2 vai 3 kertaiset ikkunat?

vinkkejä?

Ollaan rakentamassa pientä saunamökkiä ja mietimme kannattaako mökkiin laittaa 2- vai 3-kertaiset ikkunat. Höylähirsimökki (sauna pieni tupa parvella), hirren paksuus 120, ikkunapinta-ala normaalin perusmökin tyyliin (ei katosta lattiaan ikkunaa -tyyliä), mökkiin tulee sähköt, mutta talvella ei pidetä peruslämpöä yllä. Yövytään erittäin satunnaisesti talvella, pääasiassa käytetään vierasmajoitustilana kesäisin. Toivotaan, että saunasta näkisi järvelle (vrt. ikkunoiden huurtuminen yms.).

Löytyisikö vinkkejä kannattaako ottaa 2- vai 3-kertaiset ikkunat? Miksi? Mitä eroja? Miten itse olette tehneet? Mukava jos löytyisi vinkkejä ja mielipiteitä!

9

4475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varjoranta

Me laitoimme 3 kertaiset. Mökki pyöröhirttä 160mm. Hintaero oli niin pieni että mielestämme kannatti laittaa kerralla kunnolliset.

• mulla om 2x

eli mun 175mm pelkkahirrestä veistetyssä 25m2 saunamökissä on 2x lasit, hyvin on lämpö riittänyt myös -17C pakkasella. Mökki ilman peruslämpöä ja talvikäyttöä jonkinverran.

• meilläpä
        mulla om 2x kirjoitti:

eli mun 175mm pelkkahirrestä veistetyssä 25m2 saunamökissä on 2x lasit, hyvin on lämpö riittänyt myös -17C pakkasella. Mökki ilman peruslämpöä ja talvikäyttöä jonkinverran.

on yksinkertaiset,mutta joskus edellisen omistajan aikaan on ilmeisesti ollut vielä toinenkin kerros laseja,mihin lie hävinneet...
        Varmasti 2-kerroksiset riittää talvellakin,nuo 1-kerrosikkunat ei parinkympin pakkasilla ole riittävän lämpimät jos aikoisi yöpyä talvella,kesällä pärjää hyvin ja siihen käyttöön saunamökki onkin omiaan saunomisen lisäksi.
        Itse mökki onkin talviasuttava.

• Mökin Matti

Siis lämpölasielementti lasi.
        On kiva, kun mökin saa talvellakin nopeasti lämpimäksi. Ikkunat ja ovet ne kuitenkin vuotavat eniten.
        Ei se investointi saa olla muutamasta eurosta kiinni. Ota huomioon, että hintaero jakautuu ehkä 30 vuoden ajalle.

• ehkä kannattaa
        Mökin Matti kirjoitti:

Siis lämpölasielementti lasi.
        On kiva, kun mökin saa talvellakin nopeasti lämpimäksi. Ikkunat ja ovet ne kuitenkin vuotavat eniten.
        Ei se investointi saa olla muutamasta eurosta kiinni. Ota huomioon, että hintaero jakautuu ehkä 30 vuoden ajalle.

Mutta muista, että ei se mökki sen nopeampaa lämpene vaikka olis 20-kertaset lasit, edellyttäen että lähtölämpötila on vaikka parikin astetta pakkasen puolella.Tiedäthän että kaikki kylmät pinnat pitää ensin lämmetä että alkaa tuntua sisällä lämpimältä jne.. oot vissiin lukenutkin jostain.

• aaapeliii

Mökissäni on 12 ikkunaa ja hintaero kaksinkertaisiin jäi pariin sataan euroon, eli eipä tarvinnut tuollaista asiaa kauaa pähkäillä..

• vinkkejä?

Kiitos vastauksistanne!
      Eli tosiaan molempien vaihtoehtojen kannattajia löytyy. Jos hintaero on muutama sata euroa, niin varmaan sitten ne 3-kertaiset kannattaa ottaa.. Ehkä? Te, joilla on 2-kertaiset, miksi olette päätyneet 2-kertaisiin? Lisäkommentit ja mielipiteet ovat vielä tervetulleita!

• j & h

Rakennettiin kolme vuotta sitten, mökissämme 11 ikkunaa ja laitettiin lämpöelementilliset kolme lasiset ikkunat. Hintaero oli vajaat 300 euroa. Mökkeillään läpi vuoden, ei pidetä peruslämpöjä päällä. Ikkunat eivät ole koskaan huurtuneet ja muutenkin mukavan lämpöiset, kun mökissä on lämmitetty sekä mökki jäähtyy hitaammin. Suositellaan.

• 2x kommentteja

mulla siis siinä käsinveistetyssä saunamökissa on puusepän tekemät 2x ikkunat, joten hintaero 3x ikkunoihin olisi ollut isompi kuin broileripuusta valmistetuissa sarjavalmisteissa ikkunoissa. Lisäksi kyseessä vain pieni saunamökki, päämökkiin tullee tietenkin 3x.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      48
      3592
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3555
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3341
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      79
      3154
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      2949
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2438
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2215
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      96
      2105
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      1979
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1959
    Aihe