Hylätyt lapset Bulgariassa

Silminnäkijä kotisohvalla

Täällä on jo aloitettu keskustelu torstaina tulleesta Silminnäkijä Special dokumentista,
joka kuvasi Bulgariassa hylättyjä lapsia.

Katsoin ohjelman, kyyneleet vierivät poskiani pitkin. Minulle tuli äärimmäisen paha olo.
Mitä mieltä Te olette ohjelmasta, pitäisikö tällaisia näyttää enemmän? Bulgaria ei ole tietääkseni ainut EU maa, missä näin kohdellaan lapsia.
Henkilökunta toimi mekaanisesti, kaikki ne lapsien nostot sängyistä tai puuron syöttäminen. Lapsi ei edes saanut nieltyä entisiä suustaan, kun uusi kuorma oli jo suussa.
Kovia otteita näillä vanhemmilla tädeillä oli,
huomasi inhon lasta kohtaan. Heidän oli tehtävä työnsä, eivät välittäneet lapsista. Eivät siis jutelleet, ottaneet syliin, pitäneet kädestä kiinni, leikkineet jne. Siis antaneet minkäänlaista positiivista kontaktia lapsiin!

Sokea poika jämähti seisomaan paikalle liikkumattomana, kun hoitaja irroitti otteensa.
Monet olivat tuskissaan sängyissään. Lapset istuivat potalla tuntikausia. Kipu on heillä kova, eivät enää varmasti vähemmästä sävähdä. Peukalokin
amputoitiin pois eräältä lapselta, kun söi sitä.
Ulkona he eivät taineet olla ollenkaan? Lääniä heillä riittäisi!

Minä ajattelin, jos olisin valtavan rikas niin
menisin paikanpäälle tapaamaan ko. kärsineitä lapsia. Veisin säkillisen leluja ja vaatetta.
Miksi mikään avustusjärjestö ei tee retkiä tuonne?
Ei se ole kuin järjestelykysymys!
Tuon ohjelman katsomisen jälkeen en laita avustuksia enää Venäjän puolelle Karjalaan tai Viipuriin. Valitettavasti.

Olen lastenhoitaja, ammattini puolesta olen joutunut kohtaamaan ikäviä asioita.
Suomi hukkuu vielä tulevaisuudessa ongelmiin, kun me paapotaan ja hyysätään "vähävaraisia".
Meillä on asiat hyvin, vähän liiankin!
Jotain voisi ottaa pois tai vähentää, miettikää sitä.

5

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lellu1978

      Aivan järkyttävä dokumentti - pisti kyllä miettimään asioita. Dokumentti jopa vaikutti yöuniini. Herää kysymys, että kuinka paljon tällaisia laitoksia on olemassa???
      Eniten mua kosketti Vasky, kun hänen jalkansa murtunut niin sairaanhoitaja laittoi vaan rasvaa ja tämä sokea poika josta ketjun aloittajakin mainitsi.
      Nämäkin lapset olisivat aivan erilaisia, jos heillä leluja, ulkoilumahdollisuus ja ennenkaikkea heille annettais rakkautta ja aikuisten läheisyyttä.
      Voi, kun olisin miljonääri niin auttaisin...

    • guy1

      kyllä todella järkyttävä dokkari.toivotaan että asiat paranevat eu:n myötä...

      • ä.ä

        mainittiin että dokumentin esittämisen jälkeen briteissä perustettiin avustusjärjestö ja mainittiin että tämän hoitokodin asioita saatiin vähän paranemaan mutta hallitus sulki paikan. Muistaakseni mainittiin että vastaavia paikkoja Bulgariassa on n.140 kpl. Näitä taas pääsee avustamaan Silminnäkijä ohjelman sivujen kautta.


    • auttaaaa

      Mä puolestani haluaisin Didin sieltä heti pois (kyllä siis muutkin). Didi on normaali lapsi verrattuna niihin muihin ja pelkään että hänellä on tätänykyään psyykkisiä ongelmia laitoksen takia. Olisi tehnyt mieli mennä sinne juttelemaan hänen kanssa yms. Jos olisin vanhempi (aikuinen yms. perheellinen) niin voisin vaikka adoptoida. Eihän sitä itkemättä katsottu.

      Haluaisin auttaa konkreettisesti mutta en vain antamalla rahaa jonka käytöstä ei tiedä mitään. Miksi vapaaehtoistyö on tehty niin hankalaksi. Jos olisi jossain järjestö jonka kautta voi lähteä konkreettisesti auttamaan niin vapaaehtoisista ei olisi pulaa!

    • tietoa lisää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1007
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      838
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe