iäkkäät mäyräkoirat

koirat

Hei onko muilla iäkkäitä mäyräkoiria ja ovatko minkä ikäisiä ja ovatko oleet terveitä. minulla on lk kääpiömäyräkoira uros joka täyttää kesällä 11vuotta on pirteä ja terve.ja lk kaniini mäyräkoira narttu joka täyttää huhtikuussa 10 vuotta.myös terve.olis kiva kuulla kuulumisia iäkäistä mäyräkoirista.lenkeillä vielä veteraanit jaksaa mennä.terveisin nakki ja titta.

12

4074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeläinen meillä

      Meidän kkkääpiö täyttää kesällä 12 vuotta :)
      on hyvässä kunnossa ja pirtsakka vielä täysin. Turkki on harmaantunut kun ollaan koneella sitä jo ajeltu. Selkä on hyvässä kunnossa ja askel kepeä mutta pitkät kävelylenkit ollaan jätetty pois.

      • sairasteli

        ensimmäiset 2 vuotta. Virtsakivet. Dieettiruokaa lopun ikää. Muuten oli pirteä, kunnes kasvi nisässä tuli suureksi. Ei uskallettu leikkauttaa, kun oli vaarassa kasvin röyhähtäminen. Koiruus eli lähes 13-vuotiaaksi. Piikille oli vietävä, kun kasvi laahasi maata ja esti kääntyilemisen petillä. Siinä oli viimeiset päivät vaihtelevia; toisena ei päässyt kävelemään ja toisena meni, kuin ennenkin. Kolikon kokoinen aukile oli hiekan raapaleista.. Lenkit oli lyhyitä loppuvaiheessa. Veljeni mäykyt elivät 14-15 vuotiaiksi. Ikävä terapeuttia jäi. Nyt on uusi kasvamassa...


      • essitessu

        minulla on karvan verran vailla 15v5kk oleva lk-ESSI -tyttö. Juoksee ruuan perässä kuin nuoret tytöt ja lapin reissukin meni loistavasti. Nukkuu yöt hyvin ja päivisinkin on suht`koht terhakas.Suku on Saturannan kennel.


      • SEM
        essitessu kirjoitti:

        minulla on karvan verran vailla 15v5kk oleva lk-ESSI -tyttö. Juoksee ruuan perässä kuin nuoret tytöt ja lapin reissukin meni loistavasti. Nukkuu yöt hyvin ja päivisinkin on suht`koht terhakas.Suku on Saturannan kennel.

        Meillä oli karkeakarvainen mäyräkoira joka
        kuoli joulukussa 15,5 vuoden ikäisenä.
        Koira oli loppuun saakka pirteä ja ruoka-
        halu oli hyvä. Viimeisen puolenvuoden aikana oli
        kyllä havaittavissa selvää väsymistä jos lenkki
        venyi vähän pitemmäksi.
        Vieläkään ei pysty kirjoittamaan ettei tule kyynel
        silmäkulmaaan, ikävä on suunnaton.


      • -nigella
        SEM kirjoitti:

        Meillä oli karkeakarvainen mäyräkoira joka
        kuoli joulukussa 15,5 vuoden ikäisenä.
        Koira oli loppuun saakka pirteä ja ruoka-
        halu oli hyvä. Viimeisen puolenvuoden aikana oli
        kyllä havaittavissa selvää väsymistä jos lenkki
        venyi vähän pitemmäksi.
        Vieläkään ei pysty kirjoittamaan ettei tule kyynel
        silmäkulmaaan, ikävä on suunnaton.

        Meidän entinen mäykky eli 12 vuotiaaksi saakka. Oli loppuaikana sydänvika ja keuhkoissa paljon vettä, että sai huonosti hengitettyä. Lääkkeillä sitten autettiin sitä. Yks talvipäivä mä muistan kun olin sen kanssa kävelemässä niin se käveli ihan normaalisti eka ja yhtäkkii se vaan pysähty ja seiso ihan paikallaan n. 10 sekuntia. Mä sitte mietin et mikä sille nyt tulin. Luulin eka et se näki edessään jotain (esim. jänis) ja tuijotti sitä, mut sit se vaan kaatu kyljelleen tosta vaan. Se sai sydänkohtauksen. Mä olin jotain 15 vuotias sillon. Mä aloin elvyttää sitä ja antaa tekohengitystä ku se ei hengittäny. Se makas siin maassa jotain ehkä 15-20 sekuntia mut sit se nosti päänsä ja katto ihan tokkuraisena ympärilleen ja sit mua et "Mitä tapahtu?". Mä jouduin ihan paniikkiin ja tärisin koko matkan ku mentiin takas kotiin. Siitä ehkä pari kuukautta se jouduttiin lopettamaan. Hieno ja hyvä koira oli. :)


      • Anonyymi
        essitessu kirjoitti:

        minulla on karvan verran vailla 15v5kk oleva lk-ESSI -tyttö. Juoksee ruuan perässä kuin nuoret tytöt ja lapin reissukin meni loistavasti. Nukkuu yöt hyvin ja päivisinkin on suht`koht terhakas.Suku on Saturannan kennel.

        Saturannalla on pitkäikäisiä koiria ja ihana luonteisia


    • koirat

      kiva kuulla kuulumisia iäkäistä mäyräkoirista.itselläni on nämä veteraanit ja toukokuussa lk kääpiömäyräkoira narttu joka täyttää 6 vuotta. ja pk kääpiömäyräkoira narttu vasta elokuussa 2 vuotta täyttävä.itse olen kasvattanut seitsemän vuotta lk kääpiömäyräkoiria ja pk kääpiöitä.en tiedä mikä tähän rotuun ihminen ihastuu.hyvää kevään jatkoa kaikille veteraanin omistajille ja myös nuoremmille mäyräkoirille.

      • vielä nuori

        meilläkin on mäykky, pkk-tyttö, tosin vasta 2,5 vee. kiva kuulla, että mäykyt jaksavat vielä vanhanakin olla pirtsakoita, ja ovat suh't pitkäikäisiäkin. meillä on ollut useampikin koira ennen tätä mäykkyämme, mutta kyllä on sanottava, että mäykkymme on kaikkien aikojen paras koiramme, seurallinen ilopilleri!! jo nyt valmiiksi hirvittää ja surettaa se päivä, kun mäykystä aika jättää. perheeseemme jää kyllä iso kolo. meillä on myös seurallisiksi ja uskollisiksi kehuttu kääpiöpystis, mutta ei se vedä vertoja mäykkymme seurallisuudelle. tässä on tainnut sattua meille kaksi eri rodun, ei-rotunsa ominaista yksilöä.ovathan mäykyt yleensä itseppäisyydestään tunnettuja, toisin kuin mäykkymme.


      • 17,5 v
        vielä nuori kirjoitti:

        meilläkin on mäykky, pkk-tyttö, tosin vasta 2,5 vee. kiva kuulla, että mäykyt jaksavat vielä vanhanakin olla pirtsakoita, ja ovat suh't pitkäikäisiäkin. meillä on ollut useampikin koira ennen tätä mäykkyämme, mutta kyllä on sanottava, että mäykkymme on kaikkien aikojen paras koiramme, seurallinen ilopilleri!! jo nyt valmiiksi hirvittää ja surettaa se päivä, kun mäykystä aika jättää. perheeseemme jää kyllä iso kolo. meillä on myös seurallisiksi ja uskollisiksi kehuttu kääpiöpystis, mutta ei se vedä vertoja mäykkymme seurallisuudelle. tässä on tainnut sattua meille kaksi eri rodun, ei-rotunsa ominaista yksilöä.ovathan mäykyt yleensä itseppäisyydestään tunnettuja, toisin kuin mäykkymme.

        Meillä on ollut 2 pitkäkarvaista minimäyristä (kaniinin ja kääpiön rajamailla), joista vanhempi kuoli 15-vuotiaana uremiaan. Nuorempi (aivan eri sukua) on nyt jo 17,5 -vuotias, mikä on ihme ottaen huomioon koiran monet sairaudet. Löytyy sydänvikaa, hammasongelmia (yli puolet hampaista poistettu), synnynnäistä selkävikaa (nikamien yhteenkasvua ja selkäydinkanavan ahtaumaa), epilepsian tapaisia aivoperäisiä kohtauksia. Lisäksi koiruli on lähes täysin sokea ja kuuro.

        Niin kauan kuin elämäniloa on vähääkään jäljellä ja koira syö ja nukkuu hyvin (ja näin on), en lähde parasta kaveria piikille viemään. Ratkaisun hetki on kuitenkin lähellä, vaikka pikku mäykyllämme vähintään yhdeksän henkeä näyttää olevankin. Maksasyöpäkin sillä diagnosoitiin vuosia sitten, mutta kun koira ei kuollutkaan, ainoaksi selitykseksi jäi bakteerien aiheuttama maksatulehdus/solukuolema (bakteerit olivat arvattavasti peräisin suusta, hampaiden tulehtuneesta kiinnityskudoksesta). Koira oli kuolemankielissä, mutta toipui sitten itsestään hellällä huolenpidolla, ilman antibioottikuuria ja varsinaista hoitoa, jota eläinlääkäri ei väärän diagnoosin vuoksi osannut antaa.

        Sekin koirassamme taitaa olla aika poikkeuksellista, että sillä on kohtu ja munasarjat tallella. Juoksut sillä oli aikanaan vain kerran vuodessa ja valeraskaudet eivät olleet koskaan ongelma. Nyt juoksut ovat jääneet pois kokonaan jo vuosia sitten.

        Olen tavannut Suomessa ja ulkomailla henkilöt, joilla on ollut yli 19-vuotiaaksi elänyt mäykky. Suomalaisella oli karkeakarvainen mäyris, joka eli muistaakseni 9 v. 2 kk, ja belgialaisen pariskunnan ennätysmäykky oli pk. kääpiönarttu.

        Että näin meillä. Paljon terveisiä kaikille (ikä)mäykkyjen omistajille ja paljon yhteisiä onnellisia vuosia kaikille!

        t. Nitta ja Iitu


    • Vanhukset

      Heippa ! Meillä on 2 pitkäkarvaista kääpiömäyräkoiraa iältään 13.v ja 15.v ja onneksi terveinä pysyneet. Vanhemmalta leikattu pari kertaa nisäkasvaimia vuosien aikana ja hammashuollossa käydään 2krt. vuodessa molempien kanssa. Pirteitä tyttöjä molemmat vielä, kävelyllä käydään joka päivä ja omassa aitauksessa on myös mukava "vahtia" omaa pihaa ja tietysti kaivella kuoppia sekä antaa ohikulkijoille kommentteja ;)

      • mm

        Minulla oli 15 ja 18 vuotiaat mäykkikset. Toinen sairastui pahasti ja nopeasti agressiiviseen nenä kasvaimeen. Ja toinen, kutsuin sissi taisetiaksi eli 18 vuotiaaksi. Paljon vastoin käymisiä. kohtu tulehdus,useita mäyräkoira halvauksia ja paljon muuta, mutta eli pitkän sitkeän elämän kanssani kunnes eräänä päivänä ei enää jaksanat kunnioitettavasti päätin raskaan asian ja päästin tytön taivaaseen. Maailman ihanimmat ja sitkeimmät koirat. Nyt reilun vuoden jälkeen uudet tytöt jo minulla kaverina ja kun näillä olisi puoletkin vanhusteni sitkeydestä


      • mäykkyjäsi?
        mm kirjoitti:

        Minulla oli 15 ja 18 vuotiaat mäykkikset. Toinen sairastui pahasti ja nopeasti agressiiviseen nenä kasvaimeen. Ja toinen, kutsuin sissi taisetiaksi eli 18 vuotiaaksi. Paljon vastoin käymisiä. kohtu tulehdus,useita mäyräkoira halvauksia ja paljon muuta, mutta eli pitkän sitkeän elämän kanssani kunnes eräänä päivänä ei enää jaksanat kunnioitettavasti päätin raskaan asian ja päästin tytön taivaaseen. Maailman ihanimmat ja sitkeimmät koirat. Nyt reilun vuoden jälkeen uudet tytöt jo minulla kaverina ja kun näillä olisi puoletkin vanhusteni sitkeydestä

        Olisi tosi mielenkiintoista kuulla, miten sait mäykkysi elämään noin iäkkäiksi ja suhteellisen hyväkuntoisina? Minkälaista ruokaa annoit niille? Olivatko ne normaalipainoisia? Kuinka monet pennut ne olivat synnyttäneet- narttujahan ne olivat.
        Oman mäykkyni kohdalla yksi hyvä apukeino selkävaivoissa oli vyöhyketerapia. Hoidatin sen verrattain nuorena ilmaantuneita selkävaivoja eläinten vyöhyketerapialla, jonka on kehittänyt oululainen Marjut Nieminen. Sillä saimme aina kivun hellittämään ja pysymään poissa.
        Eräs eläinlääkäri jopa kehotti jossakin vaiheessa syöttämään koiralleni kipulääkkeitä päivittäin, mutta eipä tarvinnut!

        Uskon, että pitkäikäisten mäyräkoirien omistajalla täytyy olla tukku hyviä ohjeita muillekin! Niistä olisi kiva kuulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe