskodissa tehtiin aina maitoliemeen.
        Tämä nykyinen kokki tekee aina vesiliemeen.
        No makunsa kullakin.
        hyvä kun johonkin liemeen tekee. hyvää on kyllä niinkin.


      • Fanni
        Regina* kirjoitti:

        Eilen sitten otin kapustan käteeni ja keitin lohisoppaa. Kaapista löytyi Koskelaskijan loppu ja se sekaan, johan tuli maukas soppa. Näkkäri ja lohisoppa tekivät terää.
        Nyt pitää olla tarkkana mitä tarjouksia viikonloppuna löytyy, budjetti sanelee ostokset, törsäily on unohdettu täysin. Vanhanaikaiset selvät ruokareseptit kunniaan kun vain niitä löytyisi.

        Kyllä löytyy niitä selviä ruokareseptejä, joiden avulla vähän ruokaa laittaneet miehetkin oppivat ruokalajin teon ja saavat kaipaamaansa kotiruokaa kodin rauhassa.
        Kannattaa hankkia "Kotiruoka"-kirja, Suomen suosituin keittokirja, joka ilmestyi ensi kerran sata vuotta sitten. Sitä uusitaan aikojen kuluessa, nykyään vähintään kerran kymmenessä vuodessa.
        Kirja on käteenkäyvän kokoinen, perusohjeet selvät ja raaka-aineet tavallisia. Ei tarvita kymmeniä lisukkeita, tölkkien, purkkien, mausteiden määrää. Se puoli jää vapaaehtoiseksi, kotivarastojen ja mielikuvituksen varaan.
        Kyllähän tietenkin nykyaikainen ruoan "sötkötys" on toisinaan mukavaa, mutta mielestäni liiallinen eksoottisten raaka-aineiden ja mausteiden yksipuolinen esiintuominen häiritsee peittämällä alleen tavallisen arkiruoan teon. Ei aina tarvita niitä "hörtöjä".
        Ostan aina uuden painoksen Kotiruoasta. Nuorisokin saadessaan sen, pääsee perille selkeästä ruoanvalmistuksesta. Kyllä he ennenpitkää käyttävät sitä ideakirjana. Omat pojat opiskelijana alkoivat valmistaa liha-makaronilaatikkoa.
        Arkea on elämämme. Taloudellisuuttakin tarvitaan.


    • yli 70 vee

      Ihmettelee, kun kuitenkin kokkikoulut pullistelevat oppilaita, että mihin he taitojaan sitten käyttävät valmistuttuaan, kun ruokapaikat vain lämmittävät valmiita annoksia, kuten sanot.
      Kaikki ruoka maistuu samalle tarjoilupaikasta riippumatta.

      Kun menet kauppaan, joudut ostamaan broilerinkoipia, joissa on kaikissa se sama, kaamea ns. marinaadi, jonka tarkoitusta ei voi ymmärtää.
      Monet lihasuikaleet on myös peitetty limaisella litkulla, joka on ristitty juhlavasti "hunajamarinaadiksi".

      Kerrostaloissa paistetaan samoja suikaleita sitten joka huushollissa, koska sattuivat olemaan alakerran K-kaupassa alennuksessa. Kukaan ei enää osaa valmistaa omilla resepteillä aterioita, kun suikaleet nyt joka tapauksessa maistuvat samalta, teet mitä tahansa.

      • uzma-m

        Suomi on kallismaa ja kun siella kaymme kokkaamme ruuat itse,kylla kaupoistaa loytaa kanaa ilman marinoitiakin,mina en koskaan luota valmiiksi marinoitiin kanaan silla saa peitetyksi jo vanhentuneen lihan,itse kaytan Suomessakin marinoitii2-3 valkosipulin kyntta,pala inkivaaria jauhan hienoksi,1/2 teelusikkaa chhillya,ripaus suolaa, sekoitan ne viiliin tai jokurttiin ja silla maustan kanan palaset,pitaisi seista ainakin 1/2 t jaakaapissa ennen kokkaamista.


      • yli 70 vee
        uzma-m kirjoitti:

        Suomi on kallismaa ja kun siella kaymme kokkaamme ruuat itse,kylla kaupoistaa loytaa kanaa ilman marinoitiakin,mina en koskaan luota valmiiksi marinoitiin kanaan silla saa peitetyksi jo vanhentuneen lihan,itse kaytan Suomessakin marinoitii2-3 valkosipulin kyntta,pala inkivaaria jauhan hienoksi,1/2 teelusikkaa chhillya,ripaus suolaa, sekoitan ne viiliin tai jokurttiin ja silla maustan kanan palaset,pitaisi seista ainakin 1/2 t jaakaapissa ennen kokkaamista.

        Minä kokeilen!
        Broilerinkoivista minä yleensä pesen marinaadin pois vesihanan alla. Sehän on paksua tököttiä, joka on siinä broilerinnahan päällä. Se lähtee kyllä helposti.
        Kokeilen ensi kerralla sinun marinaadiasi.


      • uzma-m
        yli 70 vee kirjoitti:

        Minä kokeilen!
        Broilerinkoivista minä yleensä pesen marinaadin pois vesihanan alla. Sehän on paksua tököttiä, joka on siinä broilerinnahan päällä. Se lähtee kyllä helposti.
        Kokeilen ensi kerralla sinun marinaadiasi.

        me otamme nahan pois ja sitten marinoimme.


      • uzma-m kirjoitti:

        Suomi on kallismaa ja kun siella kaymme kokkaamme ruuat itse,kylla kaupoistaa loytaa kanaa ilman marinoitiakin,mina en koskaan luota valmiiksi marinoitiin kanaan silla saa peitetyksi jo vanhentuneen lihan,itse kaytan Suomessakin marinoitii2-3 valkosipulin kyntta,pala inkivaaria jauhan hienoksi,1/2 teelusikkaa chhillya,ripaus suolaa, sekoitan ne viiliin tai jokurttiin ja silla maustan kanan palaset,pitaisi seista ainakin 1/2 t jaakaapissa ennen kokkaamista.

        Marinointimössössä on suurin osa vettä.
        Tuo mössö on kuitenkin lihan hinnalla mukana paketin hinnassa, joten kyllä marinointi on kannattavaa tuotantoketjulle.


      • Mallamargareetta
        Jopel kirjoitti:

        Marinointimössössä on suurin osa vettä.
        Tuo mössö on kuitenkin lihan hinnalla mukana paketin hinnassa, joten kyllä marinointi on kannattavaa tuotantoketjulle.

        Marinointiliemet sisältävät myös suolaa suuret määrät. Vahvat mausteet ja suola yhdessä peittävät lihan luontaisen maun, ja luulen että se on tarkoituskin.Sillä halutaan varmaan myös pidempää myyntiaikaa. Hirvittävän näköisiäkin ne ätläkän punaisessa liemessä lilluvat kanan koivet!

        Hyvälaatuinen liha on maukasta sinänsä, sen voi maustaa vasta kypsänä, ja suolahan sitoo lihan nesteet ja kuivattaa sen. Miedon makuinen broileri kaipaa mielestäni enemmän maustamista. Ostan sen kuitenkin aina maustamattomana, ja valmistan itse marinadin esim.intialaisittain jugurttipohjaisena ja laitan mausteita ja yrttejä ja valkosipulin kynsiä ym. myös kokonaisen broilerin vatsaan ja paloissa nahkan alle. Rintafileestä saa meheviä pihvejä, kun väliin laittaa vaikka tuorejuustoa. (

        Grillatun pihvin päälle maustevoinappi sulamaan, nam! Riistan makukin säilyy omanlaisenaan ilman ylenpalttista maustamista, hirvipaistiin riittää katajanmarjat ja punaviini. Punaviinin voi myös jättää pelkästään juotavaksi.
        :) noh, näitä ohjeitahan on lehdetkin pullollaan.

        Vielä tuohon meri-kukan uroskokkiasiaan : ei minunkaan mielestäni kotona tarvitse mitään kokkisotaa käydä, vaan odotella rauhassa toisen laittamaa ateriaa. Sehän on hemmottelutavoista parhaita.


    • Keittokirja koteja ja kouluja varten.
      Uusi laitos: 28 painos v. -65
      Siihen luotan, uudet värikkäät keittokirjat ovat outoja, ovatkin keittokirjapinon alimmaisena.
      Liikaa syön valmiita kun toinen määräilee keittiössä, minä muka sotken paikkoja.

      • uzma-m

        v-64 ja Parasta kotiruokaa 2001,nailla eavaila olen kokkaillut suomalaista perusruokaa,huvittaa miten ihmiset taalla on tykannyt suomalaisesta sekametelikiisselista ja perunasopasta.


      • Regina*

        Kuulostaa hyvin myönteiseltä kun joku edes haluaa keittiöön sotkemaan paikkoja, aitoa kokki ainesta selvästikin.

        Vanhin Kotiruoka kirja on äitini peruja Suomen Kuvallinen keittokirja lienee Kotiruoka kirjan peruspainos. Taas on uusi painos kauppojen hyllyssä.


    • Tottakai.

      Minulla ainakaan ei kukkaro kestä ruokailua josta pitää maksaa ja lautaselle ei kuitenkaan saa maistuvaa ja terveellistä, ellei sitä itse valmista.

      Kotona onnistuu, ammattikin liittyy siihen hellan äärelle ja maistuu, maistuu heillekin joille annokseni tarjotaan.

      Nyt on meneillään terveellisten proteeiinien ja hiilareiden tasapainoinen käyttä, hiilarit minimiin ja vain voita keittiössä.
      Hedelmiä ja kasviksia joka ruokailulla, ruokailukertoja vähintään kuusi päivää kohti, koska, vähän ja terveellistä usein, on parempi kuin paljon ja täyttävää pari kertaa päivässä.

      Kokeilkaa, ei tule kalliiksi, eikä koskaan ole nälkä.

      • Löytyy kaupoista ihan oikeaa lihaa. Siis sitä jota ei ole upotettu mihinkään marinaadiin.
        Samoin broilerissa. Olisko nyt niin että kuitenkin ostetaan paljon juuri erilaisissa marinaadeissa olevaa tuotetta vai?

        kysynnän ja tarjonnan laki,jos siirryttäisiin ostamaan tuotteita jotka eivät ui missään liemessä, varmaan tarjonta lisääntyisi. kaupan on sitä mitä ihmiset ostaa.

        Edullisimmaksi tulee mitä ennemmän itse tekee.
        Se "vanhanaikainen" yksinkertainen kotiruoka onkin sitä parasta. Ja nälkä lähtee!!
        Nuoret varmaan suosii valmistuotteita,paista vaan muutama minuutti, ja valmista on.
        Mutta kyllästyyhän niihin . Ennen maustettiin (vielä nytkin joskus)Broileri alusta alkaen itse, ja hyvää oli.


    • yvonne.de

      ovat mainio apu. Esim.perunapurjosekoituksesta saa mainion sopan nopeasti. Sekaan mitä haluaa kalaa, nakkeja, jauhelihaa. Mausteeksi vaikka pikkuisen jalapenoa ja yrttejä. Hapankaali antaa täyteläisemmän maun. Tarjoiltaessa voi lisätä kurkkusalaattia, smetanaa. Keiton voi suurustaa sulatejuustolla, antaa sulaa keitossa ennen tarjoilua.

      • Liisilä

        tuli mieleen, sitäkin pakasteena ja on käyttökelpoista sellaisenaan keitettynä tai keittoihin. Mitenkäs enään toimeen tulisimme ilman pakasteita.
        Pakastimessamme on aina ja joka lähtöön raaka-aineita, joista voimme halutessamme loihtia kevyttä, terveellistä.
        Ajat ovat muuttuneet sitten 50-luvun. Perunateatterikin on helpottunut, kun saa tempaista pussin pakastimesta.
        Kuorijalle se on tiukan paikan ilo.
        Koneet helpottavat myös.
        Kuka viitsisi raaoista punajuurista alkaa borssin valmistuksen ilman suikalointia monitoimikoneella. Eikähän ikäihmisen nivelet sitä kestäisi. Iso erä hapankaalin valmistusta sujuu eri vauhtia kuin 50-luvulla käsipelillä.

        Kelpaa meidän nykyisin kotona ruokaa tehdä, jos olemme kunnossa ja jaksamme raaka-aineet kaupasta kantaa. Päivän ohjelma on taattu, kun kutsuu tuttavan saman pöydän ääreen !


      • Regina*

        Helppoa kotiruokaa, pakasteesta mantelikala pakkaus - suoraan uuniin ja pakastevihanneksia mukaan, Novelle juomana. Maittava ja vähäkalorinen proteiinipitoinen ateria. Proteiini pitää nälän loitolla.


    • Liisilä

      Verrattuna 2002 painokseen uusin Kotiruoka 2008 on jälleen läpeensä uudistettu. Se puhuu selkokielellä nykyaikaa, sopii niin vanhoille kuin nuorille. Hinta vain 19.90 eur.
      Kannattaa ensin kotona selata vanhaa Kotiruokaa, jos sellainen on ja sitten mennä kirjaosastolle selaamaan tätä uutta -08 paranneltua. Totta on, että miehet alkavat kokata viimeistään tämän kirjan avulla puhumattakaan nuoremmista. Ostin sen oitis, että on, mistä lapsenlapsille jakaa.

      • laittaan ruokaa kun perustin perheen .
        Olinhan silloin vasta 20v .
        Nyt on miehen antama keittolirja ,taitaa olla 60 -luvun alussa kun sen sain KOTIRUOKA uusi painos,
        61 vuorelta . Oikein kävin tarkastamassa .

        Nyt on suvussa kaksi kokki koulun käynyttä. Se kun on muotia täällä . Mutta kun perustivat omanperheen ,ei se ammatti enään sovi perheelliselle.
        Molemmat opiskelevat uuden ammatin nyt.

        Miehenikin osasi laittaa ruokaa , olin työssä ja hän sairaseläkkeellä ja opetteli laittamaan ruokaa,ja hyvin oppi.

        Täällä vieraalla maalla olin sitten leskeksi tultuani yksin ,ja työssä 15v ennen eläkkeelle pääsyä, kävin joka päivä ravintolassa syömässä.

        Sen jälkeen en paljon ole ravintolassa syönytkään, mitä nyt joku on halunnut tarjota.


      • ullamirjami kirjoitti:

        laittaan ruokaa kun perustin perheen .
        Olinhan silloin vasta 20v .
        Nyt on miehen antama keittolirja ,taitaa olla 60 -luvun alussa kun sen sain KOTIRUOKA uusi painos,
        61 vuorelta . Oikein kävin tarkastamassa .

        Nyt on suvussa kaksi kokki koulun käynyttä. Se kun on muotia täällä . Mutta kun perustivat omanperheen ,ei se ammatti enään sovi perheelliselle.
        Molemmat opiskelevat uuden ammatin nyt.

        Miehenikin osasi laittaa ruokaa , olin työssä ja hän sairaseläkkeellä ja opetteli laittamaan ruokaa,ja hyvin oppi.

        Täällä vieraalla maalla olin sitten leskeksi tultuani yksin ,ja työssä 15v ennen eläkkeelle pääsyä, kävin joka päivä ravintolassa syömässä.

        Sen jälkeen en paljon ole ravintolassa syönytkään, mitä nyt joku on halunnut tarjota.

        2008 painosken kirjaa olin kyllä kirjakaupassa jo sen takia.
        Täytyy tutkia miten netistä löytyy järkeviä ohjeita ja voiko niihin luottaa, löysin jo Iriskahvi jälkiruokareseptin siitä alotan.


      • Hintriika*
        jjoutava5 kirjoitti:

        2008 painosken kirjaa olin kyllä kirjakaupassa jo sen takia.
        Täytyy tutkia miten netistä löytyy järkeviä ohjeita ja voiko niihin luottaa, löysin jo Iriskahvi jälkiruokareseptin siitä alotan.

        Keittokirjoja voi tietenkin lukea vaikka viihteenä, mutta pakko niitä ei ole laajakaistan käyttäjän ostaa reseptien takia. Internetissä on varmaan satoja tuhansia suomenkielisiä ruokaohjeita.

        Jos en keksi muuten, mitä ruuaksi laittaisin tai vieraille tarjoaisin, niin laitan Googleen vaikkapa ruoka-aineen hakusanana.

        Haulla "g jauhelihaa" saa yli 23000 vastausta. Ei niitä läpi kukaan käy, mutta usein jo pikavilkaisulla löytää kiinnostavan.

        Joskus katselen säilyke- ja pakkasvarastojani miettien, mitähän tuostakin tekisin. Avot, googletan esim. "prk kidneypapuja" tai mitä sattuu kaapissa olemaan.

        "Kotimaiset kasvikset"-sivuilta löytää reseptejä kullekin kasvikselle tai vihannekslle. "Kalareseptit" haku tarjoaa vaikka mitä. "Karjalanpaisti, lihapullat, Janssonin kiusaus, uunipaisti, pataruoat"... kokeilemalla löytää kaiken mahdollisen!


      • Regina*
        jjoutava5 kirjoitti:

        2008 painosken kirjaa olin kyllä kirjakaupassa jo sen takia.
        Täytyy tutkia miten netistä löytyy järkeviä ohjeita ja voiko niihin luottaa, löysin jo Iriskahvi jälkiruokareseptin siitä alotan.

        Netti on oiva ohjeiden hakua varten kun vain bonjaa mitä ruokaa tai juomaa haluaa valmistaa.
        Keittokirja taas on hyvä ideoiden herätekirja. Kotiruoka kirjassa on selkeät ohjeet ja sellaista vanhanaikaista joka on juuri sitä mitä aikoo tehdä.

        Nämä nykyajan kokki nikkarit sekoittavat kaikkia mahdollisia tykötarpeita ruokaan, ja juuri niitä aineksia jotka eivät ole ihan joka päivä varastossa.

        Makuasioista ei voi kiistellä mutta kyllä perinteiset lihapullat ja lihamakaroni laatikko ovat hyviä ilman ketsuppia ja perusmuusi johon ei ole sotkettu paprikaa ja vihanneksia sekaan.

        Eläkeläisen budjetti kun on ja pysyy samana, siihen ei korotukset vaikuta. Tarkkana on oltava että kuukauden loppuun pääsee ja se on sitä kaurapuuroa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      161
      2327
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      126
      1791
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1687
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      99
      1505
    5. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      227
      1349
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1342
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1303
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1257
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1151
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      996
    Aihe