yösyöttämisestä

hullumama

Eli sellaista kyselisin et koska te ootte lopettanu/loppunut yösyöttämiset? Meillä vauva 6 kuukautta ja nyt viikon verran nukkunut koko yön eikä itse herää syömään. Illalla ja aamulla menee hurjasti puuroa (aikaisemmin kun söi yöllä ei meinannut millään syödä aamu eikä iltapuuroa). Homma näyttää toimivan meillä hirveen hyvin, mutta kun neuvolassa kerroin tästä niin hoitaja oli aivan kauhuissaan et ehdottomasti pitää sit vauva herättää syömään jos itse ei herää!?!Ja tää syömisväli pitäs pitää siinä max. 4-5 tuntia.. Onko tämä musta vaan outoa vai miten teillä???

9

587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvolantäti!

Meillä loppui yösyöminen 3kk iässä! Nukkui silloin 7 tunnin unia putkeen.. ja pian 11 tunnin unia.
      Kuhan syö päivällä tarpeeksi, niin ei mun mielestä tarvii rupee herättelee jos uni maittaa :)

• hullumama

mulle tuli ihan kauhee olo kun aattelin et nyt oon sit lastani nälässä pitänyt ja oon huono äiti kun ei oo aikaisempaa kokemusta.. Mut oon kyllä huomannut et päivällä ruuatkin menee paljon paremmin ja paljon enemmän. Ja loppujen lopuks tärkeintähän on se lapsen tyytyväisyys=). Onkohan niillä neuvolan täteillä itsellään ollenkaan lapsia...?

• poika 10kk

Meillä loppui yösyönnit myös noin kolmen kuukauden ikäisenä, eikä ole neuvolassa ihmetelty ja poika on kasvanut hyvin :) Kyllä 6kk "vanhalla" jo verensokerit pysyy tarpeeksi korkealla, ettei tarvitse herätellä (siis jos on ihan terve lapsi).

• äiti 0707

meille sitten taas neuvottiin 6kk neuvolassa lopettamaan yöllä maidon antaminen! käskettiin antaa vettä vaan jos herää. Pärjää kuulemma päivän aterioilla hyvin yön ilman maitoa, kun saa jo ilta ja aamu puurot...

• herätä

Uskomaton neuvo neuvolasta. Tilastojen mukaan melkein puolet tuon ikäisistä nukkuu jo koko yön (tosin en ole ihan vakuuttunut siitä), ja tuossa iässä nimenomaan voidaan alkaa lopetella yösyöttöjä, vaikka vauva heräilisikin yöllä. Älä nyt ihmeessä ala sitä herättelemään, kun on itse oppinut nukkumaan noin hyvin. Kaikkea, mitä neuvolassa sanotaan, ei kannata uskoa. Maidon riittävyyden kannalta on hyvä syöttää yöllä, silloin kun vauva on vielä täysimetyksellä. Muuten ei ole tarvetta.

Näin jälkikäteen syytän vähän meidän neuvolaa siitä, että meillä nukuttiin niin pitkään huonosti. Heräili pitkään neljä kertaa yössä, ja siellä tuumattiin, että "ehkäpä hän vielä tarvitsee niin paljon yösyöttöjä". 8 kk neuvolalääkäri sitten totesi, että eipä tarvi. Kerran yössä syötän kyllä edelleen - poika nyt 10 kk.

• meilläkin

syödään kerran yössä tai ehkä kaks vauva nyt reilun kk

• Mamiliini

Olipa kummallista kommenttia neuvolan tädiltä. Kyllä puolen vuoden ikäinen vauva varmasti pärjää jo yön ilman syömistä, varsinkin jos iltapuuro maistuu hyvin. Meillä tyttö lopetti jo 7 viikon iässä yösyönnit ja on siitä asti nukkunut yöt 8-10 tuntia putkeen. Nyt tyttö on neljän kuukauden ikäinen. Ei ole tullut mieleenkään herättää syömään, koska hyvin on kasvanut ja kehittynyt näinkin.

• vaavi...

..nukkunut 9- viikoisesta asti 7-12 tunnin yöunia pelkällä korvikkeella ollen. neuvolassa sanoivat, että jos lapsi kasvaa normaalisti, ei tarvitse herätellä syömään.. Kyllä se vauva itse tietää milloin on nälkä.

• hullumama

Mäkin aluksi ajattelin et neuvolasta annettiin tällainen ohje sen takia kun tyttö oli niin pieni syntyessään. Syntymäpaino 2,4kg mut hienosti on paino koko ajan noussut ja tyttö on tosi jäntevä ja ilonen. Justiinsa yhden ystävättäreni kanssa puhuin tästä ja hän myös kauhisteli neuvolan ohjetta. Hänelläkin poika lopetti yösyömisen 4 kk ja sekin on kuulemma aika "myöhään"..Ainahan sitä omalleen haluaa vain parasta ja siksi tämä aihe mua stressaakin.. Mut kiitos kaikille vastanneille ja fiksummille äideille =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5100
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      115
      1616
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1319
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      12
      1314
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1153
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      990
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      59
      795
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      783
    Aihe