Kiusaamisesta

hansbaluu

Opiskelen tällä hetkellä Helsingin yliopistossa luokanopettajaksi. Olen
tekemässä gradua aiheesta Kiusaaminen, mitä se on? kiusattujen kertomaa. Tutkimukseeni tarvitsen henkilöitä, jotka ovat jossain elämänsä vaiheessa omakohtaisesti kokeneet kiusaamisen koulussa toistuvaksi ja henkisesti rasittavaksi.
Kerään tutkittavan materiaalin käyttäen tarinallista tutkimusotetta eli analysoin tutkimukseen osallistuvien vapaamuotoisia kirjoituksia aiheesta. Jokaisen tarina on henkilökohtainen ja ainutkertainen. Ohessa muutamia teemoja, joiden tarkoituksena on antaa suuntaviivaa kirjoittamisellesi. Voit käyttää niitä halutessasi.

Teemoja:
henkilökuvaukset ja toiminnankuvaukset: sinä, perheesi, kiusaaja, muut oppilaat, ystäväsi, opettajan toiminta ja tietoisuus asiasta, elinympäristön ja koulun kuvaaminen, kasvatuksen luonnehdinta, kiusaamisen laatu: henkinen/fyysinen, yksittäisten tapahtumien kuvailu, tunteiden kuvaaminen ja omat olettamukset kiusatuksi tulemiselle sekä muidet julkituomat syyt sinun kiusaamiseesi.

Mikäli intosi aihetta kohtaan heräsi, niin kirjoitathan tarinasi jollain tekstinkäsittelyohjelmalla ja lähetä sen sähköpostitse osoitteeseen [email protected] 15.4.-08 mennessä. Muistathan mainita palautuksen yhteydessä sukupuolesi ja ikäsi, kiitos.
Kertomukset käsitellään luottamuksellisesti ja nimettöminä.

Ystävällisin terveisin Hannu Pallonen

P.S. Helsingin yliopistossa ohjaajinani toimivat Katriina Maaaranen ja Jukka Husu, joilta voitte vielä tarkistaa asian, jos epäilette kyseessä olevan trollin tms.

JATKOA......

VANHEMMAN NÄKÖKULMA OMAN LAPSEN KIUSAAMISEEN (lisätty, jotta graduaineisto varmasti tulisi kasaan ja koska opettajan toimet vaikuttavat siihen kiusataanko koulussa vai ei.

Jos omien kokemuksien kertominen tuntuu vaikealta, niin voit kertoa myös vanhemman näkökulmasta. Seuraavaan tapaan.

Jos olet vanhempana kuullut lapseltasi tai välikäsien kautta, että omaa lastasi kiusataan/kiusattiin koulussa säännöllisesti, niin kertoisitko hiukan tarkemmin seuraavista asioista:

*Kerro, minkä ikäinen lapsesi oli kun kuulit, että häntä kiusattiin? Minä vuonna lapsesi aloitti koulunkäynnin?
*Onko lapsesi tyttö vai poika?
*Miten sait selville, että lastasi kiusataan koulussa?
*Millaisesta kiusaamisesta oli kysymys (kerro hiukan tarkemmin)
*Miten kiusaaminen vaikutti lapsesi koulunkäyntiin?
*Oliko lapsellasi ystäviä vai joutuiko hän viettämään koulussa ja kotona aikaa yksin.
*Mitä sukupuolta lapsesi opettaja edustaa? Ikäarvio?
*Millaiseksi lapsesi kuvasi opettajansa? Esim. oliko opettajalle helppoa kertoa asioita ja miten hän reagoi lapsen kertomaan jne. (vastaa, jos lapsi on kertonut asiasta)
*Entä oma mielipiteesi opettajasta (vastaa, jos haluat)
*Oliko lapsesi opettaja sanojensa mukaan tietoinen lapsesi kiusaamisesta vai tuliko se hänelle ylätyksenä?
*Millä tavoin opettaja toimi lopettaakseen kiusaamisen?
*Millä tavoin asiaan suhtauduttiin koulussa, jos opettaja ei saanut loppumaan kiusaamista ja otit yhteyttä esim. rehtoriin, koulupsykologiin, kuraattoriin?
*Miten kiusaamisasiassa edettiin?
*Loppuiko kiusaaminen vai jatkuuko se edelleen?
*Kerro miten sinusta asiassa olisi pitänyt toimia, jos sinun mielestäsi tilanteessa toimittiin väärin. Kerro myös, jos toiminta tilanteessa oli asianmukaista ja toimilla saavutettiin toivottu tulos.

Kirjoita vastauksesi tarinamuotoon, jotta saat kirjoittaa juuri sen minkä koet tarpeelliseksi kertoa. Vastaa kertomuksessasi kuitenkin ainakin em. kohtiin. Teen tutkimukseni narratiivisella tutkimusotteella eli tutustun kirjoituksiinne ainutkertaisina ja yksilöllisinä tapauksina enkä pyri taulukoimaan tai luokittelemaan tekstejänne perinteisen laadullisen tutkimuksen tapaan. Joten eikun kirjoittamaan vaan reippaasti. Kiitokseksi osallistumisestasi lähetän sähköpostiisi graduni, kun se on valmis. Tarinasi voit lähettää osoitteeseen [email protected]. Laita tarinasi otsikoksi "Vanhemman näkökulma oman lapsen kiusaamiseen." Kertomukset käsitellään luottamuksellisesti ja nimettöminä.

Hyvää kevään alkua kaikille!

Ystävällisin terveisin Hannu Pallonen

11

1015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä alan

sulle tässä vaikka lähiaikoina tarinaani väsäämään siitä saattaa tulle pitkä ja tunteikas tai sitten pitkä ja ilkeä koska minua on kiusattu 7 vuotta ja olen 15 vuotias nuorityttö... lähettelen sen sulle lähiaikoina...

• hansbaluu

Kiitokset sinulle.

• ---

Taidanpa minäkin kirjoittaa sinulle. On tullut viime aikoina ajateltua taas paljon ala-asteaikoja, luulin päässeeni kokonaan yli, muttei se niin ollutkaan...

• hansbaluu

Jään odottelemaan kirjoituksianne.

• tietoinen siitä, että
        hansbaluu kirjoitti:

Jään odottelemaan kirjoituksianne.

sinulle osoitettuja vastauksia on sensuroitu?
        Hyväksytkö sen? Hyväksytkö tämän palstan jatkuvan sensuroinnin? Kiusataanko kirjoittajia sensuroimalla joitakin mielipiteitä, jotka eivät vallassa olijoita (tämän palstan haltijoita) miellytä?

• hansbaluu
        tietoinen siitä, että kirjoitti:

sinulle osoitettuja vastauksia on sensuroitu?
        Hyväksytkö sen? Hyväksytkö tämän palstan jatkuvan sensuroinnin? Kiusataanko kirjoittajia sensuroimalla joitakin mielipiteitä, jotka eivät vallassa olijoita (tämän palstan haltijoita) miellytä?

Nehän tulee mulle suoraan sähköpostiin...

• hansbaluu
        hansbaluu kirjoitti:

en ymmärrä miksi ette voi kirjoittaa minulle, joka tekee tutkimustyötä. Sen sijaan kirjoitatte palstalle suoraan kaikkien nähtäville. Kaksi olen saanut lisää kirjoituksia, joten kiitokset lähettäjille.

• palstalle suoraan
        hansbaluu kirjoitti:

en ymmärrä miksi ette voi kirjoittaa minulle, joka tekee tutkimustyötä. Sen sijaan kirjoitatte palstalle suoraan kaikkien nähtäville. Kaksi olen saanut lisää kirjoituksia, joten kiitokset lähettäjille.

kirjoittajien kokemuksia voi käyttää myös tutkimukseesi? Samaa tietoahan se on.

• ovat olleet
        hansbaluu kirjoitti:

täällä kaikkien nähtävinä?

• hansbaluu
        palstalle suoraan kirjoitti:

kirjoittajien kokemuksia voi käyttää myös tutkimukseesi? Samaa tietoahan se on.

on riittävän kattavia ja antavat vastauksia hakemiini kysymyksiin. Silloin voisin niitä käyttää. Toivoisin kuitenkin, jos joku tänne kirjoittanut voisi kirjoittaa suoraan minulle ja vaikka muokata tekstiään hiukan, jotta saisin vastauksia hakemiini kysymyksiin.

Hannu

• tukiryhmiä

tyhmää ettei kiusaamisesta saa nostaa mekkalaa,itkien pitäisi hyväksyä.paha äiti ilmoittaa kouluun kiusauksesta,seuraus olet urputtaja ei sua kaveriksi kukaan huoli ei meseen eikä irkkiin.äiskän syytä ettei kukaan huoli kaveriksi .jos vähäkään yrittää hyväksyä,monen vuoden kiusausta.=pyydä kouluilta oppilailta aineina eri-ikä ryhmissä.harmi vaan apua kiusattu kuitenkaan ei ajoissa saa,oli medioissakin mihin kiusaus voi johtaa.
      näihin pitäisi ajoissa saada apua eikä hyssytellä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5906
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe